X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יצירה ראויה [צילום: יוהן שגב]
בית מטבחיים 5
אופרת רוק פסיכדלית המבוססת על ספרו הנודע של קורט וונגוט "בית מטבחיים 5" מקבלת ממד שונה ונועז על בימת תיאטרון האינקובטור, הודות למוזיקה הכה ייחודית של נדב ויקינסקי, שאף כתב את התמלילים להצגת האופרה, ולכתיבת המחזה של אורית גל ליכטנשטט
[צילום: יוהן שגב]

צריך הרבה תעוזה ומחשבה פורצת גבולות כדי לחבר יצירה מוסיקלית-תיאטרלית כמותה לא רואים בתקופתנו ואינה בת זמננו. סגנון המוזיקה, שלעיתים מדובבת ולעיתים מושרת, מעניק לסיפור הפסיכדלי המשייט בין תקופות מלחמת העולם השנייה ולאחריה, ממד המזכיר את "אופרה בגרוש" ואחרות שכתבו קורט ווייל וברטולד ברכט. משהו החורג מגבולות התיאטרון הקונבנציונלי ומהאופרות הנדושות.
הסיפור נסב אודות חייל גרמני שנפגע במלחמת העולם השנייה, וההזיות בהן הוא מוצא מפלט מהמציאות הכואבת של הרס וחורבן, של כל מה שהיה נשגב ונפלא מבחינה ארכיטקטונית בגרמניה, כשהדגש על הרס דרזדן. מי שהיה בדרזדן לאחרונה, יתקשה להאמין שכולה נחרבה עד תום בסוף המלחמה, אך הגרמנים השקדנים השתמשו בכל הלבנים שהתפזרו בהפצצות, ושיחזרו מחדש את העיר על יופייה הכה מיוחד כמו כלום לא קרה.
אלמנט ההזיות המעבירות את החייל, בילי, לכוכב בשם טרלפמדור, בו אין תחושת זמן ליצורים החיים עליו; כאשר את דמות החייל המיוסר, היחיד העוטה בגדים אדומים, כסמל לדם שנשפך כמים במלחמה, מגלם שיר שנער - "בילי". אלמנט ההזיות עובר ומתפתל לאורך כל ההצגה, עם הדמיון הרב המושקע בסצנות כולן. בילי הוא הציר המרכזי במחזה-האופרה, וסביבו חגות כל שאר הדמויות, בגיוון מורכב, כשכל דמות בעלת אפיונים משלה: הגברים הם חבריו למלחמה, פצועים כמוהו אך לא פגועים כמותו במוח, והנשים הן לעיתים חיילות, לעיתים אחיות בבית החולים בו הוא שוהה, וכן גם אשתו או בתו של אחר.
מה שמשותף לכל צוות השחקנים הוא היותם בעלי יכולת משחק רבגונית, ויתרה מכך - כולם בעלי קול מרשים הבא לידי ביטוי הן במשחק והן בשירה. את תום חודורוב כ"אדגר" בעל היכולות האכספרסיביות בכנותן, רני אלון כחייל הפצוע, יריב קוק - בעל הקול המיוחד באיכותו, כ"פרופסור", כמו גם רוני דותן ששרה כה נפלא, נעה קשפיצקי כ"וולנסיה" העגלגלה, ודורון גוברמן כ"מונטנה" - (כל הנשים יפות ומרשימות) - את כל אלה מנווטת יפה הבימאית סיוון הנדלסמן, שיש לה חלק חשוב בהצלחת המחזה כשעלה בפסטיבל עכו, יחד עם מעצבת התנועה הבלתי פוסקת ומרתקת של טל קון - ומכאן נובעת המשכת הצגתו בתיאטרון הירושלמי הקטן והאיכותי "האינקובטור".
בטוחני שהעלאת המחזה שכתבה אורית גל ליכטנשטט בהמשך השבוע באולם הבית של התיאטרון, השוכן ממול לתיאטרון החאן הירושלמי, תהא מוצלחת עוד יותר מאשר באולם צוותא התל אביבי, שמזמן היה ראוי להחליף את תוכו, עם הישיבה הלא-הומנית המייסרת בכסאות הצפופים עד עינוי.
שאפו למוסיקאי ולצוות הנגנים המעולים (תומר עמיקם על הקלרינט, חורש רם על הצ'לו, המתופף, והמלחין עצמו - נדב ויקינסקי, שעל הפסנתר. וכמובן לכל היוצרים והשחקנים על תעוזתם בהעלאת מחזה כה לא פשוט ועם זאת מפליג לעולמות רחוקים בנפש האדם.
יצירה שראוי לראותה יותר מפעם אחת, בגלל מורכבותה ועושר הביטוי של הסצנות.

תאריך:  26/04/2016   |   עודכן:  26/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
לא הוד ולא הדר לה, למסעדת "סנדר", חוצה לה    זר כי יהלוך ברחוב הראשי של לוינסקי, לאחר שיחצה רחוב העלייה, בדרכו אל עומק רחוב לוינסקי ולא יביט הבט היטב דרך חלונות הזכוכית, אל עומק, לא בהכרח יבחין כי עניין לנו במסעדה
איליה ברבנר
במשך שנים איש לא הצליח למחזר בהצלחה בדלי סיגריות, שנחשבים למטרד אקולוגי גדול, אבל עכשיו חברה אמריקנית טוענת שהיא יודעת להפוך אותם לחומר רב-שימושי
דורון אלה, עודד ערן
ביקור סגנית ראש ממשלת סין בארץ, כפי שהוא מוצג ע"י סין עצמה, נועד לאפשר לסין להפיק תועלת מיכולותיה של ישראל, בעיקר בתחומי החדשנות והטכנולוגיה. אין ספק שסין רואה את ישראל יותר דרך הפריזמה של יכולותיה בתחום החדשנות מאשר בהקשר יוזמותיה של דרך המשי או הקמת הבנק להשקעות ותשתיות
איתמר לוין
המחוקק, בתי המשפט ועורכי הדין מדברים בשפה פגומה, מתנשאת ובלתי מובנת. ספר חדש מצביע על שיבושיה של העברית המשפטית וקורא לעבור לשפה פשוטה. האם וכיצד ניתן להשיג זאת?
גד גזית
חיים שפירא לוקח את קהלת המקראי, היחודי לזמנו ולסגנונו, ומנסה לעשותו לפופולרי    אולי להראות לקורא הנוכחי שלפחות מההיבט הפילוסופי של הוית המציאות, אכן "אין כל חדש תחת השמש"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il