X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
F-35B, מטוס קרב רב-משימתי [צילום: AP/Ross D. Franklin]
המחלוקת בנושא הסיוע הביטחוני
כיצד לגשר על הפערים
הדיון במזכר ההבנות (MOU) בין ארה"ב לישראל בנושא הסיוע הביטחוני לעשור הבא נמצא במבוי סתום. הפער בעמדות בין השתיים איננו ממוקד רק בחשבונאות של מספרים. בין ממשל אובמה לממשלת ישראל קיימים פערים עמוקים וחילוקי דעות אשר לראייה האסטרטגית את האיומים במזה"ת, למידת היותה של ישראל נכס לארה"ב

הדיון במזכר ההבנות (MOU) בין ארצות הברית לישראל בנושא הסיוע הביטחוני לעשור הבא נמצא במבוי סתום. מכתבם של 83 הסנאטורים שהועבר לנשיא אובמה בשבוע שעבר, ובו פנייה לנשיא וקביעה כי "אנחנו מוכנים לתמוך בהסכם ארוך טווח שיגדיל באופן ניכר את הסיוע ויעזור לספק לישראל את המשאבים שהיא צריכה כדי להגן על עצמה ולשמר את היתרון הצבאי האיכותי שלה", היה חשוב מעצם היותו מהלך דו-מפלגתי, ששיקף את התמיכה המשמעותית בישראל בסנאט. חשיבות המכתב נעוצה גם בהעלאת הנושא לדיון ציבורי ובהצפת הפערים בין שתי המדינות בסוגיה חשובה זאת.
חשוב להבין, שהפער בעמדות בין ישראל לארצות הברית איננו ממוקד רק בחשבונאות של מספרים. בין ממשל אובמה לממשלת ישראל קיימים פערים עמוקים וחילוקי דעות אשר לראייה האסטרטגית את האיומים במזרח התיכון, למידת היותה של ישראל נכס לארצות הברית (שעל-פי "דוקטרינת אובמה" אינה רואה במזרח התיכון אזור חשוב כבעבר לביטחונה הלאומי), וכמובן, לא ניתן להסביר את הפערים בין הממשלים בהתעלם מ"הדם הרע", כתוצאה מהעימות שהתרחש ביניהם בקיץ האחרון בעת הדיון על אודות הסכם הגרעין עם אירן.
להלן עשר סוגיות מרכזיות, שלגביהן קיימים פערים מרכזיים בין הממשלים, המקשים על סיכום הסכם הסיוע לעשור הבא:
1. הראייה האסטרטגית את ההתפתחויות במזרח התיכון - ישראל רואה בהסכם הגרעין בין המעצמות לאירן הסכם שפגע בביטחונה, ולפיכך ראוי שארצות הברית, שהובילה את ההסכם, תעזור לה להתמודד עם הסיכונים הנובעים ממנו: בטווח הקצר, כמענה לתוספת המשאבים שיעמדו לרשות אירן, שתוכל להפנותם לחתרנות ולטרור; בטווח הבינוני, נוכח בניין כוח צבאי קונבנציונלי ומתקדם טכנולוגית בתעשיה הצבאית באירן וברכש צבאי מרוסיה וסין; ובטווח הארוך, לקראת התייצבות אירן עם תוכנית גרעינית לגיטימית ובלתי-מוגבלת בהיקפה. בנוסף, ישראל רואה סיכון פוטנציאלי במכירות הנשק המתקדם למדינות ערב הפרגמטיות - אמצעי לחימה שנועדו לפצותן על הסכם הגרעין - אשר בתנאים של אי-היציבות במזרח התיכון יוכלו להיות מופנים נגד ישראל ולפגוע קשה ביתרונה האיכותי. מנגד, ממשל אובמה רואה בהסכם הגרעין עם אירן הישג דיפלומטי ואסטרטגי, שיצמצם את איום הגרעין על ישראל לפחות ב-15 השנים הבאות ומעריך, כי התפתחויות במזרח התיכון, ובכללן היחלשותו הדרמטית של הצבא הסורי, מקלות על ישראל את מצבה הביטחוני.
2. הערכת הזהות בערכים ובאינטרסים - הממשל, גם אם אין הדברים נאמרים מפורשות, מטיל ספק בזהות הערכים והאינטרסים בין ארצות הברית לישראל - זהות שהייתה בסיס לסיוע הנדיב לישראל בשנים עברו. הממשל האמריקני רואה בתהליך מדיני עם הפלשתינים את המענה הטוב ביותר לביטחון ישראל ושוררת בו תחושה, כי ישראל אינה עושה די לקידום התהליך. מנגד, ישראל מעריכה, כי אם תהיה נסיגה ישראלית מהגדה המערבית יתפתחו סיכונים ביטחוניים משמעותיים עבורה, בדומה לסיכונים שהתפתחו בשנות ה-90 אחרי הסכם אוסלו או בעקבות הנסיגה מעזה ב-2005. יתר על כן, ישראל רואה באירן, בחיזבאללה ובדאעש את האיומים המרכזיים עליה - איומים שלא ייעלמו גם אם ישראל והפלשתינים יסדירו את הסכסוך ביניהם.
3. ערכיות ישראל כבעלת ברית במזרח התיכון - על-פי "דוקטרינת אובמה", המזרח התיכון חשוב פחות לארצות הברית בהשוואה לאזור אסיה והאוקיאנוס השקט. ארצות הברית אינה תלויה עוד באספקת האנרגיה מהמזרח התיכון לצריכתה העצמית. המשקל והערך של ישראל כבעלת ברית חזקה צבאית חשובים פחות לממשל, שלא מתכוון להתערב צבאית במזרח התיכון (שוב, על-פי "דוקטרינת אובמה", כפי שפורטה בראיון לג'פרי גולדברג, ב'אטלנטיק'). בניגוד לשנות המלחמה הקרה, אז תרומת ישראל למערכה מול הגוש הסובייטי הייתה משמעותית ביותר, ברבע המאה האחרונה, במקרים של מעורבות אמריקנית צבאית במזרח התיכון, ישראל התבקשה לא להתערב. ישראל, לעומת זאת, רואה עצמה כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, כעוגן של יציבות וכבעלת-ברית נאמנה של ארצות הברית באזור בכל הקשר והתפתחות עתידיים.
4. הציפיות לעלייה במסגרת הסיוע הביטחוני - ישראל ציפתה להגדלה של מיליארד דולר לשנה לפחות. ראש הממשלה בנימין נתניהו שידר ציפיות אף לעלייה גדולה יותר. הממשל מצדו מציג עלייה ל-3.7 מיליארד כעלייה של 20 אחוזים בסיוע לישראל, אבל התוספות של הקונגרס לסיוע הביטחוני בהיקף של כחצי מיליארד דולר לנושאים ייעודיים - למערכות ה"חץ", "כיפת ברזל", "קלע דוד" וכן למענה למנהרות - אשר ניתנו בעבר כתוספת לתקציב הסיוע, הוכנסו על-ידי הממשל לבסיס הסיוע בעשור הבא ולכן עושות את התוספת המוצעת של 20 האחוזים למזערית.
5. האפשרות לבקש סיוע נוסף מהקונגרס מעבר להסכם הבסיס - כאמור, הקונגרס הוסיף בעבר תקציבים משמעותיים מעבר לבסיס הסיוע שביקש הממשל. תקציב זה בא רובו מתקציב הפנטגון ולא מתקציב סיוע החוץ. הממשל מבקש מישראל התחייבות לא לבקש תוספות ייעודיות מהקונגרס, מעבר לסיוע שעליו יוסכם. ישראל מצדה רואה בזכות לפנות לקונגרס בנושאים חשובים שיעלו בהמשך הדרך גמישות חשובה, שאסור לה לוותר עליה.
6. ההרכב הפנימי של חבילת הסיוע - מאז ביטול פרויקט מטוס ה"לביא" בשלהי שנות ה-80 הורשתה ישראל להמיר כרבע מכספי הסיוע (שבמקור הם "תלושי קנייה" דולריים בארצות הברית) לשקלים, לרכש בתעשיות הביטחוניות הישראליות (שנפגעו אז מביטול הפרויקט). רכש זה מאפשר לישראל לפתח מענים ישראלים ייחודיים, השומרים את יתרונה האיכותי. מנגד, הממשל האמריקני טוען שהתעשיות הישראליות ב-2016 הן בוגרות ואפילו מתחרות בהצלחה בתעשיות האמריקניות, ולכן הסדר זה בחבילת הסיוע צריך להתבטל, גם אם הדרגתית. עבור ישראל מדובר בפגיעה קשה בתעשיות הביטחוניות הישראליות, ביכולת לשמר את יתרונה האיכותי, ועול נוסף של שלושה מיליארד ש"ח על תקציב הביטחון השקלי - תקציב מתוח, שמתקשה לספק מענה לצרכים חיוניים.
7. הבנת המגבלות התקציביות בארצות הברית - הממשל מצביע על בעיות קשות באישור תוספות תקציביות, על הגרעון הגדול בתקציב הפדרלי, על הקיצוץ בתקציב הפנטגון ועל הקושי לסייע ביטחונית לבעלות ברית נוספות, וכן על מגבלות שמציב הקונגרס בכל הרחבה תקציבית. ישראל, לעומת זאת, מצביעה על יחס מיוחד מצד הקונגרס, הרואה בתמיכה הביטחונית בישראל נושא חריג (כפי שבא לביטוי במכתב הסנאטורים) ועל התועלות הביטחוניות שארצות הברית זוכה להן כתוצאה מחיזוק צה"ל והתעשיות הביטחוניות הישראליות.
8. הערכה של מה אפשר יהיה לקבל מהממשל הבא - ממשל אובמה מצביע על הקשיים שיעמדו בפני כל ממשל עתידי - רפובליקני או דמוקרטי - כשתיבחן האפשרות להגדיל את הסיוע לישראל. הממשל מצביע על התבטאותו של דונלד טראמפ, שאמר ש"על המדינות שמקבלות סיוע צבאי מארצות הברית לשלם בעבורו", כדוגמה לממשל שלא יעניק לישראל אפילו מה שממשל אובמה מוכן לתת. בישראל, לעומת זאת, רבים מעריכים כי כמעט כל ממשל עתידי ישנה את עמדתו הפסיבית של אובמה לגבי המזרח התיכון ויראה בחיזוק משמעותי של ישראל חלק בלתי-נפרד מאסטרטגיה מעודכנת להתמודדות עם החתרנות האירנית, תמיכתה בטרור וחתירתה ליכולות גרעיניות.
9. הלינקג' לנושא הפלשתיני ולמורשת הנשיא - יש בממשלת ישראל החוששים מלהעניק לנשיא אובמה את ההזדמנות להוכיח פעם נוספת את תמיכתו הבלתי-מתפשרת בביטחון ישראל באמצעות הסכם סיוע לעשר שנים, שגם יוצג על-ידי הממשל כנדיב מאוד וכך יקל עליו לפעול בזירה הפלשתינית גם בלי הסכמה עם ישראל. מהלכים בעייתיים לישראל בזירה הבינלאומית בכלל (כגון היוזמה הצרפתית) ובמועצת הביטחון בפרט (הצעות לגינוי ההתנחלויות והבהרת אי-החוקיות שלהן, וכן הצעת פרמטרים בעייתיים להסדר (כתחליף להחלטה 242) יהיו מורשת בעייתית מאוד בראיית ישראל.
10. פער האמון האישי - היחסים בין הנשיא אובמה ובכירי ממשלו לבין ראש ממשלת ישראל נתניהו סובלים מחוסר אמון בסיסי, שהלך והתפתח עם השנים והגיע לשיאו בעימות ביניהם לאחר הסכם הגרעין עם אירן וכישלון מהלכי השלום של שר החוץ ג'ון קרי. חוסר האמון מקשה על ניהול דיאלוג ושיח ענייני בין הממשלים וגם על יכולתם של המנהיגים להתכנס למפגש פסגה לליבון הסוגיות המרכזיות ולהכרעה בהן. איש מאנשי הממשל אינו מודה בכך, אך נראה שה"דם הרע" בין המנהיגים גורע מנכונות הממשל להעניק לראש ממשלת ישראל הישג בנושא הסיוע הביטחוני.

סיכום והמלצה למדיניות

נדרשת ראייה כוללת של היחסים הביטחוניים בין ישראל לארצות הברית. ה-MOU בנושא הסיוע הביטחוני היה צריך להיות חלק מגישה רחבה, המתייחסת לפרמטרים רבים הקשורים בביטחון ישראל מול איום הגרעין האירני והטרור של חיזבאללה, דאעש וחמאס. בקיץ האחרון העלה כותב שורות אלה הצעה להגיע ל"הסכם מקביל" - הסכם דו-צדדי ישראלי-אמריקני, שיתייחס למכלול הסוגיות הביטחוניות והמדיניות, הנגזרות מסיכוני הסכם הגרעין האירני. נושא מזכר ההבנות בהקשר לסיוע הביטחוני, היה אחד בלבד מאלה. נושאים חשובים נוספים היו היתרון הצבאי האיכותי של ישראל, תגבור ההגנה מטילים, מדיניות להתמודדות עם הטרור האירני וכן עם החתרנות האירנית במזרח התיכון ואספקת נשק לחיזבאללה, היערכות להפרות של הסכם הגרעין מצד אירן ולתגובה מתואמת לאי-שינוי בכוונות המשטר האירני (בפרט האיום המוצהר להשמיד את ישראל) לקראת תום תקופתו של הסכם הגרעין, וכן שיתוף פעולה מודיעיני ובתחום הסייבר בין ישראל לארצות הברית.
ממשלת ישראל נקטה בקיץ 2015 גישה אחרת, של עימות עם הממשל וכתף קרה להצעות האמריקניות לתת מענה לסיכונים הנובעים מהסכם הגרעין. סירוב לדון עם מזכיר ההגנה אש קרטר בנושא הפיצוי לישראל טרם אישור ההסכם וההצבעה עליו, כמו גם הנאום המתריס שנשא בנימין נתניהו בקונגרס, החלישו מאוד את עמדת ישראל בדיונים ביטחוניים לאחר ההצבעה בקונגרס. בנוסף, העברת מרכז הכובד במגעים מול האמריקנים ממשרד הביטחון למועצה לביטחון לאומי, גוף שנחלש מאוד באחרונה, מקשים על הגישור בפערים הקיימים בין המדינות לגבי מזכר ההבנות ובגיבוש גישה כוללת לחיזוק ביטחון ישראל בדגש מול אירן - כאיום גרעיני פוטנציאלי וכאיום קונבנציונלי בטווח הקצר והבינוני.
אי-הגעה להסכם על אודות מזכר ההבנות בקיץ 2015 הייתה תוצאה של מדיניות מוטעית, שישראל משלמת עליה מחיר כבד גם בנושא שבהקשרו ממשל אובמה טוען להיותו הממשל החיובי ביותר לישראל - הנושא הביטחוני. לפיכך, מומלץ לחדש את המגעים עם הממשל האמריקני במטרה לגבש הסכמות כוללות בנושאים הביטחוניים, ובראשם המענה לאיום האירני ארוך הטווח, שמירת היתרון האיכותי הישראלי, שדרוג מעמד ישראל בנושאי הרשאות טכנולוגיות ומודיעין. בתוך אלו יש לשבץ את הסכם הסיוע הביטחוני. כך יעמוד לרשות ישראל סיוע גדול יותר באופן מעשי ולא סמלי ולא ייפגעו תעשיותיה הביטחוניות. כן יש לחתור להסכם שבמסגרתו תישמר זכותה של ישראל לבקש תוספות מהממשל הבא ומהקונגרס אם יתגשמו התחזיות הפסימיות בנוגע להתחזקות אירן, דאעש, או אם יתפתחו תפניות שליליות נוספות במזרח התיכון.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 818 (2.5.16)
הכותב הוא ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  10/05/2016   |   עודכן:  10/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיצד לגשר על הפערים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אז ההמלצה שנתניהו יהפוך עורו?
אלטע קאקער  |  11/05/16 03:05
 
- ידליןמשקר=אובמה מסרב לקו אדום!
ע_הראל  |  12/05/16 19:09
2
לך הביתה יא עמוס! פישלת במלחמת
שבץ חלובה  |  12/05/16 00:23
 
- גם קורס טייס גמר עם פרוטקציה
שבצ"י חלובצ"יק  |  12/05/16 10:23
3
מנהל חשבונות
באום  |  12/05/16 12:22
4
ארהב לא תצליח להפוך את ישראל
הגוי..  |  12/05/16 12:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
בקיבוץ הזורע, במבואות עמק יזרעאל, ולמרגלות הר הכרמל, ישנו קיבוץ יפהפה המתגדר במוזאון יחיד ומיוחד: מוזאון המוקדש לאמנות המזרח הרחוק, ומכיל בנוסף לאוסף מייסד המוזאון - וילפריד ישראל, גם תערוכות מתחלפות רבות עניין
שמחה סיאני
כמדינה, איננו יכולים להרשות לעצמנו לשבת "שבעה" על הקורבנות מזה ומזה    עלינו לקום, להתמלא בכוחות נפש ולעמוד על המשמר כדי להמשיך ולשרוד!
אלי אלון
לא רבים יודעים כי בחצר ישיבת "שפת אמת " בשכונת "מחנה יהודה" בסמוך לשוק מחנה יהודה שוכנים קבריהם של שני אדמו"רי גור, אב ובנו רבי אברהם מרדכי אלתר שנפטר בעת מלחמת העצמאות והתגורר במקום, ובנו רבי פינחס מנחם אלתר ששימש כראש הישיבה עד למינויו לאדמו"ר
משה ניסנבוים
למקום החדש יש עיצוב מודרני וחדיש בצורה מעניינת וגם התפריט שונה. האנשים נחמדים, השירות אדיב וניכר כי מלאכת המסעדנות ידועה היטב לבעלי המקום
חיים נוי
הצגה נוקבת ומרגשת על עבר השואה, ילדות ובגרות, זיכרונות, אהבה וסודות - בית צבי
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי  
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
תיחום מקום מגורים של בני משפחות מחבלים  /  פנינה שרביט ברוך, קרן אבירם
על סף טרור גרעיני?  /  אמילי לנדאו, שמעון שטיין
ביקורה של הסגנית הסינית  /  דורון אלה, עודד ערן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il