X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
חוקרים הראו שקיים קשר בין התחלואה ובין ריכוזי החיידקים שנמדדו בחול [צילום: AP/Oded Balilty]
שמש, גלים וחול מזוהם
השבוע נפתחה עונת הרחצה. זמן מצוין לבנות ארמונות בחול, נכון? הבעיה היא שהחול בחוף הים עלול להכיל חיידקים ולגרום לתחלואה - כך עולה ממחקרים שפורסמו בעולם בשנים האחרונות. האם מישהו בודק את החול בישראל?

נפתח בחדשות הטובות: אם תלכו השבוע לים לרגל פתיחת עונת הרחצה, תוכלו בקלות רבה ובלחיצת כפתור אחת להתעדכן באיכות מי הים בחופים וללמוד אלו חופים טובים לרחצה ואלו מזוהמים. בעונת הרחצה, מימיו של כל חוף רחצה נדגמים לפחות פעם בשבוע וממצאי הבדיקות מתפרסמים באתר משרד הבריאות, אשר גם מפקח על התוצאות. מי הים עלולים להיות מזוהמים בחיידקים צואתיים, שמוצאים את דרכם אל הים ואל חופי הרחצה דרך מערכות הניקוז בעקבות תקלות וגלישות ביוב - כפי שקרה לפני כחודשיים בחופי הרצליה.
אבל בעוד שאיכות מי הים מפוקחת ומפורסמת לציבור, איכות החול שעליו אנו שוכבים (או קבורים בתוכו עם הראש מבצבץ החוצה) אינה זוכה ליחס דומה. הדבר עלול להדאיג, שכן מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות מראים שחול ים לעתים מזוהם בחיידקים ברמה שעלולה לגרום למחלות אפילו יותר ממי הים. דגימות שנערכו לפני כשנתיים על-ידי עמותת "צלול" הראו שבכמה חופי רחצה בישראל עלולים להימצא ריכוזים גבוהים של חיידקים צואתיים בחול. אז לפני שאתם בונים עוד ארמון בחול ואז אוכלים ארטיק יקר בלי לשטוף ידיים, יש כמה מחקרים שכדאי לכם להכיר.
ארמון חול? תחשבו שוב
בשנת 2012 פרסמה הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה (EPA) מחקר על סיכוני התחלואה משהייה בחוף הים. החוקרים שאלו 5,000 מבקרים בחוף על אופן חשיפתם לחול בזמן שהם נמצאים בחוף הים - האם הם שוכבים על החול, חופרים בו בורות או גם "נקברים" בו. אחרי 12 יום ביררו החוקרים האם אותם נשאלים לקו בסימפטומים שונים של תחלואת מעיים, כגון בחילות, הקאות, כאבי בטן ועוד. במקביל, החוקרים דגמו את החול בחופים כדי לבדוק את ריכוז החיידקים בו.
המחקר מצא כי קיים קשר בין סוג הפעילות בחול וריכוז החיידקים בו ובין תחלואת מעיים בקרב המבקרים. כך, למשל, מצאו החוקרים שמי שחפר בור בחול או "נקבר" בו סבל משלשולים ומתחלואת קיבה ומעיים יותר ממבלים אחרים בחוף. החוקרים גם הראו שקיים קשר בין התחלואה ובין ריכוזי החיידקים שנמדדו בחול.
מחקר אחר, שנערך לפני כשנה באוניברסיטת הוואי שבארה"ב, מצא שכמה זנים חשובים של חיידקים צואתיים מתים לאט יותר ושורדים לאורך זמן רב יותר בחול מאשר במי הים. החוקרים מסבירים זאת בעובדה שגרגרי החול מהווים משטח שעליו יכולים להצטופף חיידקיים רבים ביחד, במבנים שמקנים להם עמידות בפני לחצים חיצוניים. כמו-כן, החוקרים משערים כי הבדלי החשיפה לחמצן בין הסביבה המימית לחולית, מאפשרים לחיידקים לשרוד טוב יותר מחוץ למים.
המחקר מעורר את החשש כי דווקא בחול הים, יותר ממי הים, חשיפה לחיידקים צואתיים עלולה להיות גורם משמעותי לתחלואה. בעקבות הממצאים, החוקרים קוראים לבחינת איכות החול, כחלק מהערכות בריאות הציבור הנעשות לחופי הרחצה.
החיידק יברח לך
אף שחופי הרחצה בישראל נדגמים באופן תכוף וקבוע, ולמרות הפיקוח ההדוק על איכות מי הים, נראה שהחול נופל בין הכסאות. לפני כשנתיים דגמה עמותת 'צלול' את החול במספר חופי רחצה בסמוך לפתח של צינורות ניקוז, ומצאה כי ריכוז החיידקים הצואתיים בחלקם מדאיג, ועלול אף להיות גורם לתחלואה. אומנם דגימות אלו נעשו מחוץ לעונת הרחצה ובסמוך לפתחי הניקוז, אך לצד המחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, התוצאות מעלות את השאלה האם אנו מקדישים תשומת לב ראויה לסכנות הבריאותיות שנמצאות תחת כפות רגלינו היחפות.
"הסימפטומים הבריאותיים שנצפו במחקר היו מתונים ולא צריכים להניא אנשים מלבלות וליהנות מהחוף". כך אמר ד"ר טימותי וויד, אחד החוקרים הראשיים במחקר של הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה. ד"ר וויד ראה לנכון להרגיע את הנופשים בחוף, אך הוסיף ש"כדאי שהמבלים בחוף ישקלו לשטוף את ידיהם או להשתמש בחומר חיטוי לידיים, לאחר משחקים בחול או שהות במים". בעמותת "צלול" ממליצים להימנע מלדרוך בשלוליות שנוצרו בחול ליד פתחי צינורות הניקוז, במיוחד אם יש רקע של מערכת חיסונית חלשה או פצעים ברגליים; לא לתת לילדים ולתינוקות לשחק בחול הרטוב ממי הניקוז; ובטח שלא להכניס חול לפה. לתשומת לב הרוחצים.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  12/05/2016   |   עודכן:  12/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שמש, גלים וחול מזוהם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
במיוחד הורים לילדים רכים
מאמר חשוב לציבור  |  12/05/16 07:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל י. לוין
חמישה מבצעים מרכזיים במלחמת העצמאות: מירושלים דרך הגליל ועד אילת. הנצחונות הגדולים - והקשים - שקיבעו את ישראל כעובדה קיימת והציבו את גבולותיה ל-19 השנים הבאות
עמוס ידלין
הדיון במזכר ההבנות (MOU) בין ארה"ב לישראל בנושא הסיוע הביטחוני לעשור הבא נמצא במבוי סתום. הפער בעמדות בין השתיים איננו ממוקד רק בחשבונאות של מספרים. בין ממשל אובמה לממשלת ישראל קיימים פערים עמוקים וחילוקי דעות אשר לראייה האסטרטגית את האיומים במזה"ת, למידת היותה של ישראל נכס לארה"ב
עליס בליטנטל
בקיבוץ הזורע, במבואות עמק יזרעאל, ולמרגלות הר הכרמל, ישנו קיבוץ יפהפה המתגדר במוזאון יחיד ומיוחד: מוזאון המוקדש לאמנות המזרח הרחוק, ומכיל בנוסף לאוסף מייסד המוזאון - וילפריד ישראל, גם תערוכות מתחלפות רבות עניין
שמחה סיאני
כמדינה, איננו יכולים להרשות לעצמנו לשבת "שבעה" על הקורבנות מזה ומזה    עלינו לקום, להתמלא בכוחות נפש ולעמוד על המשמר כדי להמשיך ולשרוד!
אלי אלון
לא רבים יודעים כי בחצר ישיבת "שפת אמת " בשכונת "מחנה יהודה" בסמוך לשוק מחנה יהודה שוכנים קבריהם של שני אדמו"רי גור, אב ובנו רבי אברהם מרדכי אלתר שנפטר בעת מלחמת העצמאות והתגורר במקום, ובנו רבי פינחס מנחם אלתר ששימש כראש הישיבה עד למינויו לאדמו"ר
רשימות נוספות
האפליקציות יגלו לכם: יש חיה כזאת?  /  תמר שטרצר
סלט ללא תרופות, בבקשה  /  שאול דל אריצ'ה
תודה שעישנתם (ומיחזרתם)  /  איליה ברבנר
שיבוש פריון  /  ד"ר דניאל מדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il