X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
חמישה מבצעים מרכזיים במלחמת העצמאות: מירושלים דרך הגליל ועד אילת. הנצחונות הגדולים - והקשים - שקיבעו את ישראל כעובדה קיימת והציבו את גבולותיה ל-19 השנים הבאות
▪  ▪  ▪
כמו ב"על הניסים"
עוד משהו קטן
רשימת המבצעים של צה"ל במלחמת העצמאות מזכירה את תפילת "על הניסים" לחנוכה. היו בהם מספר לא מבוטל של מקרים בהם כוחותינו נסוגו, המבצע נכשל והיו אבידות כבדות. אי-אפשר שלא לראות את גודל הנס האלוהי שנעשה לעם ישראל ולמדינת ישראל באותו זמן.

מבצע "נחשון"
1,600 לוחמים במבצע אחד

מבצע זה קרוי על שמו של נחשון בן עמינדב, נשיא שבט יהודה, שלפי המדרש היה הראשון שקפץ לים סוף ובכך פתח את הדרך בפני בני ישראל - וגם כאן המטרה הייתה לפתוח את הדרך (לירושלים).

המבצע החל בליל 6-5 באפריל 1948 והסתיים ב-15 באפריל. מטרת המבצע הייתה לפרוץ את המצור על ירושלים וליצור ציר מאובטח שיאפשר העברת אספקה ותגבורת. דוד בן-גוריון, שהחזיק באותו זמן גם בתיק הביטחון בסוכנות היהודית, הורה לרכז כ-1,500 לוחמים למבצע - המבצע החטיבתי הראשון בתולדות היישוב בארץ. לדבריו, הכנעת ירושלים תהיה מכה אנושה ליישוב היהודי, ולכן יש לצאת למבצע בלי להתחשב בסיכונים. המבצע התאפשר בעזרת כמות גדולה של נשק צ'כי שהגיע ב-1 באפריל.
הכוח, בראשותו של מפקד גבעתי, שמעון אבידן, יצא מקיבוץ חולדה דרומית לרחובות. בעוד שחלק מהכוח חיבל בדרכים וחסם כבישי גישה, חלק אחר מהכוח תקף כפרים ערביים שהיו במסלול לירושלים. באותו לילה, נעה שיירה ראשונה של 62 רכבים לירושלים. בימי המבצע עברו רק שלוש שיירות לירושלים, אך הוא הוגדר כהישג צבאי בשל פריצת המצור לעיר.

מבצע "יפתח"
קרב מבית לבית לשחרור צפת

שמו של המבצע רומז לשמו של מפקד הפלמ"ח, יגאל אלון, שכינויו היה "יפתח". שתי האותיות הראשונות הן ראשי התיבות של שמו הלועזי אז: יגאל פיקוביץ. ומהן האותיות "תח"? הסבר אחד: תל חי. הסבר שני: יגאל פיקוביץ, תן חופש.

המבצע החל ב-28 באפריל 1948 והסתיים ב-29 במאי. מטרות המבצע היו כיבוש הגליל העליון והמזרחי, כולל העיר צפת, חסימת האפשרות להביא תגבורת לערביי צפת וטיהור שטחי הגליל מהכוחות הערביים שפלשו לישראל.
אחד הקרבות המשמעותיים היה על העיר צפת. מפקד הכוחות הערביים בעיר היה אדיב שישכלי, שעתיד להיות נשיא סוריה בשנים 1954-1953. הלחימה בעיר הייתה מבית לבית וגבתה קורבנות רבים. הכוחות הערביים נסוגו מהעיר לאחר כיבוש המצודה.
בימים שלפני כיבוש צפת, החלו כוחות הפלמ"ח בטיהור הגליל העליון מהכוחות הערביים, בין היתר באמצעות שליטה באמצעי התחבורה שמנעו העברת תגבורת מסוריה. המבצע לא השיג את כל מטרותיו, ובחודשים יוני-אוקטובר 1948 חוזקו הכוחות הערביים. רק באוקטובר, כאשר נשלחו לצפון חטיבות סדירות של צה"ל, הושלם כיבוש הגליל העליון והכוחות הערביים נהדפו סופית.

מבצע "יואב"
חמש חטיבות בפיקודו של יגאל אלון

שמו המקורי של המבצע היה "עשר המכות", רמז למצרים שהיו יעדו. יגאל אלון החליף אותו ל"מבצע יואב", על שם יצחק דובנו, קצין ההדרכה הראשי של הפלמ"ח, שנהרג בעת שפיקד על הגנת קיבוץ נגבה וכינויו בהגנה היה "יואב".

מבצע שהתקיים ב-22-15 באוקטובר 1948. אחד המבצעים הגדולים במלחמת העצמאות, והפעם הראשונה שפעולה צבאית גדולה נפתחה על-ידי חיל-האוויר. מטרת המבצע הייתה מיגור הכוח המצרי בחזית הדרומית, במסגרתו נדרש הכוח לפרוץ את הדרך אל הנגב שהיה מנותק בידי המערך המצרי.
לצורך ביצוע המשימה הוקם כוח מחמש חטיבות שנקרא "חזית הדרום", בראשו עמד יגאל אלון. במבצע השתתף גם חיל הים, שנדרש לסייע בכיתור הכוחות המצריים מכיוון הים. המבצע כלל מספר קרבות אוויר, שהובילו את הרמטכ"ל העירקי לדווח שהשליטה באוויר בידי היהודים, והטייסים המצריים מפחדים להיכנס לקרב מולם.
הקרב היבשתי החל במתקפה על עירק אל-מנשייה (היום חלק מקרית גת), אך צה"ל נתקל בהתנגדות עזה ונאלץ לסגת. בעקבות זאת, החליט אלון לתקוף מוצבים אחרים באזור, ובסופו של דבר כל המוצבים נפלו בידי צה"ל ונפתחה הדרך לנגב. פתיחת הדרך נוצלה מיד והחל המבצע לכיבוש באר שבע. המבצע השיג את מטרותיו, והביא לניתוק בין המצרים בעזה לבין חברון.

מבצע "חירם"
כיבוש סאסה. המטרה: טיהור הגליל העליון

מבצע זה קרוי על שמו של חירם מלך צור, ידידו ושותפו העסקי של שלמה המלך. בתמורה לעצי הארזים ולמומחי הבנייה שסיפק חירם, הוא קיבל משלמה ערים בגליל - האיזור בו נוהל המבצע.

המבצע התקיים ב-31-28 באוקטובר 1948, והיה הגדול והמורכב מבין המבצעים שנערכו בחזית הצפון במלחמת העצמאות. במהלך ההפוגה השנייה בחודש יולי, ישראל המשיכה בגיוס ובארגון הכוחות. ההפוגה נשמרה באופן יחסי בחזית הצפון, ולכן עיקר תשומת הלב ניתנה לחזית המרכז והדרום. באוקטובר עלה מחדש הצורך בפעולה צבאית באזור הגליל, כדי לסיים את המלחמה ולהקל את הנטל הכלכלי והחברתי. מעבר לכך, חודשו הדיונים המדיניים באו"ם, והיה חשש שבדיונים אלו ייקבעו סופית גבולותיה של ישראל.
באמצע אוקטובר החל "צבא ההצלה" של פאוזי אל-קאוקג'י לתקוף שוב יישובים יהודיים, תוך התעלמות מדרישת משקיפי האו"ם לסגת מהשטחים שכבש. תחילה אישר הדרג המדיני הישראלי פעולות מוגבלות, מאחר שלא רצה לאשר מבצע כללי סמוך להכרזה על הפסקת אש בדרום. בסופו של דבר, בעקבות התחממות נוספת בגזרה, הוחלט להוציא לפועל את מבצע "חירם", שביצועו נדחה מספר פעמים.
מטרת המבצע הייתה להשתלט על הגליל ולהציב קו הגנה בגבול הצפוני של הארץ. המבצע החל בהפגזה ארטילרית ובפעילות של חיל-האוויר. במסגרת המבצע, שהסתיים מספר שעות לפני כניסתה לתוקף של הפסקת האש, נכבש הגליל כולו, רוב צבאו של קאוקג'י ברח ללבנון ונפתחה שוב התחבורה לגליל העליון. השליטה בגליל העליון ייצבה את קו ההגנה בגבול הצפון מול לבנון.

מבצע "עובדה"
החשש העיקרי היה הגיבוי הבריטי

שמו של מבצע זה מלמד על מטרתו המוצהרת: לקבוע עובדות בחוף מפרץ אילת לפני שמלחמת השחרור תגיע לסיומה.

המבצע האחרון במלחמת העצמאות, שהתקיים ב-10-6 במרץ 1949. לאחר הפסקת האש עם מצרים, הצטרפה ירדן לשולחן המו"מ וטענה לבעלות על הנגב. בעקבות הקשיים בדיונים, הוחלט בישראל לקבוע עובדות בשטח לפני סיום הקרבות.
מטרת המבצע הייתה להגיע עד ים סוף, ובכך לאפשר פתח יציאה לים מדרום. החשש של ישראל היה לא מהלגיון הירדני, אלא מהגיבוי המדיני והצבאי שהירדנים קיבלו מהבריטים ואשר בא לידי ביטוי בנוכחות הבריטית הצבאית בעקבה. למבצע יצאו חטיבות גולני, הנגב ואלכסנדרוני.
חטיבת אלכסנדרוני הייתה צריכה לסכל אפשרות של תקיפה ירדנית, ולכן נעה לעבר בקעת ים המלח. שתי החטיבות האחרות החלו לנוע לעבר אילת. ב-10 במרץ בשעה 15:00 הגיעה חטיבת הנגב ראשונה לאילת, והניפה את דגל הדיו.

תאריך:  12/05/2016   |   עודכן:  12/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון  חיל הים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בחזרה לתש"ח
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
צבא זעיר עם תעוזה ענקית
מוטי הקרייתי  |  12/05/16 11:09
2
חייבים להזכיר גם את הטעות
אהרון שחר  |  12/05/16 22:05
 
- העונש שגדל פלאים
מוטי הקרייתי  |  13/05/16 05:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס ידלין
הדיון במזכר ההבנות (MOU) בין ארה"ב לישראל בנושא הסיוע הביטחוני לעשור הבא נמצא במבוי סתום. הפער בעמדות בין השתיים איננו ממוקד רק בחשבונאות של מספרים. בין ממשל אובמה לממשלת ישראל קיימים פערים עמוקים וחילוקי דעות אשר לראייה האסטרטגית את האיומים במזה"ת, למידת היותה של ישראל נכס לארה"ב
עליס בליטנטל
בקיבוץ הזורע, במבואות עמק יזרעאל, ולמרגלות הר הכרמל, ישנו קיבוץ יפהפה המתגדר במוזאון יחיד ומיוחד: מוזאון המוקדש לאמנות המזרח הרחוק, ומכיל בנוסף לאוסף מייסד המוזאון - וילפריד ישראל, גם תערוכות מתחלפות רבות עניין
שמחה סיאני
כמדינה, איננו יכולים להרשות לעצמנו לשבת "שבעה" על הקורבנות מזה ומזה    עלינו לקום, להתמלא בכוחות נפש ולעמוד על המשמר כדי להמשיך ולשרוד!
אלי אלון
לא רבים יודעים כי בחצר ישיבת "שפת אמת " בשכונת "מחנה יהודה" בסמוך לשוק מחנה יהודה שוכנים קבריהם של שני אדמו"רי גור, אב ובנו רבי אברהם מרדכי אלתר שנפטר בעת מלחמת העצמאות והתגורר במקום, ובנו רבי פינחס מנחם אלתר ששימש כראש הישיבה עד למינויו לאדמו"ר
משה ניסנבוים
למקום החדש יש עיצוב מודרני וחדיש בצורה מעניינת וגם התפריט שונה. האנשים נחמדים, השירות אדיב וניכר כי מלאכת המסעדנות ידועה היטב לבעלי המקום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il