X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השלוחה של "האחים המוסלמים" בתוניסיה הודיעה על הינתקותה מהתנועה והפיכתה למפלגה פוליטית אזרחית. מדובר במכה קשה לתנועה שמתוכה צמחו ארגוני דאעש ואל-קאעידה ולרעיון הקמת "הח'ליפות האיסלאמית"
▪  ▪  ▪
טוניס, תומכי המפלגה "אל-נהצ'ה" [צילום: AP photo by Amine Landouls]

תוניסיה היא זו שהפתיעה את העולם הערבי כשהייתה המדינה הראשונה שבה פרצה ב-2011 התופעה המכונה "האביב הערבי" ועכשיו היא מפתיעה אותו שוב, המפלגה האיסלאמית הגדולה שבה, המכונה "אל-נהצ'ה" (התחיה) שהינה שלוחה של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית, הודיעה לפני כמה ימים על הינתקותה מתנועת האם והפיכתה למפלגה פוליטית.
הסיפור הזה מכה הדים בעולם הערבי והאיסלאמי ויש לו השלכות על שלוחות נוספות של התנועה, שממנה צמחו ארגוני אל-קאעידה ודאעש, במדינות ערב. תנועת "אלנהצ'ה" הייתה אסורה בתוניסיה במשך 30 שנה, עשרות אלפים מחבריה נאסרו וגורשו מהמדינה ובראשם מנהיג התנועה השיח' ראשד ע'אנושי אשר עבר להתגורר בלונדון.
הוא שב לתוניסיה רק עם תחילת אירועי "האביב הערבי" ולאחר שנשיא תוניסיה, זין בן אלעאבדין, נמלט מהמדינה לסעודיה ואז החל לארגן מחדש את התנועה במדינה.
תנועת "אלנהצ'ה" ערכה את הוועידה הכללית שלה ב-20 במאי ובשל חשיבות הכינוס השתתף בו גם נשיא תוניסיה אלקאיד אלסבסי. בוועידה נמסרה הודעה על הינתקותה של התנועה מתנועת "האחים המוסלמים" העולמית והפיכתה למפלגה פוליטית תחת אותו השם. נציגים של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית העריכו את הצפוי בוועידה ולא הגיעו אליה.
מנהיג התנועה השיח' ראשד ע'אנושי אמר בנאומו בוועידה כי "פתרון המשבר במזה"ת מצריך פיוס בין העניים לעשירים, בין הצפון לדרום ובין התרבויות והדתות, העולם שלנו זקוק להכרה הדדית, שלום, סולידריות, ביטחון ומתינות".
סגנו, עבד אלפתאח מורו, הדגיש את חשיבות ערך הלאומיות ואמר: "המערכה שלנו היא נגד הפרימיטיביות, הפיצול והטרור, תוניסיה היא לפני "אלנהצ'ה".
נשיא תוניסיה אלקאיד אלסבסי קרא למנהיגי התנועה להוכיח כי הם באמת הפכו למפלגה אזרחית וכי הם משתייכים לתוניסיה לבדה וכי האיסלאם איננו סותר את הדמוקרטיה.
ההודעה של "אלנהצ'ה" מהווה תקדים לכל השלוחות של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית ומהווה חריגה מהמגבלה ההיסטורית של התנועה על השתלבות בחיים הפוליטיים במדינות ערב.
כמה ימים לפני כינוס הוועידה התראיין השיח' ראשד ע'אנושי לעיתון הצרפתי "לה-מונד" ואמר: " "אלנהצ'ה" היא מפלגה פוליטית שיש לה בסיס של ערכים תרבותיים איסלאמיים ומודרניים, אנחנו בדרך למפלגה שתתמחה רק בפעילות פוליטית, אנחנו נצא מהאיסלאם הפוליטי כדי להיכנס לדמוקרטיה המוסלמית".
במהלך השנה האחרונות התגלעו מחלוקות עמוקות בין השיח' ראשד ע'אנושי, ראש השלוחה התוניסאית, לבין מנהיגי "האחים המוסלמים" במצרים, קטר וטורקיה, השיח' ע'אנושי טען כי הם נכשלו בפעילות של השלוחות של התנועה במדינות ערב ואילו המדיניות שלו בתוניסיה הצליחה.
על-פי כמה פרסומים בתקשורת הערבית, לדוגמה בעיתון המצרי "אליום אלסאבע" ב-18 במאי, טען השיח' ע'אנושי "כי לא ייתן שתוניסיה תהפוך למדינה כמו עירק או סוריה וכי לא ירשה לטרור לפגוע בתוניסיה".
ההודעה של תנועת "אלנהצ'ה" התקבלה בברכה על-ידי פעילי התנועה האיסלאמית בירדן, שגם שם חל פילוג בשלוחת ה"האחים המוסלמים" לקראת הקמת מפלגה פוליטית, ואילו מנהיגי התנועה במצרים התעלמו מהודעתו של ע'אנושי. ההודעה של תנועת "אלנהצ'ה" נתפסת כרעידת אדמה בעולם האיסלאמי שכן מדובר באחת השלוחות החזקות של "האחים המוסלמים" במדינות ערב.
בעקבות ההודעה החלו מנהיגי "האחים המוסלמים" בטורקיה ובקטר לתקוף בפייסבוק ובאתרים איסלאמיים את השיח' ראשד ע'אנושי והאשימו אותו כי הוא מפר את הוראות מייסד התנועה חסן אלבנא. לדבריהם, חסן אלבנא התנגד לרעיון המפלגה הפוליטית בטענה כי הדבר מגביל את פעילותה של תנועת "האחים המוסלמים".
החלטתו של השיח' ע'אנושי מעידה על פרגמטיות, פתיחות מחשבתית והסתגלות לצרכי השעה. תהליך דומה עברה תנועת "האחים המוסלמים" בירדן, גם תנועת חמאס השתתפה בבחירות לפרלמנט הפלשתיני ב-2006.
גם התנועה האיסלאמית בישראל השתתפה בבחירות לכנסת ב1996, דבר שהביא לפיצולה, אך הפלג הדרומי שלה, הנחשב למתון יותר מהפלג הצפוני בראשות השיח' ראאד צלאח, ממשיך לשלוח נציגים לכנסת. תנועת "אלנהצ'ה" התוניסאית פועלת בשנים האחרונות באופן שונה מהדפוסים של "האחים המוסלמים", יש לה קשר למפלגת השלטון "נדאא' תוניס" בתוניסיה, היא מתונה יותר ומפרידה בין הפעילות הפוליטית לפעילות הדתית שלה. מבחינתה, ההשתייכות למדינה, לתוניסיה, קודמת לכל השתייכות לתנועה איסלאמית.
ההתפתחות הזו מציינות את ההתפכחות של תנועת "האחים המוסלמים" במגרב מרעיון "הח'ליפות האיסלאמית" שאותו מייצגים היום בחוזקה ארגוני דאעש ואל-קאעידה.
הדבקות של "אלנהצ'ה" ברעיון הנאמנות ל "מדינה" ולא לרעיון "הח'ליפות" מעידה על פרגמטיות מדינית ומהווה הינתקות מהאידיאולוגיה הקיצונית של תנועת "האחים המוסלמים". עכשיו רק נותר להמתין ולראות כי אין מדובר בכפל לשון של מנהיגי "אלנהצ'ה" ולהמתין ליישום בשטח של המדיניות החדשה של התנועה.

תאריך:  23/05/2016   |   עודכן:  23/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכה קשה לתנועת "האחים המוסלמים"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יוני החרטתן
כבש44  |  23/05/16 17:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
עמוס ידלין
אם ברצונה של ישראל להשפיע בשנים הבאות על דמותו של המרחב סביבה מוטב שלא תהסס ולא תחמיץ את ההזדמנות להחליש את אויביה המרים ביותר. מדיניות מוסרית, אסרטיבית, יוזמת ויצירתית נגד הציר הרדיקלי, שבמרכזה החלפת אסד ומשטרו הפרו-אירני, היא המשעול בו עליה לפסוע
דניאל גלילי
לאחר שהמוסלמים מדמשק הורשו לחזור לבצע את מצוות החאג' במכה, כל הסיפורים על ירושלים "הוכנסו לארכיון" ונשכחו. ירושלים נשכחה ואף הפכה להיות מזבלה לחומרי בניין
יוני בן-מנחם
מצרים תמלא שוב תפקיד מרכזי בניסיונות לתווך בין פתח וחמאס. שתי התנועות מברכות על היוזמה המצרית אך מדובר במס שפתיים והן מעוניינות בהמשך המצב הקיים
יוני בן מנחם
נשיא מצרים א-סיסי לא שיתף את יו"ר הרש"פ בכוונתו לשאת נאום מדיני חשוב על חידוש התהליך המדיני. רעיון "האופציה הירדנית" החל לתפוס תאוצה בגדה על-רקע המבוי הסתום בין ישראל לפלשתינים
אריאל י. לוין
מבט על עתידו של ארגון חיזבאללה, שבוע אחרי חיסולו של "הרמטכ"ל", מוסטפא בדר א-דין: המחסלים, היורש, העתיד והבעיות הכספיות    וגם מבט לעבר המתרחש בזירת הטרור בסיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il