X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הסופר והפילולוג ולאדימיר דאל. צייר: ואסילי פרוב [הצילום באדיבות National Portrait Gallery]
רוסיה והאמנויות בתקופת טולסטוי וצ'ייקובסקי
הדבר הראשון שעשיתי לכשהגעתי ללונדון לפתיחת הטייט מודרן החדש, היה לחזות בתערוכת שכיות החמדה הנדירות שמוזאון Tretyakov ממוסקבה השאיל לראשונה בתולדותיו ל-N.P.G - National Portrait Gallery בלונדון. הדיוקנאות של גדולי הספרות, המוזיקה והאמנות מרטיטים את הלב עוד יותר מביקורי בשעתו בבית הקברות במוסקבה לגדולי האישים הרוסיים
המחזאי אלכסנדר אוסטרובסקי. צייר: ואסילי פרוב [הצילום באדיבות National Portrait Gallery]

דיוקנו של פיודור דוסטוייבסקי [הצילום באדיבות National Portrait Gallery]

הביקור שלי ברוסיה בתחילת העשור הקודם הותיר בי טעם של עוד. התפארת של התרבות הרוסית שמוצגת בשני מוזאוני "טרטיאקוב", הישן והחדש, מדגימה רמת הישגים כאלה של אמנות, שקיימים רק שם. והחלום הרטוב לחזות שוב במה שנגלה לי שם, התגשם בחלקו, כשעשרים ושישה דיוקנאות של גדולי הציור הרוסי משנות השישים למאה התשע עשרה ועד ל-1914, מוצגים עד ה-26.6.2016 בלונדון. לא אכחד, שבמוזאון טרטיאקוב הישן מוצגות יצירות של אמנים רוסיים ששווים בערכם לכל יצירות תקופת הרנסנס באירופה המערבית. אך למרבה הצער, שמות רובם אינם ידועים במערב משום שלא נחשפו למערב מעולם, וההפסד כולו שלנו. המוזאון נוסד בידי הסוחר והפילנתרופיסט פאבל טרטיאקוב, שדיוקנו שצויר בידי איליה רפין פותח את התערוכה.
המוזאון הלאומי לדיוקנאות בלונדון - ה-N.P.G - שממוקם בגבו של הניישנאל גאלרי (שהוא אחד מששת גדולי המוזאונים בעולם ושוכן בכיכר טרפלגר), הוא פנינה אמנותית בפני עצמו, וחבל שהקהל הישראלי כמעט אינו מכיר אותו ומחמיץ תערוכות כה חשובות המתחלפות בו; כמו גם את האולמות המוקדשים לשושלות המלכים והאישים החשובים בהיסטוריה האנגלית, וכן דיוקנאות של כל גדולי האישים האנגליים ב-160 שנות קיומו של המוזאון, כולל כל אלה המוכרים לנו מהמאה העשרים, ובהם אייקוני מוזיקה, חברה ותרבות נודעים. תערוכת "רוסיה והאמנויות" מתמקדת בתקופה בה נכתבו "החטא ועונשו" ו"אידיוט", תקופה בה התרבות הרוסית פרחה בשיא זוהרה.
התערוכה שהושאלה ממוזאון טרטיאקוב, כוללת ציורי דיוקנאות כמו של המשוררת הלאומית אנה אחמטובה (אותה ציירה בסגנון אימפרסיוניסטי אולגה דלה-ווס-קארדוסקאיה ב-1914, בסגנון כמו זה שראינו במוזאון לאמנות הרוסית ברמת גן בתערוכה של ציירי קייב היהודים); אחמטובה נחשבה לקולו של העם הרוסי במחאות שלה כנגד הבולשביזם, בהמשך.
הדיוקן היחיד של פיודור דוסטוייבסקי שנעשה בחייו, על-ידי אחד מגדולי הציירים הרוסים אז - וואסילי פרוב הפך לכה פופולרי בגלל חשיבותו והיותו של הסופר לסמל לאומי, עד שהופץ ברפרודוקציות על כל דבר אפשרי כמו בולים או קופסאות הפח של ביסקוויטים. זוהי תכונה הנפוצה בקרב הרוסים, להפיץ בקרב כל את דיוקנאות האישים האהובים והנערצים. כך גם רכשתי בזמנו את דמות אהובתו של פושקין שצוירה על סיכת עץ מצופה בלכה.
אחד מגדולי המלחינים הרוסיים של המאה התשע עשרה, מודסט מוסורגסקי (1839-1881), הונצח בציור אכספרסיבי במיוחד שנעשה על-ידי איליה רפין ב-1881, בהיות המלחין בבית החולים על ערש דווי, כמה ימים לפני מותו. מוסורגסקי היה מחדש וממציא במוזיקה הרוסית, הודות להיסטוריה והפולקלור הרוסיים שהוטבעו ביצירתו. הצייר Repin, שלא חפץ לעשות הון מהציור הודות לטרגדיה של המוסיקאי - תרם את שכרו מהעבודה להקמת קרן להנצחת המלחין.
רימסקי קורסקוב מוצג אף הוא בתערוכה, כמו גם גדולי הסופרים כמו אנטון צ'כוב, ליב טולסטוי וטורגנייב. הציירים הנפלאים הם בין היתר ואסילי פרוב, וולנטין סרוב, והידוע מכולם - מיכאיל וורובל. אך גם האספן ופטרון האמנות איבן מורוזוב, שהיה ממשפחה עתירת הון, היה מעריץ גדול של מאטיס, ממנו רכש כמה ציורים (ואחד מהם, "פירות וברונזה", מצוי ברקע הדיוקן הנפלא של מורוזוב), אותו צייר וולנטין סרוב ב-1910.
לכל מי שיגיע לפני ה-26.6 ללונדון - מומלץ מאוד להגיע לתערוכה. מחיר הכניסה אליה, בניגוד לכניסה החופשית לשאר אולמות האוסף והתערוכות במוזאון זה, הוא רק 5 פאונד.

תאריך:  21/06/2016   |   עודכן:  22/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוסיה והאמנויות בתקופת טולסטוי וצ'ייקובסקי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הצילום בראש אינו שייך לתערוכה
alice  |  21/06/16 10:59
2
תודה על החלפה למקור
alice  |  21/06/16 13:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנינא פורת
כידוע, בכל העולם, תהליך רכישת נדל"ן ובעיקר קרקע - הוא ארוך, מסובך ודורש המצאת מסמכים ומפות ומשתרע על פני דיונים ארוכים. במיוחד נכון הדבר בעת רכישת קרקע חקלאית באזור שולי-מדברי שם הבעלות אינה ברורה כל צרכה והעברת קרקע מהילדים או השבטים המקומיים לרוכשים החדשים שבאו מעבר לים. תופעה מעין זו אירעה בנגב בשנות השלושים והארבעים של המאה שעברה
עפר דרורי
את ד"ר אשר שפריר לא צריך להציג למי שהשפה העברית יקרה לליבו בוודאי למי שעוסק בה כעורך, ככותב וסתם כחובב
איתמר לוין
למרות שהיא אינה מחזיקה לפניה אפילו נייר אחד, השופטת יעל הניג שולטת היטב בחומר ומקדמת את התיקים לכיוון של פשרה - או לפחות לתיחום קווי המחלוקת
צביקה וינר
כאשר פלוני או אלמוני מחליטים ללמוד הם תורמים, באופן עקיף, לצמיחה הכלכלית ולרווחה של כולנו ולכן עלינו לעודד רכישת השכלה
עפר דרורי
בספר דיון פילוסופי וגם עובדתי על חיבורה של הציונות הדתית לצבא ולמדינה    אחד הדברים הבולטים בספר הוא הבאת מידע ועובדות שלא כל כך ידועות בציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il