X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שני מקרים טראגיים בשני מוקדים שונים : בישראל - תום הורנדל, אזרח בריטי ופעיל ISM נפצע ונהרג מאש כוחות צה"ל ; בבריטניה - ג. צ'רלס, אזרח ברזילאי, נהרג לאחר שכוחות הביטחון חשבוהו ל"מחבל" וירו 7 כדורים לראשו. התוצאה דומה: בשני האירועים תחקירי כוחות הביטחון התגלו כשקריים, פזיזים ובלתי מדויקים בעליל
▪  ▪  ▪

הימים האחרונים לא היו קלים עבור ראשי המשטרה הבריטית. תחקיר מיוחד של רשת הטלוויזיה ITV, אשר התבסס על "מסמכים פנימיים" וצילומים בלעדיים, העלה כי טענות המשטרה ערב מותו של ג. צ'רלס, אזרח ברזיל ששהה בבריטניה - הינן "שקריות ונועדו לכסות על מחדל חמור של כוחות הביטחון".
להזכירכם, כוחות הביטחון הבריטיים ירו שבעה כדורים מדויקים לראשו של האזרח הברזילאי, והרגוהו לאחר שטענו כי העלה חשדם בשל "מראהו הפקיסטני". בעקבות כך, רשת הטלוויזיה הבריטית חשפה מסמך פנימי של משטרת לונדון, ולפיו ישנן הוכחות מוצקות לסתירות בגרסאות השוטרים. על-פי העדויות החדשות, טענות המשטרה לפיהן הצעיר הברזילאי נורה בראשו לאחר שנראה "לבוש מעיל שחור וגס", בעוד הוא "לא נענה לקריאות השוטרים לעצור, וקפץ מעל למכשול הכניסה" - התבדו, והוכחו כלא נכונות.
צילומים בלעדיים שהגיעו לידי הרשת, העלו בין היתר כי ג. צ'רלס כלל לא נשא על גבו "תיק כהה וחשוד" כפי שנאמר דקות בודדות לאחר מותו. עדי ראייה אשר תושאלו במסגרת התחקיר החוזר, אף הדגישו כי "התנהגותו של הצעיר היתה רגילה למדיי", וכי "לא נראה היה כי התהלך בפזיזות מחשידה", כטענת השוטרים. עכשיו משפחת ההרוג דורשת לדעת "מי שיקר ומה היו מניעיו". הממשל הברזילאי כבר הודיע כי לא ירפה עד למצוי הדין עם היורים.
הביקורת הנוקבת נגד כוחות הביטחון הבריטיים מזכירה באופן מוזר את טענות משפחתו של תום הורנדל, צעיר בריטי ופעיל ארגון ISM, שנפצע אנושות מאש צה"ל בחודש אפריל 2003, ומת מפצעיו כשנה מאוחר יותר.
העיתון "א-שרק אל-אווסט" דיווח בתאריך 29.10.03 כי הנספח הבריטי בישראל סבור היה כי ה"טעות" בתחקיר הישראלי בעניינו של תום הורנדל לא היתה מקרית, אלא נעשתה במזיד על-מנת "לכסות" על החייל היורה. על-פי הדיווח, במהלך הפגישה עם נציגי צה"ל קרע הנספח את מסמכי התחקיר, צעק עליהם והטיח בפניהם כי "התחקיר ילדותי".
בראיון לרשת SKY הבריטית, חודשיים לפני מותו, אמרה אימו של פעיל ה-ISM, ג'וסלין הורנדאל, כי "אין לנו אמון בחקירת צה"ל". לטענתה, "כבר ראינו את חקירת המקרה של רייצ'ל קורי, שנהרגה מדחפור של צה"ל, והחקירה טויחה". היא הוסיפה כי "הכל נועד להסתיר את אחריותו הבלעדית של החייל היורה". יש להדגיש כי בשני המקרים, הגם שחקירת הטרגדיה הברזילאית טרם באה למיצויה - הביקורת נגד התחקירים שנערכו הוכחה כנכונה.
הנה כי כן, הרי לנו שני אירועים שונים, עם שתי טעויות תחקיר קשות, וצרור טענות בדבר "טיוח, כיסוי, ובריחה מאחריות" , אחת בישראל והאחרת בבריטניה. נראה כי הטענות בדבר "מחדלים" - חוצות גבולות, שפות ודתות.
קווי הדמיון בשני המקרים מביאים למסקנה כי גורמי הביטחון פועלים באותה שיטה, בכל מקום. כנראה, שכל מי שמחזיק בכוח ושליטה אבסולוטית, סופו כי יימנע את חשיפת "האמת" אשר עתידה לפגוע במערכותיו. ניסיון השנים האחרונות הוכיח כי במקרים רבים, דורשים גורמי הביטחון תחקורים "עצמאיים" - פנימיים, כדי לברוח מניתוח האמת ומנטילת אחריות. לא לחינם המליצה ועדת החוץ והביטחון, לרמטכ"ל לשעבר, משה (בוגי) יעלון, לבצע רפורמה בתחקירים הצבאיים.
המחדלים הקשים בחקירת מותו של האזרח הברזילאי בבריטניה מעלים מחדש את הצורך בהוצאת התחקירים העוסקים במותם של אזרחים, אל מחוץ למערכת הביטחונית, תוך הפקדתה בידי גורמי משפט נטולי אינטרס ופוליטיקה. בעשותם כך, יוכלו גורמי הביטחון בישראל לשקם את התדמית שנפגעה ולבסס מחדש את אמון הציבור בתחקירי צה"ל.

הכותב הוא סטודנט למשפטים וממשל. מכהן כיו"ר ארגון Youth Active Diplomats for Israel
תאריך:  21/08/2005   |   עודכן:  22/08/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
אתה, הלוחם את מלחמתם של הפלשתינים, לבך ערל לשברון ליבם של בני עמך תושבי נצרים שגנבו את קולותיהם והעבירו אותם ליישום מדיניות הסותרת את אמונתם
בוב דואו
מספיק להתאפק, להבליג, וכן, מספיק גם להחביא כיבוש של אדמות תחת איצטלות סמנטיות שונות - אלא לומר - כן, כבשנו, כמו שכמעט כל שטח על כדור הארץ הזה נכבש על-ידי מישהו, מתישהו - למישהו יש בעיה עם זה?; צריך להפסיק להיות אישה מוכה, שחושבת שזו אשמתה שחטפה מכות כי המרק לא היה חם כשהוא הגיע מהעבודה - זה לא יכול להימשך עוד
יונה דורון
הן מטפלות בהורינו הקשישים, החולים והמנותקים    הן הותירו מאחור מולדת, בית ומשפחה
מיכאל דבורין
עם הגשת כתב האישום נגד עמרי שרון, בנו של ראש הממשלה ומי שבאמת שלט בנעשה מאחורי הקלעים במרכז הליכוד בשנים האחרונות, נותרו ארבעת שרי הליכוד שהיו הנאמנים ביותר לשרון - מופז, אולמרט, לבני ועזרא, חשופים לבדם בצריח; את ההזדמנות יש לנצל כדי להבהיר לרביעייה הזו שאחראית רובה ככולה גם בפועל לדורסנות של שרון: אתם בליכוד גמרתם את דרככם הפוליטית
יובל ברנדשטטר
התשקורת מנסה בכל כוחה לפעול בשיטות הפרד ומשול. הפעם נכשלה בגדול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il