X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כמעט 2.9 מיליון קולות, שהם 2.1% מסך כל קולות המצביעים בארה"ב, הפרידו בין קלינטון לטראמפ, ובכל זאת היא הובסה. במאמר מוצגים הנתונים המסבירים כיצד זה קרה
▪  ▪  ▪
קלינטון. אכזבה [צילום: AP/Andrew Harnik]

מאז תחילת המאה העשרים הייתה רק פעם אחת שבה המועמד שקיבל את רוב קולות המצביעים בארה"ב לא נבחר כנשיא, והיה זה אל גור שבבחירות שנת 2000 קיבל חצי אחוז מהקולות יותר מג'ורג' בוש, ובכל זאת בוש קיבל חמישה אלקטורים יותר ממנו.
ואילו בבחירות הנוכחיות קיבלה קלינטון 2.1% מהקולות יותר מטראמפ, וטראמפ קיבל 72 אלקטורים יותר ממנה. אין ספק בכך שלו הוצגה תחזית כזאת לפני הבחירות, היה מחבר התחזית נתפס כאדם שנתבלעה עליו דעתו.
ובכל זאת זה קרה, ולכן מעניין להבין מה גרם לתוצאה מדהימה זו.
לצורך ביצוע הניתוח שלהן נסקרו תוצאות 18 מערכות הבחירות האחרונות, מאז 1948, והניתוח מתבסס על זהות מתמטית אחת: יתרונה של קלינטון בסך כל הקולות בארה"ב שווה להפרש בין היתרון שלה על טראמפ במדינות שבהן היא ניצחה, ליתרון של טראמפ עליה במדינות שבהן הוא ניצח.
ובאופן מספרי: קלינטון קיבלה סך הכל 65.84 מיליון קולות, וטראמפ קיבל סך הכל 62.98 מיליון קולות, הפרש של 2.86 מיליון קולות. במדינות שבהן ניצחה קלינטון היא קיבלה סך הכל 11.22 מיליון קולות יותר מטראמפ, ואילו במדינות שבהן ניצח טראמפ הוא קיבל סך הכל 8.36 מיליון קולות יותר ממנה. ההפרש בין שני מספרים אלה הוא בדיוק אותם 2.86 מיליון קולות.
חמש מדינות
ההשערה הראשונה שנבחנה היא שטראמפ זכה לנצחונות דחוקים באופן מיוחד במספר מדינות גדולות, ושזאת הסיבה לתוצאה החריגה. אלא שהשערה זו נדחתה: אומנם טראמפ ניצח בשמונה מדינות עם 120 אלקטורים בהפרש כולל של חצי אחוז מסך כל המצביעים בארה"ב, אולם יש לכך מספר תקדימים, שהבולט שבהם הוא המרוץ הצמוד בין קנדי לניקסון בשנת 1960: קנדי ניצח בעשר מדינות עם 135 אלקטורים בהפרש כולל של 0.3% מסך כל המצביעים בארה"ב באותה שנה.
ובעוד שטראמפ זכה בשלוש מדינות בפער הקטן מאחוז אחד מסך כל המצביעים באותה מדינה, ובעוד שלוש מדינות בפער הקטן מחמישה אחוז, ניצח קנדי בחמש מדינות בפער הקטן מאחוז אחד, ובעוד שמונה(!) מדינות בפער הקטן מחמישה אחוזים.
אפשרות אחרת שנבחנה ונדחתה היא שסך כל היתרון שקיבל טראמפ על קלינטון במדינות שבהן הוא ניצח הינו קטן יחסית.
כאמור לעיל, ההפרש לטובתו של טראמפ במדינות שבהן הוא ניצח הוא 8.36 מיליון קולות, המהווים 6.1% מסך כל המצביעים בארה"ב. אולם שוב, היו לכך לא מעט תקדימים: בוש ניצח בשנת 2000 כשיתרונו במדינות בהן הוא ניצח היה 5.6% מסך כל המצביעים, קרטר ניצח בשנת 1976 עם 4.2%, ניקסון בשנת 1968 עם 3.9%, והשיאן הוא קנדי, שבמדינות שבהן הוא ניצח וקיבל 320 אלקטורים, הגיע סך כל ההפרש לטובתו לשלושה אחוזים בלבד מקולות המצביעים בארה"ב.
ואם הסיבה איננה ניצחונות דחוקים של טראמפ, יש לבחון את האפשרות שהסיבה היא ניצחונות בהפרשים משמעותיים של קלינטון במדינות שבהן היא ניצחה.
ואכן, פה קבור הכלב.
קלינטון ניצח בעשרים ואחת מדינות שלהן 233 אלקטורים בהפרש כולל של 11.22 מיליון קולות, המהווים 8.2% מסך כל המצביעים בארה"ב. והפרש כזה שזכה בו המפסיד בבחירות במדינות שבהן הוא ניצח הינו חסר תקדים ב-18 מערכות הבחירות שנבחנו.
אחרי קלינטון צועד גור שבמדינות שבהן הוא ניצח בשנת 2000 נרשם לזכותו סך הכל הפרש של 6.1% מסך כל המצביעים בארה"ב, רומני שבשנת 2012 זכה בהפרש של 5.3% במדינות שבהן הוא ניצח, וקרי (כן, אותו קרי שממש לאחרונה הסביר לנו שבעל מכה הוא בעל אוהב), שזכה בהפרש של 4.7% במדינות שבהן הוא ניצח בשנת 2004.
העובדה שהפרשים גבוהים אלה לטובת המפסידים נרשמו כולם ב-16 השנים האחרונות, מצביעה על כך שבארה"ב חל תהליך של קיטוב בין המדינות, כשחלקן הפכו לדמוקרטיות במובהק, וחלקן האחר הפכו לרפובליקניות במובהק.
ואת ההסבר לתופעה זו נשאיר למומחים לאמריקה, שמרוב שהם מומחים הם היו בטוחים בניצחונה של קלינטון.

תאריך:  31/12/2016   |   עודכן:  31/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הילרי קלינטון: כיצד הובסה המנצחת
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
5 מדינות, בכולן גניבת קולות
רון ה.  |  31/12/16 19:41
 
- השיטה בארצות הברית אכן רקובה.
צודק חלקית.  |  1/01/17 10:43
 
- Rotten System
Eli L  |  1/01/17 17:47
 
- רק אצל סטלין היתה דמוקרטיה!
אהוד פרלסמן  |  1/01/17 19:01
 
- לפחות ההוא באנגלית משתדל יותר
עוד תגובה מטופשת  |  2/01/17 00:10
 
- ההוא באנגלית לא יודע מי אתה
אהוד פרלסמן  |  2/01/17 10:55
 
- גם אני לא יודעת מי הוא הנבון,
חחחחחחחחחחחח  |  2/01/17 11:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב
רפי לאופרט
תפיסת העולם של אובמה ושל הקבוצה שייצג בחברה האמריקנית, משנה את אופיה ומהותה של ארה"ב; אם תמשיך קבוצה זו להשפיע, תסכן לטווח הארוך את עצם קיומה של ארה"ב כפי שהייתה מוכרת לנו
מנחם רהט
לא תמיד אנו ערים לנסים ולנפלאות המלווים את תקומת עם ישראל בארץ ישראל    רשימה חלקית
רפי לאופרט
שמחתי על התוצאה מפני שסברתי ועודני סבור כך שבתחום המצב הפנימי נקלעה ארה"ב, בהשראת אובמה והזרם הפוסט-מודרני שהוא ייצג והפעיל בה, למגמה שהיא מסוכנת לעתידה
אהוד פרלסמן
0.9%, זוהי כל הסטייה שבין ממוצע הסקרים האחרונים שפורסמו בארה"ב, לבין תוצאות האמת בהן ניצחה קלינטון בהפרש של 2.1%    סטייה כזו אופיינית לסקר בלתי מוטה של 16,000 איש
ישראל רוזנבלט
כאשר התברר למחנה השמאל כי חליפות הנצחון נתפרו מוקדם מדי ובנימין נתניהו (שוב!) יהיה ראש ממשלה, הופנו בהמשך העיניים לארה"ב, אולי משם תבוא הישועה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il