X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כיום לא ניתן עוד לטעון בכל הכבוד הראוי כי כלי התקשורת אינם משפיעים על שופטים ושופטות, בבתי-משפט ובבתי-דין, בבואם לכתוב פסק דינם, בייחוד בתיקים מתוקשרים. השאלה הנשאלת הינה, עד כמה מושפעים שופטים ושופטות, בבתי-משפט ובבתי-דין, מכלי התקשורת, בבואם לחרוץ דין
▪  ▪  ▪
אלאור אזריה. התקשורת השפיעה [צילום: פלאש 90]

פסק-דינם של שלושת שופטי בית-הדין הצבאי, בראשותה של נשיאת בית-דין צבאי זה, אלוף משנה, מאיה הלר, הנקרא על-ידה, בפומבי עובר לכתיבת שורות אלה, בעניינו של החייל, אלאור אזריה, בו מתייחסת היא, באופן נרחב, חד-משמעי ומקיף ביותר, להשפעתם של כלי התקשורת על הליכים משפטיים, תלויים ועומדים תוך שהיא מדגישה, בפסק-דינה כי אין מקום שבתי-המשפט ובתי-הדין יושפעו מכלי התקשורת, בבואם לחרוץ דינו של נאשם, שכתב-אישום בעניינו הוגש ומונח בפניהם, מוכיח ומאשר - כמאה עדים! - כי קיימת זיכה הדוקה בין כלי התקשורת לבין מערכת השפיטה, הגם שמערכת השפיטה מתעקשת - חוזרת ומתעקשת כי אין כל השפעה וכי אין כל מקום להשפעה של כלי התקשורת על מלאכת השפיטה.
התפתחותם המואצת והנרחבת של כלי התקשורת המודפסים והמשודרים, כאחת - בייחוד בעידן האינטרנט, על כלל גורמי המשנה, הקשורים ומהווים חלק בלתי נפרד הימנו, העושים שימוש בו דוגמת פייסבוק, טוויטר ורשתות חברתיות אחרות - אינה יכולה לאפשר עוד, למערכת השפיטה, לנהוג כאילו היא חיה, בתוך עולם משלה, במנותק, ל-ח-ל-ו-ט-י-ן, מכלי תקשורת אלה.
הימים התמימים של קודם פרוץ האינטרנט לחיינו אנו, בהם יכול היה שופט של בית משפט העליון (לימים, מי שכיהן כמשנה לנשיא בית משפט העליון, חיים כהן) לכתוב בפסק-דין, בעניינו של עותר שהגיש עתירה לבג"ץ - תוך שהוא ניהל מלחמה ציבורית ענפה בכלי התקשורת, בארץ ובחו"ל ואף בכלי התקשורת, היחיד והבולט, שהיה בנמצא אז הלא היא הטלוויזיה כי מי שהוגשמה עתירה לבג"ץ והעניין תלוי ועומד בפניו, להכרעה שיפוטית הרי יש בפנייה אל כלי התקשרות ובגיוס דעת הקהל, משום בזיון בית המשפט, חלפו - עברו להם, זה מכבר!
מי שקורא את פסק-הדין של השופט חיים כהן בעתירה של מוחמד סעיד בורקאן שעתר נגד הוראת החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה, בירושלים, בע"מ - בחוזי החכירה שניסחה היא - לפיהן תוצענה דירות לציבור, אך ורק לאזרחי ישראל ולעולים חדשים, בו נכתבו דברים, לפיהם עותר הבא לבקש סעד מבג"ץ, חייב לגזור שתיקה על עצמו מחוץ לכתלי בית המשפט, שמא תתפרש פנייתו אל כלי התקשורת, כהבעת אי-אמון בבית המשפט, אם באשר התייאש מראש מנכונותו או יכולתו של בית המשפט לעזור לו ואם כסבור הוא, שעשוי בית המשפט להתרשם מפרסומים בעיתונים או מדעת הקהל, מזכירים לנו מי שמתעקש לנהוג בכרכרה בשדרות לקסינגטון העמוסה, שבניו-יורק, המיועדות לכלי רכב מנועיים, בה עושים שימוש, דבר שבשגרה, המוניות הצהובות-כתומות של העיר, ניו-יורק.
במאה ה-21, לא ניתן עוד לנתק כלי התקשורת ממערכת המשפט ושני גורמים אלה קשורים, בקשר גורדי הדוק, זה לזה. לא ישכנע אותנו איש - ואף לא תשכנע אותנו כל אישה - כי שופטי ושופטות בתי-המשפט ובתי-הדין, אינם קוראים עיתונים, אינם צופים בטלוויזיה ואינם עושים שימוש, יומיומי ותכוף באינטרנט וברשתות החברתיות, הפועלות במסגרתו.
לא אחת, מתפרסמות - בכלי התקשורת, כמובן - תלונות של שופטים, המועלות באמצעות הנהלת בתי-המשפט בעיקר של שופטי ושופטות בתי-המשפט למשפחה כי הם מהווים מטרה לשיסוי והשתלחות אישית נגדם, בכלי התקשורת. הגיעו דברים כדי כך, שהיועץ המשפטי לממשלה נתבקש, בידי הנהלת בתי-המשפט ומערכת המשפט, למצוא פתרון משפטי וחוקי, למניעת פרסומים בוטים אלה, באינטרנט.
הקשר ההדוק והמתבקש, בין כלי התקשורת לבין השופטים והשופטות, היושבים אלי מדין, בבתי-המשפט ובבתי-הדין השונים, משפיע, גם משפיע על חשיבתם, כמו-גם על אופן, דרך וצורת התנהלותם. השאלה הנשאלת הינה, עד כמה מצליחים שופטים ושופטות אלה, לנתק עצמם מההשפעה העצומה, הדורסנית והבלתי פוסקת של כלי התקשורת, על דעת הקהל - ראש וראשונה, עליהם עצמם.
אין בכוונתנו, ברשימתנו זו, לנקוט עמדה, אם לכאן ואם לכאן. עם זאת, שעה שתקראו היום, בתקופתנו אנו, בתקופת המאה ה-21 - במשפטים בסגנון: "אין אנו מושפעים, מכלי התקשורת" או בסגנון: "התקשורת אינה משפיעה עלינו, כלל וכלל, בכתיבת פסק-דיננו", הרי מוזמנים אתם, לקרוא משפטים אלה, בהסתייגות ובעירבון מוגבל.
כיום לא ניתן עוד לטעון בכל הכבוד הראוי כי כלי התקשורת אינם משפיעים על שופטים ושופטות, בבתי-משפט ובבתי-דין, בבואם לכתוב פסק דינם, בייחוד בתיקים מתוקשרים. השאלה הנשאלת הינה, עד כמה מושפעים שופטים ושופטות, בבתי-משפט ובבתי-דין, מכלי התקשורת, בבואם לחרוץ דין, בתיקים פליליים ובכתיבת פסקי-הדין שלהם, בכלל.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  04/01/2017   |   עודכן:  04/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חיים כהן / Haim Choen
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השפעת כלי התקשורת על מלאכת השפיטה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כפי שיש על בית המשפט "בקרה"1
לול  |  4/01/17 16:10
2
כפי שיש על בית המשפט "בקרה"2
לול  |  4/01/17 16:17
3
כפי שיש על בית המשפט "בקרה"3
לול  |  4/01/17 16:23
4
סוב יודיצה ושלטון החוק
קידי  |  9/01/17 16:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
ההסדר החוקי, הקבוע בחוק יסוד: הממשלה, הינו בגדר של הסדר חלקי שאינו מכסה עניין מעורבותו של שר בפלילים. לכן - במצב דברים שזה - ממשיכה ההלכה הפסוקה להתקיים בצד הוראות החקיקה, כפי שמקובל במקרים רבים, אחרים, בשיטת המשפט הישראלית. מכאן שחייבים לפטר ראש-ממשלה מכהן, מיד עם הרשעתו בפלילים,
חיים שטנגר
למעט במקרים חריגים וקיצוניים ביותר אין בתי-המשפט נוהגים להתערב בשיקולי הפרקליטים והפרקליטות, המנסחים ומגישים כתבי אישום, לבתי-המשפט השונים, ברחבי הארץ
חיים שטנגר
ארה"ב תמשיך ליהנות מזכות הוטו במועצת הביטחון של האו"ם - שעכשיו יעשה בו ממשלו החדש של טראמפ שימוש חדש ומושכל יותר, ביחס וכלפי מדינת ישראל - ותתרום לאו"ם רק הסכום הנדרש ממנה על-פי מגילת האו"ם, קרי סכום של 0.001% מתקציבה הדו-שנתי
חיים שטנגר
עכשיו אולי אנחנו כבר צריכים להבין את זה. לציבור במדינת ישראל נמאס מהיהדות שמיוצגת בבניין הזה. הם כבר לא יכולים. אנחנו יודעים שהם אומרים את דברם ברגליים. מה זה נקרא אומרים דברם ברגליים? הם פשוט לא מתחתנים ברבנות
חיים שטנגר
עם כל היותם של חסידי ופעילי חב"ד, אנשים חביבים ונחמדים, עד למאוד מאוד, הרי הם עושים שימוש במרחב הציבורי, במסגרת פעילותם הדתית השוטפת שימוש במרחב הציבורי, שעמותות אחרות אינן פטורות בדרך כלל מתשלום כספי שוטף לעיריות, למועצות המקומיות, למועצות האזוריות ולשאר היישובים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il