X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ברור הוא הדבר כי ככל שיעמוד היועץ המשפטי לממשלה, על אכיפת הסעיף הפלילי הדן בזילות בתי-המשפט, על מי הנוקטים זילות כלפי מערכת המשפט ושופטיה, כך לא תיפרץ גדר הביקורת, יתר על המידה
▪  ▪  ▪
הרב שמואל אליהו. ביקורת או גידוף? [צילום: פלאש 90]

הביקורת הרבה הנמתחת על פסק-דינו של בית-הדין הצבאי בעניינו של חייל צה"ל, אלאור אזריה, מעוררת גבולות הביקורת המותרת על פסיקתם של שופטי בתי-משפט ובתי-דין. סעיף 277 לחוק העונשין, תשל"ז- 1977, דן באופן מפורש ודווקני בסוגיה זו, כאשר לעניין זה, קובע סעיף זה, כי: "האומר או כותב דבר על שופט או דיין לעניין כהונתו בכוונה לפגוע במעמדו, או מפרסם דברי גידוף נגד שופט או דיין כדי להחשיד או לבזות את דרכי השפיטה, דינו - מאסר שלוש שנים, אולם ביקורת כנה ואדיבה לטיב החלטתו של שופט או דיין בדבר שיש בו ענין לציבור לא תהא עבירה לפי סעיף זה".
בחוק השיפוט הצבאי, אין כל הוראה דווקנית ופרטנית, לעניין זילות בית משפט והדבר אינו נכלל גם בחוק שיפוט צבאי זה, באשר להחלת הוראות של ביזיון בית-דין צבאי, כלפי מי שאינם חיילים. עם זאת, ניתן להחיל הוראת סעיף 277 לחוק העונשין לעניין זילות, גם על שופטות ושופטים, בבתי-דין צבאיים, מכוח הוראות חוק יסוד: השפיטה, שאינן מבדילות, לעניין הגדרת המונח "שופט", בין שופט המכהן בבתי-משפט, בתי-דין לעבודה ושאר בתי-משפט ובתי-דין, שאינם בתי-דין צבאיים ומחיל הגדרת מונח זה - באופן גורף ושוטף - על כלל השופטים והשופטים, היושבים אלי מדין, בין אם מדובר בבתי-משפט ובין אם מדובר בבתי דין צבאיים, כאחד.
לעניין זה, הרי מן הראוי להביא מדבריו של הרב שמואל אליהו, רב העיר, צפת שהגדיר הכרעת הדין, בעניינו של החייל, אלאור אזריה - שפורסמה אתמול, בידי בית-הדין הצבאי, הדן בעניינו - כהכרעה "לא מוסרית" והוסיף ואמר, כי היא מהווה "צדקנות יתר על גבם של לוחמים". דברים אלה הינם בגדר של ביקורת כנה ואדיבה, עדיין, לטיב הכרעת-הדין של בית הדין הצבאי, אולם נראה כי - לכאורה - הדברים שפורסמו בעמוד הפייסבוק "לשכת הרב שמואל אליהו", בו פרסמו עוזרי הרב של צפת, דעתו המלאה והמפורטת, בעניין הכרעת הדין, אינה עולה בהכרח ולכאורה כדי ביקורת כנה ואדיבה, כלפי קביעתם של נשיאת בית הדין הצבאי, אל"ם מאיר הלר ושני חברה להרכב ויש בהם דברי גידוף לכאורה נגד הרכב שיפוטי זה, כמו-גם יש בהם - לכאורה - כדי להחשיד או לבזות דרכי השפיטה.
הנה הדברים שכתב הרב שמואל אליהו, בלשונו הוא, בעמוד הפייסבוק שלו, כדלהלן: "נשיאת בית-הדין הצבאי מאיה הלר וחבריה, שרואים את הכאוס שהם מובילים בצה"ל, בוודאי מנחמים את עצמם ואומרים שהם לפחות פועלים על-פי המצפון והמוסר. ובכן, כדאי שידעו כי פסק הדין שלהם הוא בראש ובראשונה לא מוסרי. והעובדה הזאת לא תשתנה גם אם הקראתו תארך שעתיים וחצי.
אין שום מוסריות ברחמים על אויב שבא לרצוח חיילים. אין שום מוסריות בשבירת רוח לוחמים שמוסרים את נפשם להגן עלינו. איך שום מוסריות בחיזוק אויב אכזר וחסר רחמים, שאין בינו לבין דאעש אלא כוחו של צה"ל בלבד.
חכמי ישראל, שהיו קצת יותר חכמים מהשופטים הללו, אמרו על מוסריות וצדקנות יתר כגון זאת: "ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו והגלתנו מארצנו". ענוותנות יתר של בעל סמכות, שמדקדק עם עמו באמצע מערכה מול אויב זר, גרמה לחורבן העם ולגלות של אלפיים שנה. לצליבה של מאות אלפי יהודים בידי רומי ולאונס של מאות אלפי נשים. לזריקה של אחרים לזירת הטרף ולשוד של כל הרכוש היהודי מאז ולדורות. חכמינו זקפו את כל זה לחובת זכריה בן אבקולס, שהתעטף בצדקנות יתר ולא ראה את התמונה הגדולה כפי שמצופה מאיש במעמדו.
על משקל זה אפשר לומר לשופטת הלר, כי מוסריותה וצדקנותה עלולה לשבור את רוח צה"ל ולכבול את ידי לוחמיו. לזקוף את ראש מחרימנו ולחזק את רוח אויבינו. אין שום מוסר בפסק-דין שנותן רוח גבית לשולחי נערים ונערות שירצחו חפים מפשע באמצעות מספריים וסכינים. אין שום מוסר בחיזוק מתאבדים או דרסנים. אין שום מוסר בצדקנות יתר על גבם של לוחמים. אין שום מוסר בהתייפייפות אל מול שונאים. בעיני ראיד סאלח ומאמיניו כולנו מערבבים דם ילדים פלשתינים במצות. כולנו, השופטת הלר, זה כולל גם אותך.
מה שיכול לנחם את גברת הלר וחבריה זו הידיעה כי בעוד שלוש עד חמש שנים היא תקודם להיות שופטת בבית המשפט העליון. חבריה מהשמאל ידאגו לקדם אותה לעמדות השפעה מכריעות, וכל זה יקרה בשקט בשקט, הרחק מעיני הזרקורים. אלא אם כן השרה איילת שקד תעמוד על המשמר ותעצור את הקידום הזה, שהחל בו הרמטכ"ל. הוא כנראה ידע לפני כולם מה יהיה "פסק הדין". הרי בדיוק בשביל לקבל את פסק הדין שהוא הזמין הוא קידם את כבוד השופטת תוך כדי משפט! שוחד לא הולך עם מוסריות".
אלה הדברים. עתה נותר רק להמתין בצד ולראות אם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, יחליט, כי דברים אלה של מי שמכהן בתפקיד ציבורי ובמעמד של רב עיר, הינם חמורים דיים, עד שינקוט הוא נגדו הליכים פליליים, בהיות פרסום דברים אלה מכוון לכאורה לפגוע במעמדם של נשיאת בית-הדין הצבאי ושני חבריה להרכב, שהוציאו תחת ידם הכרעת-הדין בעניינו של החייל, אלאור אזריה ומהווים דברי גידוף נגדם, כדי לבזות או להחשיד דרכי שפיטתם, אם לאו. ברור הוא הדבר - לחלוטין - כי ככל שיעמוד היועץ המשפטי לממשלה, על אכיפת הסעיף הפלילי הדן בזילות בתי-המשפט, על מי הנוקטים זילות כלפי מערכת המשפט ושופטיה, כך לא תיפרץ גדר הביקורת, יתר על המידה.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  05/01/2017   |   עודכן:  05/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גבולות הביקורת על פסיקת שופטים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לכל אחד יש מה להגיד במדינה הזו ל"ת
דוד שמעוני  |  5/01/17 11:07
2
את בית המשפט אסור לבקר...
שפרירית  |  5/01/17 19:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
כיום לא ניתן עוד לטעון בכל הכבוד הראוי כי כלי התקשורת אינם משפיעים על שופטים ושופטות, בבתי-משפט ובבתי-דין, בבואם לכתוב פסק דינם, בייחוד בתיקים מתוקשרים. השאלה הנשאלת הינה, עד כמה מושפעים שופטים ושופטות, בבתי-משפט ובבתי-דין, מכלי התקשורת, בבואם לחרוץ דין
חיים שטנגר
ההסדר החוקי, הקבוע בחוק יסוד: הממשלה, הינו בגדר של הסדר חלקי שאינו מכסה עניין מעורבותו של שר בפלילים. לכן - במצב דברים שזה - ממשיכה ההלכה הפסוקה להתקיים בצד הוראות החקיקה, כפי שמקובל במקרים רבים, אחרים, בשיטת המשפט הישראלית. מכאן שחייבים לפטר ראש-ממשלה מכהן, מיד עם הרשעתו בפלילים,
חיים שטנגר
למעט במקרים חריגים וקיצוניים ביותר אין בתי-המשפט נוהגים להתערב בשיקולי הפרקליטים והפרקליטות, המנסחים ומגישים כתבי אישום, לבתי-המשפט השונים, ברחבי הארץ
חיים שטנגר
ארה"ב תמשיך ליהנות מזכות הוטו במועצת הביטחון של האו"ם - שעכשיו יעשה בו ממשלו החדש של טראמפ שימוש חדש ומושכל יותר, ביחס וכלפי מדינת ישראל - ותתרום לאו"ם רק הסכום הנדרש ממנה על-פי מגילת האו"ם, קרי סכום של 0.001% מתקציבה הדו-שנתי
חיים שטנגר
עכשיו אולי אנחנו כבר צריכים להבין את זה. לציבור במדינת ישראל נמאס מהיהדות שמיוצגת בבניין הזה. הם כבר לא יכולים. אנחנו יודעים שהם אומרים את דברם ברגליים. מה זה נקרא אומרים דברם ברגליים? הם פשוט לא מתחתנים ברבנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il