X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ההצגה החשובה ביותר העולה בימים אלה בתיאטרון הקאמרי היא "כבוד אבוד" מאת איאד אקטר האמריקני בבימויו המשובח של כפיר אזולאי. ההצגה כה מסעירה ונוקבת, עד שהצופה בה חש הזדהות כמו היה חלק מהמתרחש. היא יורדת לשורשי העומקים של נושא מהות הזהות. והוא שואל את עצמו: האם זהות שמולדת חזקה יותר מזו הנרכשת או להפך?
▪  ▪  ▪
[צילום: ז'ראר אלון ]
[צילום: ז'ראר אלון]

הרבה אומץ מצד הנהלת הקאמרי נדרש ע"מ להעמיד הצגה כה נוקבת, שאינה משמשת כר לפלגנות פוליטית, אלא נוגעת בנושאים עולמיים הנוגעים לכל אחד ובכל מקום כיום. אפילו שהנושא לקוח מחייו הפרטיים של המחזאי. נושא מהות הזהות של המוסלמים שהיגרו לאמריקה החל להוות בעיה מאז אסון הפלת מגדלי מרכז הסחר העולמי, "התאומים" ב-2011. ממנו קיבל ארגון אל-קאעידה תמריץ, ומעשי הטרור המתרחשים מדי יום בכל אתר בעולם, חדלו להיות סמל למלחמה בין הערבים ליהודים. כעת העולם נוכח שהדת המוסלמית היא האיום שמחדיר לנשמת כל מוסלמי באשר הוא, בפרט אם מוצאו וחינוכו בארץ מוסלמית, את חובתו לחסל את כל הכופרים, יהודים נוצרים ומוסלמים שלא מהכת שלו. לאט-לאט החל העולם להתעורר ולהכיר בעובדה, שהמוסלמים הם הבעיה.
במחזה זוכה הפרסים (פוליצר ו-אובי) של איאד, אמריקני ממוצא פקיסטני, מתמקד המחזאי המחונן בבעיית הזהות של גיבור המחזה, אמיר. חרף כל החינוך המוסלמי האדוק שקיבל, הרי כשהחליט להתאזרח כראוי באמריקה - שינה את שמו, מספר הזהות שלו, ומחק כליל את זהותו המקורית. הוא עובד כעורך דין מצליח במשרד שבעליו כולם יהודים, ורק הוא ועוד שחורת עור השכירים במשרד, אינם לבנים אליטיסטים כמו היתר. אמיר (עמוס תמם כובש הלב בכוונה החיובית של מחשבותיו ברוב המחזה, עד להתפרצות התחושה האמיתית) הוא גבר נאה מאד, המקדיש תשומת לב רבה לכל פרט בהליכותיו ובהופעתו. תקוותו היא שיום אחד יהיה לשותף במשרד. כשהוא מבין שזה רק חלום, הוא משתף את עורכת הדין השחרחרה, ג'ורי (רות אסרסאי השנונה והנאה) ברעיונוו שעליהם לפתוח משרד עצמאי לשניהם.
בה בעת, רעייתו הציירת של אמיר, אמילי, (שרה פון שוורצה - שאביה במציאות הוא צייר מעולה ביותר -בהופעה מדהימה החודרת ללב כל) מנסה להכליל את יצירותיה בתערוכה שתעלה במוזאון ויטני, ושהאוצר שלה הוא בעלה של ג'ורי, אייזיק (<), שבמונולוג שלו פותח את תיבת פנדורה, על כל פרצי הרגשות וחשיפת התת מודע הטמון בלב כל אחת מהדמויות במחזה. אבל עד אז, בינות לשיחות הסמול-טוק, הוא מצית בליבה של אמי את הרעיון לנסוע ללונדון לתערוכה חשובה. בשובם מהתערוכה, לאחר סטוץ שהיה ביניהם, הוא מכליל גם את אמי בתערוכה שהוא אוצר. אמי היא ציירת בסגנון מופשט-גאומטרי, המושפע מאוד מהאמנות האיסלאמית - בה אסור לצייר דמויות, כמו ביהדות. כתוצאה מהאיסור הזה צמח סגנון עיטור הערבסקות, שכה מפארות את המסגדים הנודעים בעולם. אלמנטים אלה מהווים את הבסיס לציוריה.
עיצוב הבמה המבריק, המדויק ובעל המסר של פולינה אדמוב, שגם עיצבה להפליא את התלבושות המוקפדות, מעמיד דירת יאפיז באפר וסט סייד של ניו-יורק, שמה שכה יפה בה, הוא השילוב בין הקווים הישרים, הנקיים של הריהוט לבין הציורים הכה איכותיים בסגנון שנזכר לעיל. דבר שחסר בדירות הנובו-רישים הישראלים, המושקעות במיליונים, אך חסרות את הנגיעה האמנותית והיחס לאמנות...
בסלון היפהפה בביתם של אמיר ואמי, מתרחשות הדרמות, בהן צפה ועולה בעיית הזהות. הפיצוץ מתחיל כשמתגלה הסטוץ בין אייזיק ואמי, שניהם יהודים, וכן העובדה שג'ורי התקבלה לשותפות במשרד, בעוד אמיר לא - ואז פורץ כל הדם הרע החוצה. מה שהצופים רואים הוא שכל מה שאדם קובר ומטמין בתת המודע שלו - את זהותו האמתית - ברגע מסוים מתפרץ כאש וחורך כלהבה את כל מי שקשור וקרוב למי שהתפרץ. למעשה, כל הדיבורים היפים של אמיר על היותו רק אמריקני, והתעלמותו מהרקע המוסלמי - היו הבל הבלים. כי ביסוד הזהות של כל מוסלמי עומד הקוראן, אם ירצה או לא ירצה, על כל הציוויים שבו: איך לנהוג באשה, מה יחסו ל"כופרים" ואיך לנהוג בהם - ובקיצור, האלימות מסירה את כפפות האינטלקטואליזם, ומדגימה כיצד הדם הרע יוצא החוצה כמו אנשי החמאס מהמנהרות...
משחקם של חמשת השחקנים, כולל אחיינו המוסלמי הצעיר של אמיר - אייב (ערן מור בביצוע דרמטי מלא כנות ורגש הקורע לב), ממש יוצא דופן ברמתו. עמוס תמם ממשיך לרגש בתפקיד כה שונה ממה שראינו אותו עד היום, באקשן מילולי בו הוא מפגין יכולת שכלית מבריקה, (כתוצאה מהטקסט הכה שנון שתרגם קובי מידן) עד ליציאת הנחשים מהבטן, והתפרצותו בסצינה מזעזעת כלפי אשתו אמי - שרה פון שוורצה, היהודיה המודרנית, שעושה תפקיד מבריק ואולי הטוב ביותר שראינו אותה בו, גם אם אצלה - כל תפקיד הוא בגדר הברקה, חוויה. מיכה סלקטר המהוקצע, משכנע באלגנטיות כל אחד בשיחתו, עד שגם הוא מפגין בסצינה סוערת את יכולותיו הדרמטיות. וכך רותי אסרסאי, שהייתה כבר מלכה- ומה לא במחזות קלאסיים על הבמה, במשחק מלא הוד והדר, ממלאה את תפקיד השחורה, שבעידן של היום, אינו מהווה כזו בעיה. וערן מור עושה מתפקיד האחיין המוסלמי ממש מעדן; אתה חש אותו שזה ממש הוא, אייב. אבל שׂ"כך בעצם כולם - נבחרת של כוכבים.
המחזה חושף עד כמה רגישים כיום האמריקנים לכל דבר או אדם שדבק בו שמץ מהמוסלמי. הטראומה של 9/11 לא חלפה, אלא מתחזקת והולכת לאור המשך המלחמות הטרוריסטיות, הפיצוצים והרציחות, ומכאן מובן תגבור אמצעי הזהירות, הבדיקות המתישות בשדות התעופה, ביטול מתן הוויזות לכל החיים וקיצורן לפרק זמן קצוב.
נושא טעון כזה דורש באמת תעצומות נפש ועוז רוח כדי להעלותו על הבמה, ואת זה עושה תיאטרון הקאמרי, ועל כך מגיע לו, ליוצרים ולשחקנים כל התשבחות. הצגה של פעם בחיים.

[צילום: ז'ראר אלון]
תאריך:  11/01/2017   |   עודכן:  11/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקה שפק ליסק
התושבים הקדמונים של שפרעם היו כנענים, כפי שניתן להסיק משרידים ארכיאולוגיים אבל, שפרעם הייתה עיר ישראלית-יהודית מאז הכיבוש הישראלי, ועד סוף מלחה"ע הראשונה הייתה בה קהילה יהודית. עיסוקם העיקרי, לאורך מאות בשנים, היה בחקלאות
ד"ר צביקה ויינר
בראשון בינואר מלאו עשרים ושתיים שנים להחלת חוק הבריאות הממלכתי שהביא לידי ביטוי את הערבות ההדדית ועקרונות שאותם אפשר וחשוב להחיל גם בתחומים אחרים של חיינו, במיוחד על-רקע הטיפול בנפגעי השריפות האחרונות
רחל גרנות
הרגשת המסכנות והקיפוח מאפיינת רבים מהסובלים מעודף משקל    אימוץ טקטיקה נכונה וחיסול תחושת המסכנות הם המפתח להצלחה בדיאטה
יהודה קונפורטס
זרקור על עמותת צ.א.ל.ה, שמתמקדת בעמותות שעושות "שיפור חברתי", כהגדרת אנשיה, ומראה להן איך הן יכולות להתנהל טוב יותר
איתמר לוין
החביבות והפתיחות של השופט יואב עטר גורמים לו לאפשר לעד לדבר הרבה יותר מדי, והוא עצמו אינו מקצר במקום שהדבר מתחייב. התוצאה: איחור של שעה כבר בתחילת היום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il