X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עוד על הבחירות בארה"ב 2016 וניצחון טראמפ;

חלק א' - על מה המערכה הגדולה

ככל שחולף הזמן וכהונתו מתקרבת לסיומה, מתגלה יותר ויותר אופיו האמיתי: מתנשא, נקמן, שחצן, מאחז עיניים, נואם מעולה ואיש ביצוע עלוב
▪  ▪  ▪
אובמה. שמאל פוסט-מודרני [צילום: AP/Pablo Martinez Monsivais)]

כקיסרי אימפריות מן העבר, שסחרו בזכויותיהן, שלומן וביטחונן של מדינות קטנות ובינוניות, הפך אובמה בחוסר אחריות, זהירות והבנה את אירן לגנרטור הראשי לאי-יציבות באזור. הנחות המוצא היו ככל הנראה שתיים: ארה"ב תוכל לרסן את אירן כל אימת שתרצה; אירן, מרצונה, תואיל להתמתן בהתנהלותה התוקפנית, כשבחסות ארה"ב תעסוק ב"ייצוב וביסוס מעמדה באזור" וריסון הכוחות הקיצוניים הרבים המצויים בו ופועלים ממנו. שתי ההנחות הזויות ומעידות על חוסר הבנה של מהות המשטר באירן ומטרותיו, ושל אופיים האמיתי של הכוחות הקיצוניים. כך, מתוך אגוצנטריות אמריקנית טיפוסית, שמקורה בנוחיות פוליטית של ממשלו, מסכן אובמה כלאחר-יד את קיומן ויציבותן המוגבלת של רוב מדינות האזור. כל השעורים שלמד בשבע השנים הראשונות לכהונתו כנשיא, היו כלא-היו; ללא ספק אווילות מדינית קשה. ככל שחולף הזמן וכהונתו מתקרבת לסיומה, מתגלה יותר ויותר אופיו האמיתי: מתנשא, נקמן, שחצן, מאחז עיניים, נואם מעולה ואיש ביצוע עלוב. אפשר שהכשל החמור ביותר שלו הוא שלא השכיל בשמונה שנות שלטונו לשנות את הניתוק והניכור בין האפרו-אמריקנים לרוב הלבן, לצמצם את האלימות במוקדי התסיסה השחורים דוגמת שיקגו, להביא לידי השתתפות רחבה של השחורים בשוק העבודה ולשפר את מצבם הכלכלי הירוד. להערכתי, ציפיות אלה שלא התממשו, היו בין הגורמים לתמיכה מוגדלת של השחורים בשינויים שהציע טראמפ במסע הבחירות שלו.
אובמה וצוות יועציו הקרוב, מייצגים קבוצות שמאל פוסט-מודרניות וסמי-אנרכיסטיות בארה"ב. קבוצות אלה שואבות השראה ממקבילותיהן באירופה הניאו-סוציאליסטית. מרכזי ההשפעה של קבוצות אלה נמצאים במוקדי-כוח אליטיסטיים דוגמת האקדמיה, התקשורת, מרכזי שליטה כלכליים ופוליטיים מוגנים היטב על-ידי חוקים ותקנות שנוסחו בדיוק למטרה זו, ובבתי המשפט האקטיביסטיים. כוחות אלה, שהם מיעוט בחברה המערבית-דמוקרטית הטיפוסית, פועלים בחסות המעמד "הנבחר" שקנו או הקנו לעצמם, ללא שום צידוק אוביקטיבי, לעיקור הדמוקרטיה מהשתתפות ציבורית פעילה ורחבה. זאת הם משיגים באמצעות מנגנוני "שמור לי ואשמור לך", סיסמאות אנרכיסטיות המעמידות את היחיד וזכויותיו לפני ומעל לכל שיקול אחר, "רעש ציבורי" ושלטון הרחוב כחלופה למוסדות הדמוקרטיים הנבחרים. ההתפרעויות במהלך הבחירות, הפגנות הסרבנות לקבל את הכרעת הבוחרים לאחר שהתברר שטראמפ ניצח, והמשך המאבק של המפלגה הדמוקרטית בטראמפ, חרף הבטחת אובמה לסייע בהעברה חלקה של השלטון, כולם נגזרים מאותה גישה שחצנית ומתנשאת. עם זאת חשוב לציין שהם אינם חפים גם מהשפעות של הכוחות הכלכליים והפיננסיים הפרטיים הגדולים - לעיתים ביודעין ומרצון ולעיתים בהשפעת מניפולציות מפותלות למדי. ככל שהרעש הציבורי הנוצר על-ידם צובר מסה קריטית גדולה יותר, כך גדל האיום על אושיות הדמוקרטיה.

מהפך פוליטי
הגירה בלתי מרוסנת [צילום: AP/Marko Drobnjakovic]

תרבות הדיבורים
תרבות היזמות והעשייה, הפכה לתרבות "הדיבורים", "הגלובליזציה" ו"התקינות הפוליטית", עם "הגשמה עצמית פרטית" כחזות ההישג האולטימטיבי.

מסע הבחירות של טראמפ העניק לרפובליקנים מהפך פוליטי כולל: נשיאות, רוב בסנט, רוב ברור בבית הנבחרים והשפעה מהותית על בית המשפט העליון
▪  ▪  ▪

בהשראת הזרם הפוסט-מודרני, שביקש להרוס את העבר עוד לפני שהוכיח שהוא יודע לבנות עתיד טוב יותר - דבר שהוכיחה כמעט כל מהפכה "ספונטנית" בשלוש-מאות השנים האחרונות - ביקש אובמה לשנות את ארה"ב ולעצב בה מציאות כלכלית-חברתית המחקה את הסוציאל-דמוקרטיה-האירופית היותר מיליטנטית. זו מציאות העומדת בניגוד למסורת הכלכלה החופשית ולתרבות שהתגבשה בלמעלה ממאתיים שנות עצמאות, סביב עקרונות החוקה האמריקנית והמדיניות הכלכלית-ליברלית. מגמה זו עומדת בניגוד למנגנונים החברתיים-כלכליים שהביאו את ארה"ב לפריחה ולשגשוג האדיר, ששיאו במחצית השנייה של המאה ה- 20. תרבות היזמות והעשייה, הפכה לתרבות "הדיבורים", "הגלובליזציה" ו"התקינות הפוליטית", עם "הגשמה עצמית פרטית" כחזות ההישג האולטימטיבי. בחוסר הבנה פרשו אבירי הדרך החדשה את הגלובליזציה כמנגנון ליצירת "עולם חדש" ע"י הרס "העולם הישן". מחזון תעתועים זה קצרה הייתה הדרך להעמיד בראש סולם העדיפויות של הממשל את שיקולי ההשתלבות בבינלאומיות וברב-לאומיות, ולא את העם האמריקני, שאת דעתו על כך לא שאלו אולם בשמו ועבורו נבחרו לפעול.
את השגיאה המפליגה הזו הבין טראמפ היטב, ועליה בנה את "המהפכה" הפוליטית שהביאה אותו לשלטון. בדרכו לתיקון קלקולי ממשל אובמה, אפיין טראמפ בפומבי קלקולים אלה וקרא לתקנם על-ידי "מהפכת נגד" מושגית, ואת הקריאה מיקד בצדק בנושאים מרכזיים אלה: הדמוגרפיה - הגירה בלתי-מרוסנת של זרים לארה"ב, ששינתה את תמהיל האוכלוסייה, את התרבות וההשקפות הפוליטיות ואת הפריסה הארצית של מוקדי השפעה אלה במדינות השונות. בגלל שיטת הבחירות האמריקנית, זהו שינוי היסטורי כמעט בלתי-הפיך. הגלובליזציה - האדרת שלטון מקסום הרווח בכל מחיר, על פני דאגה לתעסוקה, שכר הוגן ושימור סביר והוגן של חלוקת תוספת העושר הלאומי בקרב ציבור האמריקני העובד. זרם זה הוא שאחראי להוצאת מיליוני מקומות עבודה מארה"ב למדינות "זולות" יותר ופגיעה בעובדי הצווארון הכחול, לתפישת מקומות עבודה של אזרחים על-ידי מהגרים בלתי-חוקיים, לעצירת הצמיחה הכלכלית בארה"ב ולהתנוונות רמת החיים ואיכות החיים בה. הביטחון הלאומי - הדרדרות ברורה במצב הביטחון הלאומי; כלפי חוץ, זו תולדה של החלשות הצבא האמריקני וצמצום הנוכחות הפיזית של ארה"ב באזורי משבר, לצד כשל בלחימה אפקטיבית בטרור האיסלאמי הקיצוני, בראש וראשונה ISIS. כ"כ מושפעת תחושת הביטחון הלאומי מהתגברות האלימות מבית - ריבוי מקרי טרור איסלאמי, לצד אינטנסיפיקציה של פגיעות אלימות על-ידי חוגים אזרחיים מילטנטיים בגורמי אכיפת החוק, ובכלל זה רצח שכיח של שוטרים. נושאי תרבות, אמונה, חינוך "קדושת החיים" וזכויות אישיות מול חובות אזרחיות - נושאים אלה צפים אל פני השטח כתולדה של מאבק אידיאולוגי מתגבר בין שמרנים לניאו-מודרניסטים מצד אחד, ובין הרוב "הוותיק" לבין המיעוטים החדשים, שמספרם התרבה במהירות בהשפעת זרמי ההגירה ביובל האחרון. בהתעלמות מכוונת מהמשמעויות התרבותיות והלאומיות של הגירת זרים מסיבית והקשיים הכרוכים בשילובם של מהגרים בהוויה האזרחית הקיימת, פעל אובמה להטעיית הציבור האמריקני באשר למשמעות מדיניות ההגירה האנרכיסטית שהפעיל או לא מנע. בסיסמאות אטרקטיביות לשכבות "המתקדמות" והמתנשאות על רב-תרבותיות כחזון חברתי חדש, הוליך ממשל אובמה שולל את כלל הציבור, ושינה יותר מקודמיו את ההוויה האזרחית בארה"ב.

השפעה גדולה
טראמפ. רצון אמריקני [צילום: אוון ווצ'י, AP]

שינוי כיוון
נצחונו של טראמפ הוא אירוע היסטורי ו"הזדמנות אחרונה", ככל הנראה, לשנוי הכיוון הכללי בארה"ב הפדרלית, מגלובליזם פוסט-מודרני מובהק - העדפת "אזרחות העולם" - לשמרנות הממותנת ההיסטורית, הרואה במדינת הלאום את ליבת הקיום החברתי-לאומי.

המיעוטים: אפרו-אמריקנים, לטינים, אמריקנים ממוצא אסייתי, יהודים, מוסלמים ואחרים - מונים כיום למעלה מ-120 מיליון נפש מתוך כ-325 מיליון תושבי ארה"ב
▪  ▪  ▪

אחד ממוקדי המאבק בתחומים הנ"ל, הוא השפעה על אופיו של בית המשפט העליון לחוקה באמצעות איוש ארבעה מתוך תשעת שופטי בית המשפט העליון. מעמדו של בית המשפט כפרשן האולטימטיבי של החוקה, הופך כל פסיקה שלו לתקדים, מעין-חוקתי, מחייב. מינוי השופטים המחליפים, שהוא מינוי "לכל החיים" על-ידי הנשיא, עתיד לקבוע לתקופה ארוכה את אופיו של בית המשפט העליון. מכאן ייגזר אופי הפרשנות שייתן לחוקה בשאלות המהותיות העומדות להכרעה בנושאים כגון: הפלה, נשיאת נשק, מרחב החסינות של ערי המקלט ועוד. חידוש, הרחבה, מודרניזציה ושדרוג של התשתיות הלאומיות בארה"ב - תוכניותיו הכלכליות-חברתיות של טראמפ מכוונות לשלושה מרכיבים עיקריים: יצירת מקומות עבודה בכמות ואיכות, שתאפשר לכל מי שרוצה לעבוד ולהתקדם ברמת חיים למצוא תעסוקה הולמת עם הכנסה נאה; ייעול תשתיות תחבורה, אנרגיה, איכות סביבה, רפואה ציבורית ותנאים סוציאליים, אשר יביא לשיפור ברמת החיים ובאיכותם; טרנספורמציה טכנולוגית של הכלים והשיטות בהם מתנהל המשק הלאומי האמריקני. שינויים אלה חיוניים להשגת מטרותיו האחרות - צמיחת המשק והפיכת ארה"ב שוב ל"מדינה גדולה" (Make America great again), כפי שהוא מכנה זאת. בכל הנושאים הללו הייתה עשייתו של אובמה, מצומצמת או כמעט בלתי-נכרת, כשאת העבודה המשותפת עם הקונגרס, החליף בתקנות נשיאותיות "להכעיס".
להחלטות מהותיות בנושאים אלה והוצאתן לפועל, תהיה השפעה גדולה על ההוויה החברתית הפנימית בארה"ב. המיעוטים: אפרו-אמריקנים, לטינים, אמריקנים ממוצא אסייתי, יהודים, מוסלמים ואחרים - מונים כיום למעלה מ-120 מיליון נפש מתוך כ-325 מיליון תושבי ארה"ב. זהו מרכיב בעל משמעות עמוקה מאוד בעיצוב תחושת השותפות והסולידריות הלאומית. נתק בין המיעוטים ובוודאי התפתחות של ניגודי אינטרסים ביניהם - בין אם מסיבות מוצדקות ובין אם בגלל "טעויות אופטיות" שמקורן בשונות השקפות-היסוד לגבי אופיה ודרכה של ארה"ב הפדרלית - עשויים להיות הרי גורל לארה"ב ולמערב הדמוקרטי כולו. מבחינה זו, נצחונו של טראמפ הוא אירוע היסטורי ו"הזדמנות אחרונה", ככל הנראה, לשנוי הכיוון הכללי בארה"ב הפדרלית, מגלובליזם פוסט-מודרני מובהק - העדפת "אזרחות העולם" - לשמרנות הממותנת ההיסטורית, הרואה במדינת הלאום את ליבת הקיום החברתי-לאומי.
טראמפ משקף רצון אמריקני קולקטיבי לשינוי ההוויה שמותיר אחריו אובמה. בעיני רבים הנשיא הנבחר אינו נחשב, בינתיים, לפתרון הפוליטי האופטימלי, אבל יותר אמריקנים ראו בו סיכוי ממשי לשינוי, מאשר ביריבתו הדמוקרטית, קלינטון. טראמפ הצליח, ככל הנראה, לשכנע את רוב הציבור האמריקני שהוא בא בעיקר לעשות ולא לדבר ובשל היותו עשיר מופלג, אין הוא בא בגיל 70 כדי להגדיל את עושרו, אלא על-מנת לשרת לתרום לאומה האמריקנית מניסיונו הניהולי-כלכלי ומיכולתו המנהיגותית. טראמפ, בניגוד לאובמה, איננו אידיאולוג של המופשט. הוא מבין בני אדם, יודע לזהות מה מציק להם וכיצד להניע אותם לפעולה. הוא אינו זר לממסד, אבל גם אינו חלק ממנו ואינו שבוי בידיו. מסע הבחירות של טראמפ העניק לרפובליקנים מהפך פוליטי כולל: נשיאות, רוב (אמנם צמוק) בסנט, רוב ברור בבית הנבחרים והשפעה מהותית על בית המשפט העליון - זו הזדמנות שרק שוטים גמורים ירשו לעצמם להחמיצה. בתהליך הקמת הממשל החדש, ובחירת האנשים שישרתו תחתיו בממשל, הוא מוכיח שיקול דעת עם העדפה "לביצועיזם", זהירות והתחשבות במגוון רחב של שיקולים לאומיים ומעשיים; על-כן, אפשר מאוד שיפתיע גם בביצוע דה-פקטו.
זעקות השבר הנשמעות מצג הדמוקרטים על כישלונם בבחירות, נעדרות כבוד עצמי והגינות ולא ישנו הפעם דבר; הפור נפל. השאלה עתה היא אם ישכילו לשקם את עצמם כמפלגה פוליטית אפקטיבית ויעצבו מחדש את מעמדם בעיני הציבור, או שיגלשו למאבק עקר נגד טראמפ, ויוכו על כך מכה אחת אפיים בבחירות הבאות. לשני הצדדים פחות משנתיים, "בחירות האמצע" (mid-term elections) בכדי להתקדם, כל אחד בנתיב הראוי לו ולהוכיח יכולות והישגים. שניהם במבחן ציבורי מהותי. הציבור קצר-רוח וככל שניתן להעריך, לא יהיה סבלני.

בימים הבאים אפרסם עוד שנים או שלושה חלקים, שהם המשך הדיון הכולל לשעה זו.
תאריך:  12/01/2017   |   עודכן:  12/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חלק א' - על מה המערכה הגדולה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אובמה הוא פושע, לא פחות
רון ה.  |  13/01/17 07:52
2
הכותרת מתאימה גם לנתניהו
קורא  |  13/01/17 09:34
 
- יש משותף ויש שונה.
רפי לאופרט  |  16/01/17 07:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב
עידן יוסף
אומר כי מתקפות סייבר לא השפיעו על בחירתו לנשיא    האשים בטוויטר כי המפלגה הדמוקרטית כי לא איבטחה כיאות את מחשביה וכי למחשבים של המפלגה הרפובליקנית יש הגנה חזקה
אהוד פרלסמן
כמעט 2.9 מיליון קולות, שהם 2.1% מסך כל קולות המצביעים בארה"ב, הפרידו בין קלינטון לטראמפ, ובכל זאת היא הובסה. במאמר מוצגים הנתונים המסבירים כיצד זה קרה
רפי לאופרט
תפיסת העולם של אובמה ושל הקבוצה שייצג בחברה האמריקנית, משנה את אופיה ומהותה של ארה"ב; אם תמשיך קבוצה זו להשפיע, תסכן לטווח הארוך את עצם קיומה של ארה"ב כפי שהייתה מוכרת לנו
מנחם רהט
לא תמיד אנו ערים לנסים ולנפלאות המלווים את תקומת עם ישראל בארץ ישראל    רשימה חלקית
רפי לאופרט
שמחתי על התוצאה מפני שסברתי ועודני סבור כך שבתחום המצב הפנימי נקלעה ארה"ב, בהשראת אובמה והזרם הפוסט-מודרני שהוא ייצג והפעיל בה, למגמה שהיא מסוכנת לעתידה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il