X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנו למדים שישראל שמצבה הכלכלי ובעיקר בחוב במטבע חוץ הוא מצוין אך גייסה את החוב בעלות רחוקה מלהיות מזהירה
▪  ▪  ▪
[צילום: איתמר לוין]

ברגשי גאווה התפרסמה הודעת דוברת האוצר על הנפקה מוצלחת של 2.25 מייארד אירו, תוך ציון שההנפקה בוצעה "ברביות הנמוכות ביותר אי-פעם במטבע היורו" לרגע ניתן היה לחשוב שמדינת ישראל שילמה את הריבית הנמוכה ביותר בשוק זה ולא היא.
הונפקו 750 מיליון ל-20 שנה בריבית של 1.5% ו-1.25 מיליארד ל-10 שנים ב-2.375%.
אומנם חכמי האוצר יצאו למסע גיוס באירופה וזכו לביקוש של כ-9.8 מייארד אירו אך החוכמה היא קטנה. גרמניה לדוגמה תשלם 0.339% ל-10 שנים ו-0.824% ל-20 שנה.ישראל שילמה.1.1761% יותר מגרמניה ל-10 שנים ו-1.551% ל-20 שנה. ספרד שמצבה הכלכלי רחוק מלהזהיר תשלם אפילו פחות מישראל 1.464% ו-2.333% בהתאמה. אנו למדים שישראל שמצבה הכלכלי ובעיקר בחוב במטבע חוץ הוא מצוין אך גייסה את החוב בעלות רחוקה מלהיות מזהירה. לו לפחות הייתה ישראל משיגה רביות של 0.805% ל-10 שנים או 1.175% ל-20 שנה כפי שמשיגה צרפת המקרטעת ניחא. אם הביקוש היה כה גדול הרי ניתן היה לגייס פחות ולהשיג רבית יותר נמוכה.
מדוע האוצר לווה בחו"ל? הרי המדינה מוצפת במט"ח. העולם חייב למשק הישראלי למעלה מ-95 מיליארד דולר. כנראה שבאוצר הבינו שההנפקה בחו"ל הייתה מיותרת ולכן הסבירו אותה בצורך "לבנות עקום ייחוס במטבע זר בשווקים הגלובליים". אז זהו שלא. יש מספיק אינפורמציה לייחוס בשוק מה גם שכאשר מבוצעת הנפקה יודעים להעריך את המנפיק. עקום הייחוס הטוב ביותר הוא למי שאינו זקוק לכסף.כשלא יודעים להסביר משתמשים במכבסה של מילים.
אולי התכוון האוצר לעקום בשורוק ולא בחולם. אם היה לווה את הכסף בשקלים היה משלם כ-0.5% ל-10 שנים ו-1.12% ל-20 שנה רבית קרובה למה שמשלמת גרמניה עבור היורו. כל הטענות בדבר גיוון המקורות לחץ על שוק השקלים, סך הכל מדובר בסכום לא משמעותי, וכל מיני אלכימיה אינן מחזיקות מים. מה גם שהבאת מטבע חוץ נוסף לישראל מכריח את בנק ישראל לרכוש עוד מט"ח. מהאמור לעיל יוצא שהמדינה תשלם כ-45-65 מיליון אירו או 180-260 מיליון שקלים מדי שנה בגלל הריבית וההוצאות הנוספות בהנפקה בכלל בעשור האחרון נהג האוצר לגייס לגייס כספים בשווקים והעלות הנוספת היא בסביבות 1.2 -1.5 מיליארד שקלים מדי שנה. במקום לנסות ולפרוע את מרבית חוב החוץ שהוא כ-100 מיליארד שקלים ולחסוך הוצאה נוספת של כ-3-4 מיליארד דולר לשנה הם ממשיכים ללוות.
אם זה כל כך בוער כדאי שכיס שמאל ילווה לכיס ימין. במילים אחרות האוצר ילווה מבנק ישראל.כדאי שמבקר המדינה יבדוק את המחדל המתמשך של החוב החיצוני.
יתכן שנערי האוצר מתקנאים בחברי הכנסת המשחקים בכספי התקציב או בלוגמי השמפניה הוורודה, אותה הם יכולים לשתות בעת מסע ההנפקה, באדיבות הברוקרים בחו"ל, שאם לא כן הם נקראים נערים במובן המילה ביידיש.

תאריך:  16/01/2017   |   עודכן:  16/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוכמת נערי האוצר?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חכמי חלם של האוצר
kc  |  17/01/17 08:46
2
תודה על ההארה!
היהודי הנצחי  |  18/01/17 18:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
משבר החשמל ברצועת עזה מדגיש את כישלונה של חמאס ו"האחים המוסלמים" לנהל ישות מדינית. חמאס הייתה ונשארה תנועה העוסקת בטרור שמנהיגיה מושחתים
ראובן לייב
את בשורת האיוב למותה הצפוי יש לייחס לשני עיתונים: "חדשות", שכבר מת, וישראל היום, שעוד חי ובועט
איתמר לוין
הנכונות של בנימין נתניהו לתמוך בחוק ישראל היום - ולו מן השפה ולחוץ - היא תסמין לתופעה רחבה בהרבה ומסוכנת בהרבה: ההזניה של תהליך החקיקה. הפתרון מצוי - תתפלאו לשמוע - בידי התקשורת
אלברט שבות
לפניכם מאמר שבא להציג את מקור המציאות, כך טוען החתום עליו    אין הוא מאמר מורכב אבל כן הוא דורש את מנת הריכוז שלו והיא המפתח להבנתו    המאמר הוא מבוא לסדרה שנכתבה על-ידי המחבר ונגנזה בזמנה ברשת
ניר נווה
בעידן בו מדי יום אנשים בעלי חזון קמים מדי בוקר ומסתכלים על בעיות ישנות בעיניים חדשות, עם טכנולוגיות חדשות, ויוצרים פתרונות דימיוניים מאפליקציות שמזמינות מונית ועד רובוטים ששוטפים רצפות, הגיע הזמן להקדיש את אותו יחס גם לסכסוך הישראלי-פלשתיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il