X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גם אם מנועים השופטים והשופטות, מבחינה חוקית, מלהתערב ולהביא לשינוי פרטי האישום המכובסים, הנכללים בכתבי האישום המתוקנים, המובאים בפניהם, עדיין לא ברור מדוע אין מתערבים הם בשיעור ובמידת העונש המוסכם אליהם הגיעו הצדדים
▪  ▪  ▪
השופט בדימוס יצחק כהן. עסקת הטיעון אושרה כמות שהיא [צילום: מוטי קמחי]

בתי המשפט נוהגים, לא אחת, לציין ולהדגיש אגב שנדרשים הם לחוות דעתם אם לאשר עסקות טיעון המובאות בפניהם או לדחותן - כי עסקות הטיעון הינן רעה חולה ובדר של רע הכרחי. ציבור השופטות והשופטים מביע תחושת אי-הנוחות שחש הוא, בבואו לאשר עסקת טיעון המיטיבה עם עבריינים, תוך שהם "מעקמים אפם" נוכח הסירחון העז הנודף מעסקות הטיעון, המובאות בפניהם.
יחד עם "עיקום האף", מותחים השופטים והשופטות - בפסקי הדין היוצאים מלפניהם - ביקורת קשה ונוקבת על מעלליהם ומעשיהם של העבריינים המתוארים בכתבי האישום המתוקנים המובאים בפניהם. שופטות ושופטים נכבדים אלה, מותחים ביקורת קשה על עסקות הטיעון, אך סופם של דברים מאשרים הם עסקות הטיעון המובאות בפניהם, ללא כל שינוי מתבקש שהוא.
גם אם מנועים השופטים והשופטות, מבחינה חוקית, מלהתערב ולהביא לשינוי פרטי האישום המכובסים, הנכללים בכתבי האישום המתוקנים, המובאים בפניהם, עדיין לא ברור הדבר, כלל וכלל, מדוע אין מתערבים הם בשיעור ובמידת העונש המוסכם אליהם הגיעו הצדדים, קודם למתן פסקי-הדין שלהם. עיון בשלל פסקי-הדין הניתנים בעקבות חתימת עסקות טיעון מורה, כי ציבור השופטים והשופטות נמנעי, כדבר שבשגרה, להתערב בעונש המוסכם, שעה שקובעים הם העונש שיוטל על מי שחתמו על עסקות טיעון. פסק-הדין משקפים עסקות הטיעון במלואן, במרבית המקרים, ללא כל שינוי - ולו גם קל שבקלים - שהוא.
הגם שלפני שמכריעים ציבור השופטים והשופטות מזהיר הם הנאשם או הנאשמת שחתמו עסקת טיעון עם פרקליטות זו או אחרת או עם מחלקת תביעות, כי הם אינם קשורים ואינם מחויבים לעסקת טיעון זה, הרי בפועל ולמעשה מאשרים הם עסקות הטיעון, כמות שהן וכמעט ללא כל שינוי שהוא.
אותו ציבור שופטים ושופטות המאשר עסקות טיעון, ללא כל שינוי שהוא, כמעט כמו חותמת גומי, בכל הכבוד הראוי, מוצא ק"ן טעמים להסביר מדוע אושרו עסקות טיעון אלה, על ידם והפכו לפסק-דין מחייב, ללא כל החמרה שהיא. רבים ושונים הם הטעמים לאימוץ עסקות טיעון.
הנימוק המרכזי של שופטים ושופטות לאמץ עסקות טיעון, כמו שהן וללא כל שינוי שהוא, הוא כי הנאשם שעניינו הובא בפניהם חסך מזמנו השיפוטי היקר של בית המשפט בהודאתו בפרטי כתב האישום המתוקן והמכובס ובכך מנע הצורך לשמוע עדויות והצגת ראיות. בתיקים פליליים רבים, מדובר בעשרות רבות של עדים ולעתים אף במאה עדים ויותר. מרוב "הרגשת חובה ותודה" לנאשמים שכאלה, אין בתי המשפט מחמירים עמם ועסקות הטיעון מאושרות על-ידי בתי-המשפט, כמות שהוגשו הם לבתי-המשפט ובנוסח המוסכם על הפרקליטות ועל הסנגוריה.
כך למשל יכולה הייתה להתרחש בשנת המשפט החולפת מציאות דברים, לפיה פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) הגישה כתב אישום נגד נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת בדימוס, יצחק כהן, בגין הטרדה מינית. כתב האישום הוגש באישור היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. השופט, יצחק כהן, פרש מכס השיפוט בחודש נובמבר 2014 בעקבות החדשות נגדו. לצד כתב האישום, הרי הוגשה הודעה, מטעם הפרקליטות, לבית המשפט על הסדר טיעון שהושג בין הצדדים.
לפי העובדות שפורטו בכתב-האישום, הרי במהלך כהונתו של השופט, יצחק כהן, כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, בסמוך לחודש ספטמבר 2010, ביקש שופט מחוזי אחר מהמתלוננת, אשר עבדה בבית המשפט, למסור לשופט, יצחק כהן מסמך. לפי האישום, המתלוננת נכנסה ללשכתו של השופט, יצחק כהן, וכשמסרה לו את המסמך, הוא הושיבה על ברכו ונגע בגבה מתחת לחולצתה. במבוכתה, החלה המתלוננת לספר לשופט, יצחק כהן על חתונתה הקרבה. לאחר זמן מה קמה. בתגובה קם השופט, יצחק כהן וחיבק אותה.
לפי כתב-האישום, כהן ביצע השופט, יצחק כהן, המעשים המתוארים בכתב-האישום, ללא הסכמתה של המתלוננת. בגין כך הואשם כהן בעבירה של הטרדה מינית. לפי הסדר הטיעון, היה אמור השופט, יצחק כהן, באשמה להישלח לתסקיר שירות מבחן. המדינה אמורה הייתה לבקש, בהסכמת השופט, יצחק כהן, להטיל עליו עונש של שירות לתועלת הציבור וכן פיצוי למתלוננת בסך 2,500 שקל. בנוסף, לפי ההסדר, התביעה תסכים לאי-הרשעה, בכפוף להמלצת שירות המבחן.
בהסבר להגעה לעסקת הטיעון נטען, כי במסגרת שיקולי התביעה להגעה להסדר הטיעון נלקחו בחשבון עמדת המתלוננת, אשר הסכימה להסדר הטיעון; רמת הענישה המקובלת בבתי המשפט בגין מעשים מסוג זה - התואמת כלשסוכם בהסדר ושאר נסיבות העניין. למיטב ידיעת כותב שורות אלה, אושרה עסקת הטיעון בידי בית המשפט, כמות שהיא. דומה עלינו, כי כל מלה נוספת מיותרת. כך - בשינויים המחויבים - נוהגים בתי המשפט, דבר שבשגרה, בשאר עסקות הטיעון המובאות בפניהם.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, דיני מיסוי, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  25/01/2017   |   עודכן:  25/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עסקות הטיעון וחוסר הביקורת השיפוטית
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
דוגמא לבקרה העצמית של השופטים1
חיפוי  |  25/01/17 11:36
2
דוגמא לבקרה העצמית של השופטים2
חיפוי  |  25/01/17 11:48
3
דוגמא לבקרה העצמית של השופטים3
חיפוי  |  25/01/17 11:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
מזל שנשאר עוד מוסד בג"ץ    תנו לאלאור אזריה לערער על פסק הדין    טראמפ מוחק את השפעתו של אובמה בפוליטיקה העכשווית וזורק אותה לפח הזבל של ההיסטוריה
ארי בוסל
14 מיליון יהודים בעולם, ותפקידו להגן על כולם. הוא ואותו סלע אדיר על כתפיו. בעוד הוא נושא את הסלע, עומדים שאר האלים ובני עמו, יורקים לעברו, זורקים עגבניות בשלות ותפוחים רקובים, ואף נעזרים בקליעים
חיים שטנגר
יש לקוות, כי החשדות נגד נתניהו ורעייתו יתבררו כעורבא פרח, הגם שלפי המידע והנתונים המתפרסמים ברבים, הרי לכאורה לא כך הם פני הדברים. יש מקום להבין במצב דברים זה ההתנהלות התוקפנית משהו של חלק ממקורבי ראש-הממשלה, כלפי ארנון מילצ'ן
חיים שטנגר
הסיבה האמיתית להתנגדות לבחירת דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב והרצון העז לקעקע חוקיות בחירתו, נובעת מהעובדה שהוא מאיים על תפיסתם והתנהלותם הפוליטית של מתנגדיו ועל סדר יומם הפוליטי השגרתי. זה השורש והבסיס להתנגדות להיותו נשיא לגיטימי של ארה"ב
חיים שטנגר
איך יכול אני להיות בטוח שהשיחות ששוחחו ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות, ארנון (נוני) מוזס, אשר היוו ומהווים בסיס לחקירתם, באזהרה, מצאו ביטויים - באופן מלא ומדויק?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il