X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ועידת הפסגה הערבית בירדן לא קיבלה שום החלטה חדשה בעניין הסכסוך הישראלי- פלשתיני. הוועידה הייתה הצגה של אחדות ערבית שנועדה לנסות ולהתיישר עם הממשל החדש בארה"ב
▪  ▪  ▪
ג'יסון גרינבלט, אבו מאזן [צילום: מג'די מוחמד/פלאש 90]

ועידת הפסגה הערבית ה-28 במספר התכנסה בירדן והוקדשה באופן ברור לשני נושאים עיקריים, הסכנה האירנית והסכסוך הישראלי- פלשתיני בעיקר כדי לרצות את נשיא ארה"ב החדש דונלד טראמפ אשר פעל מאחורי הקלעים להכין את "הסדר החדש" שהוא רוצה להשליט במזה"ת.
הוועידה אירחה כמשקיף את ג'ייסון גרינבלט, יועצו המיוחד של הנשיא טראמפ, אשר קיים בשולי הוועידה פגישות בילטראליות עם מנהיגי האזור ויועציהם ואף שידר מסרים שריככו את הודעת הסיכום.
בוועידה בירדן, בניגוד לוועידה בשנה שעברה במאוריטניה, הייתה נוכחות מרשימה והשתתף בה מספר שיא של מנהיגים ערבים, 18 במספר, תודות לפעילותו האינטנסיבית של עבדאללה מלך ירדן שהיה המארח של הוועידה.
המלך הירדני עשה מאחורי הקלעים את פעילות השכנוע עבור הנשיא טראמפ להקמת קואליציה ערבית סונית נגד התפשטותה של אירן במזה"ת ובימים הקרובים הוא ייצא לוושינגטון לעדכן את הנשיא בתוצאות הוועידה. על-פי מקורות ערביים, גם הפיוס בוועידה בין הנשיא א-סיסי לבין מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז הוא תוצאה של לחץ אמריקני מאחורי הקלעים.
העניין סוכם בפגישתו בשבוע שעבר של בנו של המלך, שר ההגנה מוחמד בן סלמן, עם הנשיא טראמפ בבית הלבן שהייתה מוצלחת מאוד.
לכן, אין זה פלא שהנשיא המצרי הדגיש בנאומו בוועידה את הצורך להתנגד בכוח להתפשטותה של אירן במזרח התיכון, זה בדיוק המסר שהנשיא טראמפ רצה שהוא ישמיע למשתתפים.
מי שהיה שונה בנאומו היה שליט כווית, צבאח אלאחמד אלצבאח, אשר קרא לדיאלוג עם אירן כדי להשיג ביטחון ויציבות, אין זה מפתיע, זו המדיניות הקבועה של כווית ואין בה כל חדש.
הודעת הסיכום של הוועידה סיכמה למעשה את מהות הקואליציה החדשה שהנשיא טראמפ רוצה להקים נגד אירן, היא קראה להפסיק את ההתערבויות החיצוניות בעניינים הפנימיים של מדינות ערב מבלי להזכיר מפורשות את אירן וגינתה את הניסיונות (של אירן) לסכסך בין השיעה לסונה.
הנושא הפלשתיני
הודעת הסיכום של ועידת הפסגה בנושא הפלשתיני הייתה צפויה וידועה מראש. היא הדגישה את עיקרון "שתי המדינות" כפתרון היחידי לבעיה הפלשתינית שיבטיח הקמת מדינה פלשתינית עצמאית בקווי 57 שמזרח ירושלים היא בירתה.
הוועידה שבה ואימצה את יוזמת השלום הערבית ללא שום שינויים וקראה למדינות העולם שלא להעביר את שגרירויותיהן לירושלים. כמו-כן היא קראה ליישם את החלטת מועצת הביטחון 2334 נגד ההתנחלויות.
למעשה, הוועידה שרטטה את "הקווים האדומים" של הפלשתינים ושל מדינות ערב לגבי אופי ההסדר בין ישראל לפלשתינים. זה היה צפוי, הוועידה מנסה להשפיע על הדיונים בצוותו של טראמפ העוסק בימים אלה בגיבוש הצעה להסדר בין ישראל לפלשתינים.
העולם הערבי לא רוצה להרגיז את הנשיא טראמפ, אבל "הקווים האדומים" שהוא שרטט בוועידה יצטרכו להתגמש ולהשתנות מכיוון שאיתם לא ניתן להגיע להסדר שלום עם ממשלת ימין בישראל.
ההחלטות של הוועידה היו צפויות מראש, היא הייתה משעממת והתמונות של כמה ממנהיגי ערב שנרדמו על כסאותיהם הפכו ללעג ושנינה בקרב תושבי השטחים שהיו אדישים לוועידה מלכתחילה.
הדעה הרווחת ברחוב הפלשתיני היא שמדובר בפסגת חנופה לכבוד הנשיא החדש טראמפ וכי כל ההצהרות החיוביות בה הן בבחינת "מס שפתיים" כדי לקבל את תמיכתו.
מה שחשוב הוא מה שיקרה אחרי הוועידה, נשיא מצרים א-סיסי קיבל את הזמנתו של המלך סלמאן לבקר בסעודיה, הוא ייצא לשם בקרוב כדי לדון בהקמת הציר הסוני החדש נגד אירן.
עבדאללה מלך ירדן, הנשיא א-סיסי ומחמוד עבאס, שלושתם יפגשו בחודש הבא בנפרד עם הנשיא טראמפ בבית הלבן. העלייה לרגל לוושינגטון החלה כדי "לישר קו" עם הנשיא האמריקני טראמפ שרוצה לעשות סדר חדש במזרח התיכון ומוכן להפגין יד תקיפה מול אירן בניגוד לקודמו ברק אובמה, זה מה שהמדינות הסוניות חיכו לו.
אבל בנושא הפלשתיני יש לנשיא טראמפ תוכניות אחרות, על-פי מקורות שונים הוא רוצה לאמץ את רעיון המדינה הפלשתינית הזמנית שתקום על 60 אחוזים משטח הגדה, זהו למעשה השלב השני של מפת הדרכים שלה הסכימו שני הצדדים בעבר עם הסתייגויות.
הנשיא טראמפ רוצה גם להשיק את חידוש המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים באמצעות ועידה אזורית והוא יבקש ככל הנראה מנשיא מצרים וממלך ירדן לתת חסות למהלך הזה.
השאלה היא כיצד יגיב מחמוד עבאס למהלכים החדשים שמתכנן הנשיא טראמפ, החלטות ועידת הפסגה הערבית הן מבחינתו ניסיון לחשק את הנשיא טראמפ ולכבול אותו ליוזמת השלום הערבית.
נראה כי החלטות ועידת הפסגה הערבית יישארו רק בבחינת "דיו על הנייר" כמו ההחלטות של הוועידות הקודמות, הן לא הרגיזו את הנשיא טראמפ אך יש לו רעיונות משלו כיצד לעשות נת "העסקה"DEAL)) שהוא מדבר עליה בין ישראל לפלשתינים. נראה אם יצליח לשכנע את המנהיגים הערביים שיגיעו אליו לבית הלבן בחודש הבא, זהו המבחן האמיתי ולא ועידת הפסגה הערבית בירדן.
כדאי לשים לב להודעה שפירסם ג'ייסון גרינבלט, יועצו של הנשיא טראמפ בסוף הוועידה, בהודעה נאמר כי הנשיא טראמפ מאמין שהשגת שלום בין ישראל לפלשתינים איננה רק אפשרית אלא שהיא אף תיצור הדהוד חיובי באזור ובעולם.
הנשיא טראמפ משדר אופטימיות אבל המשימה הקשה עוד לפניו, להפגיש את שני הצדדים ולפשר ביניהם, עד כה כל הנשיאים האמריקנים לפניו נכשלו במשימה הזו, נראה מה יילד יום.

תאריך:  30/03/2017   |   עודכן:  30/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
רפי לאופרט
למדתי לא להיות אופטימיסט גדול מדי מול אומות העולם ובכלל זה הידידה הגדולה, ארה"ב    הידידה הגדולה היא אולי הרע במיעוטו, אולם בשל עוצמתה, בעיותיה מבית ובעולם בכלל ותלותנו המדינית הגדולה בה, גם הרע במיעוטו עשוי להיות רע מאוד
ארי בוסל
טוב לנו בהווה, והנה אנחנו חוגגים את חג הפסח וזוכרים את יציאת מצרים    מזה למעלה משנתיים וחצי ״שקט״ בגבול עם עזה    חיזבאללה ממשיך לאיים אך שומר גם הוא על שקט    בסוריה המצב יציב
אריאל י' לוין
עוד מבט על חיסולו של בכיר חמאס, מאזן פוקהא: הדמיון להתנקשויות קודמות, מי חשוד חוץ מישראל, מהי הסכנה לנקמה של הארגון ומדוע נעצר השבוע בכיר אחר
איציק וולף
פרסם סרטון מאיים ובו צילומי הבכירים ביותר במערכת הביטחון הישראלית כשהם כביכול תחת כוונת רובה צלפים    במאוימים: שר הביטחון, השר לביטחון פנים, הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש המוסד, סגן הרמטכ"ל ומפקד חטיבת הקומנדו
איתמר לוין
מזכיר שחוק המקומות הקדושים - המבטיח גישה חופשית אליהם - חל גם על הר-הבית וקורא למדינה למלא בתוכן את ריבונותה בהר, לצד הדגשת רגישותו העצומה ומלאכת המשטרה בשמירה על הסדר
רשימות נוספות
עשרות רקטות מוגדלות ומסוכנות יותר  /  עידן יוסף
חמאס חסמה את מעבר ארז  /  איציק וולף
"חמאס יודעת להגיב באופן דומה"  /  איציק וולף
השתיקה הערבית על חיסול פוקהא  /  יוני בן-מנחם
רחוק מהעין רחוק מהלב?   /  מרדכי ליפמן
הקאמבק של מרוואן ברגותי?  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il