X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מצב הפסקת האש בין ישראל לחמאס בגבול עזה הינו שברירי ונפיץ. פיגוע נקמה מוצלח של חמאס עלול להוביל לסבב לחימה נוסף
▪  ▪  ▪
החמאס מאיים על שר הביטחון

חג הפסח הולך ומתקרב וכך גם הולך וגובר החשש מפיגוע גדול שמתכננת חמאס לבצע לקראת החג בנקמה על חיסולו של בכיר הזרוע הצבאית מאזן אלפוקהא בעיר עזה.
פרסום הסרטון שבו איומים לחסל את ראשי מערכת הביטחון הישראלית צריך להדאיג את ישראל למרות שהוא לא פורסם באתר רשמי של חמאס, הסרטון פורסם באתר סוכנות הידיעות "שהאב" המקורבת לתנועה אשר לא הכחישה אותו.
גורמים בחמאס אינם מכחישים את האפשרות שתגובת הנקם תופנה לעבר בכירים ישראלים, הם מזכירים את רצח השר רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל שנעשה ע"י ארגון החזית העממית ב2001 כנקמה על כך שישראל חיסלה את ראש הזרוע הצבאית שלו אבו עלי מוצטפא, התקדים של פגיעה באישיות בכירה ישראלית כבר קיים בתודעה של שני הצדדים ולחמאס אין בעיה לחזור עליו.
הפוטנציאל של פיגוע כזה הוא נפיץ מאוד ועלול להביא להתלקחות בגבול הדרום, בקיץ 2014 חטפה ורצחה חוליה של חמאס שלושה נערים ישראלים באזור חברון, דבר שהביא בסופו של דבר למבצע צוק איתן.
גם כך המצב הביטחוני בגבול רצועת עזה שברירי מאוד, בחודש האחרון ירו הארגונים "הסוררים" ברצועת עזה שש רקטות לעבר ישראל, צה"ל הגיב בהפצצות אוויריות ברצועה ולמעשה הפסקת האש שהושגה בין ישראל לחמאס בתיווך מצרי לאחר מבצע צוק איתן נשחקה.
הפעילות הצבאית המואצת של שני הצדדים בסמוך לגדר הגבול של הרצועה כבר תקופה ארוכה מעידה על כך ששניהם מעריכים שעימות צבאי חדש ביניהם ברצועה הוא רק שאלה של זמן.
סביר להניח שאם ישראל אחראית לחיסולו של מאזן פוקהא הרי שהדבר נעשה מחוסר ברירה בגלל היותו בגדר "פצצה מתקתקת" ולא כפי שטוענת חמאס בניסיון לשנות את כללי המשחק ולהתחיל בגל חיסולים חדש של בכירים בחמאס ברצועה ללא "טביעת אצבע" של ישראל.
לישראל אין אינטרס להסלים את המצב בגבול הרצועה שנמצאת בתהליכי שיקום מאז תום מבצע צוק איתן.
בדיעבד, נוצרה שחיקה נוספת בהפסקת האש בגבול רצועת עזה כתוצאה מחיסולו של מאזן פוקהא, סביר להניח שתגובת הנקם של חמאס תבוא מתחומי הגדה המערבית, שמה אין לה הסכם הפסקת אש עם ישראל, אבל פיגוע גדול עלול להצית את אש המלחמה ברצועת עזה. מלחמת חיסולים הדדית עלולה להביא לקריסה מיידית של הפסקת האש ולחידוש ירי רקטות לעבר ישראל.
בינתיים נוהג יחיא סינוואר, המנהיג החדש של רצועת עזה, מדיניות זהירה מאוד שמתמקדת בהפיכת כל אבן בתוך הרצועה כדי לעלות על עקבות רוצחיו של מאזן פוקהא, אבל במקביל נדרשה הזרוע הצבאית של חמאס להוציא פיגוע נקם נגד ישראל מהר ככל האפשר.
העמימות של חמאס
יחיא סינוואר מגלה איפוק יוצא דופן יחסית למי שעומד בראש הזרוע הצבאית של חמאס ועובדת היותו תומך בקו הקיצוני.
סינוואר גורס כי לכידת רוצחיו של מאזן פוקהא או את הסייענים לרצח והענשתם באופן פומבי תסייע לשיקום יוקרתה של חמאס שנפגעה מאוד מהחיסול, במקביל הוא מתכנן להנחית על ישראל מכה כואבת מאוד שתרתיע אותה מלהמשיך במדיניות החיסולים.
העמימות של חמאס באה לידי ביטוי בדברים שאמר ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית, ביום השלישי של האבל לזכרו של מאזן פוקהא.
"קיבלנו את האתגר- מה שרואים הוא לא מה ששומעים" אמר משעל והשאיר את מאזיניו לתת לדימיונם להשתולל.
ואילו סגנו, אסמעיל הניה, אמר ב-1 באפריל כי רוצחיו של מאזן פוקהא לא ימלטו מעונש וכי מנגנוני הביטחון של חמאס עובדים לגלותם מסביבי לשעון. העובדה שחמאס לא מתלהמת נותנת לה מרחב פעולה ותכנון לבצע פיגוע נקם ללא יומרות והעלאת ציפיות.
האווירה ברצועת עזה היא מתוחה מאוד, כולם ממתינים לפיגוע הנקם של חמאס אשר אם יהיה קשה, יגרור בודאי גם תגובה ישראלית ומכאן החשש להסלמה ברצועת עזה שם ישראל יכולה לתקוף מטרות ברורות של חמאס.
תנועת חמאס נמצאת על סף סיום הבחירות המקומיות וההודעה על תוצאותיהן ועל המסמך המדיני החדש שמפרט את מהות התנועה ועקרונותיה, למעשה, היא תתפנה בימים הקרובים מכל עיסוקיה הפנימיים ותוכל להתחיל ולהתמודד עם האתגרים החדשים.
פרויקט המכשול הקרקעי
שר הביטחון אביגדור ליברמן גילה לפני שבוע כי לישראל ידוע על 15 מנהרות התקפיות החודרות לשטח ישראל מרצועת עזה.
חמאס ממשיכה להשקיע מאמץ גדול בבנית המנהרות, משאבות בטון נכנסות לרצועה ממצרים דרך מעבר בגבול ברפיח וגם חומרי בניה כדי לסייע בבניה.
הרמטכ"ל גדי איזינקוט אמר בדיון בכנסת שהמנהרות הן ענין טקטי אך בחמאס טוענים כי מדובר בסכנה אסטרטגית לישראל שתפתיע אותה מאוד במלחמה. לכן, ישראל נערכת לפרויקט שהעבודות בו כבר החלו, להקמת מכשול גדול באורך של 65 ק"מ שיקיף את כל רצועת עזה כדי למנוע בניית מנהרות החודרות לישראל.
העבודות שאמורות להימשך כשנתיים ימים, במימון של שלושה מיליארד שקל, אמורות לתפוס תאוצה בקיץ, אז אמורות העבודות להתבצע במקביל ב-40 מוקדים תחת אבטחה כבדה. פרויקט המכשול הישראלי אמור לתת מענה הולם לסכנת המנהרות, חמאס יודעת זאת וסביר להניח שהיא תנסה לשבש את העבודות באמצעות פיגועים כדי למנוע השלמת הפרויקט.
האסטרטגיה החמאסית קובעת כי יש להנחית על ישראל "מכה מקדימה" (דרבה אסתבאקיה-בערבית) כל עוד המנהרות אפקטיביות ולפני שישראל מפתחת אמצעים חדשים לגילויין. כפי שהדברים נראים, רק בגלל הסיבה הזו נראה שצפוי לנו קיץ חם בגבול הדרום ללא קשר לחיסולו של מאזן פוקהא.
ישראל פרסמה בשבוע שעבר את העובדה כי תנועת חמאס הפיקה לקחים ממבצע צוק איתן ופיתחה רקטה חדשה לטווח קצר הנושאת כמות גדולה של חומר נפץ כדי לתקוף ריכוזי צבא וישובים בסמוך לגדר הגבול של הרצועה. בסוף השבוע שעבר סיים גדוד חדש של חמאס את אימוניו הצבאיים וקיבל את הכינוי "הפוג' של מאזן פוקהא".
תנועת חמאס ממשיכה בהתעצמותה הצבאית, הנסיבות האחרונות של שחיקתה של הפסקת האש ברצועה הן מסוכנות ואם תצליח חמאס להוציא לפועל פיגוע נקמה גדול על חיסולו של מאזן פוקהא הסבירות להתלקחות בגבול הדרום הולכת וגדלה.

תאריך:  02/04/2017   |   עודכן:  02/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
ועידת הפסגה הערבית בירדן לא קיבלה שום החלטה חדשה בעניין הסכסוך הישראלי- פלשתיני. הוועידה הייתה הצגה של אחדות ערבית שנועדה לנסות ולהתיישר עם הממשל החדש בארה"ב
רפי לאופרט
למדתי לא להיות אופטימיסט גדול מדי מול אומות העולם ובכלל זה הידידה הגדולה, ארה"ב    הידידה הגדולה היא אולי הרע במיעוטו, אולם בשל עוצמתה, בעיותיה מבית ובעולם בכלל ותלותנו המדינית הגדולה בה, גם הרע במיעוטו עשוי להיות רע מאוד
ארי בוסל
טוב לנו בהווה, והנה אנחנו חוגגים את חג הפסח וזוכרים את יציאת מצרים    מזה למעלה משנתיים וחצי ״שקט״ בגבול עם עזה    חיזבאללה ממשיך לאיים אך שומר גם הוא על שקט    בסוריה המצב יציב
אריאל י' לוין
עוד מבט על חיסולו של בכיר חמאס, מאזן פוקהא: הדמיון להתנקשויות קודמות, מי חשוד חוץ מישראל, מהי הסכנה לנקמה של הארגון ומדוע נעצר השבוע בכיר אחר
איציק וולף
פרסם סרטון מאיים ובו צילומי הבכירים ביותר במערכת הביטחון הישראלית כשהם כביכול תחת כוונת רובה צלפים    במאוימים: שר הביטחון, השר לביטחון פנים, הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש המוסד, סגן הרמטכ"ל ומפקד חטיבת הקומנדו
רשימות נוספות
גישה ליהודים להר-הבית  /  איתמר לוין
עשרות רקטות מוגדלות ומסוכנות יותר  /  עידן יוסף
חמאס חסמה את מעבר ארז  /  איציק וולף
השתיקה הערבית על חיסול פוקהא  /  יוני בן-מנחם
רחוק מהעין רחוק מהלב?   /  מרדכי ליפמן
הקאמבק של מרוואן ברגותי?  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il