X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנקודה הארכימדית ביחסי ישראל עם המדינות הסוניות המתונות, נשענת כיום על סירוב ערבי להכרה בזכות קיומה של מדינת לאום יהודית וריבונית, עם גבולות בטוחים ומוכרים בשטח כלשהו של ארץ-ישראל; ומולה תביעה ערבית להכרה ישראלית בזכות הגדרה עצמית ל"פלשתינים" נקודה זו חייבת להשתנות
▪  ▪  ▪
טראמפ. ציפיות שונות [צילום: סבסטיאן שיינר/AP]

הנשיא טראמפ הגיע, אחרי שעוזריו ביזו את ישראל בירושלים בכמה וכמה היבטים. מאידך-גיסא, התנהלותו במהלך הביקור שידרה ידידות ויחס חם לישראל ולמנהיגותה, במיוחד לראש הממשלה ורעייתו שמכירים את משפחת טראמפ כבר כעשרים שנה. בעת תחילת כתיבתם של דברים אלה, הביקור טרם הסתיים. היו ציפיות שונות וצפי להפתעות חיוביות ושליליות. בינתיים הסתיים הביקור ולהערכתי, לא קרה ביומו השני דבר החורג מהותית ממרכיבי היום הראשון. בתחום האזורי עסק טראמפ, מצד אחד, בהקמת קואליציה בינלאומית לטיפול משותף בסוגיית הטרור האסלמי הפונדמנטליסטי ובשאיפותיה הגרעיניות של אירן; שלב זה עדיין באיבו. מהצד השני, עסק בבניית יחסים והתייחסות חדשים בין ארה"ב לשחקנים הראשיים בסכסוך הישראלי ערבי, במטרה לקדם הסדר כולל בשלבים בין הצדדים עד להשגת שלום.
מכל מה שראינו ושמענו עד כה, התרשמותי היא שבמונחים ריאליים של שינויים מהותיים בעולם הערבי, עדיין אין חדש תחת השמש. ניתן להבחין בתחילתם של שינויי אווירה, שמקבלים כאן ושם ביטויים פומביים חזקים יותר מבעבר. אפשר שהמדינות הסוניות המתונות מבינות כיום טוב יותר את משמעות והיקף האיום האירני ואת הסיכוי המשופר לביטחונן ושרידותן ששת"פ אסטרטגי עם ישראל יכול להציע להן. לעומת זאת, למעט הצהרה של אבו-מאזן על נכונותו לדון עם ישראל בקידום היחסים, אין שינוי בעמדת הרשות הפלשתינית1 או בעמדת החמאס2. אם עשה טראמפ עבודה טובה בפגישותיו בסעודיה, מותר להניח שחיזק אצלם בשיחות שניהל שלושה היבטים: א. ארה"ב חוזרת לאזור מתוך הכרה בעובדה שמקור הטרור האסלמי הקיצוני הוא באזור זה. מטרתה להכות טרור זה "עד העצם" מפני שהוא מהווה איום על ארה"ב ובעלות-בריתה. ב. ארה"ב רואה באירן גורם אירדנטי, מאיים על האזור ומאיים על שלום העולם בגלל חתירתה של אירן להשגת נשק גרעיני וחתרנותה האזורית. ארה"ב מתנגדת לכך שלאירן יהיה נשק גרעיני ותפעל לתת ביטוי מעשי להתנגדות זו. ג. ארה"ב מצפה שמדינות האזור תהיינה שותפות פעילות בכוח צבאי ובאמצעים נוספים לשני המאמצים הנ"ל, וסבורה שפתרון של שלום ישראלי-ערבי יוכל לתרום לכך תרומה משמעותית. על כן תפעל לקדם הסכם כזה.
לדברים אלה ניתן להוסיף את הידיעות שפורסמו הבוקר וטרם אושרו ממקורות ממשלתיים מוסמכים, שהסעודים, כמייצגי העמדות הסוניות המתונות, מוכנים להפוך את "סדר הפעולות" של ההתקרבות לישראל, ולקדם נורמליזציה מלאה על יסוד הסכמי מסגרת סבירים מבחינתם, למימוש מלא בפועל של תהליך שלום שלם. גישה זו עונה על הציפיות האמריקניות, מציעה לישראל "מקדם ביטחון" של זמן וכוונות ומשדרגת בטווח קצר יחסית את יכולות ההתנגדות האסטרטגית למגמות ההתפשטות האירניות. עם זאת, אין בינתיים שינוי בעמדה הערבית הבסיסית, שהשתקפה גם בעבר בהצעה הסעודית להסדר מ-28 במרץ 2002, עם התיקונים האחרונים משנת 2017.
אין ספק שמסתמנת כאן התפתחות חיובית, אולם רק על דרך הצהרת-הכוונות ועדיין לא על דרך הביצוע. כידוע, "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים" והפרטים נמצאים, עדיין, במקום הציבו אותם הסעודים ב-2002. מבלי שיזוזו משם, לא יתחולל שינוי בשטח. הדיון איננו דיון עקרונות בעלמא, אלא תוכנית מדינית שביצועה יקבע גורלות. לכן, בין היתר, מגוחך לשמוע שוב את הצעותיו של ברק מפי "גרופיס" כאלה ואחרים שלו, שחותרת שוב לכיוון שכשל בהסכמי קמפ דויד, שגם בהם נקט ברק בדרכים דומות3. אצל ברק הדיון הוא "מתמטי", כשבפועל הוא אמוציונלי, פסיכולוגי, סימבולי ואסטרטגי - רק לא מתמטי; אבל זהו חסרון מוכר של ברק.
ברק מעולם לא הצטיין "בחקר נפש האדם" (התמחותו, ככל שידוע היא "בחקר ביצועים" של מערכות לא אנושיות). בגלל חולשה אינהרנטית זו שגה בעבר לא פעם והוא שוגה גם הפעם. תוכנית רעה איננה הופכת בהכרח לתוכנית טובה רק מפני שהשתנו נסיבות (לרעה) וחלף זמן למן הכישלון הקודם.
בקורו של טראמפ מבטא רצון ממשי וכוונה חיובית להשיג הסדר שלום כולל באזור, אבל הדרך והשיטה עדיין מטושטשות ומזוגזגות עד כדי גרימת סחרחורת לכל הצדדים המעורבים. אופיו של האיש מונע במידה מסוימת מכל השותפים הפוטנציאליים לבטא את הגיגיהם האמיתיים בנושא ההסדר וסיכוייו. אני אינני מאמין בחזרה על מהלכים שכשלו בעבר. נכון שגם לנפשות הפועלות יש השפעה חזקה על התוצאה, ובמקרה זה השינוי הוא אצל השחקן החזק ביותר במגרש. אולם אם טראמפ מאמין באמת ובתמים בדברים שאמר בפומבי כבר מספר פעמים, שאין בכוונתו לכפות הסדר על הצדדים, דרכי העבר אינן מרשם בדוק להצלחה, אלא להפך.
לדעתי יש רק דרך אחת לנסות ולקדם הסכם בין ישראל לערבים ועליה להיות מושתתת על ארבע אקסיומות אלה:
א. הואיל וכל פתרון עתיד להיות כרוך בצעדים בלתי-הפיכים, שום פתרון שיסכן את שלומה וקיומה של ישראל לא יוכל להתממש. הואיל והערבים הם יוזמי השימוש בכוח בכל שנות הסכסוך, חובת הוכחת הרצון הטוב (שינוי גישה אמיתי) מוטלת עליהם.
ב. הפלשתינים לא יוכלו להשיג מדינה רק ע"ח גריעת שטחים מישראל (משום שבפתרון כזה קיים הסיכון הנ"ל); לפיכך, פתרון מדיני מחייב צורה זו או אחרת של הסדר גם בהשתתפות ירדן ומדינות נוספות. במילים אחרות: לא ניתן להגיע לפתרון אלא על יסוד העקרונות שעוגנו בהצהרת בלפור ובאישור חבר הלאומים שניתן לה ב-24 ביולי 1922. ההתקדמות בין ישראל לפלשתינים תעשה במקביל להתקדמות בין ישראל ל"עולם הערבי הסוני המתון", והחתימה הסופית תהיה על שני ההסכמים במקביל.
ג. הכרחי להשתית את נקודת העבודה של יחסי ישראל עם הערבים על הדדיות.
ד. כאשר המטרה היא הסדר קבוע ויציב, המהות קודמת ללוח הזמנים.
מכאן ניתן לנוע לשינוי הנקודה הארכימדית ביחסי ישראל עם המדינות הסוניות המתונות, אשר נשענת כיום על סירוב להכרה בזכות קיומה של מדינת לאום יהודית וריבונית, עם גבולות בטוחים ומוכרים בשטח כלשהו של ארץ-ישראל.
הנ"ל בשילוב עם סירוב להשלים עם המצב הנוכחי כבסיס ריאלי להסדר עתידי שיושג בשלבים, ימנע כל התקדמות להסדר כל עוד ימשך. על-כן, שינוי נקודת העבודה הוא תנאי הכרחי אוביקטיבי.
הדרך להתקדמות עוברת דרך הסכמה על השינוי הנ"ל בנקודת העבודה, ההסכמה תפתח תהליך מודרג של הדברות והתקדמות ביישום, מתוך שיתופי פעולה, ללא אלימות וללא הסתה, תוך הסכמה על לוח זמנים ארוך לבחינת השלכות היישום בשטח במינימום של חיכוך.
העלמת או החלשת הדחף המידי של כל צד למימוש כלל שאיפותיו לאלתר, לצד הבנה שיש בסיס עקרוני ואופרטיבי מוסכם להתקדמות בערבות מעצמתית ואזורית. התהליך תחולל סדרה של הסכמים שיובילו בשלבים לשינויים מהותיים במצב הקיים. אף צד לא יגיע לקיום מלוא שאיפותיו וסביר להניח ששיווי המשקל החדש שיתהווה לא יהיה סימטרי. תהליך שבו ההתקדמות מבטאת יישום שאיפות לצד מימוש ויתורים, יקהה את עוצמת התסכולים הכרוכים בשינוי הציפיות הנוכחיות, וימנע או ימתן מאוד תהליכים אלימים מבקשים לקבוע עובדות בשטח ומצליחים, למעשה, רק להקצין עמדות ולגרום אבדות ונזקים הדדיים. בעצם קיומו של אופק מדיני מוגדר, גם אם זו הגדרה בקווים כלליים, יש כדי למתן את הלם ההכרה בצורך להתפשר, הפנמת הכרה זו והשלמה עימה.
מדיווחי התקשורת ניתן להבין שישראל התבקשה שוב לבצע באופן א-סימטרי מחוות של רצון טוב. זו דרך שמובילה לשום מקום. מחוות הן מילה נרדפת לסחטנות "כאן ועכשיו" ללא תמורה. הערבים טובים מאוד בניצול תחום זה וישראל יוצאת ממנו תמיד ניזוקה. את הדיון בין ישראל לערבים יש לנהל בהקדם בכדי להגיע להבנות היסודיות. עד שאלה יושגו, צריך המצב בשטח להישאר כמות שהוא; תמריץ להתקדם בדיון צריך להיות מול שני הצדדים. מה שהוסכם בביקור כמחווה לטראמפ - הוסכם, אבל אין להתקדם יותר בדרך חתחתים זו.
ובשולי הדברים הערה נוספת: טראמפ הוא נשיא יוצא דופן בהוויה האמריקנית ונדמה לי שגישתו לסכסוך הישראלי-ערבי מושפעת משונות זו. בעולם האינטרסים "הטהור", עמדתה של ישראל בחוגים אמריקניים אינטרסנטיים, הייתה תמיד נחותה מזו של ה"עולם הערבי". אצל טראמפ אני מזהה מגמה שונה. עם זאת, ארה"ב ד'היום איננה מה שהייתה ועוברת על פניה רוח רעה ומטרידה. גם מבחינה זו חשוב לשקול את קצב המהלכים הישראלי מול ההתפתחויות הפוליטיות הפנימיות בארה"ב. בשיקול הישראלי היסודי חשוב שלא נמצא עצמנו בעיבורו של תהליך מהותי שלא ניתן יהיה להשלימו כראוי. התפתחות תהיה תמיד לרעה.

הערות

1. כפי שבאה לידי ביטוי בנאום אבו מאזן, בבית-לחם, בפגישתו עם טראמפ, ביום ג' 23.5.17.
2. כפי שזו משתקפת מהנוסח החדש של אמנת החמאס מ-6.3.17.
3. הצעתו של ברק היא שארה"ב תבקש מאבו-מאזן להגיש לה תוכנית שלה הוא מסכים ולדעתו גם ישראל יכולה להסכים ולעשות מהלך דומה עם נתניהו בכיוון ההפוך. לאחר בחינת שתי התוכניות ע"י האמריקנים, בהנחה ששני המנהיגים טעו או הגזימו בהערכותיהם, לעצב תוכנית אמריקנית "שאי-אפשר" לסרב לה ולהגישה לשני הצדדים, כתכתיב. אלא שכבר ראינו ניסיונות כאלה בעבר שכשלו, מפני שהתשובה משני הצדדים תהיה: "כן", אבל... .ועל גבולות ה"אבל" יתמוסס הכל. אף אחד מהצדדים לא יאכוף על עצמו דברים מהותיים הנוגדים את האינטרסים הלאומיים. ללא רצון של הצדדים לשתף פעולה, הדברים גם לא יתממשו בפועל, בשטח.

תאריך:  24/05/2017   |   עודכן:  24/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יהיה או לא יהיה הסכם
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
כדי להבין עם מי אנחנו מתמודדים
ישע  |  24/05/17 17:39
 
- כן, בנט הוא מפא״יניק ידוע
אלטע קאקער  |  26/05/17 03:32
 
- אפשר לבקש תרגום לעברית ?! ל"ת
רפי לאופרט  |  27/05/17 10:33
2
אין צורך לנהל משא ומתן עם עבאס
מקס פאואר   |  25/05/17 07:40
 
- כאן לא מדובר על מו"מ עם עבאס
רפי לאופרט  |  27/05/17 10:51
3
בןגוריון בתגובה:"שלום עם הערבי
קורןנאוה טבריה   |  25/05/17 08:19
 
- מסתבר ששלושתנו - את, בן-גוריון
רפי לאופרט  |  27/05/17 10:57
4
טחינת מים. הכותב מתעלם
בני בנקר  |  25/05/17 08:24
 
- הכותב אינו מתעלם משום דבר
רפי לאופרט  |  27/05/17 11:10
 
- היפוך שלטון בירדן "קזוס בלי" ?
בני בנקר  |  30/05/17 12:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
דבריו של הנשיא טראמפ כי תנועת חמאס היא "ארגון טרור" שיבשו את תוכנית ההנאה המדינית החדשה של התנועה. עם זאת, בכוחה של חמאס לשבש כל תהליך מדיני חדש באזור באמצעות חימום גבול הדרום וחידוש פיגועי ההתאבדות בתוך ישראל
אברהם שלום
טוב להזכיר לטראמפ ולתקשורת העולמית כי מחצית הישראלים פליטים מארצות ערב, מבבל הקדומה, מארם, שהייתה לפני סוריה, מתימן ומצרים    בני ישראל אלו נקלטו והפריחו את המדינה החדשה
איתמר לוין
המסר של דונלד טראמפ הוא, שהסכם בין ישראל לפלשתינים חשוב - אבל המאבק בטרור חשוב יותר. ישראל אינה הבעיה אלא חלק מהפתרון, בעוד הפלשתינים עלולים למצוא את עצמם בצד הלא-נכון אם ימשיכו לעודד מחבלים
איתמר לוין
"עשיית שלום לא תהיה קלה. שני הצדדים יעמדו בפני הכרעות קשות, אם עם אמונה ונחישות - הדבר אפשרי"    "אירן רוצה להשמיד את ישראל; לא עם דונלד ג'יי טראמפ!"
מרדכי ליפמן
אנשים פוליטיים כמו השר לביטחון פנים גלעד ארדן, וגם מפכ"ל המשטרה, חייבים להביא בחשבון את השחיקה, שהתנהלות כזו גורמת לאורך זמן, למתנחלים, עצמם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il