X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
תושבי העולם הערבי שהיו עניים, מחוסרי עבודה ואנאלפביתיים הפכו, בעקבות "האביב הערבי", לעניים יותר, למובטלים יותר וגם לבורים יותר
▪  ▪  ▪
עדיין מחוסרי עבודה [צילום: אלנה פרינו/פלאש 90]

רבות נכתב ונאמר על התופעה המדהימה של "האביב הערבי" שפרץ בינואר 2011 בטוניסיה וסחף את העולם הערבי. איש לא ניבא את התבערה שבאה בעטיו. מעטים הערבים שהתייחסו למשמעויות רעידת האדמה החברתית והמדינית שנגרמו בעטיו. ייתכן שהסיבה לכך נובעת מהיעדר רצון להתמודד עם המציאות הקשה או חשש מפניה.
המשורר והפילוסוף הסורי המפורסם עלי אחמד אסבר, הידוע בכינויו אדוניס, עלאווי ממחוז לטקיה שנולד ב-1930 וגלה לצרפת, מבטא בכתיבתו מחאה על המצב העגום בעולם הערבי. לאחרונה הוא פרסם (27.7.2017) במדורו מדאראת (היקפים) בעיתון אל חיאת הלונדוני סיכום ביניים של משמעויות "האביב הערבי". לדעת אדוניס, התפרצויות "האביב הערבי" הביאו ל"הישגים" הבאים:
- הורחבו גבולותיו, והוא הפך ל "אביב איסלאמי".
- תושבי העולם הערבי שהיו עניים, מחוסרי עבודה ואנאלפביתיים הפכו, בעקבות "האביב הערבי", לעניים יותר, למובטלים יותר וגם לבורים יותר.
- רבים נטו, לפני פרוץ "האביב הערבי", להיאבק למען קידמה וחופש, אך כיום הם נוטים לכניעות ואוחזים במנטליות הנחשלות והפיגור. טורקיה וסודן הן דוגמאות לכך.
- הערבים שלטו יותר בב עצמם ובעושרם, ואילו כיום הם מתבטלים בפני עצמם ואישיותם שייכת לאחרים. הם הפכו לאמצעים וכלים בידי אחרים.
- הנוכחות הטכנולוגית והמדעית הערבית ניכרת בעולם באמצעות בודדים - ישנם רופאים ערבים ידועים, אך אין במדינות ערב מרכזים רפואיים בעלי שם. ישנם חוקרים ערבים דגולים הפזורים ברחבי העולם, אך אין אוניברסיטה בעלת שם בעולם הערבי. כיום הנוכחות הערבית ניכרת באוצרות הטבע, המרחבים האסטרטגיים ומספר התושבים.
- התפרצויות "האביב הערבי" הביאו להרס עצמי ולתלות עיוורת באחרים. העולם הערבי הפסיק להיות נוכח על מפת העולם - "אחד אוכל את השני", אין בו זכויות אדם ואין בו חירויות פרט. הוא מאופיין בזוגיות: הנתין והממונה, העשיר והעני, האדון והעבד.
- ההרס העצמי משתקף בהזנחת הבעיה הפלשתינית, שהפכה לשולית.
- התפרצויות "האביב הערבי" הוכיחו כי העולם הערבי הוא מאגר אנושי עצום ליצירת אנרגיה אנושית. למרות זאת הוכח כי אין סיכוי לחרות אלא בהגירה, כדוגמת הסורים והלבנונים- המחפשים מקלט במדינות המערב.
"האביב הערבי", לפי אדוניס, לא קידם דבר אלא גרם לנזקים חברתיים ומדיניים. אנשים נותרו באומללותם ובנחשלותם: "הם ממלמלים בשפתותיהם ויורים בטיליהם. נשים נמכרות לשפחות, בני אדם נשחטים, שווקים נשדדים, מוזאונים נגנבים ומוצגיהם נמכרים וערים הפכו לעיי חורבות ." ההרס הוא המאפיין הבולט של ערי ערב. דם האדם סולל את הדרכים וההרג קובע את סימניהם וכיווניהם, והמהגרים נסים על נפשם בחיפוש אחר מקלט אצל אומות העולם.
האם זהו "האביב הערבי"? אם כן, מה צופן בחובו העתיד... להיסטוריונים הפתרונים.

המחבר הוא מזרחן ומתרגם.
תאריך:  15/08/2017   |   עודכן:  15/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אריאל י' לוין
בשבוע שעבר מלאו 95 שנה להסכם סוור, שלכאורה מציין את כשלונותיה של אירופה בנסיונה לעצב את גבולותיה של אסיה הקטנה. בפועל, ההסכם מעצב עד היום את התודעה הטורקית ואת המאבק הכורדי
יוני בן-מנחם
הזרוע הצבאית של חמאס הגישה הצעה להנהגה המדינית שעיקריה ליצור ואקום מדיני וביטחוני ברצועה    ההצעה נועדה לטרפד את כוונותיו של מחמוד עבאס לסנקציות נוספות נגד הרצועה ופיזור המועצה המחוקקת
איתמר לוין
התיירות בדובאי פורחת בצורה חסרת תקדים, ודיילי טלגרף נותן כמה טיפים למבקרים העתידיים - וגם מפריך כמה מיתוסים ולצד זאת מאושש כמה אזהרות מקובלות
יוני בן-מנחם
ההנהגה החדשה של חמאס החלה במגעים עם אירן להחזרת היחסים ביניהן לקדמותם. הפיוס הצפוי בין אירן לחמאס יגביר את השפעתה של אירן בשטחים
אריאל י' לוין
הנשיא מקרון הצליח להביא להסכם הפסקת אש בין שני הכוחות המרכזיים הנאבקים על השליטה בלוב, אך אקונומיסט מסביר שאין לה סיכוי של ממש לסיים את המלחמה שהחלה ב-2014
רשימות נוספות
נסראללה טוען: ישראל תוקפת בתימן  /  עידן יוסף
ראש המודיעין לשעבר בקטאר מאשים ממשלתו בתמיכה בטרור  /  אריאל י' לוין
פייק ניוז הביא למשבר עם קטאר  /  איציק וולף
אני מאשים  /  אהרון שחר
מצרים שמה לב ללוב  /  אריאל י' לוין
הדמוקרטיה בתוניסיה בסכנה  /  אריאל י' לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il