לא כשר
עם כל הכבוד למשרד המשפטים, מתי כבר יבינו שם במגדל השן שענייני הדת הם בסמכות הבלעדית של הרבנות הראשית? אין להם את הידע הדרוּש כדי להכריע בנושאים כבדי משקל אלה. לא הכל שפיט - וּבראש וּבראשונה הפְּסיקה בהלכה היהודית, הדורשת בקיאות רבה והכשרה רבת שנים. וסוגיית הכשרוּת כמשל.
כמה סמלי הדבר שבית המשפט שניסוחיו והכרעותיו אמורות להיות בהירות, מדויקות וחד-משמעיות, הרי בג"ץ בפסיקתו בנושא הכשרות ניסוחו מסורבל, מבלבל וּבלתי ברור. מה עוד שלא סוד הוא שלמרבה הצער ההונאות בכשרות מרובות, אולם כשהנושא בסמכוּת הרבנות, היא אוכפת אותן. אין ספק שהפסיקה של בג"ץ שבעלי מסעדות יוכלו להצהיר על כשרותן, פותחת פתח להרחבת מעגל ההונאות בנושא, כשהנושא פרוץ וֹללא כל פיקוח רשמי. לאן הגענו?
תכונה מוּלדת?
בכלי התקשורת (וכידוע תִּקְשַׁרְתָּ -עשית) לא אחת מפמפמים לציבור שתופעת הלהט"ב היא תכונה מוּלדת, ואינה ניתנת לשינוי. וּבכך ניתנת לגיטימציה לתופעה ועידודה. למוֹתר לציין שדעה זו רק משכנעת את הקהילה שכבר משוכנעת בכך. זאת בשעה שחוקרים רבים סבורים אחרת, שמדובר בתופעה נרכשת, הניתנת לשינוי. אז למען ההגינות לפחות בואו נודה שהנושא שנוי במחלוקת.
העובדה, כי בניגוד לדעה הרווחת שהקהילה, בגיבוי מלא של התקשורת, דואגת להפיץ - טיפולי המרה רבים מצליחים, אכן מוכיחה היטב שהתופעה ניתנת לשינוי. נכון, לא תמיד הטיפולים זוכים להצלחה. אבל תגידו, ממתי יש 100 אחוזי הצלחה גם בטיפולים רפואיים ופסיכולוגיים אחרים בתופעות המוגדרות כנרכשות, דוגמת גמילה מהתמכרויות שונות לסמים, אלכוהוליזם וכדומה?
תוחזר הפרדת הרשויות
חוק יסוד עוקף בג"ץ, מבית היוצר של שקד אֶת בנט, יותר מסוגיית ההיבט הריאלי והפוליטי שלו חייב להדליק נורה אדומה במערכת המשפטית בשאלה איך, לעזאזל, הגענו למצב זה של צורך בחקיקה יוצאת דופן זו.
והתשובה לא תאחר לבוא. מעוֹרבוּת היֶתר של בית המשפט בנושאים דתיים וּפוליטיים החורגים מסמכותו, תוך טשטוש ההפרדה בין הרשות המחוקקת - הכנסת - לרָשות השופטת.
דומה שאפילו השופט
אהרן ברק, אבי התפיסה האקטיביסטית המשפטית ש'הכל שפיט', לא חלם לאילו ממדים תגיע תפיסה זו, עד כי לפעמים נדמה שבג"ץ רואה את עצמו בתפקיד המחוקק.
הגיעה השעה להחזיר את מצב חלוקת הרשויות המוגדרת כימי קֶדם בעידן טרום - ברק, ושבתי המשפט יתעסקו בתחום המשפטי בלבד, בלי פוליטיזציה של המערכת, וּמִבלי לפלוש לתחום החקיקתי שנתון בסמכות הכנסת. רק כך יוחזר אמון הציבור למערכת. וּבא לציון גואל.
למה סיפרת לחבר'ה?
מה המשותף בין הרב
שי פירון לח"כ שהתפוּטר,
יגאל גואטה? שניהם שללו את תופעת הלהט"ב מכוח ציווי התורה, כשהאחרון היה הבוטה שבהם, אך חזרו בהם בלחץ התקשורת.
אצל גואטה ייתכן שהשינוי נבע מהעימות המשפחתי עם התופעה, בחתונת אחיינו בן הקהילה, כשמסתבר שעֵרך המשפחה החמה במסורת המזרחית גבר על ההסתייגות ההלכתית.
וּבכל זאת השינוי אצל האיש, ח"כ בתנועת
ש"ס החרדית, היה קיצוני - מגינוי מוחלט של התופעה להתפארות בעובדה שהוא השתתף בחתונה החד מינית, וּבכך דומה שהאיש נתן לגיטימציה תקשורתית לתופעה.
אין ספק שעל כך יצא קיצפם של רבנים, ולא על עצם ההשתתפות בחתונה. עובדה שבמשך שנתיים שעברו מאז, עד שגואטה לא הלך לספר לחבר'ה בגלי צה"ל, הרבנים העלימו עין מהדבר. ולא עוד אלא שבמהלך התקופה הוא אף צוֹרַף כח"כ של התנועה.
בקטנה
ההפגנה והחסימות: לא נָכִים לרגע