X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קצבאות הנכות יוגדלו בכ-4 מיליארד שקלים קצבאות הנכות יוגדלו בכ4 מיליארד שקלים. מדובר בפועל ולמעשה סכום שייפרש על פני 45 שנים. משמעות הדברים הינה שסכום קצבת הנכות שעומד כיום על סך של 2,342 שקלים יגדל בכ-50%, אולם הקצבה לא תושווה לשכר המינימום.
▪  ▪  ▪
מאבק הנכים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

זה לא נעים בכלל לראות שוטר מתעמת, במרכזו של צומת סואן עם נכה בכסא גלגלים, במטרה למנוע ממנו מלהמשיך ולחסום נתיב תחבורה ראשי. במקביל, עם כל הסימפטיה למאבק הנכים, מי שממהר לעבודתו, בשעות הבוקר הלחוצות וכל פקק בלתי צפוי, "מעלה לו ת'פיוזים למרכז המצח", אינו חשוד באהדה יתרה לאותם נכים, המוסיפים פקקים יזומים, על ידם, במרכזי כבישים סואנים ומונעים ממנו מלהגיע למקום עבודתו, מהר ככל האפשר.
מאבק הנכים החל לובש אופי אלים ותוקפני, החל מהמחצית השנייה של חודש מאי השנה. מאות אנשים השתתפו בתאריך 17 לחודש מאי, השנה בהפגנת הנכים בצומת עזריאלי, בתל אביב. בעקבות ההפגנה נחסם צומת עזריאלי סמוך לשעה 17:00 ולאחר מכן נחסמו גם נתיבי איילון לכיוון דרום. כעבור מספר דקות הכביש נפתח מחדש לתנועה לאחר ששוטרים פינו המפגינים מציר התנועה. אחד מכלל המפגינים נעצר בידי משטרת ישראל והועבר לחקירה.
באותו שלב דווח, כי המפגינים מוחים על כוונת משרד האוצר להגדיל את קצבאות הנכים ב50% בתוך 5 שנים וכי הם דורשים כי הקצבה תושווה לשכר המינימום. עוד דווח, כי שר האוצר, משה כחלון, הורה לאחרונה על הקמת ועדה בראשות החשב הכללי לשעבר במשרד האוצר, פרופ' ירון זליכה, שהחליטה על העלאה הדרגתית לכ4,000 שקלים, אך מטה המאבק אינו מסתפק בכך. כשמתווה זה הוצג לראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט הוא להקים וועדה חדשה, בראשות פרופ' אבי שמחון, ששימש, בעבר, בתפקיד ראש המועצה הלאומית לכלכלה, על-מנת שיבחן נושא זה, מחדש.
הפוליטיקאים החוששים לעורם ופוחדים מביקורת ציבורית, בשל מעמדם הרגיש אל מול אוכלוסיית הנכים, הנחשבת לאוכלוסייה מוחלשת, החיה מתחת לקו העוני, עושים כל מאמץ, כדי להיראות טוב בעיני התקשורת ודעת הקהל. שר האוצר, משה כחלון, הודיע שבוע לפני הקמת וועדת שמחון, כי קצבאות הנכות יוגדלו בכ-4 מיליארד שקלים קצבאות הנכות יוגדלו בכ4 מיליארד שקלים. מדובר בפועל ולמעשה סכום שייפרש על פני 45 שנים. משמעות הדברים הינה שסכום קצבת הנכות שעומד כיום על סך של 2,342 שקלים יגדל בכ-50%, אולם הקצבה לא תושווה לשכר המינימום.
גם קולו של שר העבודה והרווחה, חיים כץ, נשמע בהקשר ובהדבק דברים זה. לדעתו, הרי: "יש להשוות את קצבת הנכים לשכר המינימום". כץ הציע להשוות קצבת הנכים לשכר המינימום בארבע פעימות החל משנת 2018 ואילך. לדעתו, הרי: "צריך להביא פתרון ממשי למצוקה הכלכלית של הנכים. מדובר באוכלוסייה שבויה שברובה אינה מסוגלת לעבוד ולהתקיים בכבוד ואנו מחויבים ליצור רפורמה כוללת שתשדרג את איכות חייהם".
בואו ונסדור סדרים בתוהו ובוהו התקשורתי, ביחסי הציבור ובכל ההמולה התקשורת סביב מאבק הנכים ונעסוק בעובדות הבסיסיות והמהותיות, לגופן. כפי שמסביר העיתונאי, אברהם תומר, באתר "מידה", הרי גם לפי המלצות וועדת זליכה וגם לפי המלצות וועדת שמחון, הרי שניהם מציעים להקצות סכום שנע בין 4 ל-4.5 מיליארד שקלים להגדלת הסיוע בשנים הקרובות. מנהיגי מחאת הנכים מסרבים לקבל מסקנות הדוחות הללו, מכן אין הם עונים על דרישתם להשוות קצבאות הנכים לשכר המינימום שיעמוד בשנה הבאה על סכום של כ-5,300 ש"ח לחודש.
הצמדת קצבאות הנכים לשכר המינימום תעלה למשק כ-15 מיליארד שקלים בשנה. בדוח זילכה מצוין, כי סביר מאוד שהעלאת קצבאות הנכים תביא לעלייה משמעותית במספר דורשי הקצבאות, כפי שקרה במדינות אחרות בשני העשורים האחרונים. האפשרות לחזור אחר כך לשיעור נתמכים מצומצם יותר קשה מאוד, ונמשכת שנים רבות. לפי דוח וועדת זילכה, מוצע להעלות הקצבה לכל הנכים, בדגש על נכים בודדים ונשים. לפי דוח וועדת שמחון מבוקש לסייע, בעיקר, לנכים הנמצאים מתחת לקו העוני. בשני הדוחות מוצע להוריד חסמים ליציאה לעבודה. וועדת שמחון ביקשה למנוע גידול אוכלוסיית הנכים, בגין הסיוע הגורף לכולם אילו וועדת זליכה אינו מתייחס לשאלה זו, בכלל.
אברהם תומר טוען ברשימתו, שהמספר שהשתרש בשיח הציבורי בנוגע לגובה קצבת הנכות הוא .2,300 שקלים, כאשר מדובר בסכום שהינו רק חלק ממה שמקבל כל נכה. בנוסף, מקבלים הנכים קח"ן קצבה חודשית נוספת בשל פגיעה בכושר עבודה, סבסוד לדיור, הנחות ענק וסובסידיות על ניידות ורכב, מימון צרכים מיוחדים (עוזרים מלווים), טיפולים רפואיים ונפשיים, פטורים ממס הכנסה (גם למרוויחים שכר גבוה במיוחד), מענקים למעסיקי נכים, סבסוד תארים אקדמיים ועוד. לכל שירות כזה יש קריטריונים, בדיקות צרכים, קביעת דרגות וקיזוזים, תוספות והצמדות.
מדברים אלה עולה, כי לכאורה, לו הייתה המדינה משלמת לכל אוכלוסיית הנכים, קצבה בגובה שכר מינימום, הייתה היא חוסכת מספר דו-ספרתי של מיליארדים כל שנה. תומר טוען, כי כל תהליך הסיוע לנכים צריך לעבור פישוט. במקום לנסות לספק מענים ספציפיים על-פי הוכחות צורך למיניהם, כדאי לתת לנכים סכום כסף שישקף רמת הפגיעה והמוגבלות שלהם, תוך בדיקה תקופתית שתוודא, כי המוגבלות נותרה בעינה.
ניתן להגדיל סכום קצבאות הנכים, תוך הקפדה על קריטריונים קשיחים של מוגבלות ויצירת תמריצים חיוביים לתעסוקה ושליליים לאבטלה. לטענת אברהם תומר, כך יקבלו הנכים יותר כסף גמיש ובנוסף ייווצר חיסכון רב בקופת המדינה ופישוט אדיר של הביורוקרטיה (שיתבטא בחיסכון כספי). יש לציין, כי כשני שלישים מהכנסות הביטוח הלאומי מגיעות משני העשירונים העליונים, ואילו החצי התחתון של האוכלוסייה אחראי לכ-8% מההכנסות, ומקבל רוב מכריע של התקציב בחזרה, דבר המהווה מנגנון פרוגרסיבי הדומה למס הכנסה.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודע על תוכניות סיוע לנכים ולפיה, כבר בינואר 2018 תועלה קצבת ל"נכים קשים" (הכוונה לנכים בשיעור של 90% נכות רפואית ויותר) ל-4,000 ש"ח בחודש. בינואר 2018 תעלה הקצבה ל4,000 ש"ח. במקביל, תעלה הקצבה למי שאינו בקבוצת הנכים הקשים והמוכר כמי שאינו יכול לצאת לעבודה לכ-3,200 ש"ח.
בנוסף הודיע משרד ראש הממשלה, בהודעה פומבית לציבור, מטעמו כי במסגרת תוספת של ארבעה מיליארד ש"ח יתבצעו כמה פעימות בארבע השנים הקרובות כדי להעלות את קצבאות הנכות של יתר הנכים ל4,000 ש"ח בחודש. בנוסף להעלאת הקצבאות, נמסר כי הן יוצמדו לשכר המינימום. כמו-כן הוחלט על עידוד יציאה לעבודה. כדי לעודד שילוב נכים בעבודה, לא תקוזז קצבת נכה עובד ששכרו נמוך מ-4,200 ש"ח.

הכותב הוא השותף המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, הלבנת הון, פירוקים ופשיטות רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים משפחתיים ודיני משפחה, כמו גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  09/10/2017   |   עודכן:  09/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאבק הנכים - כמה עובדות יסוד בסיסיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
אך יותר מכל, למדתי ואף לא ידעתי שאת זאת אני לומד, מה פרוש הדבר לעמוד ברשות עצמך    על אבי היה נטל הפרנסה של משפחה בת חמש נפשות, ואין זה דבר של מה בכך כשאתה לא עובד בחברה גדולה או ממסודת, במשרד ממשלתי או כשכיר
חיים שטנגר
תושבי איי יוון המודים לאל, שהמשבר הכלכלי של יוון פגע בהם, אך במידה מועטת, מתמסרים, בכל מאודם ובכל יכולתם, לעבודה המבורכת שמספקים להם התיירים הפוקדים, בכמויות עצומות, איי יוון בתקופת התיירות. לא ניתן להאשים תושבי איי יוון בעצלנות
אורנה מרקוס בן-צבי
זמן רב חלף מאז שעזבנו את הבניין הצנוע והדירה השכורה בה התגוררנו לדירה משלנו, בשכונה הסמוכה    השנים חלפו וכל אחת ואחת הותירה בי 'מזכרת' קטנה בצורת קמט פה ושם, שיער לבן, קילוגרם אחד בכל שנה
חיים שטנגר
סניף הדואר החדש, הממוקם בשלב זה בקניון "לב דיזנגוף" מפוצץ בעשרות עד מאות ממתינים, המביעים תרעומתם בגלוי. ואנחנו? אנחנו לא ניכנס פעם נוספת לסניף מאוחד זה. אנחנו עדיין תרים ומחפשים אחר סניף דואר "משפחתי" סניף דואר דוגמת זה, שהתנהל עד לאחרונה ברחוב זמנהוף, בעירנו האהובה
ציפורה חלפון
טקס השבעה של טירוני מג"ב פלוגת גבע 2017    לבי נמלא גאווה ואהבה לראותך בשורה ראשונה של שרשרת החיול, לבוש במדי א', מדים ירוקים עם נוכחות בלתי רגילה כיאה לטקס השבעה אמיתי, לראשך כובע מצחייה עם לוגו של משמר הגבול, עומד ביראת כבוד מול מפקדיך באשר הם    זיפים על סנטרך הבתולי של גבר מתבגר, כתפיך הרחבות מחולקות על-ידי רצועת הנשק החגור עליך ולרגליך נעליים צבאיות שחורות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il