X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
פדרמן והאחים עופר מסתמנים כבעלי הבית החדשים
▪  ▪  ▪

היום בשעה 16:00 ייפתחו במשרדי הפועלים איי.בי.איי המעטפות המכילות את ההצעות לרכישת 56% ממניות בית הזיקוק חיפה, בהנפקה ציבורית שככל הנראה תהיה הגדולה ביותר שבוצעה אי-פעם בשוק ההון בישראל. דקות לאחר מכן יתברר אם כל ההצהרות והספינים של השבועות האחרונים סביב ההנפקה מגובים במזומנים. ההנפקה הציבורית הוקדמה להיום כדי שהמסחר במניה יתחיל כבר השבוע.
המחיר הגבוה שנקבע בשבוע שעבר בהנפקה המוסדית של בית הזיקוק, הבהיר למתמודדים הפוטנציאליים - החברה לישראל, קבוצת פדרמן ואפריקה ישראל - כי המחיר שייאלצו לשלם בהנפקה יהיה גבוה ממה שחשבו.
החברה לישראל וקבוצת פדרמן הודיעו אתמול לבורסה כי ייגשו להנפקה יחד - הודעה שלא הפתיעה את אנשי רשות החברות הממשלתיות. במקביל הודיעה קבוצת פדרמן כי מבטח-שמיר, שהיתה חברה בקבוצה, לא תתמודד במסגרת הקבוצה.
ההצלחה המרשימה של ההנפקה המוסדית, שבוצעה לפי שווי של 1.28 מיליארד דולר, עשויה להביא את המחירים בהנפקה הציבורית לרמות התחלתיות של 1.5 מיליארד דולר - הרף העליון של ההערכות בשוק האנרגיה בחודשים האחרונים. בהנפקה המוסדית רכשו לא פחות מ-181 גופים 44% ממניות בית הזיקוק חיפה, ובסופה נקבע מחיר של 2.7 שקלים למניה, המשקף שווי חברה של כ-1.27 מיליארד דולר. זאת לעומת מחיר המינימום בהצעת המכר של 2.2 שקלים למניה, המשקף שווי חברה של 1.04 מיליארד דולר.
בהנפקה המוסדית נרשמו ביקושים של 6 מיליארד שקל - פי-3.5 מהיצע המניות. כדי להבטיח פיזור של המניות, הוגבלה ההקצאה לתקרה של 4.99% מהון המניות לגוף אחד. ככל הידוע, גופים בודדים בלבד רכשו את מלוא החבילה.
המחיר הסופי ייקבע בהתאם לתוצאות המכרז הציבורי. לפי מנגנון התאמת המחיר, אם המחיר שייקבע למניה יעלה על המחיר שנקבע במכרז המוסדי, יועלה מחיר המניה למוסדיים בשיעור של 80% מהפער - אך לא יותר מתקרה של 15% ממחיר הקצאת המניות למוסדיים. המשקיעים הזרים הזרימו בשבוע שעבר ביקושים בהיקף של 946 מיליון דולר - פי-שניים מהיקף הצעת המכר וכ-57% מכלל הביקושים. בפועל, הוקצתה כמחצית מההנפקה לזרים.
השחקנים המרכזיים מבינים כי כדי לזכות בגרעין השליטה יהיה עליהם לשלם לא מעט; כעת כבר לא נראית הפרמיה שצדיק בינו שילם עבור בית הזיקוק אשדוד גבוהה כל כך. קבוצת פדרמן והחברה לישראל נחשבות לבעלות המוטיווציה הגבוהה ביותר לשלם כמות גדולה של מזומנים בעבור רכישת גרעין השליטה בבית הזיקוק.
לפי מזכר ההסכמות בין החברה לישראל לקבוצת פדרמן, חלקה של החברה במניות בית הזיקוק שיירכשו על ידי הצדדים בהנפקה יהיה 80%, והיתרה תוחזק על ידי קבוצת סקיילקס שבה שותפים דיוויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין, אלכס פסל וחברת גלנקור השווייצית.
משפחת עופר, בעלת השליטה בחברה לישראל, מכירה מקרוב את בית הזיקוק - היא נפרדה מ-26% משני בתי הזיקוק (חיפה ואשדוד) תמורת 135 מיליון דולר. שוויו כיום של שיעור אחזקות דומה בבית הזיקוק החיפאי בלבד צפוי להיות כמעט משולש. גם קבוצת פדרמן מכירה מקרוב את עולם בתי הזיקוק, הסינרגטי לליבת העסקים שלה - המפעלים הפטרוכימיים. רכישת השליטה בבית הזיקוק יוצרת אפשרות להקמת חברה פטרוכימית גדולה, שתוכל להגדיל את מרווחי הזיקוק וליצור אופטימיזציה של הליכי הייצור.
הנעלם הגדול הוא לב לבייב, העומד בראש קבוצת אפריקה ישראל. הקבוצה מכירה את משק האנרגיה הישראלי, בעיקר באמצעות קבוצת אלון, שבה היא מחזיקה 26%. באחרונה אף רכש לבייב בעצמו שיעור קטן ממניות פז. כניסה לבית הזיקוק תגוון את הפורטפוליו האדיר של אפריקה ישראל, הכולל ברובו נדל"ן, תשתיות ומלונאות. נראה כי לבייב יהיה מוכן לשלם את המחיר - מכירת חלק מהאחזקות בקבוצת אלון - כדי לשלוט בבית הזיקוק הצפוני.

תאריך:  19/02/2007   |   עודכן:  19/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
חמוש ירה בו פעמיים בעורפו    המניע לרצח אינו ידוע
ערן גבאי, רוני קורן-דינר
סבן אינו יכול להגדיל את אחזקותיו בזכיינית ערוץ 2 קשת מעבר ל-24%, כך שלא יוכל לתפוס עמדת השפעה אם קשת ורשת יתמזגו
יפעת גדות
מחקר גילה כי ילדים בקבוצות גדולות יותר אכלו 30% יותר מילדים בקבוצות הקטנות יותר    אכלו גם מהר יותר
יואב יצחק
עופר חוגי כיהן כחבר כנסת מטעם ש"ס    השופט יוסף שפירא הטיל על חוגי קנס כספי בסך 12 אלף ש"ח וגינה בחריפות את מעשיו
מירב לוי
בטיסות הבינ"ל נרשם גידול של 8.7% לעומת 2005, בטיסות הפנים ארציות נרשמה ירידה של 2.04%    העלייה הגבוהה ביותר בפעילות נרשמה לחברת אייר פראנס    שארל דה-גול היה היעד העיקרי להמראות ונחיתות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il