X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרחב המחשבה והדעה צומצם לממד אחד. צד אחד ימין, צד אחר שמאל, והקו המקשר ביניהם. במקרים רבים מצטמצם טווח האפשרויות לרשימה סגורה בת שלוש אפשרויות: ימין, שמאל ומרכז או אף לשתיים.
מכל אחת מהאפשרויות הללו נגזרת עסקת חבילה שכופה על השותף לה עולם שלם של מחשבות, אמונות, ערכים, הערכות לעתיד, הבנת מציאות והשתייכות חברתית
▪  ▪  ▪
הפגנת השמאל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מהפנט מוכר בישראל אמר פעם שגם השאלה "תה או קפה?" היא סוג של היפנוזה. השואל מצמצם את מרחב האפשרויות של הנשאל לשתי אפשרויות. הסיכוי שהעונה יחשוב על שוקו - קטן משמעותית לעומת השאלה: "מה תשתה?". כך גם התפיסה הפוליטית בישראל.
מרחב המחשבה והדעה צומצם לממד אחד. צד אחד ימין, צד אחר שמאל, והקו המקשר ביניהם. במקרים רבים מצטמצם טווח האפשרויות לרשימה סגורה בת שלוש אפשרויות: ימין, שמאל ומרכז או אף לשתיים.
מכל אחת מהאפשרויות הללו נגזרת עסקת חבילה שכופה על השותף לה עולם שלם של מחשבות, אמונות, ערכים, הערכות לעתיד, הבנת מציאות והשתייכות חברתית. המשמעות של אותה אמירה של המהפנט קיבלה ביטוי גם במחקר ובתיאוריה של החוקרים ספיר ווורף. הם מצאו כי השפה קובעת מחשבה ותפיסת עולם. אם כן, ההיפנוזה מגשימה את עצמה כנבואת קסם, ואליה יצטרף הלחץ החברתי. מספיק שקישרתם עצמכם לאחד המאפיינים של אותה "עסקת חבילה", ואתם מסומנים.
התיוג כל כך טבוע בנו, שייתכן שיקשה להבין את הבעייתיות שבכך. למעשה, אם נשתחרר מההיפנוזה, נבין שהעולם הרעיוני הוא רב ממדי ולא בעל מספר אפשרויות מצומצם. עסקות החבילה של רעיונות שונים הם שרירותיות במקרה הטוב, ופרדוקסליות במקרים אחרים.
למשל מי שבחר בחבילת השמאל תומך בזכויות אדם, אך חייב גם לתמוך בגירוש אוכלוסייה של אלפי אנשים ויותר מבתיהם, ע"פ סלקציה גזעית (למשל בהינתקות) - או בדוגמה אחרת תומך לכאורה בזכויות הפלשתינים אך גם מתעלם מכל פגיעה בזכויותיהם ע"י הרשות הפלשתינית, שאנשי שמאל קבעו שתשלוט בפלשתינים, או ע"י חמאס.
מי שמשויך לחבילת הימין תומך בצמצום התלות הכלכלית בעבודה פלשתינית בגלל הסכנה הביטחונית שבכך, אולם כחלק מהחבילה מתנגד לעובדים מאפריקה, שהם התחליף היחידי כיום לעבודת הפלשתינים.
עבור נושא השלום, צומצם המרחב של תפיסת המציאות עוד יותר, ונותרנו עם שאלה בינארית של כן ולא. ה "כן" וה "לא" מתייחסים לנייר כלשהוא שכתוב עליו שלום, המכונה "הסכם שלום". התשובה הבינארית לא מתייחסת לממדים רבים נוספים כמו - המינון של שפיכות דמים, טרור, שת"פ כלכלי וכו' שיכולים להיות בעלי מגמה הפוכה לשאלה הבינארית.
ההשפעה ההיפנוטית מחלחלת גם למסקנות היסטוריות. למשל אם היינו מרחיבים את מרחב המחשבה בנושא שלום מבינרי לחד ממדי, ז"א לסקאלה של שלום מצד אחד ומלחמה מצד שני, היינו מגיעים למסקנות הפוכות למסקנות במרחב הבינארי. לפני הסכמי אוסלו, כאשר הפלשתינים יכלו לנוע בחופשיות מחוץ לעיו"ש, ומשפחות ישראליות ערכו קניותיהן בערים פלשתיניות, היינו במצב קרוב הרבה יותר לשלום לעומת המצב לאחר ההסכמים. גם השם של תהליך אוסלו: "תהליך השלום" מהווה בעצמו סוג של היפנוזה שיווקית. שהרי ע"פ תוצאותיו, היה יותר מתאים לכנותו 'תהליך המלחמה'.
הצמצום של מרחב האפשרויות הוא תוצאה של גורמים רבים. חד הגוניות והגישה התועמלנית של התקשורת בישראל, עולם הפרסום, השיווק, היחצנות והתעמולה המחפשים מסרים קלים ופשוטים שקל לשווק, וכמובן התפיסה האנושית המעדיפה לרוב מסרים פשוטים. חשוב להמשיך ולעסוק בשאלה מה הוא הגורם הדומיננטי ביותר.
בכל מקרה, כדי לעזור לציבור להשתחרר מהשפעות היפנוטיות מסוכנות, יש להביא למודעות ציבורית את פעולת המנגנון ההיפנוטי. המודעות תוציא את העוקץ, תאפשר לציבור לפרוץ למרחב מחשבה חופשי, ולהגיע למסקנות והחלטות טובות יותר.

תאריך:  06/01/2018   |   עודכן:  18/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלומי פרידמן
בינתיים חנויות נפתחות בשבת, עבודות הרכבת עדיין מתקיימות בשבת ואין עוד חוק גיוס. חוק המרכולים היה הדבר האחרון שעוד היה אמור להראות שהמפלגות החרדיות עדיין בהכרה. משם יצאה התגובה האימפולסיבית של דרעי שביקש להביא את ח"כ להצבעה באמצע השבעה על אשתו ופה צריך לזכור כלב נובח לא נוש
עמוס שנער
מי עוד מאוים על-ידי פולארד וחושש ששחרורו יחשוף פרטים על הפקרתו? מי בנה על מותו בכלאו ועכשיו דורש את הגבלתו בדרכים אחרות? האם בעידן טראמפ, האמריקנים עדיין רוצים בפולארד לנקום?
עומרי ביתן
התערבותה של שרת המשפטים נכונה וצודקת. גם מבחינתם של צרכנים המחפשים בענף הנדל"ן פתרונות איכותיים במחירים לא בועתיים, וגם מבחינתם של יזמים הפועלים בענף וספגו שלא בצדק את הריקושטים של שחקנים לא מקצועיים אשר הכתימו אות
בעז שפירא
דגל הלאום הוא בעיניהם סממן פשיסטי, ההמנון הלאומי לא "מתאים" לאזרחים הערבים, על הקרן הקיימת לישראל לפעול גם למען ערביי ישראל, השבת מהווה כפייה, במדינה יש "הדרת נשים" "הדתה" ושאר "סכנות" רחמנא ליצלן
עמי דור-און
הידידות בין ביבי למיליארדר היהודי ספנסר פארטרידג' מדטרויט נמשכת שנים. ביבי נוהג לטלפן לספנסר ולהיוועץ בו מעת לעת. דוגמה לחשיבותו של ספנסר בעיני ביבי ניתן לראות מאירוע אחד. ביבי הוזמן להופיע בפני הקונגרס. מי שישב במקום של כבוד בין המוזמנים היה ספנסר. הקשר הטוב והרצוף בין שני החברים נשמר גם כיום. לעתים הם נפגשים בארה"ב לפעמים בישראל, אך תמיד מדברים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il