X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ורד כהן עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

רענן בר-און שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
סופה כמו זו שהתחוללה בסוף השבוע, איננה בהכרח כוח עליון כאשר מדובר בפיצוי על נזקיה. במקרים רבים ניתן לקבל פיצוי מחברת הביטוח, מהרשות המקומית ואפילו מבעלי דירות
▪  ▪  ▪
לתעד את הנזקים [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

בניגוד למה שניתן אולי היה לחשוב, רוב נזקי מזג האוויר - כולל הסופה בסוף השבוע האחרון - אינם כוח עליון, אלא ניתן לקבל עליהם פיצוי מגורמים שונים: חברת הביטוח, רשויות מקומיות ועוד.
נזקי הצפה ורוחות
פוליסות ביטוח של דירות מגורים מכסות נזקי סערה, לרבות נזקי גשם, שלג, ברד, שיטפון וברקים. זאת, להבדיל מנזקים כתוצאה מחדירת מי גשם מבעד לתקרה או הקירות, אשר אינם מכוסים בפוליסה. לעומת זאת, פוליסות בסיסיות לעסקים אינן כוללות פיצוי שכזה, וניתן להוסיף אותו תמורת 0.4% מסכום ביטוח המבנה.
יש להניח, כי תתעורר מחלוקת עם חברת הביטוח מהי ההגדרה ל"סערה" או "שיטפון". בתי המשפט אינם ממהרים לקבל את הפרשנויות הרחבות של חברות הביטוח בנסותן לדחות את תביעות המבוטחים.
בפוליסות ביטוח סטנדרטיות אין כיסוי לנזקי קרה - נזקים שנגרמו כתוצאה מפיצוצים בצנרת עקב הקרה או מקפיאת מים בדודים. לכך ניתן למצוא פתרון במסגרת הכיסוי לנזקי צנרת. יש לשים לב, שבעלי מקרקעין ומחזיקיהן מחויבים לבצע תחזוקה תקינה - פתיחת תאי ניקוז בחצרות ומרזבים, וביצוע פעולות להקטנת נזקים צפויים.
רשויות מקומיות מחויבות לנקוט באמצעים סבירים על-מנת לדאוג לשלומם ובטחונם של המצויים בשטחים ציבוריים, לרבות איתור מפגעים ותחזוקה שוטפת של מערכות תיעול וניקוז. בתי המשפט דחו פעם אחר פעם נסיונות של הרשויות המקומיות לטעון, כאילו הצפות שאירעו בתחומיהן היו "כוח עליון". בתי המשפט חזרו ופסקו, כי הרשות המקומית חייבת להיות ערוכה למצבי מזג אוויר חריג, מה גם שמקרי ההצפות נשנים מדי חורף, ואין הם בבחינת הפתעה בלתי צפויה. הרשות המקומית לא תוכל להתחמק בטענת "כוח עליון", אם יוכח, כי תחזוקה שוטפת עשוייה הייתה למנוע את ההצפות והנזקים.
מעבר לכך, ניתן לבדוק הטלת אחריות על גורמים נוספים. באחד המקרים ביצעה נתיבי ישראל תיקונים, וההצפות מילאו את הבורות והשקיעות שנוצרו בכביש. בעלי מכוניות שנפגעו משום שלא ראו בחושך ובסערה את השקעים המוצפים, זכו לפיצוי משום שנתיבי ישראל לא הציבה שילוט מתאים.
קריסת עצים
יש לבדוק מי אחראי על העץ שקרס -הרשות המקומית או שמא אדם פרטי שהעץ מצוי בחצרו. אם העצים מצויים באחריותה של הרשות המקומית, יש להוכיח, כי זו הפרה את חובתה לתחזק את העצים, לגזום אותם ולוודא שישרדו בתנאי סערה. על הרשות להוכיח, שפעלה כראוי, שהרי אין דרכו של עץ ליפול בעצמו. גם כאן, טענת "כוח עליון" לא תתקבל אם התובע יוכיח שתחזוקה נאותה עשויה הייתה למנוע את קריסת העצים.
אם העץ שקרס היה בחצר פרטית, יש לבדוק את אחריות בעליו, כמו גם אחריות ועד הבית המשותף, חברת האחזקה או הגננות, והאם רשלנותם גרמה לקריסת העץ. אם הנזק נגרם במהלך עבודה, או בדרך אליה או ממנה, ניתן להתייחס אל האירוע כתאונת עבודה, ולתבוע גם את המוסד לביטוח לאומי. פגיעה במכונית עשויה להיות מכוסה בביטוח הרכב.
חפצים שעפו ברוח
ניתן לתבוע את האחראי על החפצים שהתעופפו, בטענה שלא הותקנו כראוי או לא תוחזקו כראוי. כך למשל: סוכך של חנות שפגע בהולך רגל. יש לבדוק את אחריות בעל החנות (שהיה צריך לדאוג לסגירת הסוכך בזמן סערה), אחריות יצרן הסוכך (אם הנזק נגרם מפגם בייצור) או אחריות מתקין הסוכך (אם הנזק נגרם בשל התקנה לא נכונה).
בעלים ומחזיקים של מקרקעין מחויבים לבצע פעולות למניעת נזקים מעין אלה, כדוגמת חיזוק אנטנות, דודי שמש, פינוי חפצים שאינם מוחזקים ועלולים ליפול ממקומות גבוהים (עציצים, אדניות) וכדומה. אדם שהניח עציץ במרפסת ביתו, אשר עף וגרמו לנזקים - ישא באחריות למחדליו. קבלן הבונה באתר בנייה והותיר במקומות פתוחים חפצים כבדים, עלול להימצא אחראי לנזקים.
הפסקת חשמל
הפסקות חשמל אינן מכוסות בפוליסות הביטוח של תכולת הדירה. ישנם מקרים, בהם תישא חברת חשמל באחריות לנזקים למכשירי חשמל כתוצאה מהפסקות חשמל. על התובע להוכיח, שהחברה לא פעלה כיאות כדי למנוע את הנזק אותו יכולה הייתה למנוע. ניתן לטעון, כי היה עליה להיערך כראוי לאור הביקוש הצפוי לחשמל, ולמנוע קצרים והפסקות חשמל שנוצרו עקב ביקושי יתר. לאחרונה הוגשו מספר בקשות לאישור תביעות ייצוגיות בנושא זה, אך הן מתייחסות כמובן לאירועי העבר הנקובים בהן.
<התנהלות מול חברת הביטוח
מיד לאחר הפגיעה יש לעדכן בדחיפות את חברת הביטוח או את סוכן הביטוח, ולהימנע מפעולות העלולות להקטין את גובה הפיצוי (למשל: מבוטח שניסה לייבש שטיחים שניזוקו מהצפה וגרם להם נזק בלתי הפיך, פוצה בסכום נמוך משמעותית מהנזק שנגרם לו).
חלה חובה לפעול באופן מיידי להציל רכוש וצמצום הנזק. חברת הביטוח לא תשלם על נזק שניתן היה למנוע או לצמצם באמצעים סבירים - כדוגמת הרמת חפצים מהרצפה, על-מנת שלא ייפגעו מהצפה. חשוב מאוד לצלם ולתעד מזוויות שונות ומרחקים שונים. יש להימנע מהשלכת חפצים שניזוקו גם אם אינם בני תיקון. מה שנזרק ולא תועד - בדרך כלל לא יזכה לפיצוי. רק אחרי תיעוד ובדיקת השמאי ואישורו לכך - ניתן להשליך את החפצים. יש לשמור את כל החשבוניות והקבלות בגין תיקונים.

הכותבים הם ממשרד בר-און, כהן העוסק בליטיגציה, דיני משפחה ודיני ביטוח ונזיקין.
תאריך:  07/01/2018   |   עודכן:  07/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסונות/פגעי טבע
אריאל י' לוין
בשנה האחרונה חלו שינויי אקלים ברחבי העולם, וההערכה היא שהם ילכו ויחמירו בשנים הבאות. הדבר מחייב מחשבה גם על האזרחים השונים והאפשרות להגירתם למדינות בטוחות יותר
יצחק דנון
המועצה תובעת 11.7 מיליון שקל בשל הנזקים הכבדים שלטענתה נגרמו לה בסופו השלג הקשה שהתחוללה בדצמבר 2013
יצחק דנון
א. בליוכר תובעת 5.9 מיליון שקל לאחר שכלל ביטוח סירבה לפצות על דליקה במפעל באילת באוגוסט 2016; טוענת שאין בסיס לנימוקי הדחייה של כלל
עומר כרמון
אדם נוסף נפצע באורח אנוש    הגורם לאסון: פיצוץ בלוני גז    כוח של יחידת החילוץ וההצלה הארצית פעל לזירה    טרקטור סייע בפינוי הקירות שקרסו, כדי לבדוק אם יש לכודים
יצחק דנון
שלוש חברות בקבוצה תובעות 3 מיליון שקל, בטענה לנזקים שנגרמו לטרקטורים ולמבנים יבילים בשל דליקה בקריית מוצקין בדצמבר 2014
רשימות נוספות
המדינה תובעת על דליקה במגדל שלום  /  יצחק דנון
נתניהו: הצענו סיוע לאירן ולעירק  /  עידן יוסף
רעידת אדמה אדירה זעזעה את המזרח התיכון  /  עומר כרמון
לא בהכרח "כוח עליון"  /  עו"ד ורד כהן , עו"ד רענן בר-און
"אנשים מתים בארץ הזאת"  /  איתמר לוין
עיכובים בפינוי פוקושימה  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il