X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
המועצה המרכזית של אש"ף החליטה להשעות את ההכרה בישראל, להפסיק את התיאום הביטחוני עמה ולהתנתק מההסכם הכלכלי עמה המכונה "הסכם פריז" בתגובה על הכרזת הנשיא טראמפ. גורמים בפתח אומרים כי מדובר בהמלצות שיועברו לועד הפועל של אש"ף וכי מחמוד עבאס הוא שיחליט אם לבצען, בעבר נמנע יו"ר הרש"פ מלבצע החלטות של המועצה משיקולים מדיניים
▪  ▪  ▪
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

דיוני המועצה המרכזית של אש"ף נמשכו יומיים והסתיימו בשורה של החלטות מפתיעות, מחמוד עבאס הזמין את נציגי חמאס והגי'האד האיסלאמי להשתתף בדיונים כדי ליצור מראית עין של אחדות לאומית למרות קריסתו של תהליך הפיוס, אך הם דחו את ההזמנה מכיוון שמחמוד עבאס דחה את דרישתם לקיים את הכינוס בביירות שבלבנון ולכנס לפני כן את המסגרת הזמנית של הנהגת אש"פ.
לקראת הדיונים גיבשה הוועדה המדינית שמינה מחמוד עבאס שורה של המלצות לקבלת החלטות בתום הכינוס, למחמוד עבאס יש רוב במועצה והוא יכול היה להעביר כל החלטה.
נאומו של מחמוד עבאס
מחמוד עבאס נשא בישיבת הפתיחה נאום חריף ששיכתב את ההיסטוריה מחדש כפי שרואה אותה יו"ר הרש"פ, הוא שלל כל זכות של היהודים והציונות ב"אדמת פלשתין" והציג את היהודים כשכירי חרב בשירות הקולוניאליזם.
"הם רצו להביא את היהודים מאירופה כדי לשמור על האינטרסים של האירופים באזור, הם ביקשו מהולנד שהיה לה את הצי הגדול בעולם להעביר את היהודים, ישראל היא פרויקט קולוניאליסטי שאין לו קשר ליהודים" טען מחמוד עבאס שאמור לבקר בבריסל ב-22 בחודש ולבקש משרי החוץ של האיחוד האירופי לתמוך בהחלטות המועצה המרכזית של פתח.
מחמוד עבאס שיבח את האינתיפאדה הראשונה ב-1987, הסתייג מהאינתיפאדה השנייה בשנת 2000 והתווה את הדרך להמשך, דהיינו "אינתיפאדה עממית בדרכי שלום".
מחמוד עבאס נזהר כמו מאש מהזכרת צמד המילים "המאבק המזויין",הוא נזהר מכל מונח שעלול להתפרש כחזרה לדרך הטרור של אש"ף ובשיחות עם מקורביו לקראת כינוס המועצה הגדיר את "המאבק המזויין" כ"הרפתקאה מסוכנת שתמיט אסון על הפלשתינים".
הכינוס נועד לעסוק בגיבוש התגובה הפלשתינית להכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, מחמוד עבאס הציג את הדברים כאילו הוא חשף את הקונספירציה האמריקנית-הישראלית לחסל את הבעיה הפלשתינית ולהקים לפלשתינים עיר בירה באבו-דיס במקום במזרח ירושלים, הוא דחה על הסף את האפשרות שאבו דיס תהייה עיר הבירה הפלשתינית.
מחמוד עבאס למד על המתווה המדיני החדש שמגבש הנשיא טראמפ מפיהם של מלך סעודיה סלמאן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וכשהבין שהמתווה סותר כמה מ"הקווים האדומים" של אש"ף החליט לטרפד את המתווה ולקבור באדמה את תוכניתו החדשה של הנשיא טראמפ להסדר מדיני בין ישראל לפלשתינים עוד לפני שהיא נולדה.
נביל אבו רודיינה, דוברו של מחמוד עבאס, פרסם ביום השני של הכינוס הודעה שבה נאמר כי הפלשתינים חשפו את הקנוניה האמריקנית בעניין ירושלים והבעיה הפלשתינית וכי הם הצליחו לטרפד את "הנורמליזציה בחינם" שחורגת מיוזמת השלום הערבית.
בנאומו, הודה מחמוד עבאס בכישלון תהליך אוסלו אך הותיר את הדלת פתוחה בפני המשך המשא-ומתן עם ישראל על עקרון 2 המדינות, למרות הודעתו כי "הסכם אוסלו מת" הוא נזהר מלהודיע על ביטול ההכרה של אש"ף בישראל.
מחמוד עבאס התנהג בצורה ילדותית כאשר לא חסך את שבט לשונו ביחס לנשיא טראמפ, "יחרב ביתך, ממתי אנו מסרבים למשא-ומתן?" אמר כשהוא משתמש במילים שאינן מקובלות במילון הפוליטי הבינלאומי והמביעות כעס ותסכול עמוק.
נאומו היה נאום של מנהיג שמסיים את דרכו הפוליטית לאחר 13 שנות שלטון שבהן נכשל כישלון חרוץ ולא הצליח לקדם את עמו לעבר פתרון מדיני עם ישראל ועצמאות מדינית כשהפילוג הפנימי נמשך וגם הפיצול הגאוגרפי בין הגדה לרצועת עזה.
גורמים בפתח אומרים כי מחמוד עבאס מתכנן לרדת בקרוב מהבמה הפוליטית הפלשתינית מבלי שהכשיר יורש בתנועת פתח וכשקרב הירושה בעיצומו, הוא רוצה להיכנס לזיכרון הלאומי הפלשתיני כגיבור שעמד בפני הלחצים של ארה"ב וישראל ולא ויתר כהוא זה על "הקוים האדומים" של העם הפלשתיני בכל סוגיות הליבה, ירושלים, הפליטים, ההתנחלויות והגבולות.
החלטות המועצה המרכזית
בתום דיוני המועצה היא פרסמה הודעה המפרטת את החלטותיה, ההחלטות התקבלו ברוב של 72 חברים, 3 התנגדו ו-10 נמנעו.
  • הוחלט להסמיך את הוועד הפועל של אש"ף להשעות את ההכרה בישראל עד שהיא תכיר במדינה פלשתינית בגבולות 67 ותבטל את סיפוח ירושלים ותפסיק את ההתנחלויות.
  • המועצה החליטה להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל בכל אופניו ולהתנתק מהקשר הכלכלי של הסכם פריז הכלכלי כדי להשיג עצמאות כלכלית לאומית.
המועצה ביקשה מהוועד הפועל של אש"ף וומוסדות מדינת פלשתין להתחיל בביצוע ההחלטה.
  • המועצה החליטה כי תקופת המעבר שאותה קבעו הסכמי אוסלו,קהיר וושינגטון איננה קיימת יותר.
  • המועצה גינתה ודחתה את הכרזת הנשיא טראמפ כי ירושלים היא בירת ישראל ואת העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, בכך איבדה ארה"ב את תפקיד המתווך ונותן החסות לתהליך השלום, היא איננה יכולה להיות שותפה בתהליך עד שהנשיא טראמפ יבטל את הכרזתו בעניין ירושלים.
  • המועצה קראה לבטל את החלטת הקונגרס כי אש"ף הוא ארגון טרור מאז 1987 ואת החלטת משה"ח האמריקני לסגור את נציגות אש"ף בוושינגטון.
  • המועצה דחתה את הדרישה להכיר בישראל כמדינה יהודית.
  • המועצה דחתה את כל ההצעות, הרעיונות והפתרונות הזמניים ושלבי הביניים ובהם רעיון המדינה עם גבולות זמניים.
  • המועצה החליטה על המשך הצטרפות למוסדות וארגונים בינלאומיים, כולל הסוכנויות של האו"ם.
ההחלטה הסופית בידי מחמוד עבאס
נראה כי מדינות אירופיות פעלו מאחורי הקלעים כדי למתן את החלטות המועצה המרכזית של אש"ף. עיתון "אל-חיאת" דיווח ב-16 בינואר מפי גורמים פלשתינים בכירים כי בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה וספרד ביקשו מסאאב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"פ, כי המועצה המרכזית תמנע מקבלת החלטה לבטל את הסכם אוסלו או את ההכרה במדינת ישראל.
הן הבהירו כי לא יסכימו לכפות פתרונות שהפלשתינים מתנגדים להם. גורמים בכירים בפתח אומרים כי החלטות המועצה המרכזית של אש"ף הן בגדר המלצות שהועברו לועד הפועל של אש"ף אשר יחליט האם לבצע אותן אם לאו. הוועד הפועל של אש"ף נשלט באופן מלא ע"י מחמוד עבאס ופירוש הדבר כי הוא זה שיקבע בסופו של דבר האם ללכת בדרך שהתוותה המועצה המרכזית של אש"ף שגם היא נשלטת על ידו.
לפני כשנתיים החליטה המועצה המרכזית של אש"ף על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל אך מחמוד עבאס לא ביצע את ההחלטה. הצעדים שעליהם החליטה הפעם המועצה המרכזית הם הרבה יותר חריפים, נראה כי מחמוד עבאס החליט לנקוט במדיניות של "הליכה על הסף" בניסיון להלך אימים על הנשיא טראמפ כדי שיחזור בו מחלטותיו בעניין ירושלים וסגירת משרד אש"ף בוושינגטון וגם על הקונגרס האמריקני כדי שיבטל את ההחלטה כי אש"ף הינו ארגון טרור.
יישום מלא של החלטות המועצה המרכזית פירושו פירוקה המעשי של מוסדות הרש"פ שמחמוד עבאס מתנגד לו שהרי הוא מציג את הקמת הרש"פ כ"הישג לאומי".
ההינתקות מ"הסכם פריז" תפגע קשות בכלכלה הפלשתינית, ישראל היא שגובה את המיסים עבור הרש"פ שמסתכמים במאות מיליוני שקלים מדי חודש ומשמשים לתשלום משכורות לעשרות אלפי פקידים המפרנסים משפחות.
ההחלטות נותנות למחמוד עבאס מרחב תמרון מדיני, הוא יכול לדחות את יישומן, ליישם רק חלק מהן ולהשתמש בהן כמנוף לחץ על הקהילה הבינלאומית, מחמוד עבאס סידר לעצמו מעין "ארגז כלים" חדש כדי להתמודד מול ממשל טראמפ וישראל. ב-22 בחודש ייצא מחמוד עבאס לבריסל לפגישה עם שרי החוץ של האיחוד האירופי ובחודש הבא יבקר במוסקבה ויפגש עם הנשיא פוטין להתייעצויות על התגובה הפלשתינית להכרזת טראמפ בנושא ירושלים.
למחמוד עבאס אין בינתיים גיבוי ערבי להחלטות האלה, ועידת הפסגה הערבית השנתיית תתקיים בסעודיה רק בחודש מרס, מדינות ערב המתונות התנגדו לכינוסה של ועידת פסגה ערבית דחופה והסתפקו בגינויים ובאזהרות בתגובה על הכרזת טראמפ מחשש לעימות והחרפת היחסים עם הממשל החדש שלו הם זקוקים מאוד כדי למנוע את התפשטותה של אירן ולמלחמה בטרור של דאעש.
מחמוד עבאס החליט כנראה להחריף את התגובה הפלשתינית להכרזת טראמפ באמצעות החלטות במועצה המרכזית הפלשתינית כדי להפגין את עיקרון "עצמאות ההחלטה הפלשתינית" ולהראות כי הפלשתינים הם שיקבעו את גורלם.
בתנועת חמאס לא מתרגשים יתר על המידה מהחלטות המועצה המרכזית של אש"פ, דובר חמאס פווזי ברהום אמר כי המבחן האמיתי להחלטות המועצה המרכזית הוא הדבקות ביישומן בפועל בשטח וביישום הפיוס על-פי הסכם קהיר משנת 2011.
ישראל יכולה להגיב על ההחלטות האלה אם יחליט מחמוד עבאס ליישמן בפועל, אם תפסיק הרש"פ את התיאום הביטחוני, שפירושו מלחמה בטרור, ישראל יכולה לשלול לאלתר את תעודות האח"מ (VIP) מבכירי הרש"פ, להפסיק את מתן אישורי העבודה בישראל לעשרות אלפי הפועלים מהגדה ומהרצועה ולהכריז על הרש"פ כארגון טרור על כל המשתמע מכך.
לכן, צריך להתייחס בזהירות להחלטות המועצה המרכזית של אש"פ, מחמוד עבאס איננו יכול לשבור לגמרי את הכלים עם ישראל וארה"ב, הוא צריך את ההחלטות האלה כדי להראות לבני עמו כי הוא נאבק בכל כוחו בהכרזת הנשיא טראמפ ולמען ירושלים אך בפועל הוא יתקשה מאוד ליישם את ההחלטות הפוגעות בו ובעם הפלשתיני.

תאריך:  16/01/2018   |   עודכן:  16/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם מחמוד עבאס שובר את הכלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כצפוי. מי שהאמין לערפאת שהתייח
קורןנאוה טבריה  |  16/01/18 11:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
מרדכי ליפמן
הראיס טרח להסביר כי "ישראל היא פרויקט קולוניאליסטי שאין לו קשר ליהודים". כי "היהודים הובאו לכאן בסיוע הולנדי, שהיה לה הצי הגדול בעולם. כדי להקים כאן מאחז אירופי". וכי "אדון טראמפ החליט לקצץ או להפסיק את המענק לרשות, משום שסירבנו לבוא למשא-ומתן. מתי סרבנו למשא-ומתן? "יח'רב ביתכ" (יחרב ביתך). אמר לנשיא
ראובן לייב
יו"ר הרשות הפלשתינית, שהתכחש בעבר לקיום השואה, מתכחש עכשיו לזכותה של ישראל להיות מדינה עצמאית, והכל בעטייה של הצהרת בלפור, בה הוא רואה את המכשול לשלום
עומר כרמון
ברחוב הפלשתיני נפוצו ידיעות כאילו הווקף המוסלמי כיבה בימים האחרונים את התאורה החיצונית במסגדי הר-הבית כחלק מתיאום עם ישראל    הווקף טוען: ישראל לא מאפשרת לנו לתקן קצר חשמלי
אריאל י' לוין
טוען שאבו-מאזן לא באמת רוצה שלום    מעריך שעד סוף 2018 ימוגרו המנהרות ההתקפיות של חמאס    אומר שהמצב ההומניטרי בעזה הוא באשמת חמאס
אריאל י' לוין
התייחס בזעזוע להתבטאויותיו של יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן    טוען כי אמירות אלו מהוות חסם בין ישראל לפלשתינים    דיבר גם על חשיבות יהדות התפוצות
רשימות נוספות
נקים גבול בינינו לבינם  /  עומר כרמון
יו"ר הרשות הפלשתינית: הסכם אוסלו נגמר  /  עומר כרמון
בירת המדינה הפלשתינית תהיה באבו דיס  /  עומר כרמון
הדילמות של חמאס  /  יוני בן-מנחם
צה"ל מסיר את הכפפות  /  יוני בן-מנחם
מה תחליט המועצה המרכזית של אש"ף  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il