X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
טראמפ הציב תאריך יעד: אם עד חודש מאי לא יתוקנו הליקויים בהסכם עם אירן - הוא יחדש למעשה את העיצומים על המדינה. קשה מאוד לשער כיצד אירן תגיב על כך
▪  ▪  ▪
הוקסחה. אמריקני בכיר בדאעש

מכינים את הקרקע
מקווה שארה"ב לא תיסוג [צילום: סוזן וולש, AP]

התאגידים הגדולים אינם נמצאים בשליטת הממשלה, וחברות רבות ייצאו מהשוק האירני אם ארה"ב תחדש את העיצומים. העיצומים על אירן הם בעיקר עיצומים משניים, משמע שהחברות צריכות לבחור האם לעשות עסקים עם אירן או עם ארה"ב – וברור במה יבחרו. לפיכך, עיצומים חדשות יגבו מחיר משמעותי מהכלכלה האירנית, לא משנה מה תהיה תגובת האיחוד האירופי ומדינות אחרות

ב-12 בינואר אישרר הנשיא דונלד טראמפ את ביטול העיצומים מעל אירן, אך הודיע, כי לא יעשה זאת בחודש מאי, אלא אם הקונגרס והאיחוד האירופי יטפלו בליקויים שבהסכם הגרעין. הדרישות העיקריות שלו הן שהעיצומים יוטלו מחדש אם תוכנית הגרעין של אירן תחצה את מגבלות ההסכם, גם לאחר פקיעתו; הטלת עיצומים על תוכנית הטילים הבליסטיים של אירן; ושאירן תתיר בדיקות מיידיות בכל האתרים שהפקחים הבינלאומיים דורשים לבקר בהם.
יהיה זה כמעט בלתי אפשרי ליישם את הדרישה הראשונה והשלישית. בתגובה להצהרתו של טראמפ, אמרו מנהיגים באירן שהם לא מוכנים לפתיחת ההסכם מחדש. האיחוד האירופי מכיר את ליקויי ההסכם, אך אומר שהוא מקיים את מטרתו העיקרית. האיחוד האירופי עומד על כך שאירן לא תצטרך לפתוח מחדש את ההסכם, וגם מבהיר שלא יטיל עליה עיצומים חדשות אם לא תעמוד במגבלות החדשות שתטיל עליה ארה"ב. מנגד, הקונגרס האמריקני מחזיק בדעות התואמות לאלו של טראמפ בנוגע לגרעין האירני. בסופו של דבר, ישנה סבירות גבוהה שטראמפ לא יחדש את ההסכם בחודש מאי, ובכך יביא לנסיגת ארה"ב ממנו.
פקידים אמריקנים בכירים, בכללם מזכיר המדינה רקס טילרסון, מקווים שטראמפ לא יסוג מההסכם. כעת, טילרסון ואחרים פועלים להשיג הבטחות ממנהיגים אירופים שיגבירו את העיצומים על תוכנית הטילים האירנית ויסכימו להארכת מועד פקיעת ההסכם. טילרסון ועמיתיו האירופים מקווים, שיוכלו להוציא מאירן התחייבות שלא לפתח טילים בליסטיים.
אם ארה"ב תיסוג מהסכם הגרעין, סביר להניח שהאיחוד האירופי, כמו גם סין ורוסיה, יסרבו להטיל עיצומים על אירן. עם זאת, במיוחד באיחוד האירופי, התאגידים הגדולים אינם נמצאים בשליטת הממשלה, וחברות רבות ייצאו מהשוק האירני אם ארה"ב תחדש את העיצומים. העיצומים על אירן הם בעיקר עיצומים משניים, משמע שהחברות צריכות לבחור האם לעשות עסקים עם אירן או עם ארה"ב – וברור במה יבחרו. לפיכך, עיצומים חדשות יגבו מחיר משמעותי מהכלכלה האירנית, לא משנה מה תהיה תגובת האיחוד האירופי ומדינות אחרות.
ישנה כעת אי-ודאות רבה בנוגע לתגובתה של אירן, במקרה של נסיגה אמריקנית מההסכם. מנהיגים אירנים כבר אמרו בעבר, שחידוש העיצומים מהווה ביטול ההסכם ובכך גם ביטול ההגבלות על אירן. ועדיין, ישנה אפשרות שאירן תכיל את הדברים. במקרה הזה, אירן יכולה לקוות שאי-הסכמה בין האיחוד האירופי וארה"ב, תפחית את השפעת העיצומים עליה. מנהיגים אירנים ייהנו להגיד שהייתה זו ארה"ב שביטלה את ההסכם. האתגר של הנשיא חסן רוחאני יהיה לשכנע את הציבור, כולל מתנגדיו, שאירן צריכה להמשיך ולעמוד בהסכם למרות הפגיעה בכלכלתה. נראה כי ללא קשר לפעילות האמריקנית, אירן לא תחזור לשולחן המו"מ.

מבקשים סיוע

משלחת של מורדים סורים נמצאת בימים האחרונים בוושינגטון, כדי לבקש מטראמפ שיורה ל-CIA להחזיר להם את הסיוע הצבאי. בשנת 2013 הורה הנשיא דאז ברק אובמה ל-CIA לספק תמיכה למורדים סורים. ה-CIA החל לסייע ללוחמים שזוהו עם הצבא הסורי החופשי (FSA), שמטרתם היא להפיל את משטר אסד. שם הקוד של המבצע היה "עץ השקמה", כאשר ה-CIA אימן לוחמים מה-FSA וסיפק להם נשק. ביולי 2017 טראמפ הורה באופן פתאומי על הפסקת הסיוע, אותו כינה "מסוכן ובזבזני".
כעת, משלחת של ה-FSA הגיעה לוושינגטון. לטענתם, אם ה-CIA לא יעזור להם, המיליציות האירניות ישלטו על חלק גדול מסוריה. חברי המשלחת מקווים לשוחח עם נציגים ממחלקת המדינה ומחלקת ההגנה, בבקשה לחידוש הסיוע מאחר בנימוק שיהיה זה מסוכן להשאיר את כוחותיהם ללא תמיכה. לדבריהם, אם ארה"ב מחויבת למנוע התבססות של אירן וחיזבאללה בסוריה, עליה לחדש את הסיוע ל-FSA.
זמן קצר לאחר שטראמפ הודיע על סיום התמיכה ב-FSA, מספר מומחים טענו שהחלטה זו יכולה להביא לכך שלוחמים מה-FSA שצריכים הכנסה, יתגייסו לאחד מארגוני הטרור שבסוריה. בסוף אוגוסט פורסם שחיילים אמריקנים נלחמו נגד לוחמי FSA לשעבר, שמובילים אותם מפקדים שקיבלו הדרכה מטורקיה. בהקשר זה, ממשלת טורקיה דחתה תוכנית אמריקנית לאימון הכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF). הקואליציה בראשות ארה"ב מתכננת לאמן 30,000 לוחמי SDF כצבא מקצועי, ולהביא אותם לידי כך שיוכלו לשלוט על השטחים ששוחררו מידי דאעש.

סיכון קיברנטי

בסדרת הסרטים "שליחות קטלנית", הנבל הוא סקיינט. מדובר במערכת מחשב שפותחה עבור צבא ארה"ב כרשת הגנה דיגיטלית. בהמשך ניתן לה פיקוד על כל החומרה והמערכות הצבאיות, כולל הטילים הגרעיניים. לאחר שהמערכת הפכה למודעת לעצמה, ניסו לנתק אותה. הלוגיקה של המערכת הביא אותה למסקנה שמדובר במתקפה עליה וכי בני האדם ינסו להשמיד אותה, ולכן עליה להשמיד אותם קודם. האם האנושות מתקדמת לעבר פיתוח מערכת עם אינטליגנציה מלאכותית – זוהי שאלה אחרת, אך מתקפת סייבר על יכולות הגרעין של ארה"ב היא איום אמיתי.
כיום, בניית מערכות נשק גרעיניות ומערכות אזהרה שניתן לסמוך עליהן, קשה יותר מאשר בתקופת המלחמה הקרה בשל הקשרים הדיגיטליים. קשרים אלו נועדו לשפר את זמן התגובה, אך בשל מספרם הרב, הם מהווים יעד למתקפה ומקשים על הכרת רמת הכוננות. צבא ארה"ב מעוניין לחדש את ארסנל הנשק הגרעיני שברשותו, כמו גם את מערכות השליטה והבקרה החשופות למתקפות סייבר. אחד ההיבטים של חשיפה למתקפת סייבר, הוא ייבוא שבבים וציוד. בצורה כזו ניתן לייבא ציוד הנגוע בווירוס ובכך לתקוף את המערכות מבפנים.
נכון לעכשיו אין פתרון לבעיה. מערכת שליטה גרעינית שלא ניתן לבטוח בה וחסרת אמינות, מקטינה את ההרתעה הגרעינית והרציונאליות שלה. דבר כזה יביא לכך שלא ניתן יהיה לסמוך על נשק גרעיני, אם היריב יכול לפרוץ למערכות הנשק ולשבש אותן, או אפילו להביא לשיגורן.

אמריקני בדאעש
בינתיים זה טפטוף [צילום: האדי מיזבאן, AP]

בזמן שדאעש נעלם פיזית, בתקשורת מדברים על לוחמים זרים ששוטפים את טורקיה וחושבים מה יהיה הצעד הבא שלהם. חלקם חזרו לארצות מוצאם, למורת רוחם של גורמי האכיפה שלעיתים אין להם יכולת וידע להתמודד עם הנושא. נכון לעכשיו, מה שתוכנן כגל של לוחמים שחוזרים הפך לטפטוף, ועדיין הדבר מהווה סיבה לדאגה

הרמזים היו מסביב, אם ידעו כיצד למצוא אותם. בפינות שונות של האינטרנט, ישנה הוכחה לכך ש-זולפי הוקסחה (Zulfi Hoxha) הוא האמריקני הבכיר ביותר בדאעש. הוא עזב את ארה"ב באפריל 2015, וחצי שנה לאחר מכן כבר ביצע את ההוצאה להורג הראשונה שלו. הוא מוכר כיום כאבו חמזה אל-אמריקי.
נוכחות דאעש בארה"ב מאופיינת לרוב במה שמכונה "זאבים בודדים", אך המקרה של הוקסחה מהווה תזכורת לקיומם של רשתות גיוס לדאעש גם בארה"ב. רשתות אלו לא משתוות לרשתות באירופה, אך הן ממלאות תפקיד מכריע בגיוס וניוד אמריקנים לשטחי הארגון. לחלק מאותם מגויסים היה קשר הדוק עם פעילי הארגון לפני גיוסם, כמו במקרה של הוקסחה.
בזמן שדאעש נעלם פיזית, בתקשורת מדברים על לוחמים זרים ששוטפים את טורקיה וחושבים מה יהיה הצעד הבא שלהם. חלקם חזרו לארצות מוצאם, למורת רוחם של גורמי האכיפה שלעיתים אין להם יכולת וידע להתמודד עם הנושא. נכון לעכשיו, מה שתוכנן כגל של לוחמים שחוזרים הפך לטפטוף, ועדיין הדבר מהווה סיבה לדאגה.
המקרה של הוקסחה הוא המקרה היחידי שבו ממשלת ארה"ב אישרה את שמו ואזרחותו של לוחם דאעש. למרות שאמריקנים אחרים מופיעים בסרטוני התעמולה של הארגון, גורמי האכיפה מגיבים לעיתים רחוקות על זהותם. כמו-כן, לא מפורסמת הערכה על תפקיד כזה או אחר של לוחם דאעש ממוצא אמריקני. למעשה, רוב תומכי הארגון מארה"ב לא הצליחו להגיע לשטחי דאעש. בשלוש השנים האחרונות, יותר מ-50 תומכים אמריקנים נעצרו בדרכם לארגון.
לא ידוע בדיוק כיצד הוקסחה הצליח לעלות בסולם הדרגות של דאעש; יכול להיות שהוא הרשים את מפקדיו בנכונות המהירה שלו לקחת חלק בהוצאה להורג. בכיר בדאעש שהוא גם אמריקני, מהווה איום ייחודי. דמויות שכאלו משתמשות בקשרים שלהן כדי להשפיע, לגייס ולתכנן פיגועים במדינות מוצאם. למרבה המזל, מעט מאוד אמריקנים חזרו הביתה לאחר שהיו בשורות דאעש. רובם הביעו אכזבה מהארגון, והם עומדים כעת בפני כתבי אישום. אך למרות המספר המועט של מפקדים אמריקנים בשורות דאעש, ההיסטוריה של הארגון מראה שגם קבוצה קטנה של אנשים יכולה לגרום לנזק רב.

אלוהה לאזעקה
חרדה בגן עדן [צילום: AP]

טעות זו מערערת את אמון הציבור במערכת ההתרעה והכשירות של הרשויות הממשלתיות. בהתחשב בתנודות הרגשיות של טראמפ והעובדה שהוא היחיד שיכול להורות על שיגור נשק גרעיני, ביחד עם ההתקדמות של קוריאה הצפונית בתוכנית הגרעין וביכולות הבליסטיות, רמת החרדה גבוהה יותר מאי פעם מאז סיום המלחמה הקרה

בשעות הבוקר בסוף השבוע שעבר, תושבי הוואי התעוררו להודעת חרום שהופיעה בטלפונים ובטלוויזיה. לפי ההודעה, טיל בליסטי נמצא בדרכו להוואי והתושבים מתבקשים לתפוס מחסה. ההודעה הסתיימה במילים "זהו לא תרגיל". לאחר כמה דקות של בלבול ובהלה, אושר שההודעה נשלחה בטעות. 38 דקות לאחר ההודעה הראשונית, נשלחה הודעה נוספת שמדובר באזעקת שווא. רק להדגיש: טיל בליסטי מסין, רוסיה ואפילו מקוריאה הצפונית יכול להגיע להוואי תוך פחות מ-38 דקות.
טעות זו מערערת את אמון הציבור במערכת ההתרעה והכשירות של הרשויות הממשלתיות. בהתחשב בתנודות הרגשיות של טראמפ והעובדה שהוא היחיד שיכול להורות על שיגור נשק גרעיני, ביחד עם ההתקדמות של קוריאה הצפונית בתוכנית הגרעין וביכולות הבליסטיות, רמת החרדה גבוהה יותר מאי פעם מאז סיום המלחמה הקרה.
כעת יהיה חשוב מאוד להבין מה גרם לתקלה. לפי מושל הוואי, דייוויד איגה, מדובר בטעות אנוש כאשר עובד לחץ על הכפתור הלא-נכון בזמן החלפת משמרות. במקרה כזה כנראה תהיה נזיפה וניתן יהיה להמשיך הלאה. אפשרות אחרת היא שמדובר במתקפת סייבר, כאשר התוקף הוא שהוציא את ההודעה.
למרות ההדגשה שמדובר בטעות אנוש, אפשרות זאת עדיין מטרידה ביותר. דבר דומה התרחש בספטמבר 2017, לאחר שאנשי צבא אמריקנים בקוריאה הדרומית קיבלו הודעה להתפנות מהמדינה במהירות. הודעה שכזאת יכולה להתקבל כאשר ארה"ב עומדת בפני מתקפה נגד קוריאה הצפונית. מובן שמדובר היה באזעקת שווא, והכוחות האמריקנים במדינה אמרו שלא הם שלחו את ההודעה; החקירה בעניין עדיין נמשכת.

תאריך:  18/01/2018   |   עודכן:  18/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
אריאל י' לוין
צעיר תושב טייבה צרך תכני דאעש ברשת ורצה להצטרף לארגון    ניסה לשכנע אחרים לבצע איתו פיגוע אך ללא הצלחה    חשש להוציא פיגוע בצורה עצמאית
אריאל י' לוין
דאעש ממשיך לנסות ולהתעצם מחוץ לעירק וסוריה, ואחת ממטרותיו היא רצועת עזה. ניצול נכון של התסכול הפלשתיני יכול לשחק לטובתו ולהביא לפגיעה בחמאס
אריאל י' לוין
348 פיגועי התאבדות בוצעו בשנת 2017, המספר הנמוך ביותר מזה ארבע שנים    דאעש ממשיך להוביל בביצוע הפיגועים, אך כוחו נחלש
אריאל י' לוין
השתיים נעצרו בחודש דצמבר 2017 במסגרת פעילות משותפת של השב"כ והמשטרה    תכננו לבצע פיגוע בשטח ישראל ולהצטרף לארגון
אריאל י' לוין
נשיא צ'צ'ניה רמזן קדירוב אמר שהוא רוצה לעזור ליתומים צ'צ'נים שהובאו לשטחי דאעש נאמר ב-foreign policy, אך מה באמת עומד מאחורי הפעילות ההומניטרית שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il