X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מכה אנושה

סופו של הפיוס

גוברת ההערכה ברצועת עזה כי ניסיון הפיגוע בשיירת ראש הממשלה הפלשתיני נועד לחסל את תהליך הפיוס אך לא לפגוע אישית בראש הממשלה חמדאללה או בגנרל מאג'ד פרג'. תהליך הפיוס ספג מכה אנושה אך מצרים שיזמה אותו לא תאפשר את הפסקתו, גם חמאס ופתח זקוקים לו מבחינה פוליטית
▪  ▪  ▪
ניסיון ההתנקשות בחמדאללה [צילום: עבד ראחים חאטיב/פלאש 90]

לפני 4 חודשים ניסו אלמונים לחסל את הגנרל תוופיק אבו נעים, מפקד כוחות ביטחון הפנים של חמאס באמצעות הטמנת מטען חבלה במכוניתו בעת שהתפלל במסגד במחנה הפליטים נוצייראת ברצועת עזה,אבו נעים נפצע באורח קל אולם עד היום לא הצליחו מנגנוני הביטחון של חמאס ללכוד את המבצעים.
תנועת חמאס האשימה רשמית את ישראל באחריות למעשה, אולם גורמים אחרים בחמאס העריכו כי ניסיון החיסול נעשה על-רקע מחלוקות פנימיות בתוך הזרוע הצבאית של חמאס, תוופיק אבו נעים נחשב לאחד מנאמניו של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה והאחראי גם על הזרוע הצבאית של חמאס.
מחלוקות פנימיות בתוך הזרוע הצבאית אינן דבר חדש, על-פי גורמים בעזה אחד ממתנגדיו הבולטים של יחיא סינואר הינו פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית שיש לו קבוצה מזויינת הנאמנה לו בתוך הזרוע הצבאית של חמאס. חמאד הינו אחד המתנגדים המובהקים לתהליך הפיוס בין חמאס לפתח שאותו הוביל עד לא מזמן יחיא סינוואר ביחד עם המודיעין המצרי.
על-פי גורמים מצרים, נאלץ יחיא סינוואר לפני כ-7 חודשים להטיל מעצר בית על פתחי חמאד ולמנוע ממנו להתראיין לאמצעי התקשורת מחשש כי הצהרותיו יזיקו לתהליך הפיוס. לא ברור עדיין אם פתחי חמאד הוא שעומד מאחורי הניסיון לחסל את ראש הממשלה הפלשתיני ראמי חמדאללה ואת ראש המודיעין הכללי מאג'ד פרג', אולם השתיקה הרועמת של יחיא סינוואר מדאיגה תושבים רבים ברצועה.
סינוואר נעלם לחלוטין בחודש האחרון וניטרל את עצמו מעיסוק בפיוס ומהביקור של הנהגת חמאס במצרים ופגישתה עם ראש המודיעין המצרי החדש הגנרל עבאס כאמל, הדבר מתפרש בשטח שמשהו רציני מתרחש בתוך הזרוע הצבאית של חמאס.
פרשנות אחרת מעלה את האפשרות כי קבוצה של אנשי צבא לשעבר החליטה לפגוע בתהליך הפיוס ובנסיונות הרש"פ לחזור לרצועת עזה לאחר שמחמוד עבאס הורה להוציא לפנסיה מוקדמת מאות אנשי צבא במסגרת הסנקציות נגד רצועת עזה וייתכן שהיא קשורה לניסיון ההתנקשות. כך או כך, ישנה הסכמה פלשתינית כי למרות שהרש"פ מטילה את האחריות למעשה על חמאס, ברור כי היא הנפגעת העיקרית מניסיון ההתנקשות בראמי חמדאללה ומאג'ד פרג' מכיוון שתדמיתה הביטחונית כריבון ברצועה נפגעה באורח קשה בעקבות האירוע.
גם המאמץ המצרי המוגבר בחודשיים האחרונים להוציא את עגלת הפיוס מן הבוץ העמוק חטף מכה אנושה בעקבות ניסיון ההתנקשות. משלחת המודיעין המצרי השוהה ברצועת עזה גינתה את ניסיון ההתנקשות והודיעה כי היא תמשיך במשימת הפיוס, אבל ברור כי משימתה הפכה לעוד יותר קשה נוכח מה שקרה.
יו"ר הרש"פ הקפיא בינתיים את הביקורים של בכירי הרש"פ ברצועת עזה וייתכן כי אף יגיב בהטלת סנקציות נוספות על רצועת עזה, גם כך הוא ראה בתהליך הפיוס מלכודת מצרית-חמאסית שמטרתה לחזק את מעמדו של יריבו המר מוחמד דחלאן בתוך רצועת עזה.
בכירי הרש"פ מיהרו לנצל את ניסיון ההתנקשות כדי לדרוש העברה מיידית של האחריות של הרש"פ על מנגנוני ביטחון הפנים של חמאס ברצועה ומסירת נשקם לידי הרש"פ.
המועצה הלאומית הפלשתינית (מל"פ) אמורה להתכנס ב-30 באפריל ברמאללה ללא השתתפות חמאס והג'יהאד האיסלאמי, יו"ר הרש"פ דורש עכשיו כי העברת השליטה המלאה לידי הרש"פ ברצועת עזה הינה התנאי להסכמתו לשנות את מבנה המל"פ ולהכליל בו נציגים של חמאס.
אין ספק שניסיון ההתנקשות טרפד בינתיים את ביצוע השלב הראשון של הסכם הפיוס והוא העברת כל הסמכויות השלטוניות ברצועת עזה מחמאס לידי הרש"פ, חמאס התחמקה מלכתחילה מביצוע השלב הזה והתנתה אותו בפתרון סוגיית תשלום המשכורות לכ-40 אלף פקידים שמזוהים עמה ונכנסו למנגנון הממשלתי אחרי 2007.
מצרים היא שהובילה בחודשים האחרונים את תהליך הפיוס ביחד עם חמאס שהיה לה ועדיין יש לה אינטרס להמשיך בתהליך הזה לאחר שעשתה ויתורים קשים כדי שהוא יצא לדרך, לכן מצרים וחמאס הינן הנפגעות העיקריות מניסיון הפיגוע בשיירת ראש הממשלה הפלשתיני חמדאללה.
חמאס תצטרך לפעול מהר, לאתר את המבצעים כדי להראות כי היא שולטת במצב הביטחוני ולהוריד את הנושא מסדר היום כדי שלא יהיה שום תירוץ למחמוד עבאס להתחמק מתהליך הפיוס.
עד אז יואטו המגעים לפיוס, אולם פתח וחמאס אינן יכולות להרשות לעצמן להפסיקו לחלוטין מכיוון שתושבי השטחים לא יקבלו זאת, במיוחד נוכח הדרישה העממית להשיג אחדות לאומית לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. גם מצרים, יוזמת תהליך הפיוס, מעוניינת לחפות על כישלונה, לכן סביר שהתהליך יכנס להקפאה של כמה שבועות אך המודיעין המצרי ימתין להזדמנות המתאימה מבחינתו כדי לחדש את המגעים בין פתח לחמאס.

תאריך:  15/03/18   |   עודכן:  15/03/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
מירב ארד
צה"ל ירה בתגובה לעבר עמדות תצפית של חמאס    כלי תקשורת פלשתינים דיווחו כי שתי עמדות תצפית נפגעו בתקיפה
רון בריימן
לגבי "השטחים הפלשתינים הכבושים", יש לומר בגלוי שאלה הם לא שטחים, לא פלשתינים ולא כבושים    לכל אזור בארץ ובעולם יש שם    השמות יהודה ושומרון הם שמות גאוגרפיים והיסטוריים של אזורים אלה מאז ומתמיד    הרבה לפני כיבוש האי הבריטי על-ידי ויליאם הכובש    מומלץ לאנשי משרד החוץ בלונדון לפתוח את האטלסים שלהם עצמם מתקופת הכיבוש שלהם בארצנו, ולראות כיצד נקראים שם "השטחים": יהודה ושומרון
איתמר לוין
המשטרה לא ביצעה את כל הצעדים שגובשו לגבי מוקד 100 ולגבי מרכז השליטה של מחוז ש"י    אפודים בלתי תקינים וכלי רכב לא מתאימים למשימות השיטור באיו"ש
איתמר לוין
שרים העידו ששיקולים משפטיים מנעו פעולות סיכול    הקבינט הביא בחשבון את החוק הבינלאומי בפעולות בעזה    חלק מהמלצות ועדת טירקל טרם יושמו - חמש שנים לאחר שהוגשו
עמוס גלבוע
היה זה אורי לוברני שהבין כי סתם יציאה חד-צדדית מלבנון, כפי שבהתחלה התכוון לה ברק והיה והוא לא מצליח להשיג הסכם עם הסורים, היא הרת אסון לגבולנו הצפוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il