X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בהגדה, אותה אנו נוהגים לחזור ולספר שנה אחר שנה ביציאת מצרים, אנחנו מקיימים את הנאמר בתורה, המצווה לנצור את זיכרון היציאה מעבדות מצרים לחיי חרות - "וּשְׁמַרְתֶּם... לְחוֹק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד-עוֹלָם"
▪  ▪  ▪
שנה אחר שנה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

בסוף השבוע נסב לשולחן הסדר. כעבור שבעה שבועות נציין את חג השבועות. זה הזמן להתייחס לשתי יצירות נפלאות, ששני מועדים האלו הורישו לנו: "הגדה של פסח" ו"מגילת רות".
שבעה שבועות מפרידים בין התייחדות עם הטקסט של ההגדה ובין קריאת מגילת רות. ההגדה מנתבת אותנו בנתיבי החיים מעבדות לחרות. מגילת רות מנתבת אותנו בנתיבי החיים של חברה, הנאבקת עם קשיי קיום בארצה, התמודדות עם מכת רעב תוך פתיחת צוהר לגלריה ססגונית של דמויות, שכל אחת מהן נושאת מטען ייחודי ומאד אנושי.
במגילת רות אנחנו מתוודעים למערכת יחסים בין עם ישראל ועם שכן, מערכת יחסים שיש בה קריאת תגר נגד שנאה בין עמים, הכנסת אורחים יפה של בני מואב לפליטי הרעב שיצאו מארץ כנען ותרים בניכר אחר הלחם. מעל לכל מזדקרת דמות אלמנה מואבייה מסורה, המשמשת משענת לאישה עברייה שהחיים חבטו בה. מואב המקוללת והמנואצת לדראון בספר דברים פרק כ"ג פס' 4 - "לֹא יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גָּם דּוֹר עֲשִׁירִי לֹא יָבוֹא", אותה מואב המנואצת מתגלית במלוא עוצמתה האנושית והמוסרית במגילת רות.
בהגדה, אותה אנו נוהגים לחזור ולספר שנה אחר שנה ביציאת מצרים, אנחנו מקיימים את הנאמר בתורה, המצווה לנצור את זיכרון היציאה מעבדות מצרים לחיי חרות - "וּשְׁמַרְתֶּם... לְחוֹק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד-עוֹלָם" (שמ' י"ב 24), עוד טרם התרחשות השחרור מכבלי העבדות.
עושר רוחני של עם ניזון גם מזיכרונות היסטוריים וממאורעות שפקדו אותו בעברו. כחברה אנחנו מעלים זיכרונות ומנתבים אותם כסוללי דרך ליעדים אליהם אנחנו נכספים גם כיום. יש לזכור את האירוע לא רק עקב הצו התורני "וּשְׁמַרְתֶּם לְחוֹק... עַד עוֹלָם", אלא מתוך בחירה לזכור ולהזכיר, ללמוד וללמד.
גם השנה נקרא את סיפור היציאה מעבדות לחרות כפי שעוצב במסורת דורות. אני מבקש ליחד את דברי לשני פסוקים בסיפור הנפלא, שמעכירים השנה את שולחן הסדר.
אנחנו משלבים בהגדה אמירה מספר תהילים ע"ט פס' ו' - "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל הַגּוֹיִים אֲשֶׁר לֹא יְדָעוּךָ, וְעַל מַמְלָכוֹת אֲשֶׁר בִּשִׁמְךָ לֹא קָרְאוּ". אמירה המקבלת חיזוק לפיה "בְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עֲלֵינוּ לְכַלּוֹתֵינוּ". כל זה נאמר לאחר שמלאנו את הכוס של אליהו הנביא ופתיחת הדלת בתקווה שהישועה, לה אנו נכספים, תבוא ותכבד אותנו.
נשאלת השאלה האם תמיד הופיעה אמירה המייחלת לפגיעה בכל הגויים, שלא ידעו את אלוהינו. אם כן האמירה "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ" הנהוגה בין כוס שלישית לרביעית לא נמצאת בנוסח הראשון של סדר פסח במשנה, סדר מועד, מסכת פסחים פרק י'. ששה סדרי המשנה נחתמו על-ידי רבן יהודה הנשיא בשנת מאתים לספירה.
במשנה אנחנו קוראים "מזגו לו כוס שלישי, בירך על מזונו, גומר עליו את הלל ואומר עליו ברכת השיר...". לאמירה "שפוך חמתך על הגויים" שנהוגה בימינו אין זכר (!!!) במשנה. בספרות האמוראים, שחותמת את התלמוד כבר במאה החמישית לספירה, לא נמצא את "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ" בגמרא. במסכת פסחים, פרק י' אין בקשה או דרישה לנקם בגויים.
בספרות הגאונים, בתקופת מסעי הצלב במאה ה-11, נמצא פעם ראשונה ביטויי קריאה לאלוהי ישראל שיעניש גויים, שלא ידעו אותו, אוכלים ומחריבים את נווה יעקוב.
הביקורת על שילובו של פסוק, הקורא להשמדת גויים בסיפור היציאה מעבדות לחרות, אינה באה מתוך התכחשות שלי לפורענות ולחורבן של קהילות ישראל במהלך ההיסטוריה. מסורת ישראל קבעה ימי אבל ותענית לציון אירועי חורבן. סיפור היציאה מעבדות לחרות אותו אנחנו מספרים מדור לדור נפגם כאשר אנו מוסיפים משאלה להריגת כל גוי ש"שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ וּבְשִׁמְךָ לֹא קָרְאוּ". קריאה שהיא בבחינת ניתוב דרך גם לעתיד, עתיד של נקם, עתיד של מעגלי דמים בלתי פוסקים.
אני ממיר את הפסוק "שֶׁבְּחַרְתָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים" בפסוק "בְּחַרְתָּנוּ עִם כָּל הָעַמִּים". אני פוסח על קריאת "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל גּוֹיִים שֶׁלא יְדָעוּךָ " וממירם בפסוקים המייחלים לשלום במשפחת העמים - ישעיהו פרק ב 1-4 "...לֹא יִשָּׁא גּוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב...", ישעיהו י"א 1-13 "...שׁוֹרֶשׁ יִשַּי עוֹמֵד לְנֵס עַמִּים..." והדוגמה שעומדת לנגד עיני זו הגדת וורמס מהמאה ה-16. במקום "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ" כתוב שם "שְׁפוֹךְ אֲהָבָתְךָ עַל הַגּוֹיִים אֲשֶׁר יְדָעוּךָ וְעַל גּוֹיִים שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ....פְּרוֹס עָלֵינוּ שְׁמֵי שָׁלוֹם".
נוח לי עם ההגדה של התנועה הרפורמית, שהמירה שפוך חמתך נוקם ונוטר בהתייחסות אל הגויים לא כאויבים, אלא כשותפים לחיי היצירה בעולם כולו.
כשנסב לשולחן הסדר ונספר את סיפור חרותנו, עלינו לזכור ולהזכיר, שיש עם פלשתיני ללא חרות לאומית, והוא כפוף לרצון עם אחר - עם ישראל. מדינת ישראל מגשימה חזון וחלום של העם היהודי לחרות לאומית. ישראל מגשימה את חלום החרות שלה, אבל באמצעות צבאה היא שוללת חרות של עם אחר. מדינת ישראל מכינה את הקרקע באלו הימים לספח את כל שטחC, שני שלישים משטחי יהודה ומשומרון, שנמצא עתה תחת שלטון צבאי ישיר של ישראל, וביתר השטחים כולל עזה אנחנו אלו השולטים בגורלם של הפלשתינים.
אנחנו נסב לשולחן הסדר וילדינו-חיילנו יהיו בתפקידי שיטור ברחבי ערים וכפרים פלשתינים, שיהיו בערב זה במצור.
כשנסב לשולחן הסדר נזכור, שגֵּרִים היינו בארץ מצרים. נזכור שרעב כבד הניע את אבי האומה לרדת לאפריקה. מפאת הרעב ירדו גם ניניו. בני בניהם שהו שם מאות שנים. נזכור שבשנים האחרונות עשו את הדרך מאפריקה לישראל דרך גניבת גבולות אלפי בני אפריקה -
עַד יַעֲבוֹר זַעַם הָרַעַב בְּנֵי הַיַּבֶּשֶׁת הַשְּׁחוֹרָה הֵם לִי
כְּאַבְרָהָם שֶׁיָּרַד מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָּבֵד הָרַעַב בְּאֶרֶץ כְּנַעַן
כִּבְנֵי יַעֲקֹב לִשְׁבּוֹר שֶׁבֶר בְּתוֹךְ הַבָּאִים מִצְרַיְמָה
כְּאִיש מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה שֶׁיָּרַד לָגוּר בִּשְׁדֵי מוֹאָב .
עַד יַעֲבוֹר זַעַם הָרַעַב, הָאֵימָה וְהַמִּלְחָמָה.

תאריך:  29/03/2018   |   עודכן:  29/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא ל"שפוך חמתך על גויים"
תגובות  [ 23 ] מוצגות  [ 23 ]  כתוב תגובה 
1
קשקושים פסיאודו מקראיים
מגיב ותיק  |  29/03/18 19:21
 
- קשקשן ותיק קופץ בראש
זה המגיב הותיק   |  31/03/18 17:43
 
- קשקשן ותיק קופץ בראש
זה המגיב הותיק   |  31/03/18 17:43
 
- המגיה הוותיק ועמיתיו הפלשתינים
לכבות את האש  |  1/04/18 08:26
2
שפוך אהבתך על גויים שלא ידעוך
איתמר .דן  |  30/03/18 06:00
3
שיהיה לנו חג שמח
איתמר דן   |  30/03/18 06:12
4
המגיב הראשו מקשקש
המגיב המקשקש  |  30/03/18 07:40
5
PEACE ל"ת
PEACE.   |  30/03/18 08:43
6
לתת חרות לעם הפלשתיני
במקום לשפוך חמתנו  |  30/03/18 15:39
7
לא לשפוך חתמנו על אזרחים בעזה  ל"ת
לא לכשפוך   |  31/03/18 13:47
8
זה מעשה לא מוסרי.
ירי על אזרחים   |  31/03/18 14:54
 
- לדבילים מ-6,7,8
מגיב ותיק  |  31/03/18 22:25
 
- העמיתים של המגיב הוותיק
לא לירי באזרחים   |  1/04/18 10:27
 
- אני הדובר הנאמן של הפנטיות
אני מגיב ותיק ...  |  1/04/18 12:30
 
- המאיים להסתנן-דמו בראשו
ה.א  |  1/04/18 00:19
 
- שלנו ועמיתיהם הפלשתינים
מביאים אסון  |  1/04/18 09:55
 
- ה.א מסמל אידיאולוגיה מסוכנת
גם ה.א במסיתים   |  1/04/18 16:55
 
- המאיים להסתנן-דמו בראשו
ה.א  |  1/04/18 21:13
 
- שפה עברית מובסת בפי ה.א
חרפת ה.א   |  2/04/18 07:20
 
- המאיים להסתנן דמו בראשו
ה.א  |  2/04/18 14:50
 
- ה.א מביס את היהדות
קדושת החיים  |  5/04/18 11:02
9
back to my window
welcome  |  1/04/18 10:58
10
LET ME KEAR ל"ת
LOVED BIRDE  |  1/04/18 11:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
מנחם רהט
מדי שנה, בפרוס חג הפסח, מערימים עלינו 'המעוררים' מבית שמאי חומרות נוספות, חומרעס בלשון העם, מבלי להתחשב בדעת גדולי הדורות שצידדו להקל במקרים רבים
ציפי לידר
איך אפשר לצוות על השמחה?    שלל טיפים לשמחה במישור האמוני, הרגשי, המעשי והאימוני    חג שמח
יצחק מאיר
מנחם רהט
פסח בפתח: מהו הרציונל ההלכתי שמאחורי ההיתר לאשכנזים לאכול פריכיות אורז בפסח? ומדוע שמן סויה, שמן קינואה ושמן קנולה, אינם נכללים בגזירת הקטניות לאשכנזים?
צילה שיר-אל
הנוכחות והאינטנסיביות בתקופה זו עם הקרובים לנו עלולה ליצור חיכוכים ולכן, חשוב במיוחד בפרק זמן זה לדעת מראש כיצד לנהוג ואף לשמור על פרופיל נמוך בכל הנוגע להתנהגות וקבלת החלטות
רשימות נוספות
2,000 פועלים מיו"ש יסייעו לחקלאים בפסח  /  מירב ארד
היעד: קמחא דפסחא למיליון פיות  /  בן-ציון עטיה
אזהרה מתחפושות פורים  /  יפעת גדות
סדר פסח  /  אסתר שניאורסון גרי
לספר במה שקורה לנו  /  אליקים העצני
שעשועי ברכה לחג הפסח   /  יצחק מאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il