X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יו"ר הרש"פ דחה הזמנה רשמית של סעודיה לבוא לריאד לשיחות על "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. היחסים בין הרש"פ לסעודיה הם במשבר חסר תקדים, הרקע האמיתי למשבר הוא תחושתו של עבאס כי סעודיה פועלת להחליפו בדחלאן
▪  ▪  ▪
PDHA, GCTX UT-,TBH C-2014 [צילום: מוחמד טורוקמן/AP]

ועידת הפסגה הערבית אמורה להתכנס בריאד בירת סעודיה במחצית החודש הבא ולפלשתינים והירדנים יש ציפיות גבוהות מהוועידה. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ועבדאללה מלך ירדן כבר תיאמו ביניהם עמדות כי ידרשו גיבוי ערבי מלא בהתנגדותם הנחרצת ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.
הוועידה תתכנס בריאד בעיצומם של אירועי "צעדות השיבה" לפני "יום האסיר הפלשתיני" ב-17 באפריל, לפני העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ב-14 במאי ולפני "יום הנכבה" ב-15 במאי.
הוועידה תצטרך להתחשב בהחלטותיה בצמרת מדינית וביטחונית חדשה בממשל האמריקני לאחר חילופי גברי שהיו באחרונה, דבר שמדאיג מאוד את מחמוד עבאס ואת עבדאללה מלך ירדן.
בנוסף לנשיא טראמפ ויועצו ג'ראד קושניר, יצטרכו מנהיגי מדינות ערב להתמודד עכשיו עם "ניצים" נוספים כמו שר החוץ החדש מייק פומפיאו וג'ון בולטון היועץ לביטחון לאומי החדש.
הרש"פ וירדן מודאגות מהזרם החזק בתוך הממשל התומך בסגירתה של סוכנות הסעד והתעסוקה של הפליטים אונרא ומציאת הנהגה פלשתינית חלופית במקום מחמוד עבאס, שאיתה יהיה אפשר לנהל משא-ומתן על "עסקת המאה" של טראמפ.
העיתון "ראי אליום" דיווח ב-29 במאי כי ירדן מודאגת מאוד מעמדותיו של ג'ון בולטון שתומך בגניזת חלום המדינה הפלשתינית העצמאית, החזרת הגדה המערבית לשליטתה של ירדן והחזרת רצועת עזה לשליטה מצרית.
אבל בכירים בפתח מביעים חשש מהמשבר הגדול בין יו"ר הרש"פ לבין סעודיה, מנהיגת העולם הסוני, שעלול להשפיע בהחלט על ההחלטות הצפויות בוועידת הפסגה הערבית ועל קרב הירושה ברש"פ.
את המדיניות הסעודית מוביל יורש העצר מוחמד בן סלמאן המקורב לממשל טראמפ שסיים בשבוע שעבר ביקור בוושינגטון שבמהלכו דן בפרטי "עסקת המאה" המתגבשת.
גורם בכיר בתנועת פתח אמר ב-28 במרס לאתר האינטרנט "אלח'ליג' און ליין" כי יחסי הרש"פ עם סעודיה נכנסו ל"מנהרה חשוכה" לאור העמדה הסעודית בנושא "עסקת המאה" של טראמפ וכי מחמוד עבאס דחה באחרונה הזמנה רשמית של בית המלוכה הסעודי לבקר בריאד כדי לשכנעו לדון ב"עסקת המאה" של טראמפ.
הסעודים מודעים היטב לזעם של ההנהגה הפלשתינית בגלל עמדתם התומכת ב"עסקת המאה" והם ניסו להכיל את הזעם הזה ולרככו באמצעות הזמנת עבאס למפגש אישי בריאד. אולם יו"ר הרש"פ הודיע לכמה גורמים בעולם הערבי כי מדובר בעסקה "מסוכנת" והוא פוסל על הסף כל דיון בה.
גורמים בכירים בפתח אומרים כי מקור המתיחות האמיתי בין סעודיה לעבאס הינו סוגיית הירושה ברש"פ. עבאס משוכנע כי סעודיה פועלת ביחד עם מצרים ואיחוד האמירויות להחליפו במהרה בתפקידיו כיו"ר פתח וכיו"ר הרש"פ. הסעודים כבר אירחו באחרונה את יריבו המר מוחמד דחלאן וגם את נאמנו הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי הפלשתיני בגדה. הם נוטים לתמוך במוחמד דחלאן כיורשו העתידי ותמיכתם ב"עסקת המאה" של טראמפ רק החריפה את המתיחות עם עבאס לסכסוך חסר תקדים.
מחמוד עבאס, שחגג השבוע את יום הולדתו ה-83, הולך עם "הראש בקיר" ואיננו מהסס להיכנס למחלוקות ולעימותים קשים עם מנהיגים ערביים כמו הנשיא א-סיסי ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. הוא רוצה להבליט בפני בני עמו כי הוא מקבל החלטות עצמאיות על-פי האינטרסים הפלשתינים, וכי בכוונתו לרדת מהבמה הפוליטית הפלשתינים כמי ששמר על "הקווים האדומים" של הפלשתינים ולא ויתר לארה"ב ולישראל, "לא אסיים את חיי בבגידה" אמר עבאס לחברי המועצה המהפכנית של פתח לפני כחודש.
הנחת העבודה שלו היא כי בערוב ימיו שום מנהיג ערבי לא יצליח "לקנות" אותו בכסף או לכופף אותו, ולכן הוא מרשה לשים פס על כולם, כולל על בית המלוכה הסעודי.

תאריך:  30/03/2018   |   עודכן:  30/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מנהרה חשוכה" ביחסי הרש"פ-סעודיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
קטר פרסמה לראשונה רשימת טרור שבה נכללים שמות של אישים וארגונים התומכים בטרור. הפרסום נועד להרשים את הנשיא טראמפ לקראת פגישתו עם שליט קטר בקרוב אך נראה כי מדובר בתרגיל שקוף של יחסי ציבור
איתמר לוין
לפלשתינים יש יו"ר בן 82, לאלג'יראים יש נשיא בן 81 ולשכניהם התוניסאים – נשיא בן 91. שבע שנים אחרי האביב הערבי, השליטים הזקנים ממשיכים לשלוט בשליש ממדינות האיזור
דביר מור
כמעט כל שטח במזרח התיכון שבו הייתה קיימת התערבות צבאית מערבית, נתפס לאחר יציאת הכוח הצבאי על-ידי איסלאמיסטים שהקימו בו בסיסי טרור
יוני בן-מנחם
ישראל הפתיעה את סוריה והעולם הערבי בכך שנטלה רשמית את האחריות להשמדת הכור הגרעיני בסוריה ב-2007. הפרסומים בישראל הביכו את דמשק ששומרת על שתיקה, הנשיא אסד מעולם לא הודה כי ניסה להקים כור גרעיני, מדובר בפרק בהיסטוריה שלו כנשיא שהוא מעדיף לשכוח
יורם אטינגר
תובנה מקובלת מערבית, מחד-גיסא, ומציאות מזרח תיכונית, מאידך-גיסא, הם דבר והיפוכו    בניגוד לתובנה המקובלת במערב, מנהיגי ערב ערים להיעדר קשר בין העניין הפלשתיני לבין תזזיתיות המזה"ת מאז המאה ה-7, לא רואים בעניין הפלשתיני את בבת-עינם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il