X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בית לוין בכפר שמריהו [צילום: באדיבות המועצה המקומית כפר שמריהו]
סיפורו של מקום
"בית לוין" בכפר שמריהו
"בית לוין" הוא מבנה דו קומתי גדול הניצב על גבעה במרכז כפר שמריהו, ונקרא על שמו של המנהיג הציוני והוגה הדעות ד"ר שמריהו לוין (1935-1867)
בית לוין בכפר שמריהו [צילום: אלי אלון]

בית לוין בכפר שמריהו [צילום: באדיבות המועצה המקומית כפר שמריהו]

בית לוין בכפר שמריהו הוא מבנה ההיסטורי ("מבנה לשימור") נבנה בשנת 1939 לפני קרוב ל-80 שנים כבית- עם ומרכז תרבות קהילתי- של הישוב כפר שמריהו. כיום הוא משמש כבית המועצה המקומית כפר שמריהו. סיפור בית לוין שזור בתולדות הישוב כפר שמריהו ומהווה פרק היסטורי חשוב בתולדות כפר שמריהו ויישובי הסביבה.
הקמת "בית לוין"
הישוב כפר שמריהו שמצפון להרצליה הוקם בשנת 1936 על-ידי חברת רסקו - חברה להתיישבות חקלאית ועירונית בע"מ מיסודה של הסוכנות יהודית. ראשוני מתיישביו עולים מגרמניה, רבים מהם בני המעמד הבינוני ומעלה. תחילה כונה הישוב "מושבת רסקו בהרצליה". בינואר 1937 זמן קצר לאחר הקמתו הציע ד"ר אברהם לנדסברג ממנהלי חברת רסקו לקרוא את שם הישוב על שמו של ידידו המנהיג הציוני ד"ר שמריהו לוין שנפטר כשנתיים לפני כן ביוני 1935. הצעתו התקבלה.
ד"ר שמריהו היה מנהיג ציוני והוגה דעות. נולד ב-1867 בביילורוסיה. בילדותו קיבל חינוך תורני. את לימודיו האקדמאיים עשה באוניברסיטת קניגסברג ובאוניברסיטת ברלין, ושם קיבל את התואר דוקטור לפילוסופיה. היה חבר ההנהלה הציונית, ממייסדי הטכניון והאוניברסיטה העברית בירושלים. לוין היה ממתנגדי "תוכנית אוגנדה" וחשב שמיקומם של היהודים הוא בארץ ישראל. ביום השנה השני למותו של ד"ר שמריהו לוין, ב-20 במאי, 1937 נערך טקס העלייה הרשמי על הקרקע של מתיישבי כפר שמריהו. אורח הכבוד היה הנציב העליון סר ארתור ווקפ. בטקס הודיע הנציב ווקפ, שהיה ידידו של שמריהו לוין, כי החליט לתרום סכום נכבד של 1,000 לא"י (לירות ארץ ישראליות) לנטיעת גן ציבורי בישוב לזכרו של שמריהו לוין ואף נטע את העצים הראשונים בגן לצד הניה לוין בתו של שמריהו לוין.
חברת רסקו שבנתה את הישוב כפר שמריהו וליוותה את הקמתו ופיתוחו הודיעה כי היא מקצה להקמת הגן 12 דונם. הגן הוקם וניטע על גבעת כורכר בלב הישוב, ואז הועלה רעיון על-ידי חוג חבריו ותלמידיו של שמריהו לוין ובני משפחתו, להקים במתחם הגן על גבעת הכורכר בית עם, על שמו של שמריהו לוין שבו תתרכז הפעילות התרבותית והקהילתית של היישוב כפר שמריהו.
הוחלט שהבית יכיל מספר חדרים שיהוו מוזאון המציג את עזבונו של לוין, בעוד חלקו האחר ישמש כבית מרגוע לסופרים, אמנים ומנהיגים ציוניים ותיקים. בדצמבר 1938 הוחל בגיוס תרומות להקמת הבית. משפחת זיו מבריטניה תרמה להקמת הבית סכום של כ-1,000 לירות ארץ ישראלית (לא"י) אולם מאחר שסכום זה לא הספיק להקמת הבניין (על-פי הערכה נדרשה 3,000 לא"י להקמתו) הוחלט לערוך מגבית בסניפי ההסתדרות הציונית, במקומות שונים בעולם שלווין היה קשור אליהם.
כל מתיישב בכפר תרם להקמת הבניין בין 1 ל-25 לא"י. גם בני משפחתו של שמריהו לוין תרמו להקמת הבניין. במקביל לאיסוף התרומות להקמת הבית, הוכרז על תחרות בין האדריכלים להקמתו. לוועדת השופטים הוגשו 89 תוכניות, ומתוכן בחרה ועדת השופטים 3 תוכניות. בין האדריכלים והמהנדסים שנבחרו וינטראוב ומנספלד מחיפה. הבנייה החלה ב-15 בחודש מאי 1939 ונסתיימה כעבור כמעט שנה. בשל מיקומו בראש הגבעה במרכז הכפר ובשל גדלו עלול היה הבניין לשמש מטרה נוחה לירי מצד פורעים ערבים ועל כן נבנה מבטון מזויין.
טקס מסירתו הרשמית של הבניין לאגודת כפר שמריהו נערך בחנוכה ב-13 בדצמבר 1939 בהשתתפות אחיו, בנו ונכדו של שמריהו לוין וכן ד"ר אברהם לנדסברג, ממנהלי חברת רסקו וכן נציגי היישובים השכנים לכפר שמריהו. ב-16.12.1939 נערך נשף חנוכת הבית בהשתתפות תושבי הכפר ואורחים. בטקס חנוכת הבית נשא דברים ד"ר אברהם לנדסברג בשם חברת רסקו שאמר בין השאר: "מתיישבי כפר שמריהו טעמו את טעם הגולה המרה לפני עלותם לארץ ומצאו גאולה כפולה לא רק שמצאתם מקלט במולדת אלא הכיתם גם שורש בקרקע ארץ ישראל וטוב שבתוך עבודת יום-יום הקשה והמפרכת לא הזנחתם את הדאגה לנכסי הרוח..."
כעבור כשבוע ב-24 בדצמבר 1939 ביקרו במקום קבוצת עיתונאים ונציגי מפלגות ומוסדות ציבור שהוזמנו ע"י "רסקו" לסייר במקום. ב-10.2.1940 נערך בבית לוין בכפר שמריהו הקונצרט הראשון בהשתתפות מר ל. שלוס, גב' א. מנהיים, מר א. שניטקין, גב' מ. מוסברג, גב' ל. שטיין.
גילגוליו של "בית לוין"
בית לוין עבר לאורך השנים כמה גלגולים ושינויים בעשורים האחרונים נעשו בו עבודות שיפוצים והרחבה .בתחילתו הכיל כמה חדרים ששימשו מוזאון עבור עזבונו. כתביו, צילומים של לוין והשאר שימש כמקום מפגש ומרגוע עבור סופרים, אמנים ומנהיגים ציונים ותיקים. בקומה העליונה נערכו מפגשים חברתיים והיה מוצב פסנתר. במשך שנים שימש הבית למטרות מגוונות: בית עם, בית כנסת, ספרייה, גן ילדים ועוד. בבית לוין נערכו קורסים וכינוסים של ארגון ההגנה, בעיקר בתקופת מלחמת השחרור, כמו-כן שימש מעבר לקליטת מעפילים וכן למפגש בין ההנהגה הציונית לנציגי המנדט הבריטי.
בנין בית לוין הוא בעל גג רעפים אדום, בחזיתו שלושה פתחים בעלי קשתות, חזית הקשתות של בית לוין מעטרת את סמל המועצה המקומית כפר שמריהו בחזית בית לוין פרוטומה - פסל ראש דיוקנו של שמריהו לוין. מול הקשת הימנית של הבניין על הקיר מותקן שלט ועליו הכתובת "הבית הזה, והכפר הזה, זיכרון הם לשמריהו לוין".
סביב בית לוין גן מטופח ורחב ידיים ובו מספר פסלים. מקיץ 2001 משמש בית לוין כבית המועצה המקומית כפר שמריהו.

תאריך:  14/05/2018   |   עודכן:  14/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה נסטלבאום
הוא נולד בשם דוד מוריץ, אבל כולם הכירו אותו בשם דוד אבידן    הוא היה נשוי גם לעיתונאית ברוריה אבידן בריר, ונחשב לאחד משלושת הנציגים הבולטים של שירת "דור המדינה", לצד יהודה עמיחי ונתן זך    עכשיו מסירה גרושתו הראשונה ברוריה אבידן בריר את הכפפות, ומפרסמת את הספר "אל תנגני לי שופן", שחושף את יחסיה עם המשורר המת, כפי שהיא זכתה להכיר
צילה שיר אל
שינויים ורצון לשבירת מסגרת... הכוכב אוראנוס עובר למזל שור    טעות לחשוב שכוכב זה אכן פועל בפתאומיות כיוון שהוא מתפקד בסגנון הר געש, רועש וגועש מתחת פני השטח עד אשר מתפרץ החוצה ומחריב כל מה שנמצא בדרכו
עליס בליטנטל
ספרו האוטופי-לכאורה של ג'ורג' אורוול "1984" שעיבדו למחזה רוברט אייק ודנקן מקלין, זכה להמחשה מבריקה של נבואת אורוול בידי הבימאי עירד רובינשטיין    כל הנבואות השחורות הפכו בימינו לריאליזם ללא ספק
יהודה קונפורטס
ד"ר צבי מרום, שנבחר לקדנציה שניה כיו"ר איגוד ההיי-טק, מונה את ההישגים שהושגו בקדנציה הראשונה ומפרט את המשימות לשנים הבאות    עם זאת, הוא לא מסתיר את הפסימיות שלו: "לא ודאי בכלל שנמשיך להיות אומת החדשנות
איתמר לוין
חברי ועדים בנמלי אשדוד וחיפה איימו בצורה בוטה על בית הדין לעבודה: אם תקנסו אותנו - נשבות שוב. המשימה של אילן איטח, לאה גליקסמן וסיגל דוידוב-מוטולה היא להראות ששופטים אינם נכנעים לאיומים וסחטנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il