X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אירן וטורקיה נעשו דתיות-קנאיות ומוקדי בערה אנטישמית בטורקיה מסתמן תהליך דומה, היא עדיין לא הקצינה כאירן, ועדיין רואה עצמה כחלק מאירופה, אבל מתרחקת בהדרגה מן המערב
▪  ▪  ▪
ארדואן. שליט כל יכול [צילום: ויסאם השלמון/פלאש 90]

בשנות הששים, כאשר הייתי סטודנט באוניברסיטת תל אביב, בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון, השתעשעו המזרחנים שלנו בתיאוריה, לפיה ישראל הקטנה וצרת המותניים מוקפת בשתי קשתות.
הראשונה והקרובה - קשת המדינות הערביות, האויבות הישירות, המאיימות שוב ושוב על עצם קיום המדינה: מצרים, סעודיה, ירדן, סוריה לבנון. מעבר להן, משתרעת קשת שניה, שמורכבת ממדינות איסלאמיות שאין להן גבול עם ישראל, ובראשון טורקיה ואירן.
יחסים טובים שררו בין ישראל לשתי מדינות ענק אלה. הבסיס הרעיוני לשיתוף האינטרסים היה, שישראל, טורקיה ואירן הן מדינות לא ערביות. כל אחת דוברת בשפה משלה, לא ערבית. שלושתן מזימות את ההנחה המגאלומנית, שהמזרח התיכון הוא טריטוריה ערבית בלבדית.
המשטרים בטהרן ובאנקרה לעת ההיא היו רציונליים ומתקדמים, באופן יחסי. הגם שהרגשות האיסלאמיים עזים בשתי המדינות - הדת (שיעה באירן, סונה בטורקיה) הייתה מופרדת מן השלטון. שיתוף הפעולה שלהן עם ישראל היה כלכלי, תיירותי, אבל גם ביטחוני, לא בהכרח גלוי ומעל פני השטח.
מנגד, הסכמי שלום עם מדינות ערביות אפילו לא נראו באופק. הם נראו כחלום בהקיץ, כהזייה שאין לה שמץ של סיכוי להתממש. ואכן, נכונו לנו משנות הששים ואילך מלחמות קיום קשות - ששת הימים, התשה, יום הכיפורים, מפרץ, לבנון... הרבה דם הקזנו במלחמות אלה, שבהן האויב הערבי ביקש לשים קץ ליישות הציונית.
והנה הגלגל התהפך - אירן וטורקיה נעשו דתיות-קנאיות ומוקדי בערה אנטישמית. באירן השיעית זה קרה עם מהפכת חומייני ב-1979, והפלת שלטון השאה. באחת סגר על המדינה הענקית הזאת משטר איסלאמיסטי תקיף, שאינו מסתיר את שאיפותיו להשליט את השיעה הקנאית על המזרח התיכון ולהיות מעצמה עולמית.
את שאיפות ההתפשטות של אירן מלווה קמפיין אנטישמי חריף ואיומי השמדה גלויים כנגד ישראל. מידידה היא נהפכה לאויבת מספר אחת שלנו. פיתוח הנשק הגרעיני וניסיונות התבססותה הצבאית בסוריה השסועה ובדרום לבנון - הם איום ישיר על שלום ישראל.
להבות שנאה
בטורקיה מסתמן תהליך דומה. היא עדיין לא הקצינה כאירן, ועדיין רואה עצמה כחלק מאירופה, אבל מתרחקת בהדרגה מן המערב ונמצאת בדרך לחזור וליהפך לסולטנות עות'מאנית - ובראשה שליט-יחיד-כל-יכול, מאז היה לנשיא-רב-סמכויות ב-2014.
הסולטאן ארדואן כבר ביטל למעשה את החילוניות של "אבי האומה" אתא-תורכ, ואת סממני הדמוקרטיה האחרונים בארצו. את השפעתו על המזרח התיכון הערבי הוא מנסה לבנות על להבות שנאה לישראל שהוא מלבה.
אירן משגרת טילים לגולן וחוטפת מכה קשה בתגובה, טורקיה שולחת "ספינות שיבה" לעזה, ונהדפת אחורנית. שתיהן תומכות גדולות של שלטון חמאס בעזה. שתיהן מלהיטות את הטרור נגדנו. בצדק איבדה ישראל את איפוקה מולן.
ובחזרה לקשת הקרובה, הערבית: עם שתיים מן המדינות החשובות בה, מצרים וירדן, יש לנו הסכמי שלום. עם סעודיה ומדינות המפרץ - המאויימות על-ידי אירן השיעית יש לנו שיח ושיג על בסיס המיאוס שלהן מ"הבעיה הפלשתינית", ההפנמה שישראל היא עובדה קיימת ומשגשגת באזור, ויש להכיר בה, להשלים עימה.
נותר בעינו הטרור הפלשתיני, בעידוד שליטי טהרן ואנקרה. ההתגרות החמאסית מגיעה ביום ה"נכבה" - 15.5.18 - לשיאה. נראה שהפלשתינים בהסתערותם ההמונית על הגדר מזמינים לעצמם עוד "נכבה". מי יודע איזה מחיר בהרוגים ופצועים הם ישלמו, כמעט הייתי מוסיף: "לשמחתם".
כבר למדנו כי במזרח-התיכון הכל נזיל. הקשתות עשויות לשוב ולהשתנות בעתיד. ספק אם משטרי הדיכוי באירן ובטורקיה, הלופתים ביד קשה את עמיהם הנאורים, יחזיקו מעמד לאורך שנים. מול כל התהפוכות שהיו ויהיו, ישראל מפגינה היטב את יכולות ההרתעה שלה.
היא הוכיחה זאת הן בתקיפה האווירית על בסיסים אירניים על אדמת סוריה והן במיתקפת-נגד מילולית על הפה-הגדול הטורקי. השליטים הרודניים בשתי המדינות, שפעם היו ידידותיות ומתונות, כבר מבינים ללא ספק כי ישראל החזקה יודעת לעמוד על שלה. לא תמיד היא תכיל את ההתגרויות ותימנע מתגובה על איומים פיסיים ומילוליים, שמקורם בארצות הקשת השנייה.

פורסם לראשונה במעריב, 14.5.18.
תאריך:  15/05/2018   |   עודכן:  15/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מול הקשת האיסלאמית
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הנה הצלחת לא לומר כלום
משה דב  |  17/05/18 17:11
2
ומה קורה לנו? אנלחנו לא נהפכים
סוקרטס  |  17/05/18 21:15
 
- השמאלנים בוגדים בעם ישראל
מקס פאואר   |  20/05/18 09:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתן קלינסקי
עפיפוני תבערה מגורענים מצפון ועפיפוני תבערה פרימיטיביים בדרום עלולים ללכוד את עתידנו בארץ הזו בסבב בלתי פוסק של עימותי דמים
איתמר לוין
הפרישה מהסכם הגרעין והטלת העיצומים אינם נותנים מענה לאיומים שמציבה אירן - כותב מייקל סינג ב-Foreign Affairs. הוא מציע חשיבה שונה ואסטרטגיה שונה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - נימה אחרת, המערכה ארוכה, "מעשה אבות סימן לבנים" ושילוב נאות    יום ירושלים שמח ושבוע טוב
אברהם פכטר
מתברר שלמרות כל הספקנים, המבקרים אכן טראמפ ממשיך לקיים את הבטחותיו שהצהיר עליהם בקמפיין גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ    איפה כל החכמים, הפרשנים, שאיימו עלינו שנאום נתניהו בקונגרס האמריקני בתקופת אובמה, יביא לנזק, לניתוק, להרעת יחסים - ויפגע בישראל
עומר כרמון
בן ברק, לשעבר המשנה לראש המוסד: "היינו מעורבים מאחורי הקלעים של הסכם הגרעין והשפענו מאוד עד לאובססיה של נתניהו לדבר בקונגרס נגד אובמה. מאותו רגע מודרנו לחלוטין ונחתם הסכם גרוע שטוב שבוטל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il