X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
70 שנים לכינון קשרי תרבות וסחר בין ישראל לצרפת יום פתוח יהיה חלק מפרויקט מסע בין אתר לטירה במסגרתו נשלחים צעירים להתנסות במלאכות שימור בטירות ברחבי צרפת כחלק מקשרי הידידות בין המדינות
▪  ▪  ▪
סיתות [צילום: נאג'ה השלמון/פלאש 90]

ביום רביעי, ט בסיוון תשע"ח 23.5.18 תקיים המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל יום פתוח להתנסות במלאכות היסטוריות במתחם בית הספר מקווה ישראל.
זהו יום בו יוכל הציבור הרחב להיחשף לטכנולוגיות בנייה מסורתיות בדרך חווייתית של התנסות מעשית במגוון רחב של סדנאות: נפחות, סיתות אבן, בנייה בבוץ ובקש, ויטראז'ים, ציורי קיר, טיח, נגרות עץ ותיעוד. כמו-כן זוהי הזדמנות לציבור להגביר את המודעות להליכי השימור ודרכי השימור בהצלת מבנים ואתרים היסטוריים בישראל.
השנה, יעמוד היום בסימן 70 שנים לכינון קשרי תרבות וסחר בין ישראל לצרפת. היום הפתוח הוא חלק מפרויקט מסע בין אתר לטירה במסגרתו נשלחים צעירים להתנסות במלאכות שימור בטירות ברחבי צרפת כחלק מקשרי הידידות בין המדינות.
נפחות:
אפולו זה שמו של המומחה לנפחות שילמד מהי נפחות וידגים עבודת נפחות בנפחייה ההיסטורית שפעלה במקווה ישראל ובציוד המקורי התנור והסדן.
נפחות היא פעולה של חישול מתכת, במיוחד ברזל ופלדה. העבודה בחומר נעשית בטמפרטורות גבוהות בחום אדום או לבן hot forging, אך לא רק חלק ניכר מעבודת הנפח. בארץ נותרו עדויות לאושר עבודות הנפחות שעיטרו את הבנייה במאות ה-19 ובראשית המאה העשרים. חלק מהמוצרים יובאו מאירופה אך גם נעשו כאן בארץ מעקות של חדרי מדרגות ומרפסות, פרזולים לדלתות וחלונות, עיטורים על מצבות ועוד. קיים הבדל ניכר בין נפחות אומן (עבודה שכמעט לא עושים כיום) לבין נפחות מתועשת. בהליכי שימור ושיחזור נדרשים לאומנים כמו אפולו שיודעים לטפל בשרידים ישנים או לשחזרם.
אחת הדוגמאות הנהדרות הן עבודות ההצלה והשחזור שנעשו לשער בית המלאכה ההיסטורי בשעריי תורה בנוה צדק עי אפולו במימון המועצה לשימור אתרים
טיח סדנא של פרסקו:
הטיח הינו מערכת של שלוש שכבות, בד"כ: א. הרבצה: השכבה המחברת בין "שלד" הקיר ושכבת הטיח. שכבה זו צריכה להתאים לחומרי השלד. ב. מיישרת: בעזרת מקבלים את צורת פני הקיר, בד"כ השכבה העבה. ג. שליכט: שכבת הגמר. לשכבה זו תפקידים רבים לתפקוד מערכת הקיר בנוסף לחשיבות האסתטית הניכרת לכל. הטיח מיוצר מאגרגטים וחומר מקשר. החומר המקשר המקובל היום ברוב הבנייה הוא צמנטי.
החומר המקשר בעבר היה על בסיס סיד חי (תערובת חמה), סיד בור ו/או סיד הידראולי, והתוצאה היא טיח המאופיין בגמישות, אטימות ונשימתיות. מאפיינים אלו הופכים את הטייחים מבוססי הסיד לחומרים המתאימים לשימור ושיחזור, בעלי חשיבות בבנייה מסורתית ובעלי תוצאה ייחודית ואיכותית בבנייה חדשה. גמר הטיח תלוי ומושפע מאוד מהרכבו ומטכניקת יישומו, כמו למשל: הידוק במגוון טכניקות וכלים, צבע וציורי קיר (פרסקו/רטוב או סקו/יבש), משיכת קרניזים, עיבוד פני הטיח לאחר תחילת השפרתו בסיתות, בשיוף ובשטיפה.
טכניקות גמר אלו יצרו מגוון רחב של סגנונות המאופיינים בצבע, טקסטורה וצורה ויצרו שפה אדריכלית ותרבותית עשירה, המאפיינת אזורים, תקופות ועמים שונים בעולם. בחירת חומרי השכבה הראשונה של הטיח תלוי בחומר ממנו בנוי שלד הקיר.
סדנת טייחים
ביום הפתוח תציג חברת ארכו מספר טכנולוגיות טיוח בהם ואש פוץ שטיין פוץ וואצ פוץ. מקור השם הוא גרמני - שטיין=אבן, פוץ=טיח. המושג "שטיין פוץ" משמש עד היום לתיאור של גמר טיח המסותת בכלים לעיבוד אבן. על-אף שטכנולוגיה זו הייתה מאוד מקובלת בתל אביב של אמצע המאה ה-20. מאז, חדלו לבצע סוג גמר זה והתערובות ששימשו את הבנאים בתקופה ההיא ושיטות עיבוד הטיח לא עברו מדור לדור ולא נמצא להם תיעוד טכני.
סיתות
את סדנת הסיתות יוביל עדי לבנה מהמחלקה לשימור פיזי של המועצה לשימור. הכנת האבן לקראת הרכבתה במבנה כוללת פעולות עיבוד, המתחלקות לשלושה שלבים: חציבה מהסלע, סיתות לצורה ועבודות גמר. טכנולוגיות העיבוד משתמשות במגוון כלי סיתות. האבנים הרכות (כמו הנארי) ידרשו מעט כלים על-מנת ליישרם לרמה של אבן לבנייה, ואילו לסיתות אבנים קשות יידרש מגוון כלים רחב יותר.
ציורי קיר שי פרקש
ציורי קיר ותקרות היוו חלק בלתי נפרד מהבניה של מבנים פרטיים וציבוריים בארץ החל משלהי המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20. אלה כוסו בשכבות צבע או טיח בהתאם להשתנות האופנה . שי פרקש היה חלוץ בתחום הביא את הידע וחשף את התופעה וכיום המשמר המוביל בתחום בארץ . קיימום מספר מהלכים בהליך השימור: חשיפה של ציורי קיר, שימור הציורים או שחזורם במידה ולא שרדו באופן המאפשר את שימורם. ויש גם עבודות מורכבות כמו ניסור ותלישה של ציורי קיר ותקרה, והחזרתם לקירות חדשים בסיום תהליך שימור.

תאריך:  17/05/2018   |   עודכן:  17/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן ללייב
החשיבות של עיר הכרמל לתנועה הציונית התבטאה בכך שהעיר הצפונית סימלה יותר מכל את הקשר עם ההתיישבות הכפרית
שושנה ויג
שיחה בין הסופרת והמרצה זוהר אביב שכתבה למעלה מ-70 ספרים רבי מכר ומרצה בבתי ספר ברחבי הארץ, ושושנה ויג, סופרת, משוררת ובעלת הוצאה לאור - פיוטית
יהודה קונפורטס
ירושלים היא עיר של זהב ושל נחושת ושל אור - וגם של חדשנות    עודד בראל, מנהל זרוע J-Net של הרשות לפיתוח כלכלי של ירושלים, מספר על הצד הזה שלה, שהרבה פחות מוכר
שיה מלכין
עשיתי קצת שיעורי בית לפני הראיון והתרשמתי מהישגיה של רחל    היא עוררה את סקרנותי, שכן בפעמים המעטות שנפגשנו באירועים חברתיים, היא בלטה בצניעותה ובשלווה שהקרינה
סמדר גמליאל
מתכננים ארוחה חלבית בשבועות? רגע, לפני שהתחלתם בהכנות, להלן טיפים לאכילה נכונה ומבוקרת: זמני אכילה, המרכיבים, ממה כדאי להימנע והטיפ המיוחד לנמנעים מאכילת מוצרי חלב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il