X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
קמפיין הטרור של חמאס בגבול הרצועה וההנהגה הנוכחית של הרש"פ מטרפדים את סיכויי הצלחת "עסקת המאה" של טראמפ. טוב יעשה הנשיא האמריקני אם ידחה את הצגתה בכמה חודשים עד השגת רגיעה בגבול עזה וחילופי השלטון ברש"פ
▪  ▪  ▪
[צילום: Matty Stern/U.S. Embassy Tel Aviv]

הנשיא טראמפ הוא איש עסקים המאמין בקידום דיפלומטיה באמצעות עסקות. לפני כמה ימים הוא עשה היסטוריה כשהשיג פריצת דרך במגעים עם קוריאה הצפונית ושליטה הרודני, שבאה לידי ביטוי במפגש בין שני המנהיגים בסינגפור והודעה של קוריאה הצפונית על הסכמתה לפירוז מלא מהנשק הגרעיני שברשותה. טראמפ רצה לעשות עסקה עם קוריאה הצפונית ואמר כי החושים הפנימיים שלו מצביעים על כך שיש עם מי לדבר. קוריאה הצפונית היא מדינה קשה לפיצוח, ונשיאים אמריקנים שקדמו לטראמפ לא הצליחו לפרוץ את מעגל האיבה בין שתי המדינות. אולם הנשיא טראמפ סבור כי הוא בדרך הנכונה ויצליח בסבלנות רבה להשיג את העסקה עם קוריאה הצפונית.
האם הסבלנות והניסיון העסקי של הנשיא טראמפ יאפשרו לו גם להשיג פריצת דרך בסכסוך הישראלי-פלשתיני וליישם את "עסקת המאה" שעליה הוא שוקד כבר כמעט כשנה?
בעוד כמה ימים יגיע לסיור במזה"ת הצוות האמריקני בראשותם של ג'ראד קושניר וג'ייסון גרינבלט. הצוות יבקר בסעודיה, במצרים ובישראל וינסה לקדם את רעיונות "עסקת המאה" ומציאת פתרונות למצב הקשה ברצועת עזה. הצוות האמריקני לא ייפגש עם שום בכיר בצד הפלשתיני בעקבות החרם המדיני שהטיל מחמוד עבאס על ממשל טראמפ.
על-פי גורמים אמריקניים, "עסקת המאה" של טראמפ נמצאת בישורת האחרונה של גיבושה. הגורמים אומרים כי התוכנית הזו איננה מוטה לטובת ישראל וכי היא הגיונית והוגנת. פרסומה מתעכב בגלל ההתפתחויות האחרונות בשטחים ובמזה"ת וייתכן שהצוות האמריקני רוצה להתייעץ עם מנהיגים באזור לגבי המועד המתאים ביותר לפרסומה.
ממשל טראמפ שומר בסוד את פרטי התוכנית, אך מפרסומים והדלפות שונות נראה כי התוכנית מתבססת על המתווה הבא:
הקמת מדינה פלשתינית ברצועת עזה ובחלקים בגדה בשטחי A, B וחלקים משטחי C. ישראל תמשיך לשלוט ביטחונית בבקעת הירדן.
נושאי ירושלים והפליטים הפלשתיניים יידחו למו"מ עתידי, ובמקביל ייפתח משא-ומתן אזורי בין ישראל למדינות ערב בראשות סעודיה.
חמאס פועלת לטרפד
אולם, נראה כי הממשל יתקשה להציג את תוכנית "עסקת המאה" כל עוד נמשך קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס בגבול רצועת עזה, שהינו קמפיין של טרור בעצימות נמוכה. אחת ממטרותיו, בתיאום בין חמאס לאירן, היא לטרפד את "עסקת המאה" באמצעות הסלמתו. לכן הצוות האמריקני שיגיע לאזור ידון בדרכים לנטרל את הפיצוץ האפשרי ברצועת עזה בעקבות המשבר ההומניטרי הקשה.
גורמים פלשתיניים בכירים אומרים כי השליח גרינבלט יבקר בקטר, כדי לדון בהצעתה להקים גוף עצמאי שיפקח על הסיוע לרצועת עזה ללא קשר לתהליך הפיוס הפנים פלשתיני, לרש"פ או למצרים. הגישה הזו סותרת את עמדתו של ניקולאי מלדנוב, שליח האו"ם למזה"ת הגורסת שכל סיוע או הקלות הומניטריות לרצועה חייבים להיות באמצעות ישראל, הרש"פ ומצרים.
כדי לנסות ולנטרל את סכנת הפיצוץ ברצועת עזה, יש להגיע קודם להסכם "הסדרה" ארוך-טווח בין ישראל לחמאס והבנות ביטחוניות לגבי הסכם הפסקת האש משנת 2014, שהושג בתום מבצע צוק איתן. הסכם שכזה איננו נראה באופק, נכון לשעה זו.
אם ממשל טראמפ יפרסם את "עסקת המאה" מבלי שפסקה האלימות בגבול רצועת עזה הוא מסתכן בטירפודה המיידי של התוכנית באמצעות טרור מצד חמאס.
ירושלים והפליטים
הנציג הרשמי של הפלשתינים שעימו טראמפ יכול להידבר הוא יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שאיננו שולט ברצועת עזה ואף הטיל עליה עיצומים ומטרפד כל תוכנית סיוע הומניטרית לרצועה כדי לנסות ולהפיל את שלטון חמאס. מנהיג הפלשתינים מחרים את הממשל האמריקני בגלל הצהרתו על ירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות האמריקנית לירושלים והקיצוץ בתקציב אונרא ותוכניותיו לגבי הפליטים הפלשתיניים. מדובר בשני נושאים חשובים בסכסוך הישראלי-פלשתיני שנחשבים ל "קווים אדומים" לפלשתינים.
לקראת הגעת הצוות האמריקני לאזור, פרסם נביל אבו רודיינה,יועצו של עבאס, הודעה האומרת כי "עסקת המאה" נולדה מתה. הוא הסביר כי הוצאת נושאי ירושלים והפליטים מהמשא-ומתן אינה מאפשרת את קיומו וכי שינוי כללי המשחק ב"קווים האדומים" הפלשתיניים יביא רק להמשך הקיפאון והשיתוק המדיני.
לכן, הממשל האמריקני נמצא בבעיה גדולה בכל הקשור להשקת תוכניתו המדינית החדשה. יו"ר הרש"פ דחה עד כה את כל הניסיונות השקטים של מנהיגי ערב למצוא נוסחה שתאפשר את התפייסותו עם הממשל ופתיחת משא-ומתן על בסיס "עסקת המאה".
עבאס בן ה-83 שמצב בריאותו איננו טוב רוצה לפרוש מתפקידו בעוד כמה חודשים באש ובתמרות עשן ולהיכנס להיסטוריה הפלשתינית כמו קודמו יאסר ערפאת, כמי שעמד איתן בפני לחצי ארה"ב וישראל ולא ויתר על ה"קווים האדומים" של הפלשתינים. טוב יעשה הנשיא טראמפ אם ימתין לחילופי ההנהגה ברש"פ ולהשגת רגיעה בגבול רצועת עזה, גם אם הדבר יקח כמה חודשים, לפני שהוא מציג את תוכניתו המדינית החדשה.
הצגתה כעת תביא לטירפודה המיידי. אפשר בינתיים להמשיך בהתייעצויות עם ישראל ומדינות ערב ובסיעור המוחות, כדי למצוא עוד רעיונות יצירתיים שעשויים לגשר על הפערים הגדולים בעמדות הצדדים.
כפי שאומרים במזה"ת, "החיפזון הוא מן השטן".

תאריך:  14/06/2018   |   עודכן:  14/06/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העסקה הקשה ביותר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נקווה שאתה מומחה רש״פ יותר מצק
אלטע קאקער  |  17/06/18 03:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
אחרי עיד אל-פיטר אמורה חמאס לחדש את קמפיין "צעדת השיבה" ביתר שאת בגבול הרצועה ולנסות להתסיס גם את שטחי הגדה    חמאס מריחה את חולשתו של מחמוד עבאס ומנסה לערער את יציבות שלטונו בגדה באמצעות הפגנות
רפי לאופרט
השמאל הפונדמנטליסטי בישראל הוא מיעוט, למעט במרחב הלהט"בי    כמיעוט הוא נקרע בין שאיפותיו המופרזות להשפיע, לבין יכולותיו האוביקטיביות    על תסביך זה הוא מכסה בפרובוקציות וברעשי רקע    כך הוא נמצא אומנם בתודעה, אבל מנותק מתמיכה רחבה    האם יצליח לפצח את הפרדוקס? ימים יגידו; אני סקפטי
איתן קלינסקי
ענייניות ופניות אמפתיות אפינו את שאלותיה של אפרת רוזנברג, שכאמור מייצגת את עמדות הימין בישראל    לעומתה ישי שריד, הרואה עצמו כאיש שמאל, החליט שתוקפנות והרבה התנשאות, לעתים גם בוטות וגסות רוח הם אמצעי העובר יפה את המסך בדיאלוג
אריה רפפורט
אין דרך אחרת מלבד הצמדות לדרך הממלכתית הרואה במגילת העצמאות קו מנחה ומעמידה את שוויון המגזר הערבי בראש מעייניה    במציאות הנוכחית יש לחפש פתרון מדיני שמבטיח קיום מדינה יהודית ושולל כל אפשרות לזכות השיבה    מאמץ בינלאומי יבטיח שיקום הפליטים
עמוס גלבוע
מאין הרצון לרצות האויב ולא להרגיזו? מבורות, מהחשיבה שאני כמו אויבי בתרבותי וערכיי, מנאיביות תמימה עד טיפשות וגם כאמרתו של צ'רציל: לקוות שהתנין, אותו מאכיל הפייסן, יאכל אותו אחרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il