X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ממשל טראמפ מתקשה בשכנוע כמה ממנהיגי ערב להסכים ל"עסקת המאה" בגלל חששם לצאת נגד העמדה הפלשתינית אש"ף וחמאס, בתמיכת אירן, מתנגדים בתוקף לתוכנית האמריקנית שבראייתם נועדה לחסל את הבעיה הפלשתינית
▪  ▪  ▪
טראמפ. טקטיקה חדשה [צילום: ג'ון לוצ'ר/AP]

מעודד מהמפגש ההיסטורי עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ון אונג, ומההצהרה המשותפת עימו, שיגר הנשיא טראמפ את שליחיו ג'ראד קושניר וג'ייסון גרינבלט שוב למזרח התיכון כדי לנסות ולקדם את "עסקת המאה". הפגישות של השליחים האמריקנים עם מנהיגי ערב לא כללו פגישה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שמחרים את הממשל האמריקני מאז ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל ואיננו מוכן לדון ב"עסקת המאה" לאחר שלמד על פרטיה מפי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.
הטקטיקה החדשה של ממשל טראמפ היא להפעיל לחץ על מנהיגי סעודיה, מדינות המפרץ, מצרים וירדן, שחלקם זקוק לסיוע כלכלי מארה"ב או להגנה מהסכנה האירנית, כדי שיסכימו למתווה "עסקת המאה" וישכנעו גם את מחמוד עבאס לפחות לדון בה, ובמקביל להגיש "גזר" לפלשתינים בדמות הקמת פרויקטים עבור רצועת עזה שיוקמו בצפון סיני במימון של מדינות ערב בהיקף של כמיליארד דולר.
בשבוע האחרון הופעל לחץ מסיבי על עבדאללה מלך ירדן כדי שיסכים למתווה "עסקת המאה". על-פי גורמים בתנועת פתח, בפגישה של ראש הממשלה נתניהו עם עבדאללה מלך ירדן הוא הבטיח לו שלא יפגע מעמדה של ירדן עקב "עסקת המאה" בכל הקשור להיותה האפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים על-פי הסכם השלום בין שתי המדינות משנת 1994.
מייד אח"כ הגיעו לירדן שני שליחיו של הנשיא טראמפ, קושניר וגרינבלט, כדי לשכנע את המלך המודאג ולהרגיעו גם בקשר למצבה הכלכלי של ירדן וגם בקשר לסכנה האירנית הנשקפת לממלכה מדרום סוריה. המלך הירדני יצא לוושינגטון, הוא נפגש עם שר החוץ מייק פומפיאו וביום שני יתארח בבית הלבן אצל הנשיא טראמפ, המלך דחה עד כה את הניסיונות לשכנעו להסכים למתווה "עסקת המאה" וכבר בתום פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו פרסם ארמון המלוכה הודעה שבה נאמר כי המלך הבהיר לראש הממשלה כי הפתרון לסכסוך הינו "פתרון שתי המדינות".
גורם בכיר בפתח אמר לי כי הנשיא טראמפ משלה את עצמו והוא איננו מבין את הדינמיקה במזרח התיכון בדיוק כמו קודמו ברק אובמה. "בעיית פלשתין איננה כמו הבעיה עם קוריאה הצפונית" אמר הגורם בפתח, תוכנית "עסקת המאה" מתעלמת מ"הקווים האדומים" של הבעיה הפלשתינית ושום מנהיג פלשתיני לא יסכים לדון בה, הנשיא טראמפ משחק שח-מט עם עצמו.
מהן הבעיות המיידיות המונעות את קידום "עסקת המאה"?
א. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שאמור להיות החתן הראשי של העסקה, מתנגד לה והוא רוצה לפרוש מתפקידו כיו"ר הרש"פ כמי שלא ויתר על "הקווים האדומים" הפלשתינים בנושא ירושלים והפליטים.
ב. חמאס מתנגדת בתוקף לעסקה ובהנחיית אירן היא פועלת ביחד עם ארגון הג'יהאד האיסלאמי להכשילה באמצעות קמפיין "צעדת השיבה" בגבול הרצועה והסלמת הטרור.
ג. ירדן חוששת למעמדה בירושלים ומכך שתיאלץ לקלוט מיליוני פליטים פלשתינים בשטחה.
ד. מצרים צריכה להסכים לתוכנית האמריקנית להקמת פרויקטים בצפון סיני שישרתו את רצועת עזה.
צעדי הממשל המקדימים, ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, הקיצוץ בתקציב אונרא וההתעלמות מהמשך מדיניות ההתנחלויות בגדה מתפרשים אצל הפלשתינים כ"קונספירציה אמריקנית-ישראלית" שמטרתה לחסל את הבעיה הפלשתינית. גם ההצעות האמריקניות לבניית פרויקטים בתחום האנרגיה ונמל ימי בצפון סיני נתפסות כהצעות ישראליות בכסות אמריקנית כדי שהפלשתינים יסכימו לקבלן.
הפלשתינים רואים בהן ניסיון לייישם את עיקרון "השלום הכלכלי" או "כסך תמורת שלום" והקטנת הבעיה הפלשתינית ל"בעיה הומניטרית" של רצועת עזה. הנהגת אש"ף מתנגדת לתוכנית האמריקנית שעיקרה הקמת מדינה פלשתינית ברצועת עזה פלוס חלקים מהגדה שבירתה הינה העיירה אבו דיס ושאליה יצורפו ארבע שכונות ערביות בצפון ירושלים. היא רואה בה קונספירציה לניתוק הרצועה מן הגדה והשתלטות של ישראל על רוב חלקי הגדה ומזרח ירושלים.
מזכ"ל אש"ף סאאב עריקאת פירסם ב-23 ביוני הודעה בה האשים את ארה"ב כי מסע השליחים קושניר וגרינבלט לאזור נועד להפיל את שלטון ההנהגה הפלשתינית בראשות מחמוד עבאס ולמחוק את תפקידה של אונרא ובעיית הפליטים.
הוא טען כי ארה"ב פועלת להגיש סיוע ישיר למדינות המארחות את הפליטים שלא דרך האו"ם וכי ההצעה להקים פרויקטים עבור רצועת עזה בסך מיליארד דולר נועדה לעקוף את אונרא ולבטל את בעיית הפליטים הפלשתינים. גם אם יסכימו מנהיגי המדינות הערביות המתונות לתוכנית "עסקת המאה" הם לא יוכלו לכפות אותה על יו"ר הרש"פ ולהצטייר כבוגדים בבעיה הפלשתינית ומשתפי פעולה עם ארה"ב.
לכן, לא מן הנמנע שבסופו של דבר יסתיימו המאמצים של הנשיא טראמפ לקדם את "עסקת המאה" בכך שהוא יפרסם אותה באופן פומבי ויקצוב זמן לשני הצדדים להשיב עליה. סביר להניח שממשלת ישראל תקבל את התוכנית עם הסתייגויות מכיוון שהיא מתואמת עם הממשל האמריקני, הפלשתינים ידחו אותה על הסף והנשיא טראמפ יאשימם בהכשלת מאמצי השלום. בדיוק כפי שעשה הנשיא קלינטון לאחר פסגת קמפ דיויד בקיץ 2000 כשהאשים את יאסר ערפאת בהכשלת האפשרות להצלחת הפסגה. הנשיא טראמפ ילמד כנראה על בשרו את האימרה כי "הפלשתינים לא מחמיצים שום הזדמנות להחמיץ את ההזדמנות לשלום".

תאריך:  24/06/2018   |   עודכן:  24/06/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"פלשתין" איננה קוריאה הצפונית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לא ברור מי המציא
באום  |  24/06/18 12:50
2
סליחה, יוני, טעות חמורה בידך
שאול א.  |  24/06/18 14:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
רון בריימן
לאחרונה (19.6.13) יוסי ביילין פרסם בישראל היום מאמר תחת הכותרת "הגנה על שדותינו מול החוק הבינלאומי", בשעה שהנושא האמיתי הוא הגנה על שדותינו מפני החוק הבינלאומי, "החוק" שקובע למעשה שליהודים אין זכות להגן על עצמם מפני היורים בהם, המציתים את שדותיהם והמאיימים להפיל את הגדר ולפלוש לישראל דרך הגדר, מתחתיה ו/או מעליה
עידן יוסף
משאית פלשתינית דרסה את השלושה בכפר חוסאן, הם נפגעו בגפיים - חיילת נפצעה בינוני ושני חיילים קל    סריקות אחר הנהג החשוד שהצליח להימלט מהמקום
עומר כרמון
בשנת 1990 סגרה את המשרד בירושלים ועברה להתגורר בגרמניה לאחר שטענה שאינה "יכולה להמשיך ולשמש כעלה תאנה של מערכת המשפט בישראל"    ח"כ עאידה תומא: "משפטנית רודפת צדק וקומוניסטית אמיצה אשר שחתה נגד הזרם כל חייה"
איתמר לוין
התחכום וההישגים של אירן    הסיוע לאויב במלחמת התודעה נגד ישראל    עוצמת הפרימיטיביות של החמאס    הצורך לנהל את הסכסוך עם הפלשתינים    ההודאות של נאשמי דומא
עליס בליטנטל
הבדיחה של הצהרות על הריסת בתי מחבלים איבדה את טעמה    מה הטעם להרוס שני קירות בתוך בניין, בטענה שהרסו את בית המחבל? הרי תוך כמה ימים הבנאים המיומנים הערבים יבנו מחדש ועוד יותר טוב את מה שהרסו חיילינו    עבורם - בניה זה מקור פרנסתם ומיומנותם המקצועית    הם הרי בונים את כל בתי ישראל...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il