X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המדיניות אינה יכולה להיות זאת של "מה רוצים" (כמו לכבוש ולהשמיד החמאס, או היפוכו של דבר-לעשות איתו הסדר מדיני) אלא של "מה יכולים לעשות" והאינטגרציה בין מה שישראל מוכנה לו לבין מה שהחמאס מוכן לו. זאת בעיה לא פשוטה, מה עוד ומעורבים בה גורמים אחרים כמו הרשות הפלשתינית ומצרים
▪  ▪  ▪
מתפרעים בגבול עזה [צילום: עבד רחים חטיב/פלאש 90]

בשלושת החודשים האחרונים מיישמת תנועת החמאס מדיניות חדשה של אלימות מבוקרת כלפי ישראל, שהחליפה את מדיניות הריסון שננקטה על ידה בשלוש וחצי השנים שחלפו מאז מבצע "צוק איתן. למעשה, שלוש שנים וחצי של "הודנה" קטנה. החמאס, כך נראה, מוכן להסתכן בהידרדרות עד כדי עימות נרחב עם ישראל, על-מנת להשיג הסדר עם ישראל שיחלץ את הרצועה מהמצוקה הכלכלית הקשה.
בצד שלנו נשמעת ביקורת קשה על הממשלה שאין לה שום תוכנית להסדר מול החמאס, ומכל עבר מועלות הצעות שונות להסדר: החל בכיבוש הרצועה והשמדת החמאס על-מנת להיפטר אחת ולתמיד מהפצע המדמם העזתי; דרך רעיונות לסיוע כספי בינלאומי נרחב, "הסרת המצור" (חלקית או באורח מלא, ובכלל זה שלל רעיונות בתחום העברת מטענים לעזה דרך הים) ופרוז הרצועה; דרך הגישה שהחמאס הוא בסך-הכל שכן, ולא אויב, ואם רק "נדבר" אתו, נגיע אתו להסדר של כמעט שלום; וגמור בהצעות מעורפלות כמו "להיות מעורב ושותף בניסיון לכונן במקום (קרי הרצועה) ישות עצמאית שתהא מסוגלת להשתקם ולעמוד על רגליה".
הבעיה המרכזית התמידית בהצעות המועלות כדי שתהווינה מדיניות לממשלת ישראל (ולאוו דווקא בהקשר העזתי) היא שחלקם הגדול מתייחס "למה צריך אולי לעשות", ולא ל"מה אפשר לעשות". והמדיניות כלפי החמאס והרצועה, עוסקת במה שאפשרי לעשות, באינטגרציה בין מה שממשלת ישראל מוכנה לעשות, לבין מה שהחמאס ואחרים מוכנים לעשות.
ברצוני להצביע כאן על נייר שיצא בימים אלו ע"י "מרכז המידע למודיעין וטרור ע"ש מאיר עמית", שכותרתו היא "המדיניות החדשה של החמאס כלפי ישראל: מריסון ורגיעה לאלימות מבוקרת ההולכת ומסלימה". זהו מאמר ניתוחי ייחודי (מול הרדידות הפרשנית של מרבית התקשורת שלנו, המשמשת למעשה בחלקה שופר תעמולה של החמאס) הנותן בסיס להבנת "מה אפשרי".
על-פי הניתוח מה שהחמאס חותר אליו להשיג הוא הסדר שעיקרו בתחום הכלכלי, ושיהיה מוחשי ונראה לעיין. המרכיב האחד שלו הוא שיפור כלכלי, שפירושו הזרמת כספים מאסיבית שתאפשר השקעות, בעיקר בחשמל, הפסקת הסנקציות של אבו מאזן. כללו של דבר, הקלה בחיי היום יום של הרצועה. המרכיב השני הוא הקלה במצור, ע"י פתיחת מעבר רפיח, יותר משאיות מישראל והרחבת אזור הדייג. בהנחה שהחמאס יקבל זאת מישראל, פחות או יותר, למה הוא יהיה מוכן להתחייב? ההערכה היא שיהיה מוכן להסכים לרגיעה ארוכת טווח בגבול הרצועה וכפיית התנהגות מרוסנת על שאר הארגונים ברצועה. לעומת זאת, ההערכה היא כי החמאס לא יהיה מוכן לתמורות הנתפסות על ידו כבלתי נסבלות, כמו: פרוז הרצועה והתפרקות מנשקו; הפסקת ההתעצמות שלו; העברת הרצועה לשליטה אפקטיבית של הרשות הפלשתינית; הפסקת העידוד שלו והסיוע שלו לטרור ביהודה ושומרון. זאת משום שויתור על אלו פירושם ויתור על זהותו, על מהות קיומו כתנועה איסלאמית קיצונית החותרת להשמיד את ישראל בדרך של טרור ואלימות.
האם הסדר כזה אפשרי לממשלת ישראל מבחינה פוליטית? איני יודע, מה עוד והסוגיה אינה פשוטה כלל:
  • ראשית, האם החמאס יהיה מוכן לשחרר את גופות הנעדרים שלנו כחלק מהחבילה הכלכלית?
  • שנית, ההסדר אינו רק בידי ישראל, אלא מותנה בנכונות המצרית לפתוח באורח קבוע את מעבר רפיח. סימן שאלה!
  • שלישית, האם אבו מאזן יהיה מוכן להסיר את הסנקציות שהטיל על הרצועה המונעת משכורות? סימן שאלה גדול
  • ורביעית, הניסיון לימד שהסדר כלשהו מושג לאחר שהצד השני קיבל מכה קשה, וגם לנו (למרבה הצער) היו נזקים ונפגעים.
אכן, קל לדבר, אך קשה לעשות!

תאריך:  28/06/2018   |   עודכן:  28/06/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המדיניות האפשרית כלפי חמאס
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עד לפני כמה שנים
באום  |  28/06/18 15:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
הנהגת חמאס מסלימה את המצב הביטחוני ברצועה כדי לכפות על ישראל הסכם "הסדרה" ארוך טווח גם במחיר של עימות צבאי כולל. מצרים הינה היחידה היכולה לתווך בהצלחה בין ישראל וחמאס כדי למנוע את התדרדרות המצב ולהגיע להסכם
עידן יוסף
שימשה עד לאחרונה בתפקידים בכירים במרצ בהם יועצת למיכל רוזין    יניב שחם ימונה לתפקיד הסמנכ"ל
אסתר שניאורסון גרי
זאת לא מדינה דמוקרטית    מעט הדמוקרטיה שיש במדינה, קיימת אצל הערבים שבמדינתנו    הם מצביעים עבור מנהיגים שונאי ישראל ומקבלים את חברי הכנסת שלמענם הצביעו
שלומי אדר
הקושי האמיתי בפעולה כנגד העפיפונים הוא שלמרות שיאי הטכנולוגיה שפיתחנו כנגד אמל"ח בצה"ל לא השכילו להפנים שיחסי הכוחות השתנו והם עלו על מהלך פשוט חכם
עליס בליטנטל
הרעיון להקים רציף מיוחד לעזתים בנמל בקפריסין ממש כאילו נולד בחלם, עיר השוטים, כי הרי כל צרכיהם מסופקים כיום מהסחורות המגיעות לנמל אשדוד, ומוסעות אליהם במאות משאיות ישראליות מדי יום    אז מה הרבותא בלהקים נמל רחוק יותר מעזה? מי יממן את ההסעות מהמרחק? מי יבטיח את הפיקוח שם לבל יועברו חמרי נפץ מלחמתיים משם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il