X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ארה"ב מנסה להניע את התהליך המדיני באזור באמצעות תוכנית "עזה תחילה" שעיקרה הסכם "הסדרה" ארוך טווח ברצועה והקמת פרויקטים כלכליים. גורמים שונים מתווכים בין חמאס לישראל, בידיעת ארה"ב, בעוד מחמוד עבאס מנסה לטרפד את המהלך
▪  ▪  ▪
[צילום: AP/Mary Altaffer]

העיתון "וושינגטון פוסט" פרסם ב-7 ביולי ידיעה מפי פקידים אמריקנים כי הממשל מבקש לקדם מהלך דיפלומטי לשיקומה של רצועת עזה שעשוי להוביל להפעלת לחץ על מחמוד עבאס להסכים לחידוש המשא-ומתן עם ישראל. פקיד אמריקני דחה את הרמיזות כאילו תוכנית "עזה תחילה" נועדה לנטוש את תוכנית 2 מדינות ל-2 עמים ולהתעלם ממעמדה של הרש"פ.
גורמים בכירים ברש"פ מאשרים את הפרסום הזה ואומרים כי מחמוד עבאס זיהה מזמן את התוכניות של ממשל טראמפ לעקוף אותו ולהשתמש ברצועת עזה כ"דלת אחורית" לשכנע את מדינות ערב להסכים ל"עסקת המאה", מנהיגי ערב שחוששים ליציבות שלטונם רוצים להרגיע את המצב ברצועת עזה שהפכה ל"פצצת זמן מתקתקת" לפני שיתרחש הפיצוץ.
ממשל טראמפ מנסה להתניע את התהליך המדיני במהלך קטן ברצועת עזה שיקשה על מחמוד עבאס, המחרים את הממשל, לטרפד אותו מכיוון שהוא איננו שולט ברצועת עזה. המהלך האמריקני, בתיאום עם ישראל, נועד להסדיר את החיים ברצועת עזה ולהגיע להסכם רגיעה ארוך טווח בין ישראל לחמאס ולקדם פרויקטים כלכליים גדולים שישפרו את המצב ההומניטרי ברצועה.
לצורך כך גויסו לעזרת ארה"ב וישראל גם מצרים וקטר. המגעים מתנהלים מול תנועת חמאס, שהיא בעלת הבית ברצועה, באמצעות מתווכים, בכיר חמאס ראזי חמד אמר ב-7 ביולי כי תנועתו בעד פרויקטים שישפרו את רמת החיים ברצועה מבלי שהיא תצטרך לשלם מחיר מדיני. זו גם העמדה של בכירים אחרים בחמאס שערים לרחשי דעת הקהל ברצועה ומוכננים לכל פרויקט שעשוי לתרום לכלכלת הרצועה ולשיפור מצבה ההומניטרי בתנאי שחמאס לא תוותר על עקרונותיה.
על-פי גורמים בחמאס, מאחורי הקלעים מתנהל משא-ומתן עקיף בין ישראל לחמאס באמצעות מתווכים שונים להשגת שתי עסקות נפרדות, האחת עוסקת בהסכם "הסדרה" ברצועה שעיקרו הקלה משמעותית במצור המוטל על הרצועה בתמורה לרגיעה ארוכת טווח, והשנייה, עסקת חילופי שבויים, שחרור אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בישראל בתמורה להחזרת 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס.
שתי סיבות עיקריות דחפו את ישראל ותנועת חמאס למשא-ומתן העקיף הזה, שתיהן לא רוצות במלחמה נוספת בגבול הדרום והשתנות התנאים האזוריים.
קמפיין "צעדת השיבה" שנמשך מאז ה-30 במרץ השנה ("יום האדמה") העלה את סוגיית רצועת עזה למקום גבוה בסדר היום הבינלאומי וגם מאמצי הממשל האמריקני לגבש את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני.
המצב הנוכחי ברצועת עזה איננו מאפשר כרגע את הצגתה של "עסקת המאה" שרצועת עזה תופסת בה חלק חשוב.
ישראל נוקטת מדיניות איפוק והכלה בגבול הדרום, היא לא מעוניינת בפתיחת חזית נוספת כשכל תשומת ליבה נתונה לגבול הצפון וההתמודדות עם הסכנה האירנית מסוריה. על-פי גורמים מדיניים, ישראל גם רוצה לתת סיכוי למאמצי התיווך בינה לבין חמאס לכן היא נמנעת מהסלמה בינה לבין חמאס בגבול הרצועה ולמעשה היא מכילה את "טרור ההצתות" באמצעות בלונים ועפיפונים.
בחמאס טוענים כי האיפוק הישראלי הוא תוצאה של כללי המשחק החדשים שחמאס כפתה על ישראל ועיקרון "הפצצה תמורת הפצצה, דם תמורת דם", לכן ישראל הפסיקה את ההתקפות האוויריות בעומק הרצועה מחשש שחמאס תגיב בירי רקטות ופצמ"רים.
הסכם ה"הסדרה"
תנועת חמאס לומדת כעת את ההצעות השונות להקלת המצור על רצועת עזה בתמורה לרגיעה ארוכת טווח שכוללת את הפסקת קמפיין "צעדות השיבה",הקפאת ההתעצמות הצבאית של חמאס(יצור רקטות חדשות וחפירת מנהרות) ורגיעה בגבול רצועת עזה עם ישראל בתמורה לפתיחת מעבר ימי מרצועת עזה לקפריסין, הקלות בהכנסת סחורות לרצועה ופתיחה באופן קבוע של מעבר רפיח.
בנוסף לכך, הקמה של פרויקטים שיקלו את המצב ההומניטרי ברצועה על-פי התוכנית של שליח האו"ם למזה"ת ניקולאי מלדאנוב ועל-פי ההצעות של השליח האמריקני ג'ראד קושניר להקמת פרויקטים בתחום האנרגיה והנמל הימי בצפון סיני.
עסקת חילופי שבויים חדשה
על-פי דיווח בעיתון "אל-חיאת" ב-5 ביולי,לתמונת התיווך בין ישראל לחמאס בעניין עסקת חילופי שבויים חדשה והחזרת 4 השבויים והעדרים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה, נכנסה גרמניה אשר יש לה קבלות מוכחות בתחום הזה.
גרמניה תיווכה בהצלחה בין ישראל לבין חיזבאללה בעניין החזרת גופתיהם של החיילים רגב וגולדווסר ז"ל וגם בהחזרת חייל צה"ל גלעד שליט,במשא-ומתן הזה שותפה גם מצרים שאמורה להוציא את העסקה הזו אל הפועל, ישראל גם נעזרה בשירותיו של השגריר הקטרי מוחמד אלעמאדי. חמאס מתעקשת על כך שלא יהיה שום קשר בין הסכם "ההסדרה" לבין עסקת חילופי השבויים החדשה. היא רוצה למקסם ככל האפשר את עסקת השבויים ולשחרר מספר גדול של אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בישראל.
גורמים בחמאס טוענים כי בידי התנועה קלפי מיקוח חזקים שיכולים להביא לעסקת חילופי שבויים גדולה בהרבה מ"עסקת שליט" ב-2011 וכי הדבר נמקיך ברבה סבלנות והתמדה.
חמאס איננה מוכנה לוותר על התנאי המוקדם שהציבה לעסקה החדשה והוא שחרור כ-80 מחבלים ששוחררו במסגרת "עסקת שליט" אך נעצרו מחדש לאחר שחזרו לפעילות טרור, היא דורשת גם ערבויות בינלאומיות שלא יעצרו פעם נוספת ע"י גורמי הביטחון בישראל. מבחינת ישראל, המודיעין הגרמני הוא מתווך אמין ויעיל ובסיועו של המודיעין המצרי ניתן להתקדם לעבר עסקה חדשה, ההחלטה בסופו של דבר הינה החלטה של הדרג המדיני.
אם יושגו שתי העסקות האלה בין ישראל לחמאס עשוי הדבר להביא לרגיעה ארוכה ומשמעותית בגבול הדרום ולשיפור המצב ההומניטרי ברצועת עזה. אולם, הרש"פ מסתייגת מהשגת שתי העסקות האלה מחשש שהדבר יחזק את מעמדה של חמאס ברצועת עזה, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נאבק עכשיו על כך שכספי הסיוע להקמת פרויקטים עבור רצועת עזה יעברו דרך הרש"פ והוא מתנגד לכל הרעיונות של "עסקת המאה" האמריקנית.
לכן הוא גם יזם חידוש שיחות הפיוס עם חמאס בתיווך מצרי כדי להראות שהוא בעל הבית גם ברצועת עזה ואי-אפשר לקדם שום מהלך מדיני תוך כדי התעלמות מהרש"פ. מדובר במשא-ומתן ארוך מאחורי הקלעים שיימשך כמה חודשים וצריך להמתין בסבלנות להתפתחויות, בינתיים ישראל נזהרת שלא להסלים את המצב הביטחוני על גבול הרצועה.

תאריך:  09/07/2018   |   עודכן:  09/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"עזה תחילה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
טראמפ מכניס לביבי שטרונג
הגוי..  |  9/07/18 11:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אסתר שניאורסון גרי
מי שהיה מעורב אז, יכול לספר הרבה    התקשורת המשיכה בחיים כאילו הדברים לא קרו    כך עד היום. עובדה שלא נודע, כמה אנשים הצליחו להגיע לבית, מה קרה לחלק גדול מהתושבים, איך הסתדרו בעבודה, מה קרה לילדים שחוו טראומה כזאת
איתן קלינסקי
בצער ובכאב אני כותב, שעד היום לא נכנסנו לנו את הגישה של אחד העם - "אנו באים לגור בתוכם... עלינו להתהלך אתם באהבה ובכבוד, ואין צריך לומר בצדק ובמשפט ומה עושים אחינו בארץ ישראל"
עליס בליטנטל
האם אין פתרון קולע יותר, להחזרת חיילינו ואזרחינו מלבד הכניעה המבישה של שחרור צמרת המחבלים בתמורה? האם לא יודעים שם בממשלה ובקרב מחליטי ההחלטות כיצד לנהוג בפושעים שפלים אלה? האם הם מקווים ששחרורו של ברגותי יעביר את שלטון אש"ף בגדה בקלילות לידי חמאס בידי מנהיגו הנערץ ברגותי? ככה רוצים לסיים את הבעיה?
אהרון שחר
העולם בתקופתנו הוא בית משוגעים אחד ענק    אין דרך אחרת לתאר זאת    עדר הנאורים שהשתלט על העולם בתקופתנו ועוסק במרצ באונס ערכיו, מדהיר את האנושות בהתלהבות קדימה להשמדתה
איתן קלינסקי
מצער, שהחברה הישראלית מתעלמת מהעובדה, שהכיבוש משחית והופך חייל, בוגר מערכת החינוך הישראלי, לבוגר המגבש כוחנות יהירה וגסת רוח (רשימה ראשונה)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il