X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
שני אנשים נוספים מתו השבוע משתיית אלכוהול מזויף בחודשים האחרונים מתו שישה אנשים נוספים, ושניים איבדו את מאור עיניהם אלכוהול מזויף? יש דבר כזה ויש מי שכבר שילמו את המחיר
▪  ▪  ▪
אלכוהול מזוייף [צילום אילוסטרציה: תומר נויברג/פלאש 90]

חוקרי המשטרה שהגיעו אל בית פרטי במושב "נתיב השיירה", התקשו להאמין. המידע המודיעיני שקיבלו היה מדויק. מזקקת אלכוהול פיראטית, שהיא אולי הגדולה ביותר שנתפסה בארץ בחודשים האחרונים, פעלה בתוך הבית במלוא התפוקה. באוויר נישא ריח חריף של מתנול, שהוא כוהל פשוט חסר צבע ששתייה שלו עלולה לגרום לעיוורון ולמוות.
במדינות רבות במרכז ובמזרח אירופה, שם נהוג לזקק משקאות בייתים, מוכרים המתנול, הפרופנול והבוטנול, כמי שגורמים לשחמת הכבד, אצלנו גרם מתנול שהוכנס למשקאות מזויפים למקרי מוות ולעיוורון.
כדי להבין עד כמה רעיל החומר, ועד כמה הוא יכול לגרום נזק בלתי הפיך למערכת העצבים, צריך להבין כי המתנול מסוכן בעיקר בגלל חומרי הפירוק שלו בגוף ובמגע עם הכבד.
חביב יצרני המשקאות המזויפים
די במנה של מתנול שמכילה 125-100 מ"ל, כדי ללקות בהרעלה ובחמצת הדם שמופיעה כעבור מספר שעות. מי ששתה משקה מזויף, אינו מעלה על דעתו כי שתה חומר העלול לגרום למותו, ולכן הוא לא פונה לטיפול רפואי מייד כשמופיעים הסימפטומים הראשונים, דבר שמחריף עוד יותר את המצב.
המתנול משמש בעיקר כדלק בעירה, ויתרונו שהוא דליק הרבה פחות מבנזין, ולכן נעשה בו שימוש, בין השאר, במרוצי פורמולה 1. הרוסים בכפרים בברית המועצות, היו בין הראשונים שייצרו מאתנול וודקה ביתית, וכך הפך הנוזל השקוף לחביבם של יצרני המשקאות המזויפים.
בקבוקי משקאות מזויפים רבים המכילים מתנול, נתפסו בחנויות ובפיצוציות על-ידי פקחים של משרד הכלכלה, שמנסים להתחקות אחרי היצרנים, אבל מה שנתפס עד-כה הוא טיפה בים. עד לאחרונה שמענו על תעשיית זיופים גדולה של בשמים ומוצרי קוסמטיקה, זיוף של אלכוהול חמור הרבה יותר, כאשר במקרים רבים התוצאות הן בלתי הפיכות.
זייפני המשקאות מעתיקים בצורה מקצועית במקרים רבים, תוויות של בקבוקי אלכוהול חוקיים, שיצורם הופסק מסיבות שונות, ומוכרים את האלכוהול המזויף, תחת שמם של יצרני אלכוהול שהפסיקו את היצור, דבר שמקשה על איתור הבקבוקים הרעילים ועל תפיסתם.
מוות ועיוורון משתיית מתנול
שני תושבים מאזור הדרום, שצרכו צריכת יתר של אלכוהול שהכיל חומרים רעילים, שאחד מהם הוא מתנול בריכוז גבוה, הגיעו לבית-החולים שלושה ימים לאחר ששתו את המשקה ואיבדו את מאור עיניהם.
בעקבות המקרה פשטה משטרת מרחב הנגב, על בתי עסק בבאר שבע, ואספה 100 בקבוקי אלכוהול החשודים כמזויפים. המשטרה לא הסתפקה בכך, ולראשונה בישראל נערכו בארץ בדיקות לאיתור זיופי אלכוהול ממותגים בינלאומיים. עד השנים האחרונות אלכוהול שנחשד מזויף נשלח לבדיקות במעבדות בחו"ל.
על עריכת הבדיקות בארץ הוחלט לאחר שלמשטרה הגיעו תלונות מיבואנים של משקאות חריפים, שמתמודדים עם זיוף של משקאות אלכוהוליים בקנה מידה גדול.
חשיפת המפעל הפיראטי לייצור אלכוהול מזויף במושב "נתיב העשרה", שפעל כמובן ללא רישיון, ובתנאי תברואה ירודים, הוא רק טיפה בים. לפני ארבעה חודשים, הצליחה המשטרה לאתר בעזרת מידע מודיעיני, מפעל גדול לייצור אלכוהול מזויף בכפר הערבי ברא שבאזור השרון. במפעל נתפסו אלפי בקבוקי אלכוהול מזויפים שיועדו לשיווק בישראל.
להחמיר את הענישה
כשהגיע בעל המפעל למקום, פשטו השוטרים על האנגר ענק ששימש מפעל ייצור, ועיכבו את בעל המקום לחקירה יחד עם עוד שלושה חשודים. העובדה שבמקום נתפסו מכונות לזיוף בקבוקים, מדבקות, פקקים וכוסות של מותגי משקאות, לא הביאה אפילו למעצרם של החשודים, אלא רק לעיכובם, מה שמעיד על הדרך הרופסת שבה מתייחסים גורמי האכיפה לתופעה חמורה שהביאה למותם של שני אנשים ולעיוורון של שניים אחרים.
עכשיו מנסים למצוא דרך שתזהיר את הציבור מפני קנייה של משקאות מזויפים ותעניק אחריות רשמית של היבואן והמזקקה למותגי אלכוהול מוכרים.
הרעיון לעשות זאת התגבש לאחר שלאחת מיבואניות הוודקה הגדולות באירופה, הגיעו תלונות מצרכנים בישראל, כי הוודקה היוקרתית שהיא מייצרת, מדיפה ריח חריף שהצרכנים לא הורגלו אליה. המזקקה התייחסה ברצינות לתלונות וגילתה שמקור התלונות הוא רק מישראל.
מזייפים גם מותגים בינלאומיים
בדיקות מעבדה שנערכו במזקקה העלו, שתכולת הבקבוקים לא תאמה למשקה המקורי. החברה לא הסתפקה רק בתלונה למשטרה, וכדי להחזיר את תחושת הביטחון ללקוחותיה הקבועים, היא מייצרת מדבקה עם הולוגרמה, שכדי להדפיס אותה יש צורך לרכוש מדפסות מיוחדות שניתנות לרכישה רק עם רישיון מיוחד, כך שהזייפנים לא יצליחו לזייף את המדבקה.
חברת משקאות אחת, ככל שתדאג לצרכנייה, לא תוכל להילחם לבדה בתופעה החמורה של זיוף אלכוהול. לשם כך יש להגביר לא רק את האכיפה, אלא גם את העונשים שיוטלו על זייפני אלכוהול. החוק הקיים שנועד להתמודד עם זייפנים אינו מספיק. מדובר כאן בחיי אדם ובבריאות הציבור ויש להתאים את המציאות החדשה של זיוף מוצרי מזון המסכנים חיי אדם.
צרכני האלכוהול חייבים להקפיד שלא לקנות משקאות אלכוהוליים ממקורות שאינם מוכרים. כוס של משקה פשוט שנמכר במחיר זול צריך להדליק נורה אדומה אצל כל חובב אלכוהול. חובבי הטיפה המרה חייבים להקפיד שכוס האלכוהול לא תהפוך לכוס התרעלה.

הכותב משפטן ששימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויושב-ראש אגודת העיתונאים. הוא ממייסדי התנועה החדשה למלחמה בשחיתות "יושרה לישראל", וחבר ההנהלה שלה.
תאריך:  12/07/2018   |   עודכן:  12/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - דרוש הדהוד, מייקרים, קרואטיה בגמר ומימון    חודש טוב ושבת שלום
יוני בן-מנחם
סגירת מעבר כרם שלום איננה יכולה להביא לבדה להפסקת "טרור ההצתות" מרצועת עזה ודרוש מכלול של צעדים צבאיים למיגור התופעה. המהלך הישראלי נתפס בחמאס כחלק מאסטרטרגיה ישראלית ללחץ על חמאס להתקדם לעבר הסכם "הסדרה" ארוכת טווח ועסקת חילופי שבויים חדשה
גרשון הכהן
המצב שנוצר ברצועת עזה מאז ההינתקות החד-צדדית ניפץ שלוש הנחות יסוד שהתקבעו בשיח הביטחוני הישראלי כמובנות מאליהן: עצם ההיפרדות וצמצום החיכוך בתוך השטח יחוללו מגמת יציבות; אם יתפתח עימות אלים, עליונות צה"ל במרחב הלחימה תסדיר את המצב ללא אתגר מבצעי ממשי; לאחר הנסיגה, פעולה צבאית תזכה לאשראי וללגיטימציה בינלאומית
יעקב איציקוביץ
מדוע לא להשתמש בכלי נשק הקיים על המדף לחיסול עפיפוני התבערה?    מדוע להימנע מנשק המבוסס לייזר מיוצר מחשמל המופעל מג'יפ, תוצרת ארה"ב?    האם לא לייבאו בגלל שכלי הנשק איננו תוצרת הארץ?    האם התעשיות הביטחוניות המקומיות מכשילות הבאתו ארצה?    בלון תבערה נחת ליד גני הילדים בנתיב-העשרה. למה ולמי מחכים?
אריה גל
כמעט כל דייר הפך את ביתו לפינת חמד, עם חצר פרטית זעירה. רבים אף הגדילואת הדירה לגודל כפול, כמאה מ"ר    בואו לא נחליף בתי קומתיים בכוורות דבורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il