X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בעוד שעתידם של שיעורי הבית לוטה בערפל אני קורא לחברי במשרד החינוך: אל תבטלו, תשנו הלמידה העצמאית בשעות אחר-הצהריים מאפשרת לתלמידים להתקדם בקצב אישי בזמן שנח להם, להיעזר בספרות ובאינטרנט
▪  ▪  ▪
לא הכל שחור ולבן [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

שוב חוזר הדיון. אותו דיון רוטיני בו נוטלים חלק אנשי חינוך ופסיכולוגים כתוצאה מכך שמשרד החינוך שוב מציע לשקול בחיוב את האפשרות לבטל כליל את שיעורי הבית.
בחוגים המקצועיים קיים קונצנזוס כי שיעורי הבית בצורתם הנוכחית הם "יצור" ארכאי, נצר לתקופה בה ימי הלימוד היו קצרים. תלמידים חיפשו תעסוקה לשעות הצהריים הארוכות וחזרה על החומר הנלמד בבית הספר והכנה לקראת יום המחר בכתה באמצעות מתן שיעורים נחשבה לאסטרטגיה מקובלת על הורים ומורים כאחד. עם הזמן הפכו השיעורים למטלה משפחתית נטולת למידה עצמית, חסרת יצירתיות ובעלת השפעה זניחה ברמה הפדגוגית.
המתנגדים למתן שיעורי הבית מגדילים ומוסיפים כי דווקא השיעורים שבמקור אולי נועדו לצמצמם את הפער בין החזקים והחלשים בכתה מגדילים את הפער, מגבירים את קצב ההתקדמות בשיעורים ומחייבים תלמידים חלשים להיעזר במורים פרטיים שלא תמיד נמצאים בהישג ידם. עוד יוסיפו כי עבור אותם ילדים עם ליקויי למידה, שיעורי הבית הופכים למאמץ הדורש ריכוז וגיוס משאבים קוגניטיביים גדול במיוחד. כל זאת על-רקע העובדה הידועה בקרב אנשי החינוך כי טרם נמצא מחקר המציג מתאם בין הכנת שיעורי בית להצלחה בלימודים.
מנגד, התומכים במתן שיעורי הבית דווקא סוברים כי אופן ותכני שיעורי הבית אולי לקויים אך הקונספט הוא נכון. הלמידה העצמאית בשעות אחר-הצהריים מאפשרת לתלמידים להתקדם בקצב אישי בזמן שנח להם, להיעזר בספרות ובאינטרנט, להתעדכן ולפתור שאלות וסוגיות אותם הם אינם מספיקים לבדוק בכתה. לטענתם, הלמידה בבית והחזרות על החומר הנלמד בכתה ברמה היום יומית מקלה על הלמידה למבחן ושומרת על שגרת למידה מדודה ואפקטיבית. בזכות שעורי הבית מקבל התלמיד הזדמנות נוספת להבין לעומק את החומר הנלמד בשיעור ולשפר את יכולותיו. שיעורי הבית מחנכים להתמדה, למשמעת ולהישגיות.
חינוך לחיים
עם זאת הפתרון אינו חייב להיות דיכוטומי. לא הכל שחור או לבן אלא ישנם לפחות 5 גוונים של אפור באמצעותם ניתן להפוך את שיעורי הבית לכלי יעיל עבור התלמיד, ההורה והמורה.
1. אני מאמין שיש חשיבות רבה ליצירת הרגל לקבלת אחריות לביצוע משימות מעבר לשעות בית הספר. עבודה נכונה עם שיעורי הבית ככלי לחינוך לחיים, תספק לילד כלים להתארגנות, לסקרנות, ללמידה אוטודידקטית וליכולת השקעת מאמץ לאורך זמן.
המפתח הוא במינון ובמטרה הסופית לשמה ניתנים שיעורי הבית, כלומר לא בהכרח לבחון את התלמיד אלא להרחיב את אופקיו ולהעצים את כישוריו.
2. אני סבור כי בבתי הספר היסודיים פרק הזמן שתלמיד צריך להקדיש לשעורי הבית אינו צריך לעלות על שעה. שיעורי הבית אינם חייבים בהכרח להיות עבודה עצמאית אלא יכולים להיות בצורה של עבודה בקבוצות או בזוגות ככלי אינטגרטיבי ליצירת הפרייה הדדית ולחשיבות העבודה בקבוצה.
3. אופי המשימות אינו חייב להיות פורמלי המוכתב בצורה של תרגילים ושאלות סגורות. ניתן לגוון את המשימות כך שיעודדו חשיבה יצירתית בקרב התלמידים, יעלו מקומות לספקנות, ויעוררו דיון בכתה.
4. שיעורי הבית צריכים לעודד תלמידים להיעזר באביזרים ובעזרים טכנולוגיים כחלק מתהליך הלמידה. רצוי כי לפחות חלק מהשיעורים יעסקו גם בהיבטים פרקטיים בפיתוח כישורים להתנהלות בחיי היום יום בקרב התלמידים.
5. לדעתי, ניתן לגבש מתווה בו תלמידים רשאים להתחיל את שיעורי הבית כאשר הם עדיין במסגרת הבית ספרית, כך שאם מתעוררות שאלות מהותיות, רעיונות, ספקות הקשורות לשיעורים יוכלו לקבל סיוע נקודתי, לפתח את הרעיונות וכיווני החשיבה, במידת הצורך בלווי מורה או חבר לכתה או אפילו להעלות דילמות וסוגיות שונות לרמה הכיתתית. כך כולם ירוויחו.
ישנם כמובן דרכי ייעול נוספות לאופן בו ניתן להפיק תועלת מקסימלית משיעורי הבית עבור תלמידים בגילאי בתי הספר היסודי. אנשי החינוך ומקבלי ההחלטות במשרד החינוך אינם מחויבים לקחת צד בוויכוח ולהציג עמדה חד-משמעית של בעד או נגד אלא למצוא את שביל הזהב ולנצל את השעה בכדי להכניס משמעות נוספת לתהליכי הלמידה הן במסגרות הבית ספריות והן לאחריהן.

הכותב הוא מרצה בחוג לחינוך האקדמית גליל מערבי ומרצה בפיתוח סגלי הוראה (פסג"ה) של משרד החינוך.
תאריך:  02/08/2018   |   עודכן:  02/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גיוס משאבים / Mashabim
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה נסטלבאום
את מקומה של האמרה "והדרת פני זקן", החליפה כבר מזמן אמרה אחרת: "ועקצת פני זקן"    אלפי מקרים של הונאת קשישים, עולים חדשים וחסרי ישע, מוכרים למשטרה ולגורמי הרווחה    רק עכשיו נזכרים השרים שצריך חוק שיעצור את התופעה    החוק עדיין לא נחקק אבל מסע יחסי הציבור של השרים בעיצומו
אסתר שניאורסון גרי
דרך סמטאות העיר העתיקה מכיוון הר-הבית התקדם ההמון לכיוון שער שכם    הפורעים רצחו בשכונה שמונה יהודים ופצעו עשרות    ההמון בזז רכוש ושרף בתי כנסת ובתים
גרשון אקשטיין
אחת המטרות המרכזיות במערכת החינוך כלפי התלמידים היא לפתח במסגרת מחייבת - לומדים עצמאיים היודעים לכוון את עצמם    הדבר בא לידי ביטוי מרכזי בתחום הכנת שיעורי הבית
יורם אטינגר
מערכת החינוך היא הכלי היעיל ביותר לעיצוב דמות החברה והנוער הפלשתינים כדי לקדם את יעדי הרשות הפלשתינית    האנטי-ישראליות והאנטישמיות במערכת החינוך ובתקשורת הרשמית הפלשתיניות חושפים את היעד האסטרטגי של הרשות הפלשתינית
אברהם פכטר
כמו שלרעידת האדמה יש "אפטר-שוקים" קטנים ומתמשכים, כך חוק הלאום מעורר תופעות לוואי פוליטיות, עדתיות ולאומיות    הקשקשת, ברברת, משני צידי הקו הפוליטי, מתחיל לקבל תפנית פוליטית פופוליסטית שאינה קשורה לשוויון או השפה הערבית, אלא לרצון לחזור ולהלחם על מעמד מדינת ישראל כמדינת כל אזרחיה, ואת זה צריך למנוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il