X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הוועדה המקומית תל אביב שוללת, בהנחיות מרחביות, את שיקול דעתה לעניין חניות על-מנת לצמצם את מספרן יש מי שחושב שראוי להקדים מכה לרפואה ולצמצם, ואפילו דרמטית, את היצע החניות
▪  ▪  ▪
הנחיות מרחביות [צילום: פלאש 90]

הכותרת: "ויסעו ויחנו" מזכירה את מסעות בני ישראל במדבר. שם כפי הנראה, לא הייתה בעיה של חניה ולא היה צריך להגביל את מספר הגמלים לכל אוהל. בעולם המודרני נוצרה בעיה של עומסי תנועה, בעיקר בערים גדולות, קל וחומר בערים גדולות שאין בהן מערכות הסעה המוניות דוגמת תל אביב. ויש מי שחושב שראוי להקדים מכה לרפואה ולצמצם, ואפילו דרמטית, את היצע החניות על-מנת לגרום לציבור להימנע ככל הניתן מלהשתמש ברכב פרטי. תשמע שעוותם ואולי נזכה ובכך תוקדמנה תכנונן וביצוען של מערכות ההסעה ההמוניות.
בתל אביב הוסדר תקן מקומות החניה על-ידי תוכנית שנקראת תוכנית ח' (קיצור המילה חניה) שקיבלה תוקף בשנת 2001 ואשר קובעת טווח של מספר מקומות חניה לכל שימוש בקרקע כאשר בכל היתר בנייה אמורה הוועדה המקומית להפעיל את שיקול דעתה בתחומו של אותו טווח. כך למשל טווח החניה לדירות של עד 120 מ"ר נקבע בתוכנית ח' כדי לא פחות מחניה אחת לדירה ולא יותר מ-1.33 מקומות חניה לדירה.
ביום 5.7.2018 פרסמה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב באתר האינטרנט שלה הנחיות מרחביות אשר "נועדו לפרט ולקבוע את ההנחיות והתנאים להסדרי חניה במגרשים בתל אביב יפו" בהתאם למדיניותה, שנקבעה בהחלטתה מיום 6.12.2016.
הנחיות אלו שוללות לחלוטין את אותו מרווח צר של שיקול דעת שהיה לןועדה המקומית על-פי תוכנית ח'. כך למשל קובעות ההנחיות כי לכל דירה בשטח של עד 120 מ"ר (למעט דירות הנמצאות מצפון לנחל הירקון) ידרש מקום חניה אחד בלבד (ולא יותר) ולדירה בשטח הגדול מ-120 מ"ר ידרש 1.33 מקומות חניה. על-מנת להבין את ההשלכות ניתן דוגמא: חברת מונישטיין ובניו מבקשת להקים מגדל מגורים יוקרתי באחת משכונות תל אביב שמדרום לירקון. הבניין אמור להיות בן 25 קומות ולכלול 100 יחידות מגורים, 30 מתוכן בגודל של למעלה מ-120 מ"ר ויתרתן קטנות יותר. היזם החליט להצמיד לכל הדירות הגדולות 2 חניות (וזאת משיקולים שיווקיים). לפי ההנחיות המרחביות יוותרו לו רק 50 חניות ל-70 הדירות שנותרו. אפשרות אחרת היא להקצות חניה לכל דירה ורק ל-10 דירות (מן הסתם מיוקרתיות יותר) להקצות 2 חניות.
מחסור בלתי נסבל
מעבר לפגיעה הכלכלית ביזם הרי שברור שמצאי חניות זה לא יספק את תושבי הבניין ובהנחה שלכל דירה יהיו בממוצע 2 מכוניות הרי שרק בניין זה יגרום ל-90 מכוניות לחנות ברחבי השכונה.
נציין כי מעבר לשאלה העקרונית האם נכון וראוי לצמצם את מצאי החניה בבנייני מגורים ואם צמצום זה אכן יביא להקטנת כלי הרכב של הדיירים או למחסור בלתי נסבל בחניה באיזור, הרי שעצם החלטת הוועדה המקומית לכבול את ידיה שלה שלא לעשות שימוש בגמישות שניתנה לה בתוכנית ח' מעוררת קושי. לאור החלטה שניתנה לאחרונה על-ידי ועדת הערר קיים ספק בחוקיותה שהרי ספק הוא האם הנחיות מרחביות נועדו לצמצם שיקול דעת שניתן בתוכנית.
זאת ועוד, עדיין כלל לא ברור האם בכלל קיימת סמכות לוועדה המקומית סמכות להסדיר תקן חניה בהתאם להנחיות המרחביות שכן בהתאם למצב החוקי היום הנחיות מרחביות יכולות להתייחס רק לחזותו ולמראהו החיצוני של בניין, למפלסי הכניסה לבניין, להשתלבותו בסביבתו ולחיבור תשתיות. ועל פניו, לדעתנו, תקן חניה אינו נכלל בכלל אותם נושאים שפורטו ואשר יכולים להיות כלולים בנחיות מרחביות.
נראה כי לא ניתן לבקש הקלה מהנחיות מרחביות ולא לתבוע פיצוי בגין ירידת ערך ככל שאלה גורמות לפגיעה בשווי מקרקעין. כל שניתן הוא לערור עליהן לוועדת הערר המחוזית תוך 30 יום מפרסומן וככל שמישהו ירים את הכפפה, תידרש ועדת הערר לסוגית ההנחיות.
נוסיף כי למרות שהוא אינו מומחה לתחבורה אבל ניסיון החיים מלמד כי הגדלת מצאי מקומות החניה בתל אביב תעודד משפחות בהן 2 בני הזוג עובדים, לגור בתל אביב כאשר גם אם מקום עבודתם מחוץ לעיר הרי שכיוון נסיעתם יהיה בבוקר מתל אביב החוצה ובערב לחזור לתל אביב-היינו כנגד כיוון עומסי התנועה. ובעוד שככל שבגלל היעדר מצאי חניה יעדיף אותו זוג לגור בפריפריה הרי שהתוצאה ששתי מכוניותיהם יצטרפו לעשרות אלפי המכוניות העומדות בפקקי הבוקר בכניסה לתל אביב.
ניתן למצוא את ההנחיות המרחביות של עיריית תל אביב בקישור הבא.

עו"ד עפר טויסטר עומד בראש משרד עורכי דין המתמחה בדיני תכנון ובניה.
תאריך:  02/08/2018   |   עודכן:  02/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בתים משותפים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ויסעו ויחנו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עד 2025 יש רכבת קלה
אורי...   |  3/08/18 04:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
"כבר זמן רב אנחנו יודעים שיש לא מעט אנשים ברשות המבצעת שהתבלבלו והם אלה שקובעים לרשות המפקחת איך להתנהל - זה לא יקרה"
עמוס גלבוע
הסיבות: דיווחים לא אמיתיים, הטיה פוליטית, היעדר מגוון דעות    המחשה חיה מהימים האחרונים וגם משהו על ראש קטן קטן של מפכ"ל לשעבר
איתן קלינסקי
באותו יום שפורסמה הקריאה להתייחס לקהילת הלהט"ב כפי שנדרש להתייחס לעמלק, שופטת בבית משפט בנצרת שלחה משוררת לחמישה חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח על אמירה שירית
גיל מאור
בעוד שעתידם של שיעורי הבית לוטה בערפל אני קורא לחברי במשרד החינוך: אל תבטלו, תשנו    הלמידה העצמאית בשעות אחר-הצהריים מאפשרת לתלמידים להתקדם בקצב אישי בזמן שנח להם, להיעזר בספרות ובאינטרנט
משה נסטלבאום
את מקומה של האמרה "והדרת פני זקן", החליפה כבר מזמן אמרה אחרת: "ועקצת פני זקן"    אלפי מקרים של הונאת קשישים, עולים חדשים וחסרי ישע, מוכרים למשטרה ולגורמי הרווחה    רק עכשיו נזכרים השרים שצריך חוק שיעצור את התופעה    החוק עדיין לא נחקק אבל מסע יחסי הציבור של השרים בעיצומו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il