X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרשות מציעה שחברות הביטוח ישלמו גמלאות חודשיות לנפגעי תאונות דרכים, במקום פיצוי חד-פעמי. זוהי הצעה מיותרת, שרק תזיק לנפגעים ותסבך לאין ערוך את תשלום הפיצויים
▪  ▪  ▪
כמעט כולם חוזרים לעבוד [צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90]

רשות שוק ההון העלתה לאחרונה הצעה, לפיה חברות ביטוח נתבעות ישלמו לנפגעי תאונות דרכים, שנכותם מעל 20%, פיצויים בדרך של גמלאות חודשיות במקום סכום חד-פעמי, בדיוק כפי שנוהג הביטוח הלאומי. לדברי הרשות, תשלום חד-פעמי גורם לבזבוז כספי הפיצויים וכן קיימת אי-ודאות בדבר תוחלת חייו של הנפגע. בנוסף, גימלה חודשית תייתר את ההיוון, המפחית סכום מסוים מהפיצויים המשולמים משום שהם יכולים להניב ריבית של 2%.
22,000 ישראלים נפגעים מדי שנה בתאונות דרכים. בהנחה שכשליש או רבע מהם נותרים עם אחוזי נכות של 20% ומעלה, מציעים אנשי הרשות להוסיף מאות אלפי מקבלי קצבאות בנימוק שאין לו שום בסיס. רובם המכריע של נפגעי התאונות ממשיכים לתפקד, לעבוד ולהתפרנס, גם אם נקבעה להם נכות של 20% ומעלה. רק שיעור אפסי מתוכם יוצאים ממעגל העבודה ונזקקים לאמצעי מחיה לקיומם. לכן, מרביתם המכריע לא זקוקים כלל לגמלאות.
נפגע תאונת דרכים מקבל את פיצוייו בזכות ולא בחסד. שלא נתבלבל לרגע: אין זו הטבה של המדינה אלא זכות קניינית של הנפגע. לא מדובר בגמלאות של הביטוח הלאומי, ולכן זכותו של הנפגע לקבל את מלוא הפיצוי מחברת הביטוח ולעשות בכספו כרצונו. הסיכון של אובדן הכסף נמצא דווקא בתשלומים עיתיים, שכן זרם התשלומים ניתנים לשעבוד ולעיקול (פיצויי נזיקין אינם פטורים מעיקול, להבדיל מגמלאות ביטוח לאומי). הפיתוי "לשעבד" זרם תשלומים כנגד הלוואות ומינוסים, גדול לאין שיעור.
הנימוק הנוסף להצעה של רשות שוק ההון, הוא שתוחלת החיים של הנפגע לא ידועה. זו אמירת סרק, שכן לצורך חישוב תוחלת החיים נוצרו בישראל, כמו בכל העולם, טבלאות סטטיסטיות שבעזרתן מחשבים את הפיצויים לנפגעים. תוחלת החיים היא חלק מתורת הנזיקין הנלמדת בפקולטות למשפטים. שינוי סדרי עולם ולכפות משטר של תשלומים עיתיים בתביעות נזקי גוף, מהווה חוסר הבנה מוחלט של התחום. גם ההיוון לא מהווה כל בעיה. היוון של 2% לא מצדיק תשלומים עיתיים. מה הקשר בכלל?
תשלומים עיתיים נפסקו במספר זניח של מקרים שבהם עלתה שאלת תוחלת חיים של נכים קשים, בעיקר מאושפזים, שפסיקת פיצוייהם בסכום חד-פעמי יכלה לפגוע בהם ולהשאירם ללא אמצעים וללא מימון לצרכי בריאות. אבל אין כל קשר בין מקרים בודדים כאלה לבין רובם המכריע של נפגעי תאונות הדרכים.
קבלת ההצעה המוזרה של רשות שוק ההון תצריך צבא של פקידים לצורך החישוב החודשי של קצבאות של מאות אלפי זכאים. הנפגעים יצטרכו לנהל מעקב חודשי אחר התשלומים, מועדיהם והפקדתם הנכונה.
ההנחה שאזרחי ישראל זקוקים להשגחה ממשלתית בניהול כספם, היא הנחה פטרנליסטית, חסרת כל בסיס כלכלי, וגם מסוכנת. מי ערב לקיומן של חברות הביטוח בעוד 40 שנה? אם היום אני זכאי לקבל חצי מיליון שקל, אני לא מעוניין לקבל אותם בנתחים של 1,000 שקל בחודש למשך 40 שנה. זו זכותי המלאה.
אגב, עורכי דין המייצגים נפגעי תאונות דרכים אדישים לגמרי לאופן תשלום הפיצויים. שכר הטרחה שלהם קבוע בחוק ומשולם בידי חברות הביטוח מתוך הפיצויים. עבודת עורכי הדין בטיפול בתיק תאונת דרכים לא תשתנה, בין אם מדובר בתשלום חד-פעמי ובין אם מדובר בגימלה חודשית. כל שינוי או הפחתה בשכר עורכי הדין ייחסך מכיסן של חברות הביטוח ולא מהנפגעים.
לסיכום: מדובר בהצעה מופרכת ומיותרת, שתפגע קשות בנפגעים, בחברות הביטוח, בבתי המשפט ובכל מי שיש לו נגיעה כלשהי לדבר. לא ברור מדוע יש לשנות מצב שהתנהל עשרות שנים בסבירות וביעילות, למצב אחר - מקפח ומסבך, שאיש לא זקוק לו.

הכותב הוא שותף במשרד עורכי הדין פרויליך-פרחי
תאריך:  09/08/2018   |   עודכן:  09/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
עידן יוסף
גיורא רום הודיע לשר ישראל כ"ץ כי הוא מעוניין לסיים את תפקידו כיו"ר הרלב"ד    הפרישה, שמונה חודשים לפני המועד, תהיה מיידית וללא המתנה למחליף    השר לבטיחות בדרכים נמנע מלהגיב
איתמר לוין
ניצב דורון ידיד קורא להחמיר את הענישה בעבירות תעבורה, כולל העלאה של 50% בקנס של שימוש בסלולרי, השבתת כלי רכב והטלת קנסות גבוהים פי עשרה על חברות
איתמר לוין
זכי כמאל, לשעבר המשנה לראש לשכת עוה"ד, תבע מלקוחות לשעבר 500,000 שקל - כל הסכום שקיבלו כמקדמה אחרי תאונת דרכים    ביהמ"ש קבע: יקבל 11,580 שקל
איתמר לוין
המדינה הגיעה להסדר עם רן וייס, אשר טען שבעיה רפואית גרמה לסטיית רכבו ולתאונה שהסתיימה במותו של נהג אחר    בג"ץ: אין עילה להתערבות בשיקול הדעת של הפרקליטות
עידן יוסף
מצביע על ירידה של 22% במספר ההרוגים בתאונות הדרכים    אור ירוק: "שמחים שהתעוררת אחרי תשע שנות כישלון מהדהד ואלפי הרוגים במשמרת שלך. השמחה והציניות שלך לא במקום"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il