X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זוהר בן-אשר מנהל אקדמי המרכז האירופי למחקר ומימון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
חלומות, הבטחות ומציאות

ממשלת הפחדנים של ביבי והחמאס

הבטחות ממשלת ישראל ושריה להכניע את החמאס ולייצר הרתעה "אחת ולתמיד" ושהחמאס יבין עתה מה שהוא לא הבין בשנים האחרונות הן הבטחות ריקות ומעבר לכל דבר אחר הן מלמדות שממשלת ישראל כלל לא מבינה את החמאס ואת יעדיו האסטרטגיים, וכנראה אפילו לא את יעדיו הטקטיים
▪  ▪  ▪
נתניהו. מפחד [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

ממשלת ביבי-ליברמן ובנט לא מפסיקה להתלהם. החמאס יקבל מכה שכמותה לא קיבל, הם נוהמים; המשוואה שהחמאס מנסה לקבע הינה בלתי-נסבלת, הם צועקים; אנחנו נראה להם ונחסל אותם לגמרי, הם מייללים. המון אוויר חם ואפס מעשה. ובינתיים ילדי ישראל הם הסובלים והמבוהלים ושדות ישראל הם אלה הנופלים שלל לנשק החכם והיעיל של עפיפונים ובלוני אש. לעומתם, נראה שראשי החמאס הנייה וסינואר ממשיכים לישון בשקט. בינתיים, ממשלת ישראל בחוכמתה כי רבה, מקצצת את מכסת המים ולמעשה סוגרת את השיבר של חקלאי עוטף עזה שאת שאריות המים שנותרו להם הם צריכים לצורך כיבוי השריפות שהחמאס, בחסות ממשלת ישראל שנמנעת מכל תגובה, מצית בשדותיהם.
נכון שהחלום הרטוב של כל תושבי עזה, לפחות רובם, ולא רק של ראשי החמאס, הוא שהם יוכלו להתעורר מחר בבוקר ושמדינת ישראל לא תהייה לצידם. יש להניח שזה גם החלום הרטוב של שאר תושבי המזרח התיכון הערבי. זה חלום מקביל לחלום של מרבית הישראלים ושל הנהגתם שהיו רוצים להתעורר בבוקר ולגלות שכל הערבים ומדינות ערב נעלמו ולא קיימים יותר לידם. אבל אלה חלומות שאפילו הקיצונים בכל הצדדים יודעים כי אי-אפשר להגשימם - אלא אם ממשלת ישראל תגרום להיעלמה של מדינת ישראל, מה שנראה כי הממשלה הנוכחית עושה כמעט הכל כדי לגרום לכך.
הבטחות ממשלת ישראל ושריה להכניע את החמאס ולייצר הרתעה "אחת ולתמיד" ושהחמאס יבין עתה מה שהוא לא הבין בשנים האחרונות הן הבטחות ריקות ומעבר לכל דבר אחר הן מלמדות שממשלת ישראל כלל לא מבינה את החמאס ואת יעדיו האסטרטגיים, וכנראה אפילו לא את יעדיו הטקטיים. יתרה מכך, למרות כל הכרזותיה, ממשלת ישראל הרואה בחמאס, בצדק, את הריבון ברצועת עזה, מכירה בו כריבון והיא מנהלת איתו (גם אם בסיוע של צדדים שלישיים) מו"מ ודו-שיח.
החמאס רוצה למעשה שני דברים. ראשית, וזה החשוב מכל, הוא רוצה הכרה פורמלית בהיותו השלטון הלגיטימי ברצועת עזה. הכרה כזאת כוללת את הרצון שכל מה שנעשה בעזה ייעשה דרכו, בעיקר מעבר הכספים לשיקום הרצועה. חוץ מזה, החמאס רוצה להשתלט על הגדה ולהחליף את שלטון הרשות הפלשתינית של אבו-מאזן בשליטתו. זה רצון פחות חשוב שחשיבותו תפחת עוד יותר אם עזה תהייה למדינה עצמאית. והנה, במקום למנף את הרצון הזה של החמאס ולהגיע איתו להסכמים פרקטיים על בסיס ההכרה בעזה כמדינה עצמאית ובו כשלטון הלגיטימי במדינת עזה, ממשלת ישראל מנסה בכל כוחה להכניס לתמונה את אבו מאזן והרשות המושחתת שלו. לכך אין למעשה כל סיבה הגיונית חוץ מאשר אחת: ממשלת ישראל של ביבי וליברמן ובנט פשוט מפחדת מהחמאס.
העדר תגובה ופחד
התנהגותה של הממשלה מראה את זה שוב ושוב. זה לא רק היעדר התגובה והפחד שתגובה תסלים את המצב ותגרור את ישראל למלחמה וזה לא החשש שמא ייפגעו אזרחים ושטחים חקלאיים. זה נראה כמשהו שהוא בליבת ה-דנ"א של הממשלה הזאת. לכן היא גם עסוקה בהחלשת ובהדתה של הצבא ובזריעת פחד ותחושת פירוד בעם (וחוק הלאום הוא רק דוגמה לכך). מעבר לכך, שלא כמו החמאס היודע מה הוא רוצה ומוכן לשלם מחירים כדי להגיע ליעדים שהציב לעצמו, ממשלת ישראל לא יודעת מה היא רוצה. היא בעיקר יודעת מה היא לא רוצה - היא לא רוצה הסדרים, היא לא רוצה שהציבור יהיה שליו ולא יפחד, היא לא רוצה להחליט.
ממשלת ישראל עסוקה אך ורק בדבר אחד - בניסיון להישרדות, לשמר את כסאות השרים שעליהם הם יושבים. ולשם-כך היא מוכנה לשלם כל מחיר, כולל את המחיר היקר ביותר - הרס מדינת ישראל. זה מעבר לשחיתות ומעבר לטיפשות. זה אפילו מעבר לרשעות לשמה. במקומות מתוקנים היו משליכים את הממשלה הזאת ואת חבריה אל פח האשפה של ההיסטוריה. חבל רק שהאוכלוסייה בארץ מותשת עד כדי כך שאולי היא כבר לא מסוגלת לעשות את זה.
הפתרון למצוקת עזה פשוט כמו סטירה. הכרה בעזה כמדינה ובחמאס כממשלתה הלגיטימית של מדינת עזה תאפשר להגיע איתה להסדר של שיקום במימון בינלאומי שחלקו יוכל להיות מופנה למצרים כנגד אחריות של המצרים לרצועה. אפשר יהיה לשקם את כלכלתה ואת המצב האזרחי של המדינה הזאת ולפתוח אותה אל העולם ולהפוך את המציאות העזתית לכזאת שכל מה שיעניין את אזרחיה של מדינת עזה הוא להמשיך ולשפר את מצבם. שיקום ופיתוח כלכלי יוכל לחסל את הבעיות הנובעות מאבטלה המונית כמו זו המכרסמת בעזה והמונעת כל אפשרות של שיקום הרצועה. הליך רחב-ידיים שכזה יוכל להפוך פיקוח בינלאומי לאפקטיבי ולאפשר פתיחת נמל ואפילו נמל תעופה כך שעזה שוב לא תהייה במצור. אבל במקביל יש צורך להגיע להסגר בגדה כך שהכיבוש יסתיים ושניתן יהיה ליצר מדינה פלשתינית בגדה - רצוי בקשר כזה או אחר עם ירדן.
אבל בשביל זה צריך שממשלה תרצה לעשות, לשנות, ליזום. המנטרות של "תנו לצה"ל לנצח" גם הן ריקות. שכן הצבא עושה רק מה שהדרג המדיני אומר לו לעשות. הצבא יכול לנצח רק אם המדינה תדע מה היא רואה כניצחון. חיסול החמאס לא אפשרי כי במקום כל אחד ממנהיגיו שיחוסל יקום אחר. תושבי עזה לא יתקוממו כנגד החמאס לא רק כי הוא שולט בהם אלא משום שאלה המבקשים את חיסול החמאס לא מציעים אלטרנטיבה. רק כאשר ממשלת ישראל תהייה אמיצה דיה כדי להודות בפני אזרחיה כי חוסר עשייה איננו פתרון וכי הפתרון היחיד עובר דרך ההבנה שעזה היא יחידה מדינית עצמאית - רק אז אולי נגיע סוף-סוף למנוחה ולנחלה.

הכותב הוא מנהל אקדמי ומדען ראשי, המרכז האירופי למחקר ומימון.
תאריך:  12/08/2018   |   עודכן:  12/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ממשלת הפחדנים של ביבי והחמאס
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
נשק ביד חמאס=מיטוט כלכלת מצרים
ע_הראל  |  12/08/18 18:11
 
- עוד2ליצנים=יניר קוזיןנעה לנדאו
ע_הראל  |  13/08/18 12:46
 
- חחח הצחקת את סיסי
חשדנית  |  13/08/18 20:58
 
- אחים מוסלמיםלא חוסלו=רק הושתקו
ע_הראל  |  14/08/18 13:54
2
הכותב הוא צדיק תמים ידוע
צדוקי  |  12/08/18 20:12
 
- כיוון
שמ  |  13/08/18 11:07
3
ראוי
שמ  |  13/08/18 09:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - טייסת, להגן על הרפואה, קייטנה ותרמית    שבוע טוב וחודש טוב
יוני בן-מנחם
המלחמה בחמאס הפכה ל"מלחמת נדל"ן" וצריך לשנות לאלתר את מאפייניה כדי לשקם את ההרתעה. מדיניות ההבלגה מיצתה את עצמה והגיעה העת לעבור למלחמת חורמה בטרור
עומר כרמון
"הציבור הערבי נוהר בהמוניו לכיכר רבין מכל רחבי הארץ. אין אמירה יותר ערכית מזו מול חוק הלאום האפרטהייד"    ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) שמשתתף בהפגנה: " הכי מדאיגים אותי חברים במחנה שחוששים להתייצב בגאון מול מסע ההסתה, שמא יבולע להם ציבורית או פוליטית"
עומר כרמון
עמי איילון: "אהיה בכיכר וקורא לכל חברי, בכירים במערכת הביטחון הישראלית, להיות שם אתי. מי מאתנו שלא יבוא, מצטרף לנתניהו ומוכר את ערך השוויון בדמוקרטיה בנזיד עדשים"    ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "מי ששוויון היא לא רק סיסמה עבורו צריך להתייצב בהפגנה"    מו"ל הארץ, עמוס שוקן: "מה אכפת לנו שלערבים יהיה ביטוי לאומי בפלשתין"
עומר כרמון
מחבלים השליכו רימון לעבר חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה. אין נפגעים לכוחותינו    טנק של צה״ל תקף עמדות חמאס    סוללת "כיפת ברזל" נוספת נפרסה בגוש-דן    שני פלשתינים נהרגו מירי צלפים של צה"ל
רשימות נוספות
רקטות נורו אל אזור באר שבע  /  מירב ארד
פגיעות ישירות בבתים בעיר שדרות  /  איציק וולף
בכירי הערבים עתרו נגד חוק הלאום  /  איתמר לוין
עזה - מחזה האבסורד  /  רפי לאופרט
משא-ומתן תחת אש  /  יוני בן-מנחם
צה"ל - ספק בעיות במקום פתרונות  /  אלכס נחומסון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il