X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדיונים בקהיר מקרטעים והאפשרות להשגת הסכם רגיעה ארוך טווח בין ישראל לחמאס בטווח הקרוב הולכת ומתרחקת ההערכה היא כי ישראל וחמאס יחזרו בינתיים להסכם הפסקת האש משנת 2014, יו"ר הרש"פ הצליח "לתקוע" את השגת הסכם הרגיעה
▪  ▪  ▪
עבד אל-פתאח א-סיסי [צילום: מארי אלטפר/AP]

כפי שהדברים נראים כעת, ההערכה בקרב גורמים בכירים בחמאס וברש"פ היא כי מצרים לא תצליח להשיג הסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל או הסכם פיוס בין פתח לחמאס בתקופה הקרובה והיא תצטרך להסתפק בהחזרת הצדדים להסכם הפסקת האש שהיא השיגה בקיץ 2014 בתום מבצע צוק איתן.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שוחח ב-29 באוגוסט בטלפון עם נשיא מצרים א-סיסי על נושא הפיוס, על-פי סוכנות הידיעות הפלשתינית הרשמית "וופא" סוכם כי מצרים תמשיך במאמצי הפיוס.
יחיא סינוואר חוזר לקידמת הבמה
נראה כי ההכרעה מתקרבת, יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה שירד למחתרת בשבועות האחרונים, צץ מחדש בעיר עזה ותידרך בליל ה-29 באוגוסט קבוצה של בכירי העיתונאים והפרשנים בעזה. הוא העריך כי בתוך חודשיים ימים ניתן להגיע לרגיעה ברצועת עזה וכי מצרים הביעה נכונות להמשיך במאמצים להשיג רגיעה.
אין נוסח סופי להסכם הרגיעה אמר סינוואר, יש רעיונות והצעות בלבד, הוא הזהיר את הרש"פ מפני הטלת סנקציות נוספות על הרצועה והבהיר כי חמאס מוכנה למסור את המנהרות ואת הנשק רק למועצה לאומית מאוחדת שממנה יבחר ועד פועל. הוא ציין כי ייתכן שתחול התקדמות בנושא השבויים והנעדרים הישראלים אך רק במקביל לנושא הרגיעה וללא קשר אליו.
ההכרזה על חזרה להסכם הפסקת האש משרתת את האינטרסים של הפלגים הפלשתינים ברצועת עזה ובראשם ארגון חמאס אשר דרשו רגיעה עם ישראל מבלי לשלם שום מחיר מדיני.
ביצוע השלב השני של מתווה הרגיעה שרקמו מצרים ושליח האו"ם מלדאנוב בדבר שיקום תשתיות הרצועה, הקמת פרויקטים הומניטריים ופתיחת נמל ימי ושדה תעופה מחייב פיוס בין פתח לחמאס והסכמת הרש"פ, בגלל המחלוקות הקשות בינהן יישומו יצטרך לחכות עוד זמן רב.
העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-29 באגוסט מפי גורמים מצרים כי התשובה שהעבירה פתח על ההצעה המצרית סיבכה עוד יותר את העניינים בנושאי הפיוס והרגיעה. לדברי הגורמים המצרים, תשובת פתח הינה "המשך לעמדתה שמסרבת להיענות למאמצים המדיניים והאזוריים ואין בה שום גמישות בכל הקשור להצעות שהעלו מצרים ותנועת חמאס". במילים אחרות, תנועת פתח בהנחיית מחמוד עבאס דחתה את ההצעה המצרית והיא רוצה לגרור את המודיעין המצרי ואת הפלגים הפלשתינים לסבב נוסף של דיונים בקהיר על תשובתה ותנאיה.
מצרים ניסתה לתרץ את כישלונה בהשגת הסכמי הרגיעה והפיוס בכך שהדיונים הופסקו לכמה ימים בגלל שראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל היה צריך לצאת לביקור באתיופיה, אולם, רגע האמת מתקרב והתירוצים וההסברים נגמרו, צריך למצוא נוסחה שתאפשר למצרים לצאת בכבוד ממאמצי התיווך.
מה צפוי בהמשך?
סביר להניח כי מצרים תזמן לקהיר בימים הקרובים את נציגי הפלגים הפלשתינים בראשות חמאס כדי לעדכן אותם על-אודות תשובת תנועת פתח שנציגיה מסרבים לקיים דיונים משותפים עם נציגי חמאס.
כל הפלגים הפלשתינים ברצועה רצו בהסכם רגיעה ארוך טווח שיאפשר לקטוף את הפירות המדיניים של קמפיין "צעדת השיבה" ב-5 החודשים האחרונים ויביא להסרת המצור מעל הרצועה, הם ידעו שגם ישראל מעוניינת בכך אולם, יו"ר הרש"פ הצליח לתקוע מקלות בגלגלי התיווך המצרי, הוא הציב תנאים כי קודם יש להגיע לפיוס לאומי ורק אח"כ לדון בנושא הרגיעה עם ישראל כשאש"ף הוא זה שמוביל את המשא-ומתן והוא שיחתום על הסכם הרגיעה בשם העם הפלשתיני.
על-פי גורמים בכירים בפתח, מהדיונים בקהיר עם המודיעין המצרי עלה כי למרות היחסים העכורים של מצרים עם מחמוד עבאס, היא עדיין לא מוכנה לחצות את הרוביקון ו"לדלג" על אש"ף כנציג הרשמי של העם הפלשתיני וללכת להסכם רגיעה נפרד בין חמאס לישראל ללא מעורבות הרש"פ. לדבריהם, מצרים איננה בוטחת בתנועת חמאס והיא עדיין רואה בה שלוחה של תנועת "האחים המוסלמים" שהוצאה מחוץ לחוק על-ידי הנשיא א-סיסי והוגדרה כתנועת טרור, מצרים שומרת על קשר הדוק עם חמאס כדי שתוכל למנוע ממנה לשתף פעולה עם שלוחת דאעש בצפון סיני.
כל ההערכות האופטימיות כי מתווה הרגיעה בין ישראל לחמאס סוכם ב-90 אחוזים יצטרכו להמתין כעת, עדיין לא נמצא פתרון לסוגיית השבויים ונעדרים הישראלים שהינו תנאי חשוב, מבחינתה של ישראל, להשגת הרגיעה.
החזרה להסכם הפסקת האש משנת 2014 הינה פתרון זמני ורעוע, הוא אומנם מונע את האיחוד בין הגדה לרצועה כיחידה גאוגרפית אחת המחוברת ב"מעבר בטוח" אבל ייתכן שהוא טוב יותר לישראל ולארה"ב שמוכנות למדינה פלשתינית עצמאית רק ברצועת עזה ומשתלב היטב בתוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ המכונה "עסקת המאה".
גורמים בפתח אומרים כי מבחינת הרש"פ, חתימה על הסכם רגיעה בין חמאס לישראל ללא השתתפותה גרועה יותר מהחתימה על הסכם אוסלו והיא מבטלת את הלגיטימיות של אש"ף כנציג היחיד של העם הפלשתיני. לכן, אם אכן בסופו של דבר יחזרו הצדדים להסכם הפסקת האש משנת 2014, יוכל מחמוד עבאס לרשום לעצמו הישג, הוא הצליח "לתקוע" את הסכם הרגיעה כפי שהצליח עד כה "לתקוע" את פרסום תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ.
לא ברור מה יעלה בגורל קמפיין "צעדת השיבה", האם חמאס תמשיך אותו במתכונת הנוכחית או שתמנע מהמשתתפים בצעדות השיבה מלהגיע לקרבת הגדר ולהתעמת עם חיילי צה"ל, הדברים יתבררו בהמשך.

תאריך:  30/08/2018   |   עודכן:  30/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
מרדכי ליפמן
צעירים דרוזיים/סוריים רבים נותרו בכפריהם, והם פועלים עתה לארגון מיליציות דרוזיות, על-מנת למנוע התקפות רצחניות מצד קבוצות מורדים שונות, ולנוכח מה שנראה כהמנעות מכוונת של משטר אסד מלהגן עליהם    ראוי לציין כי בעבר כבר הזהירו גורמים בצה"ל "מתוך מחויבות לאוכלוסייה הדרוזית בישראל", את כוחות המורדים בסוריה, לבל יפגעו בתושבי כפר חאדר
עמי דור-און
אחרי שאידליב תתמוטט ואסד ישתלט על כל סוריה, יפנה הנשיא הרצחני את צבאו לעבר הגבול הצפוני של ישראל ויאמר לכל העולם: הגיע שעת מלחמת גוג ומגוג    לא רק שאני רוצה מלחמה, אני גם יכול להילחם והוכחתי זאת
עידן יוסף
אירן וסוריה חתמו על עסקה למכירת נשק וציוד    אמיר האתמי, המבקר בדמשק, אמר בראיון לרשת אל-מיאדין כי לא ניתן לסמוך על גורמים חיצוניים בנוגע לביטחון האזור: "אסור להרשות למדינות אחרות להתערב כדי למנוע מרוץ חימוש"
איתמר לוין
בעיות ביטחון הפנים של מדינות ערב מסבירות מדוע הן אינן מסוגלות להיחלץ מהחלטות רעות במדיניות החוץ. ואילו ארה"ב אינה נתפסת כמשענת אמינה וממשל טראמפ מתקשה להתמודד עם האתגר שמציב העידן החדש
איתמר לוין
אחרי האביב הערבי מרגישים כל המשטרים במדינות אלו שהם חייבים להתערב בנעשה במדינות אחרות. אלא שאז הם נקלעים ל"דילמות הביטחון": מה שאמור להגביר את בטחונם, למעשה פוגע בו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il