X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במלחמת יום הכיפורים שורש כל רע היה בהונאה העצמית: אנחנו ענקים והערבים ננסים האם גם היום אנחנו נתפסים להונאה העצמית שאיש באזור לא יוכל לנו?
▪  ▪  ▪
מאיר. עצמה עיניים [צילום: כהן פריץ/לע"מ]

אנחנו יומיים לפני 6 אוקטובר, היום בו פרצה לפני 45 שנה "מלחמת יום הכיפורים". אני רוצה לחשוף כאן אירוע הקשור לזירה הסורית ולעמוד על הלקח האקטואלי של ימינו.
כבר ידוע לכל כי ב-25 ספטמבר נפגש המלך הירדני חוסין עם גולדה מאיר ומסר לה כי הצבא הסורי מצוי בעמדת זינוק להתקפה ברמת הגולן. לשאלת גולדה האם סוריה תצא למלחמה לבדה, בלי מצרים, השיב חוסין בשלילה. "אז אם כך אין חדש בדברי חוסיין", היה למחרתו הסיכום אצל ראש אמ"ן והצמרת הביטחונית שלנו. כי חלק בלתי נפרד מ"הקונספציה" היה שסוריה לא תצא לבדה למלחמה. והרי אנחנו יודעים שמצרים אינה יוצאת למלחמה, ועוד כמה ימים היא פותחת בתרגיל גדול.
אבל, הרבה פחות יודעים, שזמן קצר לאחר שיחת גולדה-חוסיין, מקור אמין בכיר ביותר הגיע ארצה ומסר את הדברים הבאים:
  • מטרת הצבא הסורי היא לכבוש את כל רמת הגולן.
  • פירוט התוכנית.
  • מצב ההכנות של הצבא הסורי לקראת ההתקפה, ומה טרם בוצע.
  • הצעדים הננקטים על-מנת להשלים את כל ההכנות.
הענף באמ"ן מחקר שהיה אחראי לסוריה, בראשות סא"ל אבי יערי, הכין מיד נייר מיוחד והעלה אותו לאישור צמרת המחקר של אמ"ן. מסר הכתוב היה פשוט:
סוריה משלימה הכנות אחרונות לקראת מתקפה לכיבוש רמת הגולן. אבל, הצמרת המודיעינית, סרסה את הנייר, מחקה את רובו, וקבעה שהסורים למעשה חוששים מאיתנו, וברור שהם לא ייצאו למלחמה בלי מצרים, ולמצרים אין כוונה כזאת.
מה הפרדוקס הגדול? שאכן התפיסה לפיה סוריה לא תצא למלחמה בלי מצרים, הייתה נכונה. ולכן, אם יש מידע הכי אמין על הכנות להתקפה סורית ברמת הגולן. ובשטח רואים הכנות, המסקנה המתבקשת היא שכמובן גם מצרים יוצאת למלחמה! איך היה אומר שרלוק הולמס: "אלמנטרי"! הטרגדיה היא ששום דבר לא היה "אלמנטרי" בצמרות המודיעין, הביטחון והדרג המדיני. להערכתי שורש כל רע היה בהונאה העצמית שלנו: שיש לנו את חיל-האוויר הכי טוב ואת השריון הכי טוב; שאנחנו ענקים והערבים אפסים; שסעדאת פחדן; שהסדיר שלנו יוכל לבלום עד שיבואו המילואים; שבמצרים יש תרגיל; שהסורים חוששים מאיתנו שצה"ל מרתיע. כישוף של הונאה עצמית אחז בנו. כמובן ישנן סיבות עומק נוספות, אך לדעתי זאת העיקרית, השולטת.
וזה מביא אותי לימינו. יש לי תחושה שמשהו מאותה הונאה עצמית אוחז בנו גם כיום, בכל רבדי הציבור. אני חוזר ושומע את הפזמון "שאנחנו הכי חזקים במזרח התיכון" (וזה גם ברק שחוזר על כך כל הזמן), ויש לנו את המודיעין הכי טוב, וחיל-האוויר הכי טוב, ואין עלינו שום איום קיומי (ואני תמיד שואל עצמי: ואם יהיו לנו עשרות אלפי הרוגים ופצועים, זה רבע קיומי? חצי קיומי?); ותפסיקו להפחיד אותנו עם האירנים ועם הטילים שלהם ושל חיזבאללה; יש לנו "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים" וטילי "חץ", שיידעו להביס את הטילים של שונאינו; האיום הכי גדול עלינו זה לא אירן וחיזבאללה, אלא השסעים הפנימיים, צה"ל כשיר ומוכן כהלכה למלחמה הבאה, ומי שבא ומטיל בכך ספק, הוא סתם אחד שלא מבין.
לך ותדע מה באמת נכון או לא, אך זיכרון מלחמת 1973 רודף אותי. אני לא שקט ואיני יודע, למשל, איך מדינת ישראל תוכל להתמודד באחד הימים אם חיזבאללה בהוראת אירן ישגר עלינו כל יום, למשל, רק חמשת אלפים טילים, ומתוכם כמה טילים מדויקים על כל בתי החולים שלנו?
האם גם עכשיו אוחז בנו הכישוף?

תאריך:  04/10/2018   |   עודכן:  04/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גולדה מאיר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההונאה העצמית אז, ב-1973, ומה היום
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
צודק 100%. ובכל זאת יש הבדל.
אהוד פרלסמן  |  4/10/18 13:10
 
- מה שחשוב באמת
יוסי מ.  |  4/10/18 16:11
2
גם אותי זה רודף
ארי כספי  |  4/10/18 15:31
3
עמוס - סביר שאנחנו במקום אחר
עעעמיר  |  4/10/18 18:48
4
לא יוהרה, שיתוף פעולה עם האויב
רון ה.  |  4/10/18 19:19
5
הבעיה במלחמה הבאה
באום  |  4/10/18 20:28
6
ההונאה
שמ   |  6/10/18 10:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
הוליווד כמובן יצאה מגדרה להעצים את גודל האסון ולהתנגח בנשיא טראמפ בכל מקום וזמן אפשריים    הדבר הפך להיות כה נדוש ונדרש, שלא ניתן להשלים אירוע בלי לצאת בגלוי נגד הנשיא ומוסד הנשיאות
ראובן לייב
עם ביקורה של הקנצלר אנגלה מרקח בישראל יש משנה תוקף למערכת הקשרים עם הטובה שבידידותינו, שמוכנה לא אחת להפוך עולמות בשבלינו
יוני בן-מנחם
עהד אלתמימי מאיימת בארגון מרד נגד הפלגים הפלשתינים אם לא יתאחדו למען "שחרור פלשתין". גורמים בכירים בתנועת פתח אומרים כי מדובר ב"גולם שקם על יוצרו" ושהינו יצירה של התקשורת הישראלית
יצחק מאיר
העבר, תלוי במי שזוכר אותו. שניים שהיו בשעה אחת, במקום אחד, שנשמו אותן רוחות, וראו אותם מראות ושמעו אותם קולות, אינם יכולים לזכור דבר אחד
עידן יוסף
עודף הריכוזיות בניהול ענף התחבורה הציבורית עשוי להיות הגורם שאפשר את הפרשה הנוכחית. חוקרי המשטרה יצטרכו לשאול בין היתר על ההיגיון שבחלוקת הקווים, צינור החמצן שניתן לנסיעות ריקות וה"הנחות" התפעוליות למפעילי האוטובוסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il