X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האוניה הוטבעה בנמל חיפה על-ידי "ההגנה" איך כ-250 מעפילים נספו כתוצאה מרשלנות פושעת של "ההגנה" ואיך הפכו מחדל מזעזע לסיפור גבורה בנוסח תל חי מוסר לאהיה אז וגם לא היום
▪  ▪  ▪
בו-גוריון. ניסה למנוע את הגירוש [צילום: לע"מ]

את חטאי השכלתי הלקויה בתולדות הישוב טרם קום המדינה אני בא לספר במאמר זה. את השכלתי היסודית והתיכונית רכשתי בבית הספר בקריית חיים הפועלית. שם למדתי גם תלמוד וגם תורה שבעל פה. "הדתה" בלשון ימינו, ועל גבורת טרומפלדור וגיבורי ההעפלה. אבל, לא למדתי על האוניה "פאטריה".
היה לי ידע מסוים שמדובר באונית מעפילים שטבעה בנמל חיפה, ואיכשהו זה הסתדר לי בראש במעורפל עם האנגלים המנוולים שמנעו מניצולי שואה לעלות לארץ. רק השבוע, כאשר מלאו ב-25 נובמבר 78 שנים לטביעתה, למדתי את הסיפור המלא על האוניה, וזועזעתי. בפעם הראשונה בחיי למדתי, לבושתי, כי יהודים גרמו למותם של כ-250 יהודים. לא בעבר ההיסטורי של העם היהודי, אלא בעבר המודרני. וזהו הסיפור על קצה המזלג.
כ-3'500 פליטים יהודים, רובם מאוסטריה וגרמניה, הגיעו בשלוש אוניות מעפילים לאזור נמל חיפה ונתפסו על-ידי האנגלים. חלקם הגדול הועלה על אוניה צרפתית שרכשו האנגלים, פאטריה שמה, על-מנת לגרשם לאי מאוריציוס שבאוקיאנוס ההודי. הנהלת הישוב היהודי (בראשה עמדו אז מנהיגי מפא"י בן-גוריון ושרתוק, הוא שרת) ניסו למנוע את הגירוש אך לשווא. ואז החליטה ה"הגנה" לחבל באוניה על-מנת למנוע או לעכב את הפלגתה למאוריציוס. משה שרתוק (בן גוריון היה בחו"ל) אישר את הפעולה.
בדופן האוניה הטמינו אנשי "ההגנה" חומר נפץ לא רב, ולפי מספר עדויות הפליטים שעל האוניה קיבלו על כך התרעה על-מנת שיקפצו למים. מה שקרה הוא שבמקום לקרוע חור בדופן האוניה, האוניה התחילה לשקוע ולטבוע. חלק מהמעפילים ניצל, חלק אחר צלל אל מותו. במשך שבועות נפלטו גופות אל החוף. המספר הנקוב של המתים הוא 216, אך מעריכים שכ-250 נספו, כולל שוטר בריטי. אסון שלא יתואר. השלטון הבריטי הקים ועדת חקירה שקבעה כי היה זה מעשה חבלה של מתנגדי הגירוש.
תעמולה מבישה
הנהגת הישוב שלנו פטרה עצמה מכל אחריות, ולא יצאה בביקורת על העבודה הרשלנית של "ההגנה". להפך, ראה זה פלא: היא הפכה את האירוע למעשה גבורה הדומה לזה של גיבורי תל-חי; להקרבה הרואית של המעפילים "למען בניין הארץ", ל"מעשה ציוני גדול". גם ברל כצנלסון, האידיאולוג של מפא"י, נתן את ידו לתעמולה המבישה הזאת.
היה קול בודד של איש תקשורת שזעק ושאל: "באיזו רשות מותר להטביע בים נשים, גברים, זקנים וילדים ולהגיד שאנחנו מביאים קורבן"? אז הוא חטף סטירה מבנו של בן-גוריון שלימים יהיה סגן מפקד משטרת ישראל.
ולא רק שהיה כאן ליקוי מאורות מוסרי, הנהגת הישוב דאגה להשכיח את האירוע, למעשה להורידו מדפי ההיסטוריה. כמובן זה קשה. ראיתי שריד מגוף האוניה במוזאון חיל-הים בחיפה לפני כשנה, אך זה לא התקשר לי עם הזוועה האמיתית שהתרחשה לא הרחק משם, ב-25 נובמבר 1940.
למה אני מספר את על זה? ראשית, פשוט כדי שאלו שלא יודעים שיידעו. ושנית, נמאס לי לשמוע כל הזמן על "ערכים" מפי פוליטיקאים; איני יכול יותר לשמוע חדשים לבקרים את געגועי הנוסטלגיה לערכים של פעם, לערכים של האבות המייסדים. צריך להכיר בכך שבצד ערכים שהם ערכיים היו גם ערכים שליליים, בכל צידי הקשת הפוליטית של הישוב היהודי בארץ. צדיקים תמימים לא היו אז, ואין כיום. כאשר השרה מירי רגב בדמו של ילד ומאשימה את רמטכ"ל צה"ל במותו; וכאשר שלי יחימוביץ' מגייסת את דמו של סא"ל מ נגד חוק שהיא מתנגדת לו - אני רואה מול עיני ליקוי מאורות מוסרי. בשני הצדדים.

תאריך:  29/11/2018   |   עודכן:  29/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
78 שנים להטבעת האוניה פאטריה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תודה על המאמר. מסקנה נכונה. ל"ת
יפה מאוד  |  30/11/18 14:34
2
אכן , תודה עמוס
ברוריה ממוצקין  |  30/11/18 18:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סמדר וינברג
חוק הגישור שנחקק ב-2016 הכיל תקוות רבות בקרב המדינה וזוגות שעמדו לפני גירושין - מה קורה מאז? חוק הגישור במתכונתו הנוכחית אינו עונה על הצרכים האמתיים של הזוגות ולא פרקטי, הוא בקושי פלסטר על הפצע
יוני בן-מנחם
סבב נוסף של שיחות בין פתח לחמאס הסתיים בקהיר בכישלון חרוץ והסכם פיוס בין שתי התנועות איננו נראה באופק. כישלון השיחות מהווה מכה למצרים אשר יזמה אותן, ההערכה היא כי בטווח הקצר כישלון השיחות לא יפגע בהבנות הרגיעה עם ישראל וכי מצרים תשוב ותחדשן בעתיד הקרוב
אברהם בנמלך
CNN כמו BBC לא נותנים לעובדות לקלקל סיפור טוב והם לא חוששים שיגידו פייקניוז? פייקניוז זאת המצאה של טראמפ תתפלא אני דווקא מתרשם לטובה. אחלה סקר
בעז שפירא
המונח "שטחים" אינו מבטא ערכים, אינו מזהה את הבעלים, איננו משמר את הזיקה שבין אומה למכורתה    ב"שטחים" ניתן לסחור, על "שטחים" ניתן לנהל משא-ומתן, שטחים ניתנים להחלפה ואין במושג הזה היבט של נצח, בוודאי אין קשר לנצח ישראל    ובכלל, שטחים הוא מושג המרחיק תחת לקרב, מה ליהודי בעל נשמה יהודית ול"שטחים"?
רועי אורן
במשך שבועיים וחצי מפגינים הלבושים באפודים הזוהרים, שכל צרפתי נדרש להחזיק במכוניתו לפי חוק, מוחים על מיסים שמקרון הטיל בשנה שעברה על דלק ודיזל במטרה לעודד מעבר לתחבורה המבוססת על אנרגיה נקייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il