X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: אלי אלון]
מבנה לשימור קרס בדרום תל אביב
מבנה בית באר ישן, מרשים בגודלו ובעיצובו, בן כ-100 שנים ויותר, ברחוב הרצל 136 בדרום תל אביב, שהוכרז כמבנה לשימור בשל ערכו האדריכלי וההיסטורי, קרס בחלקו לפני יותר משבוע, כנראה בשל עבודות עפר שנעשות בצמוד אליו, לשם בנית שני בנייני מגורים רבי קומות לידו עבודות החפירה הופסקו בשל החשש שהמבנה יקרוס כולו דבר הקריסה נשמר בסוד ולא פורסם
צידו הדרומי של בית הבאר [צילום: אלי אלון]

[צילום: אלי אלון]

תושבת אזור המרכז, שלי' שלחה לפני מספר ימים לדף הפייסבוק שלי, צילום של מבנה היסטורי ברחוב הרצל 138 בתל אביב כשחלקו הקדמי נמצא במצב קריסה. "הבית מאוד מרשים. חבל שהוא בשלבי הריסה מתקדמים"' כתבה. בעקבות דבריה, והצילום ששלחה ושיתפה' הגעתי למקום לברר במה מדובר. לפני ניגלה מבנה בעל גג רעפים בן שתי קומות, חריג משהו במראהו ביחס למבנים בסביבתו, שחזיתו וחלקו המזרחי קרסו (ראו צילום שצילמתי). למרות עליבותו והזנחתו הנוכחית ניכר לפי צורתו האדריכלית ולפי גודלו שהיה בעבר בית עשירים. כבר במבט ראשון היה ברור לי לפי סגנון בנייתו כי מדובר במבנה בין 100 שנה לפחות וכנראה אף יותר מזה.
בברור מקיף שערכתי, התברר לי כי המדובר במבנה בית באר ערבי שהוקם על-פי הערכה בסוף המאה ה-19 על-ידי פרדסנים עשירים מיפו כבית באר להשקיית פרדסי האזור. המבנה הוא למעשה שריד ל"שכונה מצרית" - שכונה ערבית קטנה ששכנה צפונית מאבו כביר והוקמה במאה ה-19 על-ידי מהגרים ממצרים. בקומת המרתף התגלה חדר באר. בסיוע שי פרקש מחלוצי תחום תיעוד ושימור של אמנות ציורי קיר בארץ נחשפו והתגלו במבנה ציורי קיר.
לדעת חוקרים, בית הבאר בהרצל 138 הוא בעל ערך אדריכלי והיסטורי והוא הוכרז לשימור בשיתוף המחלקה לשימור של עיריית תל אביב. ליד מבנה בית הבאר, כמעט בצמוד לו הוחל לא מכבר בהקמת שני בנייני דירות רבי קומות בתכנונו של האדריכל אילן פיבקו. לשם הקמת שני בניינים אלה בוצעו באחרונה בצמוד למבנה ההיסטורי עבודות עפר כולל כריית בור ענק ורחב ידיים להקמת יסודות לבניינים הגבוהים. במקום אף הוצב כבר שלט בניה עם צילום הדמיית שני הבניינים המתוכננים להיבנות במקום.
הערכה היא, כי כתוצאה מעבודות עפר אלה נפגעו יסודות המבנה ההיסטורי וחלקו קרס אולם כמובן צריך להמתין לתוצאות חקירת נסיבות הקריסה. מיד לאחר הקריסה הופסקו העבודות באתר הבנייה מחשש לקריסת המבנה ההיסטורי כולו, ונפתחה חקירה לבירור נסיבות הקריסה. יש כמובן לוודא שהחקירה תעשה על-ידי גורמים חיצוניים ולא על-ידי גורמים המעורבים או קשורים באופן ישיר לבניה ולעבודות השימור. בחקירה יש לברר לעומק מדוע קרס המבנה והאם ננקטו הצעדים הנדרשים למניעת הקריסה. יש כמובן לפרסם ברבים תוצאות החקירה למען שקיפות.
תיאור המבנה ועברו ההיסטורי
על מלאכת שימור בית הבאר ההיסטורי ברחוב הרצל 138 בתל אביב, מופקד משרד מימר נאור אדריכלות ושימור בראשותו של אדריכל השימור מימר נאור. המשרד הכין תיק תיעוד על המבנה ועברו ההיסטורי שהועלה לרשת. נמסר לי כי הבית הוכרז כבנין לשימור מחמיר אך לא ראיתי מסמך המאשר זאת.
הבית נבנה במאה ה-19 ובתחילת שנות העשרים על-ידי פרדסנים עשירים מיפו בלב פרדסים רחבי ידיים שהשתרעו באזור. על-פי תיק התיעוד לאורך השנים נבנו במבנה תוספות בניה ארעיות, כגון מרפסות סגורות, סככות ומבנים מעץ בקומת הקרקע.
כדרכם של בתי באר רבים בארץ במאה ה-19, הבאר הופעלה בתחילה כנראה באמצעות אנטיליה ויתכן מאוחר יותר באמצעות מנוע דיזל. הבית נבנה בהדרגה: תחילה הוקמה קומת הקרקע בו פעלה חדר ומשאבת הבאר, מאוחר יותר הוקמה הקומה השנייה ששימשה למגורים ואירוח, קומה שהייתה מפוארת יחסית וכללה תקרה גבוהה, חלונות מקומרים וגג רעפים.
בשנות ה-40 שלפני קום המדינה ובשנים שלאחר הקמתה, פעלו במתחם המבנה בתי מלאכה או מחסנים. הניה מליכסון, חוקרת מבנים היסטוריים בתל אביב מספרת לי על המבנה: "מבנה זה הוא אחד מבתי הבאר שהיו באזור. שי פרקש העוסק בחשיפה ושימור ציורי קיר בבתים היסטוריים מצא מידע על תפקוד הבית לאחר קום המדינה. הוא מצא שמשנת 1949 ועד 2015 שימשה הקומה הראשונה בהרצל 138 בתי מלאכה שונים ביניהם מרפדיה שנסגרה בשנת 1965. משנת 1966 פעלו שם שני בתי מלאכה בתחום עבודת מתכת הראשון "נדגול מבלטים" והשני משנת 1985 לערך "כלבו נירוסטה".
לפני מונחים צילומים של מבנה בית הבאר בהרצל 138 שצולמו בשנת 2001 ובשנת 2008, לפני כ-16-ו 10 שנים. כשאתה משווה צילומים אלה למראהו הנוכחי אתה מבין עד כמה הוזנח המבנה, ועד כמה, גם כיום, לאחר הקמתה של המועצה לשימור אתרי מורשת, מזניחים כאן בארץ מבנים ישנים בעלי ערך היסטורי ואדריכלי. ההזנחה במקרים רבים של מבנים היסטוריים היא מכוונת ומתוכננת כדי שהמבנה התפורר ויוכרז כמבנה מסוכן בטיחותית ואז יהיה אפשר להקים על הריסותיו מגדלי בטון לתפארת.
בתי הבאר באזור יפו-רקע כללי
בית הבאר ברחוב הרצל 138 בתל אביב, היה אחד מעשרות בתי באר שפעלו במאה ה-19 ממזרח ליפו ודרום תל אביב של היום. בסוף המאה ה-19 השתרעו על שטחים נרחבים שממזרח ליפו ודרום תל אביב של היום, באזורים כמו תל א-ריש (תל גיבורים), שכונת שפירא ועוד, עשרות רבות של פרדסים שמהם נשלחו תפוזים לחו"ל דרך נמל יפו הקרוב. לצדם הוקמו בתי באר רבים ששימשו להשקיית הפרדסים וגם למגורים עבור פועלי ועובדי הפרדסים. האמידים שבפרדסנים בנו במתחם בית הבאר ארמונות, ששימשו אותם כבתי אירוח ונופש.
במשך השנים נהרסו חלק ניכר מבתי באר אלה, שמספרם באזור יפו והסביבה נאמד בשנת 1948 בכ-200, ונותרו מהם כיום באזור זה עשרות בודדות, רובם במצב התפוררות. בית הבאר בהרצל 138 ביניהם.
גורם הקשור לשימור בית הבאר בהרצל 138 בתל אביב מסר לי כי למרות קריסת המבנה בהרצל 138 הוא ישוחזר וישומר כמתוכנן.

תאריך:  03/12/2018   |   עודכן:  03/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבנה לשימור קרס בדרום תל אביב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כמו תמיד, רק נותנים דחיפה קטנה
הרב פיינשמעקער  |  3/12/18 12:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
החשדות בתיק 4000 מתייחסים למתן הטבות אסדרה לקבוצת בזק בעשרות ובמאות מיליוני שקלים - הרבה יותר מהתמורה שניתנה בפרשת הולילנד    הצימאון של נתניהו לתקשורת אוהדת מלמד שגם הוא מבין שישראל היום איננו עיתון רציני    הוא יכול להתייחס בזלזול לממצאי המשטרה ורשות ניירות הערך, אך כדאי שישים לב מי הם הפרקליטים שליוו את החקירה
משה ניסנבוים
מוצעים למכירה כ-50 סקיצות ושקפים מקוריים של סרטון ההנפשה שמלווה את שיר הפתיחה של תוכנית הילדים הקלאסית של הטלוויזיה החינוכית - פרפר נחמד    פריט נוסף מהימים ההם: איורים גרפיים מוקדמים של הרום טנדר
חגי קמרט
ניתוח שירה של שושנה ויג    הדוברת מביאה את מפגש התרבויות מזווית ההסתכלות שלה וההתרשמות שלה. והדגש הוא על הציונות שברקע, והאהבה לשפה העברית של הוריה
זיו פינטו
על-פי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, בחנוכה חלה עלייה של 5% במספר הפניות של ילדים למיון עקב היפגעות    עיקר העלייה היא בעקבות כוויות, בהן חלה עלייה של 16%
נאוה עינבר
האגודה ממליצה לציבור להעדיף אפייה על-פני טיגון במהלך החנוכה ושימוש בטמפרטורה בינונית על-פני גבוהה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il