X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עם כל הכבוד לטראמפ ולהיילי, וההערכה למאמצי השלום שלהם, חדשניים ומקוריים ככל שיהיו, מפתיעים ומפתים ככל שיהיו, יש רק עקרון אחד שיש לו סיכוי להוביל להסכם שלום, וזהו דפוס המו"מ הישיר. אין שום אפשרות לכפות פתרון מבחוץ, להפריח לחלל האוויר המזרח-תיכוני בלון של תוכנית כלשהי, ולצפות ששני הצדדים יקבלו אותה
▪  ▪  ▪
טראמפ והיילי. לא ניתן לכפות פתרון מבחוץ [צילום: אוון ווצ'י, AP]

הנשיא הבלתי-צפוי של ארה"ב הפתיע בשבוע שעבר בהודעה בלתי-צפויה על הכוונה להוציא בתוך חודש ימים את הכוחות האמריקניים מסוריה. כל נימוק לצעד מפתיע זה - אין בו כדי להרגיע לא את הכורדים ולא את ישראל, שנותרה למעשה לבדה מול אויביה בסוריה ובלבנון. בכל הנוגע לחזית הצפון, יהיה מעתה על מקבלי ההחלטות אצלנו להדק עוד יותר את הקשר והתיאום עם בעל-הבית האמיתי באזורנו, הלא הוא פוטין.
השאלה היא, אם ידידתנו הגדולה "תפצה" אותנו, בעקבות יציאתה החד-צדדית מסוריה. ארה"ב יכולה לעשות זאת בשני אופנים: האחד, הכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן. השני, קידום מו"מ לשלום בינינו לבין הפלשתינים.
הצעה להכרה בריבונותנו בגולן כבר הונחה על שולחן הסנאט. הדרך לחקיקתה היא ארוכה, הסיכויים להעברתה קלושים, אבל בוודאי אין לזלזל ביוזמה זו, שמועלית זו פעם ראשונה מאז מלחמת ששת הימים ומאז החלת החוק והשיפוט של ישראל על אזור חיוני זה.
לא פחות חשובה מזה היא "עסקת המאה" שמתבשלת בבית-הלבן. שוב ושוב מדברים עליה, מגבירים ציפיות, ואין משחררים בינתיים ולו פרט אחד ממה שכבר נכלל בה. השגרירה היוצאת באו"ם, ניקי היילי, אמרה במועצת הביטחון, שממשל טראמפ מכין עבור ישראל והרש"פ תוכנית "שונה מאוד מכל הניסיונות הקודמים ליצור שלום בין הצדדים".
התוכנית, לדבריה, "מכירה בכך שהמציאות בשטח במזרח התיכון השתנתה בדרכים רבות עוצמה וחשובות" - וכבר היה אצלנו מי שפירש זאת כהכרה בהתיישבות הישראלית בחבלי יהודה ושומרון.
עם כל הכבוד לטראמפ ולהיילי, וההערכה למאמצי השלום שלהם, חדשניים ומקוריים ככל שיהיו, מפתיעים ומפתים ככל שיהיו, יש רק עקרון אחד שיש לו סיכוי להוביל להסכם שלום, וזהו דפוס המו"מ הישיר. אין שום אפשרות לכפות פתרון מבחוץ, להפריח לחלל האוויר המזרח-תיכוני בלון של תוכנית כלשהי, ולצפות ששני הצדדים יקבלו אותה. אין נוסחת-קסמים כזאת.
טראמפ מראש חשוד על-ידי הפלשתינים באהדת-יתר לישראל. לכן, הוא יעשה מאמץ להראות שאין ב"תוכניתו" הטיה לטובת בעלת-בריתו במזה"ת. ייתכן כי הנשיא - שלדבריו אינו רוצה עוד להיות "השוטר" האזורי - מצפה, כי ישראל תקבל את תוכניתו כלשונה, שהרי היא מבית היוצר של המעצמה הידידותית לה ביותר.
ואולם במזרח-התיכון כללי המשחק שונים בתכלית. ככל שהתוכנית תהיה "מאוזנת", עסקה שאין בילתה להערכת מבשליה בקדרת וושינגטון, נראה שגם הפעם ידחו הפלשתינים את התבשיל החם שיוגש להם ולנו, כנראה במחצית הראשונה של 2019.
בדבריה של ניקי היילי היה משפט חשוב: "את ההחלטות הסופיות יכולים לקבל רק הישראלים והפלשתינים". לאמור, גם ארה"ב מבינה, כי עם כל הכבוד והיומרה, המילה הסופית - חותמים על הסכם שלום אם לאו - היא של הצדדים לסכסוך, כמובן. ההישג היחיד שארה"ב יכולה לצפות לו, הוא גרירתם אל שולחן המו"מ. זה יוכל להתממש רק אם הצד הערבי-פלשתיני יסיר את כל התנאים המוקדמים שלו לפתיחת מו"מ לשלום, ויחדל באופן מוחלט מתעמולת ההסתה ומהטרור הרצחני!
אם זה יקרה, אפשר יהיה להתחיל בדו-שיח ישיר, שעצם קיומו מלמד על נכונות שני הצדדים לפשרות הדדיות, לוויתורים על מלוא התביעות, כדי לסכם עסקה. ארה"ב תוכל לסייע מאחורי הקלעים, אבל לאפשר למו"מ הישיר להתנהל ברציפות, כאשר כל צד מניח על השולחן את דרישותיו ושאיפותיו, יהיו מרחיקות לכת ככל שיהיו. הן יהיו נקודת פתיחה לדיונים מורטי עצבים, שיהיו בהם מעלות ומורדות, אבל מקדמי שלום.
גם הרעיונות האמריקניים יונחו על השולחן, אבל בשיח הישיר הזה ישלוט העיקרון, שאין כפיית רעיונות מבחוץ, אין לוחצים ואין מזרזים. במצב הגועש באזורנו, באיומים המתעצמים, וכאשר ארה"ב מפתיעה בהודעתה כי היא מתנערת משום-מה מתפקידה בסוריה, תרומתה לשלום המיוחל יכולה להיות בעיקר בהושבת נציגי הצדדים לסכסוך הישראלי-פלשתיני אל שולחן המו"מ הישיר. השולחן יכול להיות בוושינגטון, אבל עדיף שיהיה לסירוגין בירושלים וברמאללה.

פורסם לראשונה במעריב, 24.12.2018
תאריך:  25/12/2018   |   עודכן:  25/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רק מו"מ ישיר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ממש ממש לא
עובד 1  |  25/12/18 15:02
2
הגיון פשוט
יוסי מ.  |  25/12/18 17:40
 
- כל מי שמכיר את הערבים
מזרחן  |  25/12/18 18:36
 
- מה ניתן לערבים? ניתן לערבים
אברהם 101010  |  25/12/18 18:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
מצרים מנסה לשמור על הרגיעה היחסית שהושגה ברצועת עזה ולא לאפשר גלישה להסלמה שתציג במערומיה את כישלון היוזמה המצרית. גם לארגון חמאס אין אינטרס בהסלמה, המטרה של חמאס היא לשמור על הרגיעה ברצועה ולפתוח חזית חדשה בשטחי הגדה
איתמר לוין
אומר שחתימתו על חוות דעת לפיה ניתן להחיל את "תקנת השוק" על 2,000 בתים בהתנחלויות, מלמדת שיש פתרון מידתי ומאוזן יותר מאשר החוק
איתן קלינסקי
בפרשת החיים בארצי סובלים מדמוניזציה של הזר אפריקנים, שהגיעו לישראל במנוסתם מרעב ואימה באפריקה    דמוניזציה של הזר בישראל זורעים בנאומים פופוליסטיים זולים כלפי הזר המוצג כסרטן
יוני בן-מנחם
מחמוד עבאס הפתיע את ארגון חמאס והודיע על פיזור הפרלמנט שבו יש לחמאס רוב של שני שלישים. בחמאס זועמים ולא מתכוונים לבצע את ההחלטה שמבטאת את כישלונה של מצרים בהשגת פיוס פלשתיני ומרחיבה את הנתק בין הגדה לרצועה
אביתר בן-צדף
הגירוש צריך לחול על משפחות מחבלים, שביצעו את זממם, כמו על מי שסוכלו בטרם פגעו בנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il