X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה הוא מצאצאי לוי, יוסף אחיו של לוי בהיות יוסף רחוק מארצו נשא לאשה את אסנת המצרייה, מנשואים אלו נולדו הילדים אפרים ומנשה, אבות לשבטים בעלי משקל סגולי וייחודי בחברה הישראלית
▪  ▪  ▪
לכבד את הגר [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

פרשת השבוע לא נתפסה כיצירה עצמאית, שניתן לקרוא בה ללא תיווך פרשני. תיווך פרשני באילו הימים מתעל את הטקסט המקראי למחוזות כואבים, שלצערי, מעניקים נדבכים לשנאה כלפי הזר - אם הוא ערבי בן הארץ הזו או מסיג גבול, שברח מאימת הרעב בארצו ובא לכאן.
למעשה הקול האוניברסאלי ההומאניסטי נחלש במציאות חיינו כיום, במיוחד מצד העולם הרבני המייצג "המוסמך" של התיווך הפרשני. ועל כך אני מצר.
למרות החלון הצר שמבעדו משקיפה הפרשנות המסורתית על המקרא, גם היא מצליחה לעתים לגלות במקרא תובנות נבונות, עמוקות ואף רבות כאלה שניתן לכנותן מודרניות.
נתייחס למפגש על-פי הבאר בין משה הפליט, שנס מאימת שררה, לציפורה המדינית בת כהן, משבט נודדים במדבר. מפגש, בו נחלץ משה, בן העם העברי, לעזרת הנערה ציפורה, שהייתה במצוקה קשה עקב התנכלות רועי צאן אלימים. משה, שארצו נחלץ לעזרת החלש, גם בהיותו נרדף ונתון במנוסה, נחלץ לעזרת ציפורה החלשה מול אלימותם של הרועים במדבר אליו הוא נקלע.
מפגש בחיק הטבע הצמיח אהבה, שהביאה אותם בברית נישואים בברכת אב הנערה, המתואר, כמי שעודד להביא לביתו את משה, הפליט הנס מאימת משפט מוות בארץ בה נולד.
חשיבות רבה
ציפורה היא בדואית-מדינית "כשרה", בת ליתרו, כהן בכיר של דת זרה. מפגש חטוף ומקרי שלה עם משה בחיק הטבע ליד באר מים ללא כל מנגנוני גיור, הביא אותם להקמת משפחה - "וַתֵּלֵד בֵּן וַיִּקְרָא (משה) אֶת שְׁמוֹ גֶּרְשׁוֹם, כִּי אָמַר גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה". הנווד המדייני תורם גם הוא מתבונתו - תבונת המדבר - לחתנו ההופך למנהיג של עם עבדים הלוחם לחרותו. הנווד המדייני שותף פעיל להשתתת מערכת משפט בחיי העם בראשית צעדיו.
הנווד המדייני יתרו, זכה שדורות קוראים בני ישראל פרשה בספר שמות הנושאת את שמו - "פרשת יתרו". בריטואל הדתי המסורתי יש חשיבות רבה לפרשה הזו. בשבת פרשת יתרו, בטקס הקריאה בתורה בפרשת השבוע מעל הדוכן, הקהל מכבד את פסוקי עשרת הדברות שבפרשה בעמידה על רגליו. יש פה מחווה יוצאת דופן בשגרה הרגילה של קריאת התורה.
משה מגיע אל הר האלוהים חורבה כשהוא "רוֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ, חֹתְנוֹ, כֹּהֵן מִדְיָן, וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרְבָה (שמות, ד' 1) ואל העברי, רועה הצאן של יתרו המדיני מלאך אלוהים בא "אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה" (שם, 2).
משה הוא מצאצאי לוי. יוסף אחיו של לוי. בהיות יוסף רחוק מארצו נשא לאשה את אסנת המצרייה, מנשואים אלו נולדו הילדים אפרים ומנשה, אבות לשבטים בעלי משקל סגולי וייחודי בחברה הישראלית. ללא שום מערכת גיור מתלהמת. הפרשה שלנו מורה, שישנה דרך אחרת. לצמרת המנהיגה את עם ישראל "חדרה" אישה בדואית-מדיינית, רעיית מנהיג עם העבדים, עם ישראל. כמוה עוד לפניה "חדרה" לצמרת אם שני שבטים בכירים - מנשה ואפרים - הרי היא אסנת המצרייה. מצריה "טהורה" ובדואית-מדיינית "טהורה" הן אימהות לצאצאי יהודים "טהורים".
בפרשה שלנו לא הופנה לעברה של אשת משה רבנו, הנוודית-המדיינית, משפט קשה מהמקורות - "קשים גרים לישראל כספחת". כמו שמשה קיבל לחיקו את צפורה המדינית, כך נהג גם בועז כלפי רות המואביה, סבתא רבתא של דוד המלך.
עוצמות אנושיות
המפגש בחיק הטבע בתקופת קציר חטים הביא לקשר בין בועז לאישה מארץ מואב - לברית נישואים עם הילת מעשה ערכי ואנושי של בת העם המואבי כלפי חמות עבריה. כמו רות המואביה גם אחיאור העמוני נישא לגיבורה עבריה בשם יהודית (ספר יהודית). מפגש אנושי בין אנשים יצר קשרים למרות מחיצות דתיות ולאומיות ולמרות איבות דתיות ולאומיות.
ציפורה היא רק נוודית מדיינית. אבל רות ואחיאור הם מעמים מקוללים, שהיו אסורים לחיתון - "לא יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל יהוה, גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי, לא יָבוֹא לַהֶם בִּקְהַל יהוה עַד עוֹלָם". האיסור המוחלט בספר דברים פרק כ"ג 4 נשאר חיוור ומבויש מול עוצמות אנושיות שהחיים יודעים, עוצמות שהביאו את בועז ורות המואבייה בברית הנישואים, את יהודית עם אחיאור העמוני ואת משה עם בדואית-מדיינית, ציפורה.
בימים ששנאה לזר קיימת בארצנו, יש משמעות מיוחדת לקריאה בפרשת שמות. חווינו אירועים הקוראים לגירוש זרים. לכתובתם יש להזכיר - הדמוניזציה שעשה שלטון רשע במצרים כלפי הזר העברי, בל נעשה כלפי הזר - כלפי בן העם הערבי שחי כאן מאות רבות של שנים, וכלפי נסים מרעב מהיבשת השחורה. נלמד מהפרשה שלנו איך מנהלים דפוסי חיים של כבוד איש לזולתו. ננהג כמו יתרו המדיני כלפי משה העברי. מחיצות דתיות ולאומיות לא מנעו ממשה העברי וציפורה המדיינית לבנות תא משפחתי. כמוהם בועז ורות המואבייה, יהודית ואחיאור העמוני, דוד עם החיתית והגשורית והרשימה עוד ארוכה.
בימים שאנחנו שומעים בכיכרות אמרות נגד הזרים "השורצים" בתוכנו, נשנן לעצמנו את פרשת שמות, בה אנו למדים את משמעות המלה "שורצים" שהוטחה לעברנו. כאשר רב משתמש במלה "שורצים" לעבר זרים הוא לא הפנים את פרשת שמות - הוא פגע בפסוק "וּבְנֵי יִשׁרָאֵל פָּרוּ וַיּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד וַּתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אוֹתָם".
פרשת שמות תובעת מאתנו להפסיק מיד הסתה נגד זר, אם הוא ערבי, בן הארץ הזו כמוני, ואם זה זר, מסיג גבול שברח מאימת הרעב בארצו.

תאריך:  26/12/2018   |   עודכן:  26/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רעיה מדיינית (בדואית) בפרשת "שמות" (ב)
תגובות  [ 25 ] מוצגות  [ 25 ]  כתוב תגובה 
1
איתן, אתה שוב מתבלבל
ה.א  |  26/12/18 09:25
2
אה....
מגיב ותיק  |  26/12/18 09:59
 
- הנאלחות של המגיב הוותיק
מאד לא וותיק  |  27/12/18 10:09
 
- אה... אתה לא מעודכן ?
מגיב ותיק  |  27/12/18 22:01
 
- מגיב וותיק מעריך "כתיבה חכמה"
המגיב הוותיק מערי  |  28/12/18 09:05
 
- הצעה לבולשביק ממשטרת המחשבות
מגיב ותיק  |  28/12/18 10:54
 
- די לקנאות החשוכה של מגיב ותיק
נעמי..  |  30/12/18 07:47
3
ה.א הדייקן
ה.א הדייקן  |  26/12/18 14:15
 
- איתן, אלה החברים שלך? תת-רמה!
ה.א  |  26/12/18 15:43
 
- הוא.א משתטה
ה.א תמיד צודק  |  26/12/18 20:58
 
- ככלב השב אל קיאו. חובה להחליף.
ה.א  |  26/12/18 22:10
 
- כך עובד גבלס הוותיק ל"ת
למגיב הותיק הגזען  |  26/12/18 22:41
 
- למגיב הטרחן ה.א
לטרחן ה.א  |  30/12/18 14:51
4
אם מדיינת זה בדוית מה זה קלינס
ב,ל  |  26/12/18 18:18
 
- ב.ל מסוגל להכות
ב.ל מסוגל   |  26/12/18 19:24
 
- ב.ל י יכה את יהודית
ב.ל יכה   |  26/12/18 23:12
 
- לא להתייחס למגיב ב.ל ל"ת
לא להתייחס  |  29/12/18 09:59
 
- כמו שיתרו התייחס למשה
נתייחס לאנשי המדב  |  26/12/18 20:34
 
- גבלס גאה במגיב ב.ל ל"ת
גבלס גאה  |  30/12/18 07:51
5
לא לומדים מהתנ"ך
לא לומדים מהתנ"ך  |  27/12/18 09:49
6
להתנהג לגר כמו שיתרו התנהג
פרשת שמות  |  28/12/18 10:00
 
- פרשת שמות נכלמת
פרשת שמות נכלמת  |  29/12/18 09:39
7
אריה דרעי לא קרא את פרשת שמות
דרעי לא קרא  |  29/12/18 09:20
8
מבכה את לכתו של עמוס עוז ל"ת
נעמי קליין  |  30/12/18 07:36
9
לא להתייחס למגיב הותיק
לא להתייחס  |  30/12/18 14:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
הכנסת אישרה סופית את ביטול הסדרי קיצור שליש למבצעי מעשי טרור, והם לא ישוחררו בשחרור מוקדם    "אין כאן שום שיקול של שיקום ורק שיקולי הרתעה לנגד עינינו"
שירה הלוי
המצב המדאיג שמשפחות שביתם נפגע משיגור של טיל, נותרים בסמוך לאירוע לבדם ללא תמיכה נפשית רשמית
אסתר שניאורסון-גרי
"ואם לא תורישו את יושבי הארץ מפניכם והיה אשר תותירו מהם לשכים בעיניכם ולצנינים בצדיכם וצררו אתכם על הארץ אשר אתם יושבים בה"
משה חסדאי
80 שנה בדיוק אחרי חורבן בית הכנסת הגדול בעיר קלינינגרד (קניגסברג, בירת פרוסיה) ברוסיה, נחנך בית הכנסת מחדש    קמפיין התרמה למען מכינת עלי, הצליח לאסוף 1.3 מיליון שקל בתוך שלושים שעות
ראובן לייב
שנת 2018 לא הותירה אחריה תקוות רבות לשנה שתבוא, והיא התאפיינה בגל של טרור איסלמיסטי ובאוזלת ידו המדינית של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ
רשימות נוספות
"יש חלופה לחוק ההסדרה"  /  איתמר לוין
"הכסף של נתניהו לחמאס מופנה נגדנו"  /  מחלקה ראשונה
אריאל עוצר ייבוא תוצרת חקלאית מהרש"פ  /  עידן יוסף
רק מו"מ ישיר  /  יוסי אחימאיר
מאמץ מצרי למנוע הסלמה  /  יוני בן-מנחם
לא לדמוניזציה של הזר  /  איתן קלינסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il