X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התעצמות האיום בזירה הצפונית והתגברות התעוזה מצד חמאס בדרום, חוללו שינוי במצבה הביטחוני-אסטרטגי של ישראל. הם גם מראים עד כמה מנותקת מן המציאות התפיסה לפיה ניתן להתכנס לגבולות 1967
▪  ▪  ▪
התרסה מטרידה [צילום: עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]

אירועי מלחמה, כמו מלחמת ששת הימים ומלחמת יום כיפור, מחוללים לא פעם תפניות אסטרטגיות מובהקות וגלויות. ואולם ישנן תפניות פחות מוחשיות שאינן פחותות בחשיבותן. כאלה היו שתי תפניות מרכזיות ששנת 2018 חוללה במצבה הביטחוני-אסטרטגי של מדינת ישראל.
התפנית הראשונה מתבטאת בהתעצמות האיום בזירה הצפונית, בשילוב כוחות הציר אירן-סוריה-חיזבאללה. התאוששותו של שלטון אסד וביסוס שליטתו המחודשת על מרבית שטחי סוריה, החזירו את כוחות צבא סוריה לגבול רמת הגולן. הצטרפו אליהם במרחב זה כוחות אירניים וחיזבאללה, כמו גם מיליציות שיעיות בחסות אירן. נוכחותה ומעורבותה של רוסיה בסוריה הוסיפו אילוצים על חופש הפעולה הישראלי במרחב, בעיקר לאחר הפלת המטוס הרוסי והמשבר שהתהווה בעקבותיו.
התפנית השנייה מתבטאת בחיכוך שנוצר בזירת רצועת עזה, שהובל מראשית האביב על-ידי חמאס תוך התרסה מטרידה שאתגרה את מדינת ישראל לגבי הרלוונטיות של עליונותה הצבאית למול הארגון.
תפניות אלה מאתגרות את הנחות היסוד עליהן התבססה תפיסת הביטחון הישראלית בעשורים האחרונים. מאז חתימת הסכם השלום עם מצרים ב-1979 נבנה צה"ל להכרעה בזירה הצפונית, תוך הנחת קיומם של תנאים אסטרטגיים שיאפשרו ריכוז המאמץ בזירה זו. גם תהליך אוסלו התבסס על ההנחה שאיומי הזירה הפלשתינית מעזה ויו"ש, יאפשרו להמשיך להתייחס לזירות אלו כזירות משניות.
כאן התפתח ההיסט המטלטל את מערכת הביטחון הישראלית. האיום שהתפתח מעזה, הגם שהוא עדיין משני בהשוואה לאיומי הזירה הצפונית, חולל סדקים בתשתית התפיסה הישראלית לגבי הפעלת כוח במלחמה. כך למשל ניצלה הנהגת חמאס בעזה את התמקדותה של ישראל בזירה הצפונית, ליצירת אירועי הסלמה עד כדי הליכה מתריסה על סף הידרדרות למלחמה, תוך הכרת המגבלות המונעות לפי שעה קבלת החלטה ישראלית על פעולה מקפת בעזה. בתודעה זו ובניצולה המושכל, טמון הפוטנציאל שאפשר לחמאס ליצור מה שנראה כמשוואת איזון אסטרטגי נוכח ישראל.
המגמה להיפרדות מהפלשתינים ולנסיגה מתכנסת לקווי 67', המובלת על-ידי האליטה הביטחונית הישראלית, מניחה, כי היפרדות תוך יצירת גבול מוגדר בין ישראל לבין הפלשתינים תחולל יציבות ביטחונית. לטענתם, אם בכל זאת יתהווה איום ביטחוני משמעותי מצידו השני של הגבול, הרי שצה"ל בעליונותו המובהקת יכריע אותו ביממות ספורות. במבחן המציאות, נוכח איום חמאס מרצועת עזה ובמורכבות השיקולים העיתיים, התגלו הבטחות אלה כמופרכות מיסודן.
מאז תחילת תהליך אוסלו ב-1993 חל שינוי משמעותי ביחסי הכוחות בין ישראל לבין הפלשתינים. גם בתופעת המלחמה חלו בעשורים האחרונים שינויים גלובליים. תומכי הנסיגות לא הפנימו ככל הנראה את משמעותם של שינויים אלה, שכן הערכתם את עוצמת צה"ל במבחן היעילות והרלוונטיות נוכח האיומים המתהווים לוקה בהערכת יתר. אם כוחות הקואליציה בפיקוד אמריקני נזקקו לתשעה חודשי לחימה לטיהור העיר מוסול מכוחות דאעש, על מה מסתמכת הציפייה שצה"ל יכריע את חמאס ביממות ספורות?
מתמיה כיצד תומכי הנסיגה מקרב האליטה הביטחונית מתעלמים בעקביות מפוטנציאל האיומים העלול להתממש לאחר מהלך זה. דומה כי הצורך בהתכנסות לגבולות 67' מהווה מרכיב כה דומיננטי ומרכזי בהשקפתם, עד שאינו מותיר מקום להטלת ספק ביכולתו של צה"ל להבטיח את ביטחון ישראל נוכח האיומים הצפויים. לפנינו מעגל קיבעוני טיפוסי: הערכת יתר של עוצמת צה"ל כצידוק לנטילת הסיכונים הכרוכים בנסיגה לקווי 67', תוך הפחתה שיטתית בעוצמת סיכונים אלה, עד כדי הכחשתם הגורפת.
מאורעות הקיץ האחרון ברצועת עזה מחייבים בירור מהותי לגבי התכנותו של מהלך היפרדות נוסף ביו"ש, ולו משום שקירבתם של שטחים אלה לריכוזי האוכלוסייה ונכסיה העיקריים של מדינת ישראל ברצועת החוף יהפכום לזירת הלחימה העיקרית אם ויחולו בהם תהליכי התעצמות דומים לאלו שהתרחשו ברצועת עזה ובלבנון. השאלה היא האם נוכח התפתחות איומים משמעותיים מקבילים במספר זירות, תהיה לצה"ל ולמדינת ישראל יכולת למענה ראוי.

הכותב הוא עמית מחקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים. לשעבר מפקד גיס ומפקד המכללות הצבאיות.
סדרת הפרסומים מבט מבס"א מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  28/12/2018   |   עודכן:  28/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התפניות האסטרטגיות של 2018
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר חשוב מאד
עובד 1  |  28/12/18 10:36
2
השאלה העומדת
באום  |  28/12/18 18:56
3
השיקולים הביטחוניים משניים
פלמוני  |  28/12/18 21:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
איציק וולף
הבטון שצה"ל הזרים למנהרה התקפית שחפר חיזבאללה זרם ממבנה אזרחי המשמש כמפעל בלוקים ואל רחובות הכפר השיעי כילא    "חיזבאללה משתמש במבנים אזרחיים בלב השטח הבנוי בדרום לבנון, תוך הפרה חמורה של החלטה 1701 וסיכון אזרחיה כמגן אנושי"
עמוס גלבוע
בתקשורת דווח כי ערביי חיפה מונים 20 אחוזים מאוכלוסית העיר    מאמרי פרשות תמכו בכך    האמת: רק 11 אחוזים!!
עו"ד אברהם פכטר
בוגי מזמר בגל"צ - יעלון בגל"צ - "ידעתי על המנהרות אבל שיקרתי כדי להטעות"... כך גם לגבי הצוללות, אזריה, הפרישה והסקרים - הכל תרגילי הטעיה מתוחכמים אך לא תמימים    בצפון גילו מנהרה שלישית - האם דין המנהרות לגבי ביבי הן כדין הצוללות או הסיגרים, או יש בהם כבלים של בזק ואתר וואללה בו צפו החיזבאללה
יורם אטינגר
ללא שום קשר לעניין הפלשתיני, ככל שהמזרח התיכון יותר גועש, אלים, נטול-סובלנות, בלתי צפוי ובלתי יציב במישור הבין-ערבי; וככל שמאכלת האייתולות מתקרבת לצוואר השליטים הערביים ברחבי המזרח התיכון; כן מתהדקים קשריהם הביטחוניים והכלכליים עם ישראל, הנתפסת כ"סוכן ביטוח חיים" היעיל באזור
ראובן לייב
זו עתידה לבוא אם רק יעז נסראללה לממש את איומו ולתקוף את ישראל במענה על שלל פעולותיה, שנועדו לחשוף מנהרות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il