X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
פינוי מעבר רפיח מפקידי הרש"פ מאיים להביא לסגירת מעבר רפיח והקריסת הבנות הרגיעה היחסית בין ישראל לחמאס. ישראל עלולה לשלם את מחיר המתיחות בין הרש"פ לחמאס שמנסה לאלץ את ישראל להפעיל לחץ על מחמוד עבאס לחזור בו מהסנקציות על הרצועה
▪  ▪  ▪
עבאס. לוחץ על רצועת עזה בנקודה הרגישה שלה [צילום: נאסר אישתיה/פלאש 90]

המתיחות הגואה בין הרש"פ לחמאס בימים האחרונים הביאה את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להסלים את המאבק נגד חמאס ולהורות על פינוי מעבר רפיח מפקידי הרש"פ, ב-6 בינואר נכנסו אנשי יחידת המעברים של חמאס למעבר רפיח ותפסו את מקומם של פקידיו של מחמוד עבאס.
מעבר רפיח הינו המוצא היחידי היבשתי של רצועת עזה לעולם הערבי, המעבר אוייש באנשי הרש"פ לפני כמה חודשים במסגרת יישום הבנות הפיוס בין חמאס לרש"פ בתיווך מצרי, דבר שאיפשר את פתיחת המעבר באופן רציף והקלת המצוקה ההומניטרית של תושבי רצועת עזה.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שוב לוחץ על רצועת עזה בנקודה הרגישה שלה, ברור שסגירת המעבר היא רק עניין של זמן, מצרים איננה מוכנה שארגון חמאס יפעיל את מעבר הגבול בצד הפלשתיני של הרצועה, על-פי ההסכמים הרש"פ היא שמפעילה אותו, בתוקף היותה הנציג היחיד והבלעדי של העם הפלשתיני, וסביר שהיא תסגור אותו בקרוב, דבר שיעורר שוב את שאלת המצוקה ההומניטרית של יותר מ-2 מיליון פלשתינים המתגוררים ברצועה. מטה צעדת השיבה פרסם ב-7 בינואר הודעה שבה קרא לממשלה הפלשתינית לחזור בה ממהלך פינוי הפקידים ממעבר רפיח, דבר יביא לסגירת המעבר ולהצטברות משברים הומניטריים ברצועה.
בהודעה נאמר כי סגירת המעבר פירושה חזרה לכל מאפייני (המחאה) העממית ופיצוץ המצב, ההודעה קראה למצרים להתערב כדי לשנות את המצב ולהמשיך במאמציה להשגת אחדות ולפתוח את המעבר שמשמש כ"כריאה שדרכה נושמים" שני מיליון ו-300 אלף פלשתינים ברצועה.
בארגון חמאס רואים במהלך של מחמוד עבאס בפינוי מעבר רפיח מפקידי הרש"פ כוונה להביא לסגירת המעבר ובכך להביא לניתוק הרצועה מהגדה וביצוע "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. חמאס מאיים בחידוש מעשי האלימות בגבול הרצועה כדי להפעיל לחץ על ישראל כדי שתלחץ על הרש"פ להחזיר את פקידיה למעבר רפיח.
גם כך חלה הסלמה השבוע במצב לאורך גדר הגבול, טיסן ממולכד במטען גדול שוגר מהרצועה לעבר עוטף עזה ורקטה שוגרה לעבר אשקלון.
צה"ל תקף בתגובה עמדות של חמאס בדרום ובצפון רצועת עזה, התגובה הייתה מדודה, על-פי הנחיית הדרג המדיני, אך כעת ברור שמחמוד עבאס החדיר נפץ מסוכן למצב השברירי ברצועת עזה וכי סגירת מעבר רפיח עלולה להאיץ את פיצוץ המצב מחדש בגבול הרצועה. מדובר בסכנה שעלולה להביא לקריסת ההבנות בנושא הרגיעה בין ישראל לחמאס שיושמו עד כה.
ההישג הראשון של צעדות השיבה
פתיחת מעבר רפיח לפני כמה חודשים הייתה ההישג הפלשתיני הראשון של קמפיין צעדת השיבה שהחל ב-30 במרס בשנה שעברה. מצרים פתחה את מעבר רפיח באופן שוטף מאז תחילת חודש רמאדאן על-פי הוראתו של הנשיא א-סיסי כדי להקל את המצוקה ההומניטרית של תושבי הרצועה. עד לחודש הרמאדאן הייתה מצרים פותחת את המעבר פעם אחת לאורך 3 או 4 חודשים לתקופה של 3 ימים בלבד.
מצרים פתחה את המעבר באופן רציף כדי לספוג ולהכיל את הזעם העממי של הרחוב העזתי בעקבות המצור וקמפיין צעדת השיבה, הנחת העבודה של המודיעין המצרי היא שיש להקל את הלחץ ההומניטרי כדי שלא יהיה פיצוץ ברצועת עזה.
על-פי גורמים בחמאס, פתיחת מעבר נעשתה בעקבות הסכם בין המודיעין המצרי להנהגת חמאס על הפסקת התמיכה של ארגון חמאס בשלוחת דאעש בצפון סיני שעוסקת בפעילות טרור נגד המשטר המצרי וכוחות הביטחון שלו.
מצרים חששה גם שאי פתיחת המעבר יצור לחץ עצום ברצועה שיביא להתפרצות של עשרות אלפי פלשתינים מהרצועה את הגבול עם מצרים ולכניסתם ההמונית לחצי האי סיני כדי לקנות מוצרי מזון ודלק כפי שקרה כבר בעבר, דבר שעלול להביא למספר גדול של נפגעים בנפש מכיוון שהצבא המצרי ינסה למנוע בכוח את פריצת גדר הגבול בין מצרים לרצועת עזה.
המהלך שעשה מחמוד עבאס בפינוי אנשיו ממעבר רפיח עלול להפוך לכדור שלג שיטרוף את ההישג של חמאס בקמפיין צעדת השיבה שהביא לפתיחת מעבר רפיח ולחדש את האירועים האלימים על גבול הרצועה.
האינטרס של ישראל הוא למנוע את ההתדרדרות במצב הביטחוני, בינתיים עצרה ישראל עד להודעה חדשה את הכנסת הכסף הקטרי לרצועה בסך 15 מיליון דולר לתשלום משכורות פקידי חמאס בעקבות ההסלמה האחרונה וכדי להפעיל לחץ על חמאס, ספק אם זה יעזור, ארגון חמאס איננו מעוניין בעימות צבאי גדול ברצועה אך הוא מנסה לרתום את ישראל באמצעות איומים וירי רקטות כדי שתלחץ על הרש"פ לבטל את הסנקציות נגד הרצועה.
העיניים נשואות כעת למצרים בתקווה שהנשיא א-סיסי יצליח לשכנע את מחמוד עבאס לחזור בו מהחלטתו בעניין מעבר רפיח או שיסכים לשליטה זמנית של חמאס במעבר והמשך הפעלתו כדי למנוע את התגברות המצוקה ההומניטרית ברצועה.

תאריך:  08/01/2019   |   עודכן:  08/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל תשלם את מחיר המתיחות בין הרש"פ לחמאס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
ראובן לייב
טרור השנאה אינו יודע גבולות    הדברים חמורים שבעתיים כשמדובר בטרור כפול, המופנה בו-זמנית הן נגד ערבים והן נגד יהודים
איציק וולף
עאסם ברגותי - שהשתתף בפיגוע בצומת עפרה וביצע את הפיגוע בגבעת אסף יומיים לאחר מכן - נעצר הלילה בבית אחד מסייעניו בכפר אבו שח׳ידם שבבנימין, הסמוך לכפר מגוריו, והועבר לחקירת שב"כ    היה עסוק בימים האחרונים בהכנות לביצוע פיגועים נוספים
יוני בן-מנחם
יישום התוכנית להקשחת תנאי מאסרם של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל הוא בעל השלכות ביטחוניות רבות ויש לבדוק היטב את נחיצותה כעת. ישראל נמצאת בתהליך בחירות עם אתגרים ביטחוניים גדולים בצפון ובדרום והיא איננה צריכה ליצור לעצמה מוקדי עימות חדשים עם הפלשתינים
אליהו קאופמן
מאיש ימין ופאר ה"הדר הרויזיוניסטי" הפך ריבלין ליקיר השמאל הישראלי    אבל ישנו רגע שבו האיש הליבראלי הזה משתתק גם כאשר הפגיעה הגזענית האנטי ערבית היא הקשה ביותר, ולא רק כאשר היא פוגעת רק בערבים - אלא גם ביהודים    לרגע הזה קוראים בית"ר ירושלים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - דין ודין, גד̤לים, מועמדים, לוחמת והקטנת המשא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il