X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
רבים מכירים את זאב ז'בוטינסקי אך מעטים יודעים על חברותו במסדר הבונים החופשיים עקב הערצתם אל ז'בוטינסקי, שני עיתונאים מקהילת הגולים הרוסית, החליטו להציע לז'בוטינסקי להיות חבר בלשכת "כוכב הצפון" ובכך להצטרף אל מסדר הבונים החופשיים בצרפת
▪  ▪  ▪
זאב ז'בוטינסקי [צילום: לע"מ]

לשכת "כוכב הצפון" של מסדר הבונים החופשיים, הוקמה ברוסיה הצארית בשנת 1907 (לשכה היא מקום התאספות של בונים חופשיים). הלשכה הזו, מיסודם של מקסים קובלסקי, מרצה למשפטים, ושל אלכסנדר אמפיתיאטרוב, הוגה דעות, נחשבה לאחת מהיוקרתיות ביותר ברוסיה הצארית. קובלסקי ואמפיתיאטרוב צירפו ל"כוכב הצפון" למעלה מאלף חברים - חברי פרלמנט, עיתונאים ומפקדי צבא. הפופולריות בקרב האליטה הרוסית אל "כוכב הצפון" הייתה כל כך גדולה עד כדי כך שכל חברי הממשלה הזמנית של רוסיה היו חברים בלשכה. אחד מהם היה פאוול מיליוקוב, לימים העורך הראשי של "פוסלדנייה נובוסטי" בפאריס, העיתון בו עתיד לכתוב זאב ז'בוטינסקי.
בעקבות המהפכה הקומוניסטית ברוסיה ב-1917, כל לשכות הבונים החופשיים ברוסיה נסגרו וחבריהם הוגלו לאיי סולובסקי או ברחו מרוסיה. חברי "כוכב הצפון" נפגשו שוב בפאריס והיוו חלק מקהילת הגולים הרוסים בפאריס. חברי קהילת הגולים הרוסים בפאריס היו בארצם סופרים חשובים, פרופסורים, מוסיקאים ופוליטיקאים. בפאריס הם נהפכו לנהגי מוניות, למדיחי כלים, לפועלי ייצור, ולמקבצי נדבות.
אחד מהגולים היה ואסילי אלכסייביץ' מקלקוב, עורך דין רוסי שהתמנה לשגריר ארצו בצרפת ערב המהפכה הקומוניסטית. מאז פיטוריו, עקב המהפכה, הוא החליט להישאר בפאריס ושימש כראש ועד העזרה לגולים הרוסים בפאריס. בין היתר, הוא גם סייע להקים מחדש את לשכת "כוכב הצפון" בפאריס והתמנה למזכיר שלה.
זאב ז'בוטינסקי, לאחר גירושו מארץ-ישראל על-ידי המנדט הבריטי, השתקע בפאריס באמצע שנות העשרים של המאה ה-20. במהלך שהותו שם שימש ככותב ב""פוסלדנייה נובוסטי", עיתון הגולים הרוסים הנפוץ ביותר בפאריס.
עשרות מחברי קהילת הגולים הרוסית ששהו באותו זמן בפאריס הכירו את ז'בוטינסקי והרבה מהם העריצו אותו עקב תרגומיו של השירה הרוסית. בנוסף, ז'בוטינסקי, שכאמור, היה פובליציסט במקצועו, עבד מקרוב עם כמה מחברי לשכת "כוכב הצפון" ב"פוסלדנייה נובוסטי", העיתון בו כתב בפאריס.
עקב הערצתם אל ז'בוטינסקי, שני עיתונאים מקהילת הגולים הרוסית (שאחד מהם עבד עם ז'בוטינסקי בעיתון "פוסלדנייה נובוסטי"), אלכסנדר פוליאקוב ומיכאיל אוסורגין, החליטו להציע לז'בוטינסקי להיות חבר בלשכת "כוכב הצפון" ובכך להצטרף אל מסדר הבונים החופשיים בצרפת. ז'בוטינסקי הסכים.
ואכן, בארכיון של הספרייה הלאומית של צרפת נמצא כי ב-25 למאי 1931, מזכיר לשכת "כוכב הצפון", ואסילי מקלקוב, שלח את ההודעה הבאה ללשכה הגדולה של צרפת (לשכה גדולה היא הנהלה ארצית של מסדר בונים חופשיים בכל מדינה):
"אל: מרכז הבונים החופשיים, רחוב קאדה 16, פאריס.
"מאת: מזכ"ל לשכת 'כוכב הצפון',
"הנדון: הודעה על קבלת חניך.
"בזאת אנו מודיעים לכבודו שלשכת 'כוכב הצפון', ביושבה במליאה חגיגית ב-5 במאי 1931, קיבלה אל שורותיה לתקופת חניכות את ולדימיר ז'בוטינסקי, עיתונאי, מתרגם, מחזאי ומשורר. המועמד הוצג בידי האח מ' אוסורגין, הוגה דעות, ובידי האח ס' פוליאקוף, עיתונאי. הוא השיב על כל השאלות נכונה, הציג תעודת יושר משטרתית וקיבל עליו את כל ההתחייבויות הנדרשות בהתאם לסעיף 25 בחוקה הפנימית. אני מעביר לך בזאת את הטופס הכחול.
על החתום, ואסילי אלקסייביץ' מקלקוב, מזכ"ל 'כוכב הצפון', 25 במאי 1931".
"הטופס הכחול" הוא ככל הנראה הטופס אשר מתעד התקדמותו של חבר המסדר בדרגות המסדר השונות. ואכן, טופס זה נמצא בארכיון הספרייה הלאומית של צרפת על-ידי העיתונאי הישראלי שלום רוזנפלד ושם נכתב כי ז'בוטינסקי היה בלשכת "כוכב הצפון" במשך מעל חמש שנים ואף הגיע לדרגת רב-בונה (הדרגה השלישית והגבוהה ביותר בבנייה החופשית).
לא נכתב בטופס מדוע ז'בוטינסקי עזב את המסדר בצרפת, אבל אנו יודעים שבאותם שנים ז'בוטינסקי היה צריך לעזוב את צרפת כדי לקחת חלק במספר יוזמות במסגרת פעילותו הציונית. החל מהצגת יוזמתו להעלאת יהודי פולין לארץ ישראל בפני שר החוץ הפולני (תוכנית האווקואציה), עד הופעתו בפני ועדת פיל ב-1937, ועד מותו הפתאומי ממחלת לב בניו-יורק בזמן שניסה לגייס צבא עברי בקרב יהודי ארה"ב. וזו לשון הטופס:
"ז'בוטינסקי, ולדימיר יבגני. נולד באודסה ב-18 באוקטובר 1880. חניך 'כוכב הצפון' ב-5 במאי 1931. חבר (דרגה שנייה) 'כוכב הצפון' ב-7 בינואר 1932. מאסטר (דרגה שלישית) ב'כוכב הצפון' ב-3 בנובמבר 1932. מחק את עצמו מהמסדר ב-2 בינואר 1936".
הנשיא הגדול לשעבר של הלשכה הגדולה למדינת ישראל (כלומר, לשעבר ראש המסדר בישראל), צבי לוין ז"ל, בספרו "הבנייה החופשית היא דרך חיים" משנת 1980, הגדיל ואמר כי ז'בוטינסקי עד הצטרפותו למסדר היה "בונה חופשי ללא סינר". כינוי זה ניתן על-ידי הבונים החופשיים לאדם אשר מבטא בפעולותיו כלפי החברה רעיונות הומניסטיים של הבנייה החופשית מבלי שלמד אותם כחבר בתוך המסדר. ולכן, אך זה היה טבעי שיהיה חלק מגוף שכזה המשלים את רעיונות ופעולותיו.
מקורות:
1. דב אלפון: בעקבות זאב ז'בוטינסקי ברובע ה-14 בפריז, 2009, מתוך אתר הטיולים "לטייל בפריז".
2. "ז'בוטינסקי זאב, תעודות על חברותו בבונים החופשיים ומאמרים", מתוך: ארכיון מכון ז'בוטינסקי בישראל.
3. דב אלפון, "הגדה המערבית, הגדה השמאלית", עיתון הארץ, מוסף "גלריה" 09/05/2000
4. צבי לוין, הבנייה החופשית היא דרך חיים דפוס אבוקה, 1980, עמ' 50-51.

2. "ז'בוטינסקי זאב, תעודות על חברותו בבונים החופשיים ומאמרים", מתוך: ארכיון מכון ז'בוטינסקי בישראל.
([קישור] )
3. דב אלפון, "הגדה המערבית, הגדה השמאלית", עיתון הארץ, מוסף "גלריה" 09/05/2000
4. צבי לוין, הבנייה החופשית היא דרך חיים דפוס אבוקה, 1980, עמ' 50-51.
תאריך:  15/01/2019   |   עודכן:  16/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זאב ז'בוטינסקי במסדר הבונים החופשיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
הכוכב יופיטר הידוע ככוכב המביא איתו שפע של הזדמנויות חדשות נכנס אליכם למקום המקושר עם המעמד החברתי, כיוון שבדרך זו תוכלו לקדם את עצמכם
עליס בליטנטל
הקומדיה המאקברית השנונה ומלאת היצרים, שכתבו גיא הירש ואיל היינה גלי "להקדים את אלוהים", מהווה הצגה כה מענגת, מצחיקה ומשובבת לב, שמי שלא יראה - יפסיד
ראובן לייב
מסעדת "שרה" היפואית התמחתה בתבשילים של בני העדה, ואף שאיננו נמנים עם בני העדה, נדלקנו עליהם
אלי אלון
היו לא מעט צופים שחיכו מדי שבוע בציפייה דרוכה ובכיליון עיניים לכתבותיו של אורן    זכה להערכה רבה גם בקרב חבריו העיתונאיים
חיים נוי
ערב שירי יוסי בנאי חוזר - מופע מוזיקלי מענג שלא נס ליחו - תיאטרון הספרייה    מי שמחזיק את המופע הם כמובן השחקנים הנהדרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il