X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רק בימי בית הלל ובית שמאי הוחל בקביעת המועד שבו אמור לחול ראש השנה לאילנות והמחלוקת ביניהם נעה בטווח של 15 יום
▪  ▪  ▪
חג שמח [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]

רבים וטובים תוהים אם ט"ו בשבט הוא אכן חג עתיק בישראל, ומאימתי נתקבל ונעשה למסורת. כך או אחרת, מקובל לחשוב שחג זה מקורו עוד בימים שישראל התנחל בארצו, שכן נאמר עליו "כי תבואו אל הארץ ונטעתם". מה שברור הוא שראש השנה לאילנות לא היה קדום בישראל ולא היה קיים בימי התנ"ך, וולא רק משום שלא נזכר כלל במקרא, אלא משום העובדה שבני ישראל לא ידעו אימתי קיים יום כזה.
מסתבר כי רק בימי בית הלל ובית שמאי החל הבירור באיזה יש לקבוע את יום ראש השנה לאילנות. בעוד בית שמאי סברו שיש לקבוע אותו באחד בשבט, הרי שבית הלל קבע את המועד המתאים ל-15 בו. ואכן, בסופו של דבר נתקבלה גירסת בית הלל כך או אחרת, יום זה לא נקבע כלל כחג, וגם לא כיום נטיעת האילן.
בסופו של דבר, הרי שבסדרת תצפיות בגשמי הארץ ובחיי האילן, שערכו הן בית הלל והן בית שמאי, נתגלעו חילוקי-דיעות בין שני הבתים, שנעו בטוח של חמישה עשר יום. מסתבר שכל הפלוגתא ביניהם לא באה אלא למטרה אחת ויחידה: לקבוע את יום ראש השנה של האילן לצורך הדין בענייני מעשרות.
גורל העץ
בהקשר לכך ראוי לציין שעל-פי הדין אסור לעשר מעשרות מן הפירות של שנה אחת לפירות של השנה החדשה. דהיינו, מן הפירות שחנטו לפני ראש השנה לאילנות לפירות שחנטו לאחר החג. לצורך הדין הזה הכרחי היה לקבוע אמתי חל ראש השנה לאילנות, ולא כדי להפוך את היום הזה ליום של נטיעות.
בעוד שכיום מקובל שהשקד הוא זה שמסמל את ט"ו בשבט, הרי שבכל הספרים התלמודיים והגאוניים לא נזכר השקד אפילו פעם אחת במקום זאת שמו אבותינו לב לזמן שחולף מאז שהעץ שותה מהמים של השנה שעברה ועד לזמן שבו הוא מתחיל לשתות מן המים של השנה החדשה.בדרך זו גם נקבע המועד לט"ו בשבט.
כך או אחרת, אין כל ספק שמאז שנקבע יום ראש השנה לאילנות, ולו רק לצורך דיני מעשרות, היו האיכר, הנוטע והכורם רגישים ביותר לגורלו של העץ.

תאריך:  20/01/2019   |   עודכן:  20/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ראובן לייב
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עינת מזור-בקר
אחד ממנהגי ט"ו בשבט הוא אכילת פירות יבשים    כדי לעשות סדר בדברים, הינה סקירה על הטוב והרע שבצריכת פירות בכלל ופירות יבשים בפרט
חניאל פרבר
ללא עבודת האדם אין כל משמעות לכל הצומח בעולם, האדם נברא בעולם למטרה אחת ויחידה לחבר שמים וארץ, אל לו לאדם להתנתק מהארץ, מהחיים ומעולם המעשה מחד-גיסא, ואף לא להתנתק מהשמים מאידך-גיסא
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - אוכלים פירות, מענים, מאשימים, קבר במגירה, כסף קטרי והנוסעים סובלים    ט"ו בשבט שמח
חלי ממן
שפיות, מדידת כמויות ויצירת סביבה שעוזרת לנו לא להגזים. איך? דרך מודעות, ארגון הסביבה כך שתעזור לנו להצליח וחיבור הגוף לנפש
ראובן לייב
לטענת החוגים האורתודוקסיים בארץ, המסתייגים ללא סייג מן ההילולה הקתולית השנתית, צריכים היהודים בארץ להחרים את החג הקרוי על שמו של אפיפיור אנטישמי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il